کد خبر 398945
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۳

رییس اسبق فدراسیون فوتبال گفت: اصلی‌ترین مشکل ورزش ایران نبود سیستم است که با این وضع " 10 تا کفاشیان هم عوض شوند" فایده‌ای ندارد.

به گزارش مشرق، پس از اختلافات پیش آمده میان دبیرکل فدراسیون فوتبال و سرمربی تیم ملی بر سر مسایل مختلف، ناصر نوآموز پیشکسوت فوتبال که زمانی عهده‌دار ریاست فدراسیون بود در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ایسنا به سوالات مختلفی پیرامون این موضوع پاسخ داد.

** اختلافات مدیریتی در فوتبال بر عملکرد تیم‌های ملی اثرگذار است

رییس اسبق فدراسیون ابتدا اختلافات پیش‌ آمده میان علیرضا اسدی دبیرکل فدراسیون و کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی را حاصل نبود سیستم و رویه قانونی برای اداره فوتبال و تیم‌های ملی دانست و اظهار کرد: هرگونه اختلافی در مدیریت فوتبال بر عملکرد و نتایج تیم‌های ملی اثرگذار است و فدراسیون نباید اجازه می‌داد این اختلاف‌ها رسانه‌ای شود. تکلیف مساله جهانبخش و آزمون را هم باید زودتر روشن کنند و به دقیقه آخر نکشانند؛ هرچند اینها مشکلات اصلی فوتبال ما نیست.

** در همه جای دنیا فدراسیون‌ها حرف آخر را می‌زنند

وی در پاسخ به اینکه در اختلاف پیش‌آمده برسر این دو بازیکن، کدام موضع‌گیری را بر حق دانسته و حرف آخر را چه کسی باید بزند، تصریح کرد: در همه جای دنیا حرف آخر را فدراسیون‌ها می‌زنند. اگر فرماندهی کار ثابت نباشد، تکلیف هیچ کسی روشن نیست و با این وضع نمی‌شود فوتبال را اداره کرد. طبیعی است اگر فدراسیون می‌خواهد با کی‌روش همکاری‌اش را ادامه دهد، باید امکانات منطقی مدنظر این مربی را فراهم کند اما از طرفی اگر فکر کند برای حفظش باید تمام و کمال از او تبعیت کند هم که درست نیست و خلاف ضوابط در تمام دنیاست. این اصل را هیچ وقت نباید فراموش کنیم که نتیجه هر عمل غیراصولی و خلاف یک رویه سیستماتیک منطقی، قطعا در عملکرد تیم‌ها خودش را نشان می‌دهد.

** ذهن‌ها از مشکلات اصلی فوتبال منحرف شده‌اند

رییس اسبق فدراسیون فوتبال در بیان مشکلات اصلی و ریشه‌ای فوتبال ایران، به ایسنا گفت: کارلوس کی‌روش از نظر حرفه‌ای نتایج قابل قبولی در تیم ملی گرفته و نشان داده که می‌تواند بازی را به نفع ایران در بیاورد اما تداوم حضور یا قطع همکاری با او نمی‌تواند دغدغه اصلی ما باشد. متاسفانه در اکثر رسانه‌ها ذهن‌ها به سمت این موارد کشیده می‌شود در حالی که عمدتا پرسیده نمی‌شود که آیا ما در فوتبال ایران امکانات کافی داریم؟ توسعه پایدار داریم؟ سیستم داریم؟ دخل و خرج باشگاه‌ها با هم تطابق دارد؟ همه این مشکلات داریم و متاسفانه اذهان عمومی را متوجه مسایل دیگر می‌کنیم!

** تا وقتی سیستم این است، 10 تا کفاشیان هم عوض شوند فایده ندارد

وی با تاکید بر اینکه تا وقتی سیستم کنونی ورزش و فوتبال ایران همین باشد " 10 تا کفاشیان هم عوض شود " فایده‌ای ندارد، ادامه داد: تا وضع چنین است، کار درست نمی‌شود. وقتی باشگاهی به معنای واقعی وجود ندارد، تشکیلات درآمدزایی برای باشگاه‌ها نیست، دولت دیگر نمی‌تواند امثال پرسپولیس و استقلال را اداره کند و این دو باشگاه پرطرفدار حتی یک ساختار تشکیلاتی هم ندارند و نیز موارد بسیاری از این دست، چطور انتظار بهبود فوتبال ایران را داریم؟ کارهای زیادی باید انجام شود تا نهایتا راس مثلث که تیم‌های ملی هستند، نتیجه‌اش را ببینند.

** با بیش از هفتاد میلیون نفر، در حد امارات هم امکانات نداریم!

نوآموز با انتقاد از سیستم انتخاب رییس فدراسیون، تاکید کرد: اوضاع اینقدر مبهم و نابسمان است که هیچ کسی نمی‌تواند هفتاد و چند عضو مجمع فدراسیون فوتبال اساسا چطور انتخاب می‌شوند! معلوم نیست چه اساسنامه‌ای دارند و چطور به آن عمل می‌کنند. اگر اسم حرفه‌ای را روی فوتبال گذاشتیم بر چه اساسی بوده است؟ چرا میزبانی جام ملت‌ها را به امارات دادند؟ وقتی ابتدایی‌ترین مسایل را حل نکردیم، چه انتظاری داریم؟ آن وقت خودشان با افتخار توجیه می‌کنند که امارات از نظر تاسیسات ورزشی بهتر از ماست و به حق باید میزبانی را می‌گرفت. آخر با بیش از هفتاد میلیون نفر جمعیت چه کرده‌ایم که امکانات‌ ما در حد امارات هم نیست؟ اینها درد ورزش و فوتبال ماست؛ اینها مسایل اصلی است اما ذهن‌ها را به سمت و سوی دیگر می‌برند.

** سیستم مشخص باشد، مربی نمی‌تواند فراتر از وظایفش عمل کند

وی با اینکه وقتی سیستم کار مشخص باشد، هیچ مربی اجازه فراتر رفتن از حوزه وظایفش را ندارد، به ایسنا گفت: از گذشته روی وجود سیستم تاکید می‌کردم و یادم می‌آید روزی دکتر غفوری‌فرد به شوخی ایراد می‌گرفت که " چرا مدام می‌گویی سیستم سیستم". واقعا این مشکلات اصلی همه ماست. آموزش و پرورش با 15 میلیون دانش‌آموز چه کرده است؟ استادیوم استاندارد نداریم، محل تمرین، هتل، مسیر تردد، اتوبوس و... نداریم آن وقت ذهن مردم را درگیر امکان گرفتن میزبانی جام ملت‌ها می‌کنیم. با این مشکلات ما حرفه ای هستیم؟

** انتخاب دبیرکل با دخالت وزارت مغایر قوانین بین‌المللی است

رییس اسبق فدراسیون همچنین در پاسخ به اینکه انتخاب علیرضا اسدی به عنوان دبیرکل فدراسیون که موافقان و مخالفانی به دنبال داشت را چطور ارزیابی می‌کنید، تصریح کرد: در این موضوع ظاهرا عده‌ای راه رسیدن به قدرت و مسوولیت در تصمیم‌گیری‌ها را برای خود هموار می‌کنند. باید ببینیم اساسانامه‌ای که الان هست چه می‌گوید. فیفا و مجمع فدراسیون فوتبال، رییس فدراسیون را به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی شناخته و تنها او را مقابل خود پاسخگو می‌داند بنابراین عملکرد دبیرکل در راستای وظایف رییس فدراسیون دیده می‌شود و اگر دبیرکل با دخالت یا حمایت وزارت ورزش و جوانان انتخاب شده باشد، آن وقت نمی‌توان فدراسیون مستقلی را متصور بود. هرگونه جابجایی در مسوولیت‌های فدراسیون باید با نظر و موافقت رییس فدراسیون باشد و دخالت‌های غیر با قوانین بین‌المللی فوتبال مغایرت دارد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس