کد خبر 396737
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۷

پخش شبهه برانگيز و بي سابقه تيزرهاي تبليغاتي تعدادي از شركت هاي توليدي داخل كشور در شبكه هاي ماهواره موجبات تعجب خيلي ها رابرانگيخته است.آگهي هايي كه با صراحت، چند برند معروف داخلي را در ميان سريال هاي تركيه اي تبليغ مي‌كنند و اين روند اخيراً آغاز شده، همچنان نيز ادامه دارد.

به گزارش مشرق، ممنوعيت همكاري با شبكه هاي ماهواره اي فارسي زبان آنقدر آشكار و مبرهن است كه اغلب هنرمندان و صاحبان كالا در فعاليت هاي خود آنرا منظور مي‌كنند و اين اقدام، تا چند هفته اخير  به طور جدي ديده نشده بود.
ممنوعيت مذكور به ويژه در رابطه با شبكه هايي چون «من و تو» كه اهداف سياسي پررنگي را نيز دنبال مي‌كنند، همواره از سوي مسؤولان و سياستگذاران كشورمان پيگيري و اجرا شده است.
حالا گويا قواعد تغييراتي يافته اند و شايد شرايط براي همكاري با برخي از اين شبكه ها مساعد شده است.
گواه اين ادعا هم پخش تيزرهاي تبليغاتي چند محصول ايراني از جمله شامپوهاي لطيفه و صحت، آب معدني دماوند، فرش مرينوس و ... هستند. مدتي است تبليغات اين محصولات از شبكه هاي تحت اداره گروه تلويزيوني جم «Gem»  در حال پخش است و هر از گاهي سر و كله آنها در ميان سريال هاي تركيه اي،كلمبيايي و كره اي پيدا مي‌شود.

قوانين تغيير نيافته اند
در مواجهه با اين تبليغات نخستين پرسشي كه به ذهن متبادر مي‌شود، اين است كه آيا تبليغ اين محصولات در ماهواره مجاز شده است؟ پرسشي كه پاسخ آن با رجوعي ساده به سايت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بخش دفتر تبليغات و اطلاع رساني روشن مي‌شود.

اين دفتر از سال 86 رصد تبليغات بازرگاني را در شبكه هاي مذكور آغاز كرده است. يازده سازمان هم در برخورد بامتخلفان در اين زمينه همكاري دارند كه عبارتند از: 1 - دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی، 2-  پلیس امنیت اخلاق ناجا،  3 - وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، 4 - سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران5 - اداره کل بازرگانی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران6 - مرکز تحقیقات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، 7- وزارت صنعت، معدن و تجارت۸- شرکت مخابرات ایران 9-  گمرک جمهوری اسلامی ایران، 10- شرکت پست جمهوری اسلامی ایران، 11- ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز.
در مرحله اول پس از اخطارهاي كتبي يا شفاهي، ۴۸ ساعت فرصت داده مي شود تا پخش آگهی  از شبکه های مورد نظر متوقف شود. در غیر این صورت اخطار دوم پس از ۴۸ ساعت ارسال مي‌شود و در صورت عدم توجه به اخطارها پلیس امنیت اخلاقی ناجا، تمامی شماره هاي تماس  شرکت متخلف را مسدود مي كند و در صورتی که تبلیغات مربوط به یک محصول تولید داخل ایران باشد، کارخانه و دفتر مرکزی آن پلمب می شود.
با وجود اين ممانعت هاي قانوني، مشخص نيست عمر اين تبليغات چطور چنين در شبكه هاي ماهواره اي به چند هفته رسيده است.


منبع: بانی فیلم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    حرف مفت نزن تبلیغات چه ربطی به سیاست داره تازه کانال نام برده اصلا سیاسی نیست بعد وقتی تعداد بينندگان این شبکه ها بالا هست حالا به هر دلیلی از نظر اقتصادی آنها میسنجند و اینکه قانونی برای عدم این کار وجود ندارد
  • ایمان ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    برای منعش باید و باید قانون ایجاد کرد به عنوان یکی از مخالفین سرسخت این شبکه که کاری جز پخش فیلم های مستهجن به ظاهر عاشقانه نداره
  • شاهین عباسی ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
    0 0
    یعنی اگر شبکه های مستهجن هم مثل این شبکه 4 تا تماشاچی نخاله داشت تبلیغات کالای ایرانی منعی ندارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس