کد خبر 396311
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۱

مراسم اختتامیه سومین دوسالانه دیوارنگاری شهری «شاهدان شهر» با موضوع معرفی فرهنگ ایثار و شهادت و پاسداشت شهدا، در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش مشرق، اجرای مراسم اختتامیه سومین دوسالانه دیوارنگاری شهری «شاهدان شهر» بر عهده امیرحسین مدرس بود که در ابتدا از سید نظام‌الدین امامی‌فر دبیر این دوسالانه دعوت کرد روی صحنه برود. امامی‌فر با بیان اینکه دیوارنگاری ریشه دارترین زبان هنری شهری است، تأکید کرد: دیوارنگاری شهری می‌تواند مهمترین جلوه‌گاه انقلاب اسلامی باشد.

وی در ادامه سخنان خود به ارائه گزارشی آماری از تعداد آثار و هنرمندان حاضر در این دوسالانه پرداخت و یادآور شد: سازمان زیباسازی شهرداری تهران در طرح بازخوانی و تحلیل آثار دیوارنگاری با تکیه بر تجربیات گذشته و نگاه به آینده، درصدد است کیفیت آثار دیوارنگاری را به بهترین نحو و با درنظر گرفتن تعامل مناسب محیط و مخاطب و اجرای فرهنگ دینی و بومی در برنامه‌ی خود قرار دهد. در این طرح جدید، فرضیه‌ای به‌عنوان رسیدن به کلیدواژه‌های جدید مطرح شده است.

سپس حجت الاسلام میثم امرودی معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران روی صحنه حاضر شد و در ابتدا به برگزاری مسابقه داستان کوتاه «پایداری» اشاره کرد. وی در ادامه خطاب به هنرمندان حاضر در مراسم و همچنین شرکت کنندگان در دوسالانه دیوارنگاری شهری «شاهدان شهر» گفت: تماشای آثاری که خلق کرده‌اید، بیننده و شهر ما را سیراب می‌‌کند. این آثار دردهای روحی را التیام می‌بخشند. 

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران با بیان اینکه هنر با پرداختن به شهید می‌تواند ماندگار شود، تأکید کرد: مقام معظم رهبری می‌گویند که زنده نگه داشتن یاد شهید کم از شهادت نیست. ما باید نام شهدا را زنده نگه داریم. این نمایشگاه یعنی زنده نگه داشتن یاد شهید و چون شهید ماندگار است، شما هم ماندگار می‌شوید. 

حجت الاسلام امرودی 8 سال دفاع مقدس را تمدن و فرهنگی دانست که بر اساس فرهنگ اسلامی شکل گرفت و در آن خبری از غیبت، ریا و درویی نبود. وی متذکر شد: امروز بیش از هر روزی نیاز به گسترش فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه داریم. 

وی اظهار امیدواری کرد که شهر تهران تبدیل به نمایشگاهی از شهدا شود، خطاب به حاضران و هنرمندان شرکت کننده در این دوسالانه آرزو کرد: بعد از عمری طولانی اگر مقدر است بمیرید، آرزو می‌کنم که شهید شوید.

جمال کامیاب مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران و رئیس دوسالانه دیوارنگاری شهری «شاهدان شهر» سخنران دیگری بود که روی صحنه حضور پیدا کرد. وی با اشاره به مفهوم اسطوره به عنوان یکی از مفاهیمی که در عرصه هنر بیشترین توجه به آن می‌شود، گفت: معمولا در بخش ادبیات تطبیقی هم توجه زیادی به اسطوره شناسی شده است. 

وی با طرح این سؤال که آیا اسطوره‌ها واقعی هستند یا نه؟ یادآور شد: آدمی هر چیز را در حد کمال می‌خواهد ولی امکانات و فیزیک جهان کنونی پاسخگوی این کمال خواهی نیست و اینجاست که اسطوره‌ها شکل می‌گیرند. دوسالانه دیوارنگاری شهری «شاهدان شهر» ادای دین بسیار کمی به اسطوره‌های واقعی این مرز و بوم است.

بعد از سخنان مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران، از احمد وکیلی هنرمند با سابقه دیوارنگاری و همچنین زنده‌یاد عبدالمجید حسینی‌راد که از صاحبنظران مهم این عرصه بود، تجلیل شد. وکیلی در این بخش گفت: هنرمندانی که حاضر نشدند به خاطر روابط یا ضوابط شرافت خود را نادیده بگیرند، در جامعه ثابت شده‌اند. من از شبی که در مقابل خودم دیوار عظیمی را در شهر تهران دیدم، یک شب خواب نداشتم تا اثری درخور و شایسته آن ارائه دهم.

همچنین تجلیل از خانواده 2 شهید هنرمند دیوارنگاری بهروز مرادی و کاظم برتینا، از دیگر برنامه‌های ویژه مراسم اختتامیه دوسالانه دیوارنگاری شهری «شاهدان شهر» بود. 

بخش پایانی این مراسم نیز اختصاص به معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف دوسالانه دیوارنگاری شهری «شاهدان شهر» داشت.

در بخش مقاله و پایان نامه‌های دانشگاهی رساله دکترای بهنام زندگی با موضوع «بررسی کارکردهای اجتماعی نقاشی دیواری در ایران» برگزیده شد. همچنین لیلا اسلامی و عرفان شهیاد، ماه‌منیر شیرازی و پدیده عادل‌وند نیز به ترتیب رتبه‌های سوم تا اول بخش مقاله دوسالانه دیوارنگاری شهری «شاهدان شهر» را دریافت کردند.

در بخش مسابقه سومین دوسالانه دیوارنگاری شهری «شاهدان شهر» نیز حمید سالاری، لیلا دلفان و مرتضی احمدوند رتبه سوم تا اول را از آن خود کردند.

در این بخش از مراسم سردار جواد خضرایی مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس روی صحنه حضور پیدا کرد و ضمن تشکر از برگزار کنندگان این دوسالانه، یادآور شد: در مقیاس جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران بیش از 189 هزار نفر در جنگ تحمیلی به شهادت رسیدند. این شهدا دارای خانواده و علاقه‌مندی هایی بودند و می‌توانستند به راه شهادت نروند ولی یکی از دغدغه‌های آن‌ها حفظ تمامیت ارضی این کشور بود. 200 سال قبل نقشه ایران 900 هزار کیلومتر از مساحت خود را از دست داد. در زمان جنگ تحمیلی صدام حسین نیز که فکر تصاحب بخش‌هایی از ایران را داشت نتوانست تجزیه کردن ایران را به واقعیت تبدیل کند اما 189 هزار نفر، دیگر میان ما نیستند.

وی متذکر شد: بالا رفتن توان موشکی ایران به تنهایی باعث اعتلای فرهنگ نخواهد شد و اهالی فرهنگ باید به توافقی برسند تا خون به ناحق ریخته شده آن مردان بزرگ در چشمان مردم امروز جاری کنند. ثمرات پاسداشت شهدا و پرداختن به فرهنگ ایثار و شهادت اهالی هنر را بی‌نصیب نخواهد گذاشت.

این جانباز 8 سال دفاع مقدس با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست، تأکید کرد: کسانی که فرهنگ شهادت را تعمیم می‌دهند مقام‌شان مقام شهید است. امیدوارم این ذوق و هنرنمایی جلوه شهر ما را تغییر دهد زیرا بخشی از تربیت جامعه ما بستگی به شنیدن و دیدن دارد.

سردار خضرایی در پایان سخنان خود به حضور هیأتی از مسئولان ژاپنی در تهران اشاره کرد و گفت: آن هیأت در بازدیدی که از شهر تهران داشتند از مدیران سازمان زیباسازی شهرداری تهران درخواست کرده بودند که نحوه استفاده از هنر دیوارنگاری برای مفاهیم فرهنگی را به آن‌ها معرفی کنند.

در پایان این مراسم برگزیدگان بخش‌های مختلف سومین دوسالانه دیوارنگاری شهری «شاهدان شهر» روی صحنه حاضر شدند و عکس یادگاری گرفتند.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس