کارشناس مسائل هسته ای گفت: رمی منتقدین با الفاظ ناشایست تنها باعث ضرر تیم مذاکره کننده می شود و مذاکرات فعلی به گونه ای پیش نمی رود که یک توافق خوب را داشته باشیم.

به گزارش مشرق، مهدی محمدی عصر امروز در مناظره توافق خوب هسته ای که امروز در سالن خواجه نصیر دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد گفت: من از زمان ابتدای مذاکرات هسته ای با این موضوع درگیر بودم و می توانم بگویم موضوع هسته ای موضوع بسیار پیچیده ای است و اساسا توقع اینکه بتوانیم به تحلیل های سرراست برسیم توقع درستی نیست.

وی افزود: من برای تیم مذاکره کننده احترام زیادی قائلم و امیدوارم انتقادات من اشتباه گرفته نشود ما باید به مذاکرات به عنوان یک روند ملی نگاه کنیم و آن را رصد کنیم.

عضو سابق تیم مذاکرات هسته ای در ادامه بیان داشت: رمی منتقدین با الفاظ ناشایست تنها باعث ضرر تیم مذاکره کننده می‌شود در یک فضای عصبی و پرتنش و مبتنی بر تنگ حوصلگی نمی توان راجع به موضوعی که سرنوشت کشور را در دو سه دهه آینده تعیین می کند تصمیم گرفت کمکی که ما به تیم مذاکره کننده می کنیم این است که آنها را با انصاف مورد انتقاد قرار دهیم مذاکرات در حال انجام است و ما اجازه نداریم در باره جزئیات صحبت کنیم چرا که موجب  اختلال در کار مذاکره کنندگان می شود.

وی در ادامه گفت: من معتقدم اگر فرض را بر این بگیریم که هدف از مذاکرات رسیدن به توافق خوب است مذاکرات فعلی به گونه ای پیش نمی رود که یک توافق خوب را داشته باشیم که آن هم چند دلیل دارد چرا که مذاکرات فعلی براساس توافق ژنو انجام می شود که یک توافق خوب نیست و امروز هم حتی تیم مذاکره کننده دیگر با حرارت با این توافق دفاع نمی کند.

محمدی در ادامه به بررسی علل خوب نبودن توافق ژنو پرداخت و گفت: این توافق براساس پیش فرضی است که ایران را تا اطلاع ثانوی یک استثنا می داند و پس از ۲۰ سال که به طور کامل و موفق به وظایف و تعهدات خود عمل کرد ایران را به عضویت و رسمیت می شناسد یکی از اصلی ترین دلایل من این است که این مذاکرات بر این بنا استوار شد که ما یک عضو نرمال نیستیم.

این کارشناس مسائل هسته ای با نزاع تاریخی با امریکا اشاره کرد و افزود: ما در نزاع تاریخی که همیشه با امریکا داشته ایم می گفتیم که مثل بقیه کشورها هستیم ولی اعضای تیم مذاکره کننده پذیرفته اند که ما یک عضو غیرعادی هستیم و این اساس نادرستی است این فرایند براساس تأیید محاسبات استراتژیک امریکا بنا شده است.

وی به تشریح استراتژی امریکا پرداخت و گفت: محاسبه استراتژیک امریکا بر این است که اساسا ایران به خاطر تحریم ها پای میز مذاکره آمده است و از ترس تحریم ها به تعهدات خود عمل می کند اگر طرف امریکایی را به این جمع بندی برسانیم که تحریم ها کارآمد است و تحریم ها ما را به وضعیتی کشانده که امتیاز می دهیم و می خواهیم امتیاز راهبردی بیشتری بدهیم نباید انتظار داشته باشیم که طرف مقابل مواضع تحقیرآمیز نداشته باشد.

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای با تأکید بر اینکه مذاکرات فعلی جناحی شده است گفت: چرا دکتر ظریف در نشست با امریکایی ها نیاز سیاست داخلی را ابراز کرده و گفته اگر با ما توافق نکنید مردم به ما رای نمی دهند و ماجرای سال ۸۴ اتفاق می افتد و به نظر من اساس این توافق اساس درستی نیست.

وی در ادامه گفت: ما استثنا بودن را هیچ زمان به رسمیت نمی شناسیم تا مجوزی باشد که ۱۵ سال ایران سرگرم اعتمادسازی باشد می توانیم نپذیریم چرا که ایران کشور قدرتمندی است مذاکرات در شأن قدرت ملی ایران نیست و یکی از اصلی ترین سخنان این است که مشکل کجاست که شما قدرت ملی و اقتدار ایران  را نمی بینید چرا نگرانی های طرف مقابل را به رسمیت می شناسید و دقیقا از همان راهی که می خواهند این نگرانی را رفع می کنید.

این کارشناس مسائل هسته ای به بیانات ظریف در هفته نامه صدا اشاره کرد و گفت: دکتر ظریف گفته است ما پس از توافق نهایی این توافق را به شواری سازمان ملل برده تا قعطنامه صادر کند و مشمول ذیل فصل هفت منشور سازمان ملل قرار دهند و این یعنی ما همیشه در فصل هفت خواهیم ماند و در گذشته هم قطعنامه ها وجود داشته اما ما آن را به رسمیت نمی شناسیم واین کارها باعث شده که ۱۶۴ سانتریفیوژ ما به ۲۱ هزار تا برسد.

محمدی در ادامه با طرح سوالاتی گفت: اگر ما در مذاکرات دوره قبل فقط به دنبال موضع گیری بودیم چرا پیشنهاد بغداد به پیشنهاد آلماتی تبدیل شد متن پیشنهاد آلماتی را با پیشنهاد ژنو مقایسه کنید ما پیشنهاد آلماتی را نپذیرفتیم چرا که معتقد بودیم می توانیم بهتر از این امتیاز بگیریم و دشمن فهمیده بود تحریم ها در محاسبات استراتژیک جواب نمی دهدحرف امریکایی ها در باره خودشان حجت است چگونه می توانیم با خوش بینی راجع به امریکا صحبت کنیم کدام یک از تحریم های پتروشیمی، طلا و خودرو لغو شد در طی این یک سال یک اسکناس یورو ودلار وارد ایران نشد کارنامه توافق ژنو این است پس چگونه و براساس کدام منطق می خواهید یک توافق نهایی داشته باشید.

وی در باره اینکه یک توافق خوب چگونه توافقی است حق غنی سازی و اعمال آن را همین حالا برای ایران به رسمیت بشناسند و در عین حال زیرساخت حقوقی تحریم ها را همین حالا به طور یکپارچه نه تعلیق بلکه لغو کنند درست است که این موضوع زمان بر است اما باید توافق خوب براساس اقتدار کشور و خون شهیدان باشد و حداقل این است که تحریم ها لغو شود.

محمدی با اشاره به اینکه هیچ تحریمی در ژنو لغو نشود گفت: از این به بعد هم اگر به این روش پیش رود تحریم ها لغو نخواهد شد مهم ترین جنگ ما با امریکا جنگ محاسبات است آنها می خواستند محاسبات استراتژیک ما را درباره امنیت ملی تغییر بدهند و مهم ترین کار امریکایی ها این بود که به ایران حالی کنند که محاسباتتان در باره سود و ضرر هسته ای اشتباه است ما نیز محاسبه امریکایی ها را هدف گرفتیم اما متأسفانه تیم مذاکره کننده از روز اول نگرانی های طرف مقابل را که فوری و کلیدی بودند رفع کرد ولی آنها نگرانی های کلیدی ما یعنی تحریم نفت و بانک را رفع نکردند.

این کارشناس مسائل هسته ای در ادامه گفت: این چه معامله متوازنی است که شما نگرانی های طرف مقابل را رفع کنید ولی آنها سعی در رفع نگرانی های شما نداشته باشند در خصوص صادرات پتروشیمی نیز باید بگویم صادارت پتروشیمی انجام شده اما پولی دریافت نکرده ایم چرا که همه پول ها بلوکه شده و به ایران بازنگشته است امریکایی ها زمانی که درباره ما صحبت می کنند از راستی آزمایی حرف می زنند ولی من متأسفم که تیم مذاکره کننده ما براساس اعتماد باآنها مذاکره می کند.

وی در ادامه بیان داشت: حتی اگر مذاکرات ضمن فصل هفت منشور سازمان ملل قرار بگیرد ما باز هم باید به تعهدات بین المللی عمل کنیم ولی اگر امریکا عمل نکند برای آنها هیچ مشکلی پیش نمی آید در حالی که ایران اگر عمل نکند هزاران مشکل و دردسر برای کشور ایجاد می شود.

محمدی با تأکید بر اینکه منازعه راهبردی در ایران و امریکا وجود دارد گفت: اساسا این منازعه وجود دارد چراکه رقابت استراتژیک یک رقابت مستدام است و تیم مذاکره کننده نباید از شکست در مذاکرات بترسند و از رژیم دور زدن تحریم ها استفاده نکنند و از استفاده آن بترسند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کاری که در این دولت انجام می شود این است که به کسانی که تحریم ها را دور زده اند نام فاسد می گذارند و این دور از انصاف است و باید عرض کنم تنها تحریمی که عملا در کاغذ وجود دارد و اجرا نمی شود و ما آن را دور زده ایم تحریم بنزین است پس بهتر است به جای آنکه به دروغ بگویم خزانه کشور خالی است تحریم ها را دور بزنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 0
    کم کم داریم اتمی رو همراه با عزت به شیطان تحویل میدیم! مسئولین نگذارین قرارداد ترکمنچای تکرار بشه که اگه بشه واویلاست
  • محمد ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 0
    خب چيكار كنم ؟
  • ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 0
    تقصیر از خودت نیس .... آخر سال دیگه مغزت کشش لازم رو نداره !
  • ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 0
    راس میگه.. .توافق بشه یا نشه چه فرقی برای ما داره
  • ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 0
    میخواد بشه میخواد نشه... اما نمیشه
  • ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 0
    میشه؟
  • صبا ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 0
    مگه میشه من که باورم نمیشه
  • محمد ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 0
    ناشناس اولي..شما در خواب هستي.توافق بشه يا نشه هيچ اتفاقي نمي افته. ضررشو فقط مردم و مخصوصا جوونا ميبرن.كشور فقط مشكل هسته اي داره؟اين جور صحبت هاي افراد در اين مرحله هيچ فايده و سودي نداره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس