شکست آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست مجلس خبرگان از آیت الله محمد یزدی، رقیب و منتقد دیرینه خود تحلیل ها و واکنش هایی در پی داشته است.

به گزارش مشرق؛ در رقابت دیروز انتخابات ریاست خبرگان آیت الله محمد یزدی موفق به کسب 47 رای از 73 رای و آیت الله هاشمی رفسنجانی 24 رای به دست آورد.

این در حالی است که  هاشمی در سال ۸۶ توانست باکسب ۴۱ رأی از مجلس فعلی در مقابل آیت‌الله جنتی که ۳۴ رأی آورده بود، رئیس مجلس خبرگان شود. سال ۸۷ نیز هاشمی با ۵۱ (در مقابل ۲۶ رأی آیت‌الله یزدی) در ریاست مجلس خبرگان ابقا شد.

آیت الله یزدی یکی از منتقدان همیشگی آیت الله هاشمی و همچنین از چهره های است که با اصلاح طلبان و میانه روها زاویه دارد.

پس تعیین رییس خبرگان، بسیاری از ناظران شکست هاشمی را غیر منتظره توصیف کردند و به تحلیل ان پرداختند.
گزیده ای از تحلیل ها؛

روزنامه اعتماد: تا شب پيش از اجلاسيه خبرگان رهبري فضا مساعد بود. خبرها حاكي از دعوت‌هاي بي‌شمار از آيت‌الله براي حضور در اين جايگاه بود. خبرها هر روز بيشتر مي‌شد و فضا براي آمدن آيت‌الله هاشمي مساعدتر. آن سوي ماجرا اما چند خبر متفاوت وجود داشت. آيت‌الله موحدي‌كرماني به قم سفر و با مراجع تقليد ديدار و گفت‌وگو كرد. آيت‌الله موحدي‌كرماني به عنوان سرشاخه بزرگ‌ترين تشكل موازي با تشكل آيت‌الله يزدي اين سفر را انجام داد تا اين تصور كه همه فضا براي آيت‌الله مساعد است جلو نرود. چهره‌هايي كه در همه اجلاسيه‌هاي مجلس خبرگان رهبري زودتر از هميشه مي‌آمدند اين‌بار ديرتر آمدند تا همه‌چيز آنگونه كه تصور مي‌شد پيش نرود.

روزنامه کیهان: هاشمی در آن سالها - قبل از فتنه سال ۸۸- توانسته بود ابتدا اعتماد ۴۱ نفر و سپس ۵۱ نفر از اعضای مجلس خبرگان را کسب کند. اما همسویی شگفت‌انگیز و تأسف بار وی با فتنه‌گران سبز که ادعای تقلب را محملی برای براندازی کرده بودند، موجب سلب اعتماد مجلس خبرگان شد چرا که فتنه‌گران علناً شعار می‌دادند «انتخابات بهانه است- اصل نظام نشانه است».

آنچه همچنان مطالبه دلسوزان از جمله در مجلس خبرگان از آقای هاشمی است، مرزبندی صریح،  فتنه‌گرانی است که صراحتاً از حذف جمهوری اسلامی و ولایت فقیه و اصل نظام سخن گفتند؛ این در حالی است که برخی اطرافیان آقای هاشمی- نظر فائزه هاشمی- صراحتاً از دوستی با اعضای بهائیان و سازمان مجاهدین خلق (منافقین) سخن می‌گویند.

سایت رجانیوز نزدیک به جبهه پایداری: پیام انتخابات هیات رئیسه خبرگان رهبری پیامی بسیار بزرگ و حائز اهمیت است و  شاید بتوان گفت نقطه‎ای غیرقابل پذیرش در فعالیت سیاسی سه سال اخیر هاشمی رفسنجانی. تلاش برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری، حمایت از دولت روحانی و تلاش‎های مکرر برای بستن پرونده‎های داخلی و خارجی که به نوعی به او مرتبط می‎شود با استفاده از ژست «در موضع قدرت بودن» امروز و به واسطه رفتار متفاوت اعضای خبرگان رهبری، ناکام مانده است و همین نکته مهم است که این عدم کامیابی در انتخابات ریاست خبرگان رهبری را بسیار سنگین و دشوار می‎کند.

امیر علی جهاندار، روزنامه وطن امروز: رأی خبرگان رهبری به هاشمی این پیام را داشت که نمایندگی وضعیت موجود توسط هاشمی و اظهارنظرهای وی همچنان ظرفیت‌های منفی او را حتی در بین خبرگان ملت نیز در حد بالایی افزایش داده است. رأی خبرگان رهبری به آیت‌الله محمد یزدی که در ایام فتنه تمام‌قد در مقابل فتنه ایستاد در برابر «نه» به هاشمی که آن را همراهی کرد نمودی از وضعیت جامعه در برابر وی و همفکرانش در عرصه مدیریتی کشور است.

صادق زیباکلام، روزنامه شرق: ایشان (هاشمی رفسنجانی) با علم به اینکه می‌دانستند موضع‌گیری و جهت‌گیری بسیاری از اعضای خبرگان چگونه است، مع‌ذلک به واسطه احساس خطری که داشتند وارد رقابت شدند. از ماه‌ها قبل هم ایشان رسما اعلام کرده بودند اگر ببینند افرادی قصد نامزدی دارند، ساکت نخواهند نشست و این دقیقا کاری بود که انجام دادند.

ایشان به هیچ روی نگفته بودند این ورود به صحنه موفقیت‌آمیز خواهد بود و یقینا پیروز خواهند شد. اینها همه از ساخته‌ها و القائات اصولگرایان است. به بیان ساده‌تر نامزدی ایشان از باب وظیفه‌ای بود که در قبال ابرهای سیاسی که به گفته ایشان برخی تندروی‌ها در آسمان کشور ظاهر کرده، احساس می‌کردند. ایشان بعد از اعلام نتایج انتخابات دیروز فقط یک جمله گفتند «نمی‌توانستم و نتوانستم ساکت بنشینم. با پاگذاشتن بر ٨٠ سال آبرو و حیثیت سیاسی‌ام، به آخرین وظیفه و تکلیفم برای انقلاب و نظام عمل کردم».

عبدالله گنجی؛ روزنامه جوان: جایگاه «رهبرجوی» این مجلس به گونه‌ای است که رقابتی بین مجتهدین معتمد ملت وجود ندارد. عرصه انتخابات خبرگان عرصه «انتخابات عرفی» و هوی و هوس نیست بلکه امانتداری از سوی ملت برای احراز شرایط و صفات ولایت است. نتیجه اینکه هم در ورود به این مجلس و هم در عملی که در آن انجام می‌شود ردپای دنیا یافت نمی‌شود و نباید یافت شود. برخی از اعضای آن مجلس نیز ناخودآگاه به این بازی وارد شدند و ابایی از این نداشتند که هم‌ترازان خود در آن مجلس را «ناصالح» خطاب کنند. از چند ماه پیش بازی «هاشمی می‌آید – هاشمی نمی‌آید» را به راه انداختند اما غافل از اینکه رویه مذکور نه تنها خدمت به آیت‌الله هاشمی نبود بلکه باز کردن دریچه سیاست‌بازی به «مجمع مجتهدین» بود. در صورتی که با یک حساب عقلایی و سرانگشتی می‌شد این سؤال را طرح کرد که مگر می‌شود افرادی که در اواسط مجلس خبرگان ریاست را از هاشمی گرفتند، مجدداً ایشان را به ریاست برگزینند؟ بنابراین چون ترکیب مجلس همان مجلسی است که هاشمی را انتخاب نکردند اکنون نیز همان موضع را دارند و نباید آیت‌الله هاشمی وارد این انتخاب می‌شد.
*فرارو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    ما كي رو بايد ببينيم كه اين آقا اينقدر احساس مسئوليت كنه؟ بابا نترس قحط الرجال نيست
  • ناشناس ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    پیروزی قاطع آیت الله یزدی که تمام قد در مقابل فتنه ایستاد به معنای نه خبرگان به جریان فتنه بود .
  • ایرانی ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    انتخاب اصلح در خبرگان نشان داد که حامیان فتنه جایگاهی در خبرگان ندارد.....
  • عباس ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    در هر صورت اعضای خبرگان رهبری فقهایی هستند که صلاح اسلام و انقلاب را در نظر میگیرند ورای ندادن به هاشمی هم قطعا در همین راستا بوده و اقای هاشمی هم نباید ناراحت باشند بلکه خوشحال هم باشند که تکلیف بر دوش او گذاشته نشد
  • ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    مهم این است که انسان از مردم شکست نخورد اما از دوستان نزدیک شکست خوردن اشکال ندارد .
  • ناشناس ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    هاشمی مرد شکست های انتخاباتی !
  • مهدی ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    چون ماه پشت ابر نماند چون مردم چند ساله که واقعیت ها رو دیدن
  • ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    تحلیل آماری تاریخی کیهان بهتر همه بود. مشرق سپاس
  • ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    تحلیل آماری تاریخی کیهان بهتر همه بود. مشرق سپاس
  • ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    تبریک مردم به آیت ا... یزدی
  • ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    از مردم هم شکست خوردن هم تو مجلس هم ریاست جمهوری !
  • ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    اشتب مثبت دادم
  • ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    مع‌ذلک به واسطه احساس خطری که داشتند وارد رقابت شدند. صادق که خودت وملت صادق نیستی احساس خطر جایی است که امثال شما واین آقا با تمام فتنه گری هنوز رو دارید
  • ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    ولا ما که هاشمی را دوست داریم فکر کنم مردم عادی هم او را ناجی میدانند
  • soltani ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    آقای صادق زیبا کلام با استناد به کدام مطلب و مسئله ای همه چیز را به القائات اصول گراها می دانند همین آقا صادق دقت نمایند از چند ماه قبل تمامی توپخانه های اصلاح طلبان و بلاخص هاشمی و خاندانش اصرار بر پیروزی هاشمی داشتند و حتی یک شب قبل از انتخابات هم پیروزی ایشان را حتمی می دانستند(سایت هاشمی) چطور این مسئله را القائات و تفکر اصولگرایی می دانید.وا مصیبت بر شماها
  • soltani ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    هاشمی کلاً از همه جا شکست خورده اند حالا اگر مجمع تشخیص حضور دارند این از عنایات مقام عظمای ولایت میباشند مگرنه آنجا هم حضوری اضافی دارند.
  • ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
    0 0
    ماملت اگه نخواهیم اقای هاشمی اینقدراحساس تکلیف نکنه بایدکی روببینیم.
  • سیدحسین ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    آیت الله هاشمی همیشه برای ما عزیز بود وهست. کور بشه چشمی که نتونه ببینه به انتخاب رهبری شد ریسس مجمع تشخیص. واز نظر من ایشون یار امام ویاور رهبری بودند وهستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس