کد خبر 399101
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۲

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه زیر بار توافق مبهم نمی‌رویم، گفت: نمی‌پذیریم "کلیه فعالیت‌ها" ی ایران زیر نظر آژانس انرژی اتمی باشد.

به گزارش مشرق، علی‌اصغر زارعی، نماینده مردم تهران در مجلس در گفتگو با «نسیم» در خصوص غیرقابل قبول بودن توافق سیاسی گفت: توافق سیاسی معنی ندارد. اگر صحبتی از توافقی می‌شود این توافق باید جامع باشد یعنی جزئیات و کلیات همه چیز باید روشن باشد. این توافق باید شامل همه موضوعات مرتبط با پرونده هسته‌ای باشد.

وی به ویژگی‌های یک توافق جامع اشاره کرد و افزود: در توافق جامع باید مشخص شود به ازای چه اقدامی از طرف جمهوری اسلامی ایران، چه اقدامی را طرف‌های مقابل باید انجام دهند. اینکه ما توافق کنیم، که تلاش خواهد شد تا تحریم‌ها برداشته شود این یک حرف قابل تفسیر است. این تلاش چه زمانی و توسط چه کسانی صورت خواهد گرفت؟. این نوع گرد صحبت کردن‌ها مشکلی را حل نمی‌کند. نباید به طرح اقدام مشترک که بیشتر از یک سال پیش روی آن توافق شد برگردیم.

زارعی اظهار داشت: اگر قرار است که اقدامی صورت بگیرد اقدام‌کننده و مدت زمان اقدام باید به صورت کامل روشن شود. اینکه جمهوری اسلامی متعهد است کلیه فعالیت‌های خود را زیر نظر آژانس انرژی هسته‌ای قرار دهد، این کافی نیست و ما این را نمی‌پذیریم. "کلیه فعالیت‌ها" مفهوم ندارد، آنها فقط می‌توانند روی کلیاتی نظارت داشته باشند که مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ما است و نمی‌توانند در سایر فعالیت‌های نظامی یا سایر فعالیت‌های علمی کشور مداخله ایجاد کنند. تیم مذاکره کننده ما از هرگونه اظهارنظرها و توافقاتی که قابل تفسیر و کلی باشد باید به شدت پرهیز شود.

نماینده مردم تهران در مجلس با اعلام اینکه مجلس از تیم مذاکره کننده حمایت می‌کند، ادامه داد: ما به تیم مذاکره کننده هم اطمینان داریم و هم آنها را انسان‌های امینی می‌دانیم، فکر می‌کنیم که آنها به درستی منافع ملی ما را در نظر دارند و از آنها حمایت می‌کنیم و این اطمینان را هم داریم که آنها خطوط قرمز را به خوبی رعایت می‌کنند. در مذاکرات اگر به جایی برسیم که تیم مذاکره کننده در مقابل زیاده‌خواهی‌های طرف مقابل قرار بگیرد، مجلس به کمک این تیم خواهد آمد.

وی همچنین افزود: با وضع ضوابط و قوانینی که یک اقدام مقابل به مثل در برابر زیاده‌‌خواهی‌های آنها است به تیم مذاکره کننده کمک خواهیم کرد. ضمن اینکه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و سایر مسئولین ما به روند مذاکرات نظارت دارند و در رأس همه مقام معظم رهبری که برای همه ما فصل‌الخطاب خواهد بود. در بیانیه‌ای که اخیراً در مجلس به امضای 260 نفر از نمایندگان رسیده است در همان چارچوب نظارت بر روند مذاکرات عمل خواهیم کرد.

زارعی به آسیب دیدن کشور از انعقاد قراردادهای مبهم با دنیای غرب اشاره کرد و اظهار داشت: در توافق روشن شود که گام‌ها چگونه باید برداشته شود. اینکه یکی پس از دیگری و این چند مرحله‌ای شدن اقدامات، باعث مبهم شدن آینده سیاسی این پرونده می‌شود. توافق دو مرحله‌ای توافقی است که در یک مرحله روی کلیات توافق کنیم و جزئیات آن را به توافقی در آینده موکول کنیم. این توافق مبهم هست و کشور ما معمولاً در قراردادهای بین‌المللی از این حیث آسیب بسیاری دیده است.

وی به خاطره منفی کشورهای اسلامی در خصوص قراردادهای دو مرحله‌ای اشاره کرد و ادامه داد: کشورهای اسلامی خاطره بسیار بدی از این نوع توافق‌ها دارند. نمونه بارز این عدم تعهد غربی‌ها در معاهده‌های دومرحله‌ای را می‌توان در قرارداد اسلو بین فلسطین و اسرائیل دید. در قرارداد اسلو، توافق کردند که فلسطینی‌ها سلاح را زمین بگذارند و پای میز مذاکره حاضر شوند و توافق روی جزئیات را به آینده موکول کردند. این آینده هنوز نرسیده و حدود 60 سال است که فلسطینی‌ها دچار مشکلات آن قرارداد هستند. توافق روی کلیات و بررسی جزئیات در زمانی نامعلوم را نوعی فریب و نیرنگ سیاسی می‌دانیم.

نماینده مردم تهران در مجلس به تعریف دو کلمه "لغو" و "تعلیق" و تفاوت آنها در بار معنایی در ادبیات سیاسی را بسیار زیاد دانست و اظهار داشت: معنی لغو تحریم‌ها این است که مصوبات قبلی ملغی و حذف شود ولی در تعلیق این حذف، موقتی خواهد بود و اگر بخواهد دوباره تحریمی وضع شود نیازی به مصوبه جدید ندارد. فلذا آنچه که ما دنبال آن هستیم لغو تحریم‌ها است، حال اگر در قرارداد قید شود که تحریم‌ها در مدت زمان یک هفته یا یک ماه برداشته می‌شود قابل پذیرش است ولی اینکه در قرارداد اینطور القا شود که ایران تعهدات خود را کامل انجام دهد و طرف مقابل با استفاده از ترفندهای سیاسی، تحریم‌ها را به حالت STANDBY قرار دهد و بتواند هر زمانی که خواست آنها را دوباره به جریان درآورد، قابل پذیرش برای ما نیست.

منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس