از ابتدای دولت یازدهم 200 هزار میلیارد تومان بر حجم نقدینگی اضافه شده است.

گروه اقتصادی مشرق- در انتهای تیرماه 1392 یعنی هم زمان با روی کار آمدن دولت یازدهم، حجم نقدینگی کشور 480 هزار میلیارد تومان و در پایان مردادماه 1392 حجم نقدینگی 491 هزار میلیارد تومان بود که این رقم در پایان دی ماه 1393 با نزدیک به 200 هزار میلیارد تومان افزایش نسبت به اوایل دولت یازدهم، به 688 هزار میلیارد تومان رسیده است.

بدین ترتیب در 17 ماه نخست دولت یازدهم حجم نقدینگی 40 درصد افزایش پیدا کرده است.

به گفته کارشناسان، رشد شدید حجم نقدینگی دولت‌های نهم و دهم دلیل اصلی فشار سنگین تورمی در سال‌های اخیر بوده است. در فاصله 8 ساله دولت‌های نهم و دهم، مجموعا حدود 400 هزار میلیارد تومان بر حجم نقدینگی کشور افزوده شد به طوری که نقدینگی از حدود 77 هزار میلیارد تومان در پایان مرداد 1384 به 480 هزار میلیارد تومان در پایان تیر 1392 رسید.

افزایش 200 هزار میلیارد تومانی حجم نقدینگی

هرچند مسئولان دولت یازدهم از برنامه‌ریزی جدی برای کاهش رشد نقدینگی نسبت به دولت قبل سخن می‌گویند، اما رشد نقدینگی همچنان رقم بالایی است و خطر بالقوه تورمی محسوب می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    نخیر دلیل تورم در دولت احمدی نژاد افراطی گری بود و گرنه نقدینگی همیشه هست!!!
  • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    خدایا ما رو از تحلیل های ابکی زورکی اصلاح طلبان نجات بده اخه این حرفیه تو میزنی
  • ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    اما می بینید که تورم صفر شده است. همین مساله نشان می دهد که تا چه علم اقتصاد پوچ و بی هویت است. دلیل تورم در هر کشوری صرفا خبانت اهرمهای اقتصادی آن کشور به نفع خارجی ها است و ربطی به دولتها ندارد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس