فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی در حالی سه‌شنبه 26 اسفند 1393 افتتاح شد که قرارداد توسعه آن در سال 1384 و عملیات توسعه آن از سال 1388 آغاز شد و تا ابتدای دولت یازدهم 92 درصد پیشرفت کرد.

سهم 8 درصدی دولت یازدهم از توسعه فاز 12 پارس جنوبی
گروه اقتصادی مشرق-از فاز 12 پارس جنوبی به عنوان بزرگترین فاز از میان 24 فاز پارس جنوبی نام برده می‌شود، زیرا از لحاظ وسعت کار و حجم تولیدات بالقوه معادل 3 فاز معمولی است.

ميدان گازي فاز 12 واقع در بلوك جنوب شرقي حوزه گازي پارس جنوبي و حاشيه خط مرزي با كشور قطر با مساحتي حدود 206 كيلومتر مربع مي باشد كه گاز طبيعي خشك آن 21 تريليون فوت مكعب برآورد مي شود. تاسيسات فراساحل در حدود 150 كيلومتري نوار ساحل قرار داشته و تاسيسات خشكي اين فاز در منطقه تمبك ( 65 كيلومتري شرق عسلويه ) قرار دارد.(1)

بر اساس اطلاعات سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، هدف‌ از توسعه‌ این‌ فاز عبارت‌ است‌ از:

- تولید روزانه‌ 78 میلیون‌ متر مکعب‌ گاز طبیعی‌ جهت‌ تزریق‌ به‌ خط‌ لوله‌ ششم‌ گاز کشور

- تولید روزانه‌ 110000 بشکه‌ میعانات‌ گازی‌ سنگین‌.

- تولید روزانه‌ 600 تن‌ گوگرد دانه‌بندی‌ شده‌.

- تولید 10 میلیون تن ال.ان.جی در سال.(2)

همچنین بر اساس اطلاعات مندرج در سایت رسمی شرکت نفت و گاز پارس، طرح‌ توسعه‌ فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی به‌ روش بيع متقابل به شركت‌ پتروپارس‌ واگذار گرديد و عمليات اجرايي بخش‌هاي اصلي پالايشگاه خشكي در بهمن ماه 1388 آغاز شد.(3)

آمارهای رسمی شرکت پتروپارس هم نشان می‌دهد تقریبا 85 درصد توسعه این فاز تا آبان‌ماه 1391 انجام شده بود.(4)

از سوی دیگر، بر اساس آمارهای رسمی، میزان پیشرفت توسعه این فاز تا تیرماه سال 1392 یعنی قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم 92 درصد بود. بنابراین 8 درصد باقی‌مانده عملیات توسعه این فاز به دوش دولت یازدهم افتاد که طی یک سال و نیم گذشته این 8 درصد نیز تکمیل شد تا این فاز آماده بهره‌برداری شود.

سهم 8 درصدی دولت یازدهم از توسعه فاز 12 پارس جنوبی

 لازم به یادآوری است رستم قاسمی (وزیر نفت دولت دهم و معاون اسحاق جهانگیری در دولت یازدهم) مردادماه سال گذشته پیش‌بینی کرده بود که اگر دولت یازدهم بتواند روند توسعه پارس جنوبی را مثل سابق ادامه بدهد، طی دو سال پرونده پارس جنوبی بسته می‌شود.

وی با تأکید بر "آمار و ارقامی که ارائه می‌کنم واقعی و دقیق است"، گفته بود: فاز 12 پارس جنوبی که معادل سه فاز استاندارد است، 92 درصد پیشرفت دارد و در حال راه‌اندازی است.(5)

این حقیقت که بخش اعظم توسعه فاز 12 پارس جنوبی در دولت سابق انجام شد، مورد تایید وزیر نفت دولت یازدهم نیز قرار گرفته است. بیژن زنگنه روز دوشنبه 25 اسفندماه 1393 در این باره گفت: قرارداد فاز ١٢ در سال ١٣٨٤ امضا شده است و از آن زمان تاکنون پنج وزیر سکان وزارت نفت را در دست گرفته اند و از آن زمان تاکنون ١١٦ ماه می گذرد، از این رو هیچ کس حق ندارد این طرح را به اسم خود تمام کند، زیرا این طرح یک تلاش جمعی بزرگ و دو امدادی بوده است.(6)

البته زنگنه تایید کرده که با وجود افتتاح رسمی فاز 12 پارس جنوبی، هنوز واحدهای اتان و ال.پی.جی این فاز آماده نشده است.

در نتیجه با توجه به تکمیل 92 درصدی فاز 12 پارس جنوبی در دولت سابق، می‌توان گفت سهم دولت یازدهم از این پروژه بزرگ 8 درصد بوده
است.

پی نوشت ها:

1-http://www.petropars.com/fa/%D9%BE%D8%B1%D9%88%DA%98%D9%87%D9%87%D8%A7/OngoingProjects/SouthParsGasFieldPhase12.aspx

2-http://www.pseez.ir/fa/database/refinery

3-http://pogc.ir/Default.aspx?tabid=102

4-http://www.petropars.com/fa/%D9%BE%D8%B1%D9%88%DA%98%D9%87%D9%87%D8%A7/OngoingProjects/SouthParsGasFieldPhase12.aspx

5-http://mashreghnews.ir/admin/modules/content/content_mng.php?id=398904&page=1&service_id=-1&cat_id=-1&sec_id=-1&status=N&order=id&cid=&send_by=-1&publish_by=-1&defaultDate=sdate&from_date=&to_date=&inPublishStatus=-1&noPublishStatus=-1

6-http://www.shana.ir/fa/newsagency/237338/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    احمدی‌نژاد ۸۰۰ میلیارد دلار درآمد داشته انتظار داشتین همین رو هم نساخته باشه؟!!
  • ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    شما فقط درپی تضعیف دولتید
  • ناشناس ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    حالا خوبه دکتر احمدی نژاد زرنگ بود 4 تا توپ و تشر به آمریکا میزد و قیمت نفت را بالا نگه میداشت و پولش را صرف توسعه فازهای مختلف پارس جنوبی و صنایع هسته ای و هوافضا و پتروشیمی و نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی و فولاد و سیمان و راهسازی و مسکن مهر و یارانه ها و غیره میکرد .
  • ناشناس ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    عجب پس پروژه های دولت قبل را افتتاح و بنام خودشان ثبت میکنند !
  • سید ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    اخه این یکی نیست هروز دولت دار د یکی افتتاء میکند بازم میگه ایران راویران کرده خدا عالم واگاه است
  • ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    دوستان خوب دقت کنن طبق این خبر: ۴ سال دولت دهم ۹۲ درصد پیشرفت ۱.۵ سال دولت یازدهم ۸ درصد پیشرفت
  • ناشناس ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    جک استراو وزیر خارجه اسبق انگلیس وقتی بعد از 10 سال در سال 92 به ایران سفر کرد گفت من تعجب میکنم که ایران در طول سالهای گذشته با وجود تحریمها اینهمه پیشرفت کرده و به کشوری توسعه یافته تبدیل شده است .
  • سپهرساتوربه دست دربه دربه دنبال خاتمی ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    قرآن صریحا اشاره کرده که اقتصادجامعه را دست کسانی که استعداد اداره و تمشیت اموراقتصادی را ندارند و به تعبیر دیگر شم اقتصادی ندارند ندهید و چون منشا مشکلات معیشتی و به تبع آن مشکلات فرهنگی میشوند امیدوارم مسئولان اقتصادی دولت از این سنخ افراد که اسلام فرموده نباشند و اگر خدای نکرده زبان من و مشرق و مخاطبان مشرق لال هستند ملت ایران پرچم امر به معروف و نهی ازمنکر را زمین نگذارند
  • ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    احمدی نژاد هم پروژه های دولت قبل رو به نام خودش افتتاح میکرد.در ضمن شما درامد دولت قبل با نفت 120 دلاری را با در امد این دولت با نفت 50 دلاری یکی میکنید.
  • طاها ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    با سلام ٨ درصد فني ترين بخش پروژه نه ساختمان وبنايي و .....
  • محمد ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    خودمونیم ها، حرف مفت یعنی همین که گفتی. بیشتر حال ندارم جوابت رو بدم.
  • ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    یعنی اینقدر ما رو احمق فرض کردی.احمدی نژادی که راه آهن اصفهان شیراز ساخته نشده بود افتتاح می کرد نمی تونست پروژه ای که 92 درصد پیشرفت داشت رو به نام خودش افتتاح کنه؟؟؟؟
  • ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    خیلی جالبه در زمان احمدی نژاد همه چیز عالم تقصیر دولت بود، حال در این دولت سقوط بورس، سقوط قیمت نفت و ... هیچ ربطی به دولت نداره !!!!!
  • محمد ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    هیچ اشکالی ندارد که یک دولت، پروژه های شروع شده در دولت قبل از خود را افتتاح کند و به اسم دولت (بدون قید شماره!!) بنویسد. عیب آنجاست که با قید شماره بنویسیم. کاری که متاسفانه در این دولت بیداد می کند و بسیار نمونه دارد. دولت محترم در دوسال باقی مانده باید بگوید چکار خواهد کرد. تا امروز که فحش شنیدیم و ناسزا بارمان شد.
  • ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    کلا یک کاسه بزباش بیشتر نیست.
  • علی حقجو ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    خدا پدر باعث و بانی این دولت دهم رو رحمت کنه . تنها خادم الملتی که نسیم خوش خدمت را در کالبد جامعه دمید
  • احمدخواجوند ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    كاررا انكس كرد كه رمان پاره كرد
  • هامان ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    این هم یکی از ویرانه های هشت سال دوره احمدی نژاد که از جنگ هم بدتر بود البته به گفته علی اکبر هاشمی
  • ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    اولا که چه شکلی حساب کتاب کردی؟ ثانیا شما که میگفتین پولا کجا رفته و یادتون نبود چه زحمت عظیمی و چه سرمایه گذاری بزرگی اینجا انجام شده به جز فازهای 12 و 15 و 16 و 17 و 18 پارس جنوبی که با پیشرفت بالای 80 یا 90 درصد تحویل این دولت شد، بقیه فازهای پارس جنوبی رو هم کلید زدن که به فازهای 35 ماهه مشهور شد و با پیشرفت بالای 50 تا 60 درصد تحویل این دولت شد. حالا اگه این دولت عرضه داشت تکمیلشون کنه
  • ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    خجالت هم خوب چیزیه این همه پروژه عمرانی را این دولت افتتاح میکند که با پیشرفت بالا از دولت قبل تحویل گرفته و باز هم دم از درآمدهای نفتی احمدی نژاد میزنند. آخه موجودات بی سواد. نه تنها حساب و کتابتان خنده دار است بلکه اینقدر بی سواد و مثل طوطی تکرارکننده خزعبلات روسایتان هستید که نمی‌دانید وقتی قیمت نفت بالا می رود قیمت همه کالاهای وارداتی یاران از جمله تجهیزات صنعت نفت و مواد اولیه صنعتی به همان نسبت یا بیشتر افزایش می یابد. درآمد واقعی احمدی نژاد را با قدرت خرید دلار باید مقایسه کنید. ببینید وقتی به قدرت رسید هر اونس طلا چند دلار بود. وقتی دولت را تحویل داد هر اونس چند دلار بود تا به کله های بی سوادتان اندکی دانش اضافه شود
  • ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    پس چی تازه نامی هم از قبلی ها نمیبرند
  • ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    ناشناس چرا بی ربط میگی چرا شهامت ندارند در صد پیشرفت را بطور سالانه ومجزا اعلام کنند آنوقت خودت خواهی کفت دولت یازدهم کمی سریعتر
  • موسی ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    اگه خدایی و منصفانه بخوایم قضاوت کنیم بسیاری از زیر ساخت های همین پروژه های سنگین گاز در دولت های نهم و دهم انجام شد ..... و این برای این دولت ضعف بزرگیه که منم منم بکنه اینو همه مردم ایران خوب می فهمن این دولت باید جوری برخورد کنه که دولت های بعدی هم با اون همین طور برخورد کنن باید تدبیر داشته باشن و بدونن واقعا مردم با هوشن و غلط ها رو در میارن
  • ناشناس ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    بابا آن دولت کارگزاران بود که پروژه های ساخته نشده را افتتاح میکرد نه دکتر احمدی نژاد !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس