کد خبر 397836
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۳

نقش آمریکا در عملیات شهر ماماساپانو استان ماگوایندانائو در جنوب فیلیپین که براثر آن 44 کماندو پلیس فیلیپین کشته شدند، افشا شد. سفیر واشنگتن در مانیل، نقش کاخ سفید در این عملیات را رد کرده بود.

به گزارش مشرق، تارنمای روزنامه های فیل استار و سان استار فیلیپین روز شنبه با استناد به گزارش روز پنجشنبه کمیته تحقیق پلیس ملی فیلیپین، اعلام کردند که شش آمریکایی در مرکز فرماندهی نیروی اقدام ویژه پلیس ملی این کشور حضور داشته اند.

در این عملیات ذوالکیفلی بن هیر، تروریست مالزیایی تحت تعقیب آمریکا معروف به مروان کشته و بسیط عثمان همکار فیلیپینی وی نیز موفق به فرار شد. اما در عملیات تعقیب و گریز، 44 نیروی پلیس، 14 عضو جبهه اسلامی مورو و پنج شهروند فیلیپینی نیز کشته شدند.

براساس نتایج کمیته تحقیق، مایل جان مانگاهیس از مقامات ارشد نیروی اقدام ویژه پلیس ملی فیلیپین افشا کرد که شش فرمانده آمریکایی در پست فرماندهی تاکتیکی در شاریف آگواک به منظور در اختیار قرار دادن اطلاعات به روز شده به نیروهای نظامی فیلیپین حضور داشته اند.

این گزارش همچنین کمک آمریکایی ها در بخش خدمات درمانی مجروح شدگان این عملیات را نیز افشا کرده است.

در واکنش به گزارش تیم تحقیق، وزارت امور خارجه فیلیپین اعلام کرد که مشارکت آمریکا در علمیات نیروی اقدام ویژه پلیس ملی فیلپپین را از طریق سفارت آمریکا در مانیل پیگیری کرده، اما این سفارتخانه نقش داشتن آمریکا در این عملیات را انکار می کند.

منتقدان دولت بینگنو آکینو رئیس جمهور فیلیپین از جمله شورشیان، با این عنوان که دولت آکینو اجازه داده نیروهای آمریکایی در یک منازعه کاملا داخلی دست داشته باشند، وی را مورد انتقاد قرار دادند.

روگر سولوتا، دبیر کل گروه های شبه نظامی امکان یک جنبش (کی.ام.یو) با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که دست داشتن آمریکا در این عملیات که تخطی از حاکمیت فیلیپین بوده است، بدون در نظر گرفتن جان مردم فیلیپین طرح ریزی شده بود.

در این بیانیه آمده است که آمریکا نه تنها درباره نقش داشتن خود در این عملیات دروغ گفته، بلکه در کشتن شهروندان فلیپین و تجاوز به حاکمیت این کشور نیز نقش داشته است.

بر اساس توافقنامه آموزش نظامی مبارزه با تروریسم نیروهای آمریکا به فیلیپین، آمریکایی ها مجاز به شرکت در جنگ های فیلیپین نیستند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس