محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان كه در دولت يازدهم مسووليت پرونده هسته‌اي را هم بر عهده دارد از ابتداي آغاز دور جديد مذاكرات در اين دولت تاكيد كرده كه در سايه توافق نهايي حقوق هسته‌اي مسلم ايران تامين خواهد شد.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.


********


*خراسان

* بر اساس بخشنامه یک مسئول مهم اجرایی به تعدادی از اعضای کابینه، اعلام شده است که با توجه به مجوز شورای اقتصاد و تایید توجیهات فنی – اقتصادی و زیست محیطی، زمانبندی اجرا و نحوه بازپرداخت انجام سرمایه گذاری، نسبت به آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه حمل و نقل بار و مسافر توسط راه آهن جمهوری اسلامی ایران در سقف 7 میلیارد و 500 میلیون دلار، اقدام و مفاد مذکور را برای آغاز سیر اجرایی آن رعایت کنند.

* بر اساس نامه یکی از مسئولان مهم اجرایی به مدیران ارشد اجرایی، اعلام شده است که با توجه به اهدای دو دستگاه وانت تویوتا هایلوکس تک کابین از سوی سازمان ملل به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به نمایندگی از دولت کشورمان، شرایطی فراهم شود تا امکان ورود، ترخیص قطعی و شماره گذاری این خودروهای اهدایی با رعایت ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده، بدون پرداخت مالیات وبرخی از عوارض قانونی مصوب، فراهم شود.

*کیهان

 جی‌پی‌اس شما روشن است؟

در یادداشت روز کیهان مورخ یکشنبه 24 اسفند 94 به قلم محمد ایمانی می‌خوانیم: کدام موقعیت‌یاب از همه دقیق‌تر است؟ آدمی روزگاری با موقعیت آفتاب و ستارگان راهنما مسیر را پیدا می‌کرد و زمانی از قطب‌نما بهره برد. او اکنون به سامانه موقعیت‌یابی جهانی یا همان جی‌پی‌اس (Global Positioning Sistem) دست یافته تا تشخیص دهد دقیقاً کجا ایستاده و سپس بپرسد باید از کدام جهت به سمت مقصد حرکت کند. اینها البته منهای این است که مقصد چگونه انتخاب شده باشد.

پناه محرومان و مستضعفان علی‌بن ابیطالب علیه‌السلام شکایت داشت از آنان که آمدن و رفتن‌شان در سردرگمی است. می‌فرمود «الی‌الله اشکو من معشر یعیشون جُهّالاً و یموتون ضُلّالا. به خدا شکایت می‌برم از گروهی که در جهل عمیق زندگی می‌کنند و با گمراهی تمام می‌میرند» (خطبه 17 نهج‌البلاغه). نقطه مقابلش را هم نشان داد و فرمود «رحم‌الله امرأ علم من أین و فی ‌أین و الی أین»؛ به یک معنا دعاست و به یک معنای دیگر بیان یک قانون؛ یعنی رحمت خدا بر کسی- یا رحمت خدا شامل کسی است- که بداند از کجا آمده و در کجا ایستاده و به کجا می‌رود. مردمانی که ندانند یا غفلت کنند در کدام موقعیت هستند، روی آرامش و امنیت و اقتدار و سعادت را نخواهند دید.

به لفظ چند جمله است اما در مقام معنا و محتوا حقیقت بزرگی است که اوایل تیر ماه 1393 از سوی نشریه فارین پالیسی منتشر شد. «شاید واشنگتن نخواهد اعتراف کند اما ایران با ثبات‌ترین کشور خاورمیانه است. کارتر در سال 1979 با شاه ایران در کاخ سعدآباد دیدار کرد و گفت ایران، جزیره ثبات در یکی از مناطق پرچالش جهان است. مدتی بعد موج انقلاب، ایران را فرا گرفت و پادشاهی پهلوی سرنگون شد. کارتر به خاطر پیش‌بینی نادرست مورد تمسخر قرار گرفت اما او اشتباه نکرده بود بلکه تنها چند دهه جلوتر از زمان خود بود(!) ایران، امروز در قلب منطقه‌ای آشوب زده،‌جزیره ثبات است».

برای ذهن‌های پرسشگر این سؤال مهمی است که چگونه آرامش و ثبات ایران در قلب منطقه جنگی جهان -منطقه‌ای که ظرف 67 سال، بالغ بر 15 جنگ به خود دیده- صیانت شده است؟ ذهن منصف در چنین منطقه پرآشوبی بالش زیر سر مخاطب نمی‌گذارد و نمی‌گوید دنیا را هم که آب برد، تو در خواب و خیال و رؤیا و دوست‌پنداری همه وتن آسانی بره‌سان سیر کن! تحلیلگر حکیم در چنین هنگامه‌ای از، به حکمت جاری بر زبان امیر مؤمنان علیه‌السلام استناد می‌کند که فرمود «انّ اخا الحرب الأرق و من نام لم یُنَم عنه» مرد جنگی بیدار است و هر کس بخوابد دشمن او هرگز به خواب نمی‌رود.

می‌شد آمریکا و انگلیس و اسرائیل و پیاده نظام نیابتی آنها ایران را هم مانند عراق و سوریه و افغانستان یا لیبی و مصر به کام آشوب و ویرانی بکشند؛ مانند اتفاقی که چشمه‌ای از آن در سال 88 به نمایش درآمد. مردم که پای کار آمدند، دشمن نتوانست بساط خود را پهن کند. مردم البته به حرف هر کسی پای کار نمی‌آیند و نمی‌مانند. اگر ایران ماند و انقلاب اسلامی مستقر شد و آوازه آن در گوشه و کنار منطقه جاری گشت، به اعتبار موقعیت‌شناسی و موقعیت‌یابی یک ملت با انگشت اشاره امام خمینی و امام خامنه‌ای بود.

هشدار دبیر اقتصادی دولت درباره توقعات بی‌جا از مذاکرات
مشاور رئیس‌جمهور و دبیر ستاد اقتصادی دولت درباره توقعات بی‌جا نسبت به توافق هسته‌ای هشدار داد.
مسعود نیلی مشاور اقتصادی روحانی در مصاحبه با خبر آن‌لاین و در پاسخ این سوال که  «با وجود اینکه گفته می‌شود اصلاح امور اقتصادی به مذاکرات هسته‌ای پیوند نخورده و مستقل از آن کارها پیش می‌رود، در فضای عمومی اینطور مطرح می‌شود که در صورت توافق هسته‌ای شکوفایی در راه است. این گزاره را تا چه حدی درست می‌دانید؟» تصریح کرد: لغو تحریم‌ها هر چند امکاناتی را برای ما فراهم می‌کند اما معجزه نمی‌کند. شاید شکاف بزرگی میان آنچه انتظارات عمومی از اثر لغو تحریم‌ها تلقی می‌کند با آنچه واقعیت دارد، وجود داشته باشد. اگر این شکاف را درست مدیریت نکنیم، ممکن است آن شرایط بدتر از شرایط فعلی که تحریم است، بشود. یعنی شکل‌گیری انتظارات فراتر از واقعیت برای شرایط پس از توافق این خطر را دارد که در صورت مواجهه با واقعیت اعتماد عمومی خدشه‌دار شود. وی می‌افزاید: در حال حاضر نه تنها در میان عامه مردم که برخی مدیران نیز تصور می‌کنند با توافق هسته‌ای، همه مسائل کشور حل می‌شود، در حالی که این موضوع صحت ندارد. بسیاری از مسائل ارتباطی به تحریم ندارد. سامان یافتن برخی از عواملی هم که به تحریم ربط دارد، زمان‌بر خواهد بود. بنابراین دچار خوش‌بینی کاذب شدن ممکن است ظرفیت تحمل جامعه را سرریز کند.
نیلی می‌گوید: اگر فضای فعالان  سیاسی و فضای رسانه‌ای کشور این مسئله را درک نکند و نقش ویلون‌نواز‌ها را ایفا کنند، این موضوع می‌تواند بسیار خطرناک باشد. حتی خطرناک‌تر از بحران سال 91، چرا که آن زمان یک ظرفیتی وجود داشت و مردم به این نتیجه رسیدند که می‌توانند با یک انتخاب شرایط را تغییر دهند و از آن مسئله عبور کنند که اینطور هم شد، اما آن عوامل نهادی و عوامل بنیادی که نیاز داریم از طریق آنها مشکلاتمان را حل کنیم، در طول زمان اصلاح خواهد شد.
یادآور می‌شود فضای سیاسی و رسانه‌ای مورد اعتراض مشاور رئیس‌جمهور را برخی رسانه‌ها و سیاسیون مدعی حمایت از دولت ایجاد کردند.

پاسخ دندان‌شکن فاتح تکریت به یاوه‌گویی‌ دوستان آمریکا
دبیر کل سازمان بدر عراق گفت: اگر مشاوران ایرانی و برادر قاسم سلیمانی نبودند، اکنون داعش سرتاسر عراق را اشغال کرده بود.
پایگاه اینترنتی روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن در گزارشی به قلم «مناف العبیدی» نوشت: هادی العامری، نماینده پارلمان عراق و دبیرکل سازمان بدر که در قالب بسیج مردمی فعالیت می‌کند، گفت: حضور مشاوران ایرانی همراه نیروهای بسیج مردمی در جنگ‌های صلاح‌الدین مایه افتخار ما است.
به گزارش العالم وی افزود: چرا برخی‌ها این احساس را در قبال مشاوران ایرانی دارند، در حالی که می‌دانند بیش از ۴ هزار مشاور آمریکایی در عراق حضور دارند.
العامری در گفت‌وگو با الشرق الاوسط در جبهه صلاح‌الدین و نزدیک تکریت، جایی که نیروهای مردمی سازمان بدر را فرماندهی می‌کند، خاطرنشان کرد: مشاوران ایرانی در میدان جنگ ما را همراهی می‌کنند و بهترین مشورت را به ما می‌دهند و ما به آنها افتخار می‌کنیم. پس از آزادسازی تکریت و کرکوک، آنها به همراه ما در آزادسازی کامل نینوا و الانبار سهیم خواهند بود.
وی افزود: هر کس درباره مشاوران ایرانی حرف می‌زند باید به احترام آنها بایستد. اگر آنها نبودند و اگر برادر قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران نبود سراسر عراق اکنون تحت سلطه داعش قرار می‌گرفت و عراقی‌ها باید برای قدردانی، تندیس این قهرمان را بسازند.
عامری تصریح کرد: دولت عراق با دولت آمریکا برای خرید تسلیحات مختلف از جمله تانک قرارداد بست اما آمریکا شرط کرد  از این سلاح در جنگ‌های صلاح‌الدین استفاده نشود و فقط باید در جنگ آزادسازی موصل از آن استفاده شود. علت واضح است و آن حضور نیروهای بسیج مردمی در اینجا است و گویی مردم استان صلاح‌الدین و الانبار عراقی نیستند.
دبیرکل سازمان بدر هشدار داد: برادران ما در صلاح‌الدین، الانبار و موصل به نیروهای آمریکایی اعتماد نکنند زیرا آنها نمی‌توانند حتی یک روستا از زمین عراق را آزاد کنند. امروز این فرزندان شما هستند که می‌توانند اراضی را از لوث وجود داعش آزاد کنند.آمریکایی‌ها برعکس ایران، در ازای پول به ما اسلحه می‌دهند
وی از مشورتهای «برادران» در جمهوری اسلامی که بدون هیچگونه چشم‌داشتی صورت می‌گیرد، تجلیل کرد و گفت: آمریکایی‌ها در ازای پول به ما اسلحه می‌دهند و بعد از آن هزاران شرط می‌گذارند. از جمله به ما می‌گویند اگر نیروهای بسیج مردمی از این سلاح استفاده کنند ما مهمات این تسلیحات را در اختیار شما قرار نمی‌دهیم، در حالی که این تسلیحات متعلق به ما است. این شرط نشانه تنفر دولت آمریکا از مردم الانبار و صلاح‌الدین است.

یک اشکال کوچک در شیر کردن برای نافرمانی مدنی
پسر یک سمپات گروهک‌های منافقین و ملی-مذهبی می‌گوید به قول پدر برای مبارزه نباید فقط بیانیه صادر کرد بلکه نافرمانی هم باید کرد.
«عمار-م» پسر «محمد=م» (از طرفداران گروهک منافقین و ملی مذهبی است. او در مصاحبه با سایت ضد انقلابی تقاطع ضمن تأکید بر لزوم نافرمانی و بدفرمانی می‌گوید: پدر نقدی که به بعضی دوستان سیاسی‌اش داشت این بود که وقتی کسی را بازداشت می‌کنند ما صرفاً نباید یک بیانیه صادر کنیم، بلکه به عنوان بزرگ‌تر باید برویم به عنوان اعتراض مدنی پشت در زندان بنشینیم. اینها نمونه‌های بارز اعتراض مدنی هستند.
وی همچنین از نگارش کتابی برای بدفرمانی و نافرمانی خبر داد.
اما نکته جالب در این میان این است که نامبرده خود چند سالی است به شکل دزدکی از کشور گریخته و از حاشیه گود می‌گوید لنگش کنید، نظارتش با من! پیش از این در بحبوحه فتنه سبز نیز برخی از عناصر ساده دل و بازی خورده در اعتراض به رندان حاشیه‌نشین و تحریک کننده نوشتند که شماها در سواحل برخی کشورهای اروپایی مشغول خوشگذرانی هستید و از پای اینترنت تز کلیک کلیک بنگ بنگ می‌دهید حال آن که هزینه و کتک خوردنش باماست.

دخالت در کار قاضی همان «دخالت نمی‌کنیم» است؟!
آیا آقای هاشمی حکم دادگاه درباره مهدی هاشمی را می‌پذیرد؟ سایت الف با طرح این پرسش نوشت اظهارات اخیر هاشمی درباره دادگاه مهدی هاشمی تعجب‌برانگیز است.
هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگو با روزنامه شرق در مورد حکم پرونده مهدی هاشمی گفته بود «اگر قاضی به حکم برسد، هیچ حرفی ندارم، چون قانون است...» او همچنین گفته که «من نمی‌خواهم دخالت کنم. من از اول به رهبری و رئیس قوه قضائیه و همه گفته‌ام. در کار قوه قضائیه دخالت نمی‌کنم.» الف با اشاره به این جملات می‌نویسد: این قول‌ها می‌تواند امیدوارکننده باشد و از رئیس مجمع تشخیص این سال‌های جمهوری اسلامی، تصویر آن سال‌های دور هاشمی رفسنجانی را مقابل چشم بیاورد که یک تنه مقابل همه شبهات ضد انقلاب و اذناب داخلی‌شان می‌ایستاد و از حقانیت نظامی که بحق او یکی از مهره‌های اصلی‌اش بود، دفاع می‌کرد. اما عمر این امیدواری چندان طولانی نخواهد بود؛ کافی است ادامه عبارات او را در همین مصاحبه بخوانیم؛ «ما هم نمی‌خواهیم در کار قوه قضائیه دخالت کنیم. حرف من با همه اینها این است که از بالا دستور ندهید و اگر از بالا دستور دادید، خلاف موازین قضایی و شرع است... اگر قاضی به حکم برسد، هیچ حرفی ندارم، چون قانون است و اگر قاضی نرسد و دستور بدهند، طبعاً هر کس هم باشد، اعتراض می‌کند.» بسیار تعجب‌برانگیز است؛ او فراتر از پذیرفتن یا نپذیرفتن حکم قاضی، اصل دادگاه و استقلال قاضی  را زیر سؤال می‌برد!
الف با اشاره به جملاتی از هاشمی نظیر اینکه «یک گروه با اهداف تخریبی هر چه دلشان می‌خواهد، می‌گویند... این فشارها روی قاضی خیلی اثر می‌گذارد. با این وضع قاضی باید خیلی شجاع باشد که در این فضا رأی بدهد.» می‌نویسد: از کنار هم گذاشتن سخنان هاشمی رفسنجانی تنها این نتیجه بدست می‌آید که «مهدی بی‌گناه است و اگر محکوم شود، یعنی حکم از «بالا» رسیده است!» چیزی مثل اینکه «حتماً ما در انتخابات پیروز هستیم؛ و اگر پیروز نشدیم، یعنی تقلب شده است!» القای بی‌گناهی متهم در آستانه صدور و اعلام حکم، در کنار ایجاد شبهه «از بالا دستور رسیدن» یعنی که آنها قصد ندارند حکم قاضی را بپذیرند و حداقل آنکه پی فضاسازی هستند و مبارزه با فساد فقط وقتی رقیب سیاسی آنان متهم باشد، خوب است!
رئیس قوه قضائیه اخیراً در جلسه مسئولان دستگاه قضایی با بیان اینکه «تا به حال نشان داده‌ایم که در رسیدگی به پرونده‌ها کاری به گرایش‌های مختلف سیاسی نداریم» گفت: متأسفانه برخی شخصیت‌ها در عین اینکه می‌گویند نمی‌خواهیم در کار قضایی دخالت کنیم اما با سخنان خود به نوعی دخالت در کار قاضی می‌کنند و بر وی فشار وارد می‌کنند. خصوصاً القای این نکته که ممکن است متهم تبرئه شود ولی به نحو دستوری او را محکوم کنند. این سخن خلاف است و نشر این سخنان قابل پیگیری قضایی است.
آیت‌الله آملی لاریجانی افزود: توقع این است، افرادی که از شخصیت‌های نظام هستند براساس موازین و در جهت احقاق حق سخن بگویند و اینگونه نباشد که اگر پرونده‌ای علیه ما یا بستگان ما است، دستگاه قضایی را متهم کنیم.
یادآور می‌شود مهدی هاشمی ۱۲ اتهام اقتصادی و امنیتی دارد.

قدیس‌سازی به روش گزارشگر تیم لیورپول
مشاور سابق کروبی از روش قدیس‌سازی مدعیان حمایت از هاشمی در ماجرای انتخاب رئیس مجلس خبرگان انتقاد کرد.
داریوش سجادی همکار پیشین نشریات اصلاح‌طلب نوشت: معروف است مخبر فوتبالی که عاشق تیم لیورپول بود در گزارش خبری از نتیجه مسابقه فینال بین لیورپول و منچسترسیتی علی‌رغم شکست تیم محبوبش (لیورپول) در گزارش بازی بین این دو تیم برای ادای احترام به تیم محبوبش این چنین گزارش کرد که؛ در بازی امروز بین لیورپول و منچسترسیتی اول لیورپول «دوم» شد بعد منچسترسیتی «اول» شد!
حالا حکایت انتخابات اخیر ریاست مجلس خبرگان و توجیه و تحلیل علاقه‌مندان به «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» است که علی‌رغم توقع و تصورشان بعد از شکست آیت‌الله در آن انتخابات با توسل به ادبیات و تأویلات و شطحیاتی آستان بوسانه درصدد قدیس‌سازی برآمده‌اند!
ادبیاتی از این دست:
- او در انتخابات ریاست مجلس خبرگان شرکت کرد و آبروی خود را بر بخش عظیمی از دوستدارانش خرج کرد تا بار دیگر ثابت کند به تکلیف که همان خواست ملت است عمل می‌کند. (روزنامه قانون)
- هاشمی آمد تا به تکلیف عمل کرده باشد و مورد نقد و گلایه طرفدارانش قرار نگیرد. برای آیت‌الله برد و باخت معنا ندارد. (حسین مرعشی)
- حکایت اعلام نامزدی آیت‌الله هاشمی برای ریاست مجلس خبرگان دقیقاً با الگوی ۳۰ ساله از رفتار سیاسی ایشان مطابقت پیدا می‌کند. ایشان با علم به اینکه می‌دانستند موضع‌گیری و جهت‌گیری بسیاری از اعضای خبرگان چگونه است، مع‌ذلک به واسطه احساس خطری که داشتند وارد رقابت شدند... نامزدی ایشان از باب وظیفه‌ای بود که در قبال ابرهای سیاسی که به گفته ایشان برخی تندروی‌ها در آسمان کشور ظاهر کرده، احساس می‌کردند. ایشان بعد از اعلام نتایج انتخابات دیروز فقط یک جمله گفتند «نمی‌توانستم و نتوانستم ساکت بنشینم. با پا گذاشتن بر ۸۰ سال آبرو و حیثیت سیاسی‌ام، به آخرین وظیفه و تکلیفم برای انقلاب و نظام عمل کردم» (صادق زیبا کلام)
سجادی می‌افزاید: دست آخر هم «سایت انتخاب» که مدت‌ها است در نقش روابط عمومی عهده‌داری مسئولیت می‌کند و طی دو هفته گذشته برای موفقیت هاشمی در انتخابات هیأت رئیسه سنگ تمام گذاشت در فردای اعلام نتیجه انتخابات با نثری ملولانه خبر شکست آیت‌الله را منتشر کرد و محض خالی نماندن عریضه ذیل خبر مزبور نوشت؛ به نظر می‌رسد مطابق جدول نتایج آرا، در شمارش آرا در دور دوم رأی‌گیری با یک رأی «ابهام» مواجه هستیم! (لابد تقلب شده و مردم باید بریزن به خیابان)!
سجادی نوشت: بقول یکی از دوستان حال و روز مسئول این سایت مشابه همان مخبر ورزشی است که در حالی که ۲۴ ساعت است دوستان دارند شانه‌های ایشان را می‌مالند مشارالیه نیز با وفاداری می‌فرمایند: در انتخاب رئیس مجلس خبرگان، اول هاشمی دوم شد، بعد یزدی اول شد!


*اعتماد

مولفه های توافق خوب

محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان كه در دولت يازدهم مسووليت پرونده هسته‌اي را هم بر عهده دارد از ابتداي آغاز دور جديد مذاكرات در اين دولت تاكيد كرده كه در سايه توافق نهايي حقوق هسته‌اي مسلم ايران تامين خواهد شد. براين اساس توافق نهايي خوب براي ايران چند مولفه مشخص خواهد داشت. نخستين اين مولفه‌ها حفظ چرخه سوخت هسته‌اي با در اختيار داشتن حق غني‌سازي است. سه كشور اروپايي در سال ٢٠٠٥ ميلادي مذاكرات هسته‌اي با ايران را تنها به اين دليل متوقف كردند كه تهران حاضر به پذيرفتن غني‌سازي صفر در خاك خود نشد. بر اساس معاهده منع تكثير تسليحات هسته‌اي ايران حق غني‌سازي اورانيوم را دارا ست.

 در توافقنامه موقت ژنو، شش كشور مقابل ايران عملا غني‌سازي در خاك ايران را پذيرفته‌اند. بنابراين نتيجه ١٠ سال پايمردي ايران بر حقوق هسته‌اي با پذيرش حق غني‌سازي در داخل خاك ايران محقق شده است. تيم مذاكره كننده ايران در همان نوامبر ٢٠١٣ با خارج كردن كشور از گردونه غني‌سازي صفر در حقيقت اصلي‌ترين مقدمه توافق خوب را بنانهاد.

در توافق جامع هسته‌اي نيز غني‌سازي مورد تاييد قرار مي‌گيرد و اين شيب ميزان غني‌سازي ايران است كه در سر ميز مذاكرات مورد بحث و تبادل نظر قرار مي‌گيرد. ايران در جريان مذاكرات همواره تاكيد داشته كه غني‌سازي صنعتي نياز اين كشور است اما براي اعتمادسازي مي‌تواند مدت زمان رسيدن به اين ميزان غني‌سازي را در مذاكرات انجام گرفته تعيين كند. بنابراين در سايه توافق خوب ايران نه تنها با حق غني‌سازي از گردونه مذاكرات بيرون مي‌آيد بلكه دورنماي غني‌سازي صنعتي را هم در دست خواهد داشت.

ديگر مولفه توافق خوب خروج ايران از فصل هفت شوراي امنيت از مسير مذاكرات است. در شرايطي كه اين امر محقق شود، ايران نخستين كشوري خواهد بود كه بدون دخالت نظامي و يا تعيير نظام از ذيل اين بند خارج خواهد شد.

حفظ ماهيت رآكتور اراك از ديگر دستاوردهاي يك توافق خوب براي ايران است.  طرف غربي همواره در اين مذاكرات ادعا كرده بود كه رآكتور آب سنگين آسان‌ترين راه براي رسيدن به بمب است و كشورهايي چون كره‌شمالي و پاكستان از اين طريق به بمب رسيده‌اند با اين همه دانشمندان ايراني فرمول‌هايي براي كاهش پلوتونيوم توليدي ارايه كردند كه مي‌تواند هم به جهان در خصوص عدم حركت ايران در مسير رسيدن به بمب اطمينان دهد و هم ماهيت آب سنگين اين رآكتور را براي ايران حفظ كند.

انتقاد افخم از عملكرد غيرمنصفانه احمد شهيد

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان تاكيد كرد: ايران به عملكرد غيرمنصفانه و غيرعلمي گزارشگر ويژه حقوق بشر جمهوري اسلامي ايران به لحاظ رعايت نكردن اصول و موازين بين‌المللي با ترديد جدي مي‌نگرد. به گزارش ايلنا، مرضيه افخم درخصوص سخنان اخير گزارشگر ويژه حقوق بشر جمهوري اسلامي ايران تصريح كرد: سخنان وي و بخش‌هايي از گزارش كه مورد اشاره قرار گرفته به صورت يكجانبه به دور از واقعيات و بدون رعايت مقررات وظايف مربوط به مامورين از جانب شوراي حقوق بشر ارايه شده است. وي با بيان اينكه متاسفانه روشن شده است اراده‌اي فراتر و خارج از سازوكارهاي حقوق‌بشري ملل متحد در تهيه گزارش ايران دخيل است، گفت: ايران به عملكرد غيرمنصفانه و غيرعلمي گزارشگر ويژه به لحاظ رعايت نكردن اصول و موازين بين‌المللي با ترديد جدي مي‌نگرد. سخنگوي وزارت امور خارجه اضافه كرد: گزارشگر ويژه روش‌هاي نادرست و غيرقانوني و جهت‌دار و پيشداورانه‌اي را پايه گذاشته كه خارج از شرح وظايف ماموريت‌داران شوراي حقوق بشر است. افخم يادآور شد: جمهوري اسلامي ايران به خوبي به تعهدات ملي و بين‌المللي خود در زمينه حقوق بشر واقف و همواره همكاري‌هاي خوب و گسترده‌اي را با مكانيزم‌هاي بين‌المللي در اين زمينه انجام داده است. وي تاكيد كرد: دولت جمهوري اسلامي ايران به تعهد خود براي ارتقاي همه‌جانبه حقوق شهروندان پايبند و اقدامات بسيار مهمي در اين زمينه از جمله در خصوص ارتقاي حقوق شهروندي، حقوق اقليت‌ها و حقوق زنان انجام داده است و به برنامه‌ها و تلاش‌هاي خود در اين زمينه ادامه خواهد داد. احمد شهيد، گزارشگرحقوق بشري سازمان ملل، در گزارش جديد خود بار ديگر، ايران را به نقض حقوق زندانيان قاچاق مواد مخدر، قاتلين و مرتكبين به برخي جرايم ديگر ازجمله همجنس بازان متهم كرده است.

امضاي تفاهمنامه نظارتي ميان ايران و روسيه

در سفر هياتي از بانك مركزي ايران به روسيه، تفاهمنامه نظارتي بانك‌هاي مركزي دو كشور بر مكانيسم‌هاي مالي بين بانكي به‌ امضاي معاونان ذيربط رسيد. به گزارش فارس، براي پيگيري مذاكرات قبلي فيمابين بانك‌هاي مركزي جمهوري اسلامي ايران و فدراسيون روسيه، هياتي به سرپرستي معاون بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران براي انجام مذاكرات و نهايي‌سازي موافقتنامه پولي بين دو كشور از تاريخ ١٩ لغايت ٢١ اسفند ماه به مسكو سفر كرد. هيات مزبور در اين سفر ضمن انجام مذاكرات كارشناسي و مفصل با بانك مركزي روسيه، نهايتا موفق شد در بسياري از موارد مورد علاقه طرفين براي همكاري و توسعه روابط به تفاهماتي دست يابد. طرف روسي در اين مذاكرات اظهار داشت: براي عملياتي كردن همكاري‌هاي بانكي يك كار گروه در ماه گذشته تشكيل داده تا ساز و كارهاي حل مشكلات بانكي موجود بر سر توسعه روابط دو كشور را بررسي كند. در اين راستا از طرف ايراني نيز درخواست كرد تا نسبت به تشكيل چنين كارگروهي در ايران اقدام كرده به طوري كه كارگروه‌هاي دو كشور بتوانند در ماه مه ‌سال جاري ميلادي در تهران تشكيل جلسه داده و ضمن انجام مذاكرات كارشناسي موانع را به‌ راحتي از مقابل بردارند. براساس اين گزارش، مهدي سنايي سفير كشورمان در مسكو در ضيافت ناهاري كه به افتخار هيات ايراني در بانك مركزي توسط همتاي روسي ترتيب داده شده بود تجربه استفاده از يك حساب مشترك را تجربه‌اي بسيار مثبت در پرداخت‌هاي مالي تجاري ايران و روسيه اعلام كرد كه نقطه عطف توسعه روابط ايران و شوروي در حدود ٤٥ سال بيش به دليل وجود همين حساب مشترك بوده است. در اين نشست همچنين تفاهمنامه نظارتي بانك‌هاي مركزي دو كشور بر مكانيسم‌هاي مالي بين بانكي به‌ امضاي معاونان ذيربط رسيد.

گفت‌وگوها با مقامات انگليس صريح و روشن بود

رييس گروه دوستي پارلماني ايران و انگليس در نشست صميمانه هيات پارلماني ايران با ايرانيان مقيم انگليس كه با حضور كاردارغير مقيم جمهوري اسلامي ايران، در لندن صورت گرفت، عنوان كرد گفت‌وگوها با مقامات انگليسي صريح و روشن بوده است. به گزارش ايرنا، عباسعلي منصوري آراني در اين نشست به ديدارهاي هيات پارلماني ايران با فيليپ هاموند وزير امور خارجه، رييسان مجالس عوام و اعيان و نمايندگان پارلمان انگليس اشاره كرد و اظهار داشت: فكر مي‌كنم كه مقامات انگليس نيز همان طور كه در جريان اين ديدارها ديده شده، عزم و اراده را براي برقراري ارتباط ميان دو كشور دارند. عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي گفت: اين ديدارها در فضايي دوستانه اما صريح صورت گرفت و ما كاملا روشن و بي‌پرده صحبت كرديم. وي با اشاره به برخورد سطح بالاي مقامات انگليس با اعضاي هيات پارلماني ايران گفت: رفتار و سخنان اين مقامات مي‌تواند حاكي از اراده و عزم‌شان براي توسعه روابط و شكل‌گيري گفت‌وگوها ميان دو كشور باشد. منصوري‌آراني بخشي از اين تغيير رفتار را ناشي از نقش بي‌بديل جمهوري اسلامي ايران در منطقه دانست و گفت: با توجه به تحولات اخير در منطقه، دنيا به اين نتيجه رسيده است كه ايران با داشتن يك عمق استراتژيك، كشوري ثبات‌دهنده در منطقه به شمار مي‌آيد. وي با اشاره به اينكه در جريان ديدارهاي هيات پارلماني ايران با مقامات انگليس، مشكلات و مسائلي كه ايرانيان و نهادهاي ايراني با آنان مواجه هستند نيز مطرح شده است، گفت: تلاش مي‌شود با همكاري مجلس شوراي اسلامي و دولت، اين مشكلات و مسائل كه برخي از آنها متاثر از روابط كنوني دو كشور است، به نحوي كاهش يا حل شوند. عباسعلي منصوري‌آراني اظهار داشت: براي پيگيري مسائل و مشكلات و درخواست‌هاي مطرح شده از سوي ايرانيان و نيز نهادهاي ايراني در انگليس، ديدارهايي با مسوولان ذي‌ربط در تهران برگزار خواهد شد.

*وطن امروز

واکنش وزیرخارجه آمریکا به نامه 47 سناتور آمریکایی

نامه 47 سناتور آمریکایی به مقامات ایران اگرچه به اعتبار اوباما شلیک کرد و فروپاشی اخلاقی در جامعه سیاسی آمریکا را نشان داد اما در واقع واقعیتی را در پیش چشم همه قرار داد و آن قدرت و اختیار قانونی کنگره  در مناسبات و تعهدات بین‌المللی ایالات متحده است. اگرچه مخاطب نامه سناتورها مقامات ایران بودند اما در واقع آنان خطاب به مقامات همه کشورها اعلام کردند تعهدات اوباما به تنهایی نمی‌تواند اعتبار لازم برای انجام یک توافق یا مفاهمه سیاسی را ایجاد کند.  به گزارش «وطن امروز»، سناتورها فارغ از اقدام عجیب و نامتعارفی که انجام دادند، سیستم قانونگذاری آمریکا را یادآوری کردند تا بگویند دولت‌های مختلف در دنیا باید به یاد داشته باشند اگر می‌خواهند توافقات بزرگ و زمانبر با آمریکایی‌ها انجام دهند باید روال و فرآیند قانونگذاری در ایالات متحده را مورد توجه قرار دهند تا اعتبار توافقات این کشورها محدود به دوران قدرتمندی دولت‌ها نباشد. اگرچه رفتار سناتورها رفتاری نامتعارف بود و دیپلمات‌ها نامه سرگشاده آنها به مقامات ایران را غیراخلاقی و نادرست دانستند اما در واقع آنچه در عمل اتفاق افتاده و می‌افتد، بی‌اعتبار شدن دولت باراک اوباما در مجامع بین‌المللی است. اکنون با نامه سناتورها به مقامات ایران، مقامات کشورها نسبت به تعهدات دولت اوباما دچار تردید شده‌اند. واکنش عصبی مقامات کاخ سفید به این نامه نیز با توجه به همین ماجرا بود. اوباما در واکنش به این نامه گفت سناتورها با تندروهای ایران همنوا شده‌اند! به اعتقاد کارشناسان این اظهارنظر اوباما از سر استیصال بود و نشان داد رئیس‌جمهور آمریکا مبهوت شده است!

او نامه‌ای را خواند که اگرچه مخاطبش مقامات ایران بودند ولی در عمل آنچه در پی داشت، پایان زودهنگام اعتبار بین‌المللی دولت اوباما بود. البته این موضوع تلویحا مورد اشاره جان کری، وزیر خارجه اوباما قرار گرفته است. او که مسؤول مذاکرات هسته‌ای با ایران بود معتقد است نامه 47 سناتور آمریکایی به مقامات ایران، تلاش‌های دیپلماتیک دولت اوباما را «نابود» کرد. وزیر خارجه آمریکا درباره نامه اخیر 47 سناتور به مسؤولان ایرانی گفت: لازم است با وزیر امور خارجه ایران گفت‌وگو کنم تا تاثیرات این نامه را ارزیابی کنم. وی با این حال افزود نامه جمهوریخواهان تلاش دیپلماتیک دولت اوباما را نابود کرد. به گزارش تسنیم به نقل از آسوشیتدپرس، کری افزود نمی‌تواند پیش‌بینی کند آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی قادر به دستیابی به چارچوب یک توافق پیش از 31 مارس هستند یا خیر. این اظهارنظر جان کری البته بخشی از واکنش‌های کاخ سفید به نامه‌نگاری سناتورهاست. ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا نیز گفت: نامه 47 سناتور آمریکایی به مقامات ایران باعث شد در صورت شکست مذاکرات، همه آمریکا را مقصر بدانند و نه ایران را. به عبارتی کاخ سفید اکنون معتقد است هر دو سناریوی آنها برای مذاکرات هسته‌ای دچار خدشه شده است. از یک سو آنها دچار بحران مشروعیت و اعتبار بین‌المللی شده‌اند و از سوی دیگر سناریوی خود برای شکست مذاکرات را نیز از دست رفته می‌دانند. شاید برای باراک اوباما که طی سال‌های اخیر هم در بعد بین‌المللی و هم در صحنه سیاست‌های داخلی، شکست‌های فراوانی را متحمل شده، شکست مذاکرات هسته‌ای با ایران، ضربه نهایی باشد.


واکنش یونسی به بازتاب اظهارات جنجالی‌اش درباره عراق: مگر دیوانه‌ام؟!

اظهارات علی یونسی، دستیار ویژه حسن روحانی آنقدر برای تمام جریان‌های مقابل جمهوری اسلامی ایران، خوراک تهیه کرده است که به نظر می‌رسد تا مدت‌ها آنها را برای اتهام‌زنی به ایران بی‌نیاز کرده باشد.  متاسفانه بی‌توجهی دستیار ویژه رئیس‌جمهور، کشور را با یکی از کم‌سابقه‌ترین چالش‌های دیپلماتیک طی سالیان گذشته مواجه کرده است. طی روزهای گذشته مسؤولان مختلف کشور که طیف وسیعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را نیز شامل می‌شوند ضمن اعتراض به سخنان یونسی، عزل وی از سوی رئیس‌جمهور را راه‌حل خاموش شدن فتنه ایجاد شده توسط دستیار روحانی در منطقه عنوان کردند اما با گذر زمان متاسفانه نه‌تنها اثر این سخنان نسنجیده کم نشده بلکه دامنه اثرگذاری افزایش یافته و در نتیجه با واکنش‌های داخلی و خارجی بیشتری نیز مواجه شده است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی که پیش از این عزل یونسی را راهکار جبران خسارت حاصل از سخنان وی می‌دانستند با توجه به اینکه تاثیرات این ماجرا وارد بعد تازه‌ای شده است، عزل وی را تنها راهکار کافی برای خاموش شدن فتنه ایجاد شده نمی‌دانند. به اعتقاد نمایندگان مجلس، بویژه اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس، بعد از عزل لازم است دستیار ویژه رئیس‌جمهور در محاکم قضایی محاکمه شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    مشرق لعنت به تو
  • ساسانی ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    برای چی این لعنت به مشرق ار منتشر میکنی. طرف بیماره و جنبش سبز لجنی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس