کد خبر 396502
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۰

متیو مبن، درباره نقش آمریکا و ائتلافش در حمایت از ارتش عراق گفت، اظهارات چهار ماه پیش باراک اوباما را به یاد داریم که گفت، «آمریکا راهبردی در مقابل داعش ندارد.» این همان چیزی است که امروز نیز احساس می شود. ژنرال دمپسی امروز در منطقه حضور دارد.

به گزارش مشرق، فرانس بیست و چهار اعلام کرد، ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا امروز دوشنبه وارد بغداد شد تا با مسئولان عراقی دیدار و درباره موضوع اصلی عملیات بازپس گیری تکریت از گروه داعش گفت و گو کند.

این شبکه تلویزیونی فرانسوی در این زمینه با متیو مبن، خبرنگار خود در حوزه خاورمیانه به گفت و گو پرداخت. متیو مبن درباره عملیات بازپس گیری تکریت پس از گذشت یک هفته گفت، اکنون صحبت کردن درباره این عملیات دشوار است. زیرا رسانه های منطقه از چند روز پیش سقوط تکریت را قریب الوقوع دانسته اند. سخن اصلی امروز رسانه های عراقی این بود که تکریت طی بیست و چهار ساعت آینده فتح خواهد شد، اما در این مدت این نخستین بار نیست که چنین چیزی را از آن ها می شنویم. آنچه ما بر اساس تماس های صبح امروز خبرنگارانمان با ناظران حاضر در محل می دانیم این است که ظاهراً درگیری های شدیدی در اطراف الدور منطقه ای در نزدیکی شهر تکریت در جریان است. در این منطقه است که شبه نظامیان شیعه عراقی درگیر مبارزه با گروه داعش هستند.

همچنین می دانیم که یکی از گروه های شبه نظامی به نام بدر که شهرت بسیاری در مداخله در این درگیری ها دارد در درگیری های شب گذشته و چهل و هشت ساعت گذشته، متحمل تلفات قابل توجهی شده است و حتی فرمانده این شبه نظامیان، پسر خود را در درگیری‌ها از دست داده است و این موضوع بر افکار عمومی عراق به ویژه شیعیان عراق تأثیر گذار بوده است. مسلماً اکنون برای اعلام سقوط تکریت بسیار زود است، هر چند که می دانیم شبه نظامیان شیعه در خط مقدم درگیری ها قرار دارند.

متیو مبن، درباره نقش آمریکا و ائتلافش در حمایت از ارتش عراق گفت، اظهارات چهار ماه پیش باراک اوباما را به یاد داریم که گفت، «آمریکا راهبردی در مقابل داعش ندارد.» این همان چیزی است که امروز نیز احساس می شود. ژنرال دمپسی امروز در منطقه حضور دارد.

دیروز هم روی ناو هواپیمابر فرانسوی شارل دوگل بود و سخنی از حمایت نظامی عمده از ارتش عراق در برابر داعش نزده است. این امر احساس غالب بر این بحران درباره رویکرد آمریکا را تقویت می کند که آمریکا تمایلی به مداخله گسترده در عراق و تقویت گسترده لشکریان زمینی و حتی تشدید حمایت های هوایی ندارد.

به نظر می رسد دولت آمریکا ترجیح می دهد از لحاط اقتصادی با گروه داعش مبارزه کند. می دانیم که داعش به اندازه کافی نفت می فروشد تا روزانه مبلغ یک میلیون (دلار) کسب کند که مبلغ قابل توجهی هم هست. در واقع لازم است که این بخش و نیز شرکای اقتصادی داعش که از آن نفت خریداری می کنند، مورد حمله قرار بگیرد و این بخشی است که دولت آمریکا به جای حمله نظامی، برای ضربه زدن به داعش انتخاب کرده است.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 0
    پس چرا مشرق خبری در مورد گروه بدر مخابره نکرده؟! واقعا که
  • محسن از اصفهان ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    «می دانیم که داعش به اندازه کافی نفت می فروشد تا روزانه مبلغ یک میلیون (دلار) کسب کند که مبلغ قابل توجهی هم هست. در واقع لازم است که این بخش و نیز شرکای اقتصادی داعش که از آن نفت خریداری می کنند، مورد حمله قرار بگیرد و این بخشی است که دولت آمریکا به جای حمله نظامی، برای ضربه زدن به داعش انتخاب کرده است.» آمریکا اگر می خواست چنین کاری انجام دهد خیلی زودتر از اینها اینکار را می کرد ولی چون خود آمریکا و بخصوص اسرائیل از این موقعیت سود می برند هرگز چنین کاری را انجام نمی دهد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس