پنجم اسفندماه 1392 چند روز پس از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، رهبر معظم انقلاب اسلامی در جلسه‌ای با حضور سران قوا، چگونگی راه‌های اجرا و تحقق این سیاست‌ها را مورد بررسی قرار دادند.

گروه اقتصادی مشرق-پنجم اسفندماه 1392 چند روز پس از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، رهبر معظم انقلاب اسلامی در جلسه‌ای با حضور سران قوا، چگونگی راه‌های اجرا و تحقق این سیاست‌ها را مورد بررسی قرار دادند.

از آنجا که معمولا جلسات سران قوا در حضور رهبر انقلاب، رسانه‌ای نمی‌شود، دیدار مذکور از سوی دفتر رهبر انقلاب رسانه‌ای شد که نشان ازش اهمیت بالای این جلسه و اقتضای خاص آن در اطلاع افکار عمومی در آگاهی از برگزاری چنین جلسه‌ای بود.

سران سه قوه درباره اجرای دستورات رهبری برای اقتصاد مقاومتی گزارش دهند

در این جلسه مهم، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دستورات صریحی درباره اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی خطاب به سران قوا بیان کردند. رسانه‌ای شدن دستورات رهبری، به طور طبیعی به مطالبه عمومی از سران قوا تبدیل شده و سه قوه را در محک همیشگی افکار عمومی قرار داده است.

سران سه قوه درباره اجرای دستورات رهبری برای اقتصاد مقاومتی گزارش دهند


اینک که بیش از یک سال از آن جلسه گذشته، مروری بر دستورات و رهنمودهای صریح رهبری خطاب به سران قوا و مقایسه آن با عملکرد سه قوه و وضعیت کنونی اقتصاد کشور نشان می دهد، بسیاری از آن دستورات، بطور کامل اجرایی نشده است.

اگر مسئولان، این قضاوت را که هر سه قوه در اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در یک سال گذشته خوب عمل نکرده اند را قبول ندارند، از آنها می‌خواهیم به مردم گزارش دهند که دقیقا کدام یک از دستورات رهبری را اجرا کرده‌اند.

جهت اطلاع ، دستورات رهبری در جلسه پنجم اسفندماه 1392 به طور فهرست‌وار ذکر می‌شود:

1.سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، سیاست‌هایی جامع و فراگیر است که باید در اجرا نیز با همین جامعیت و فراگیری، تحقق یابد. 

2.اگر سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، بطور جدی پیگیری و اجرا شوند، امید زیادی وجود دارد که رونق اقتصادی و اصلاح پایه‌های اقتصادی کشور در میان‌مدت محقق و بخشی از مشکلات مردم حل شود.

3.با ابلاغ این سیاست‌ها، مردم اکنون منتظر اجرای آنها و تأثیرات مثبت ناشی از اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی هستند، بنابراین دولت، مجلس و قوه قضائیه باید بطور جدی وارد میدان شوند و وظایف مربوط به خود را، در هر بخش، پیگیری و اجرا کنند.

4.باید روند اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، بصورت یک حرکت مستمر و متوقف نشدنی، تا رسیدن به نتیجه، ادامه یابد و هر یک از قوا نیز بر روند کار خود نظارت دقیق داشته باشند.

5.اگر لازمه اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، برطرف کردن برخی قوانین معارض باشد، مجلس شورای اسلامی باید با شناسایی این قوانین معارض، آنها را حذف کند.

6.اگر اجرای این سیاست‌ها نیازمند حذف برخی ضوابط و مقررات دست و پاگیر و تنظیم ضوابط جدیدِ تسهیل کننده است، دولت با صدور بخشنامه‌هایی این اقدام را انجام دهد. 

7. باید مراقب بود تا قوانین و ضوابط جدید بگونه‌ای نباشد که زمینه ساز تراکم و تعارض قوانین شود.

8.با حذف قوانین و مقررات معارض سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و یا احیانا با تصویب قوانین و ضوابط جدید، راه برای اجرای راحت‌تر این سیاست‌ها  که عمدتاً بر عهده دولت است، مهیا خواهد شد.

9.(خطاب به دولت) افرادی را مأمور پیگیری و اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی کنید که انگیزه‌های انقلابی و مردمی و اعتقاد لازم و کافی برای اجرای آنها داشته باشند.

10.هماهنگی میان سه قوه برای اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بسیار ضروری است.

11.باید از ایجاد تشکیلات جدید و موازی‌کاری بشدت پرهیز شود.

12.فرهنگ‌سازی و ایجاد گفتمان رایج و فراگیر برای اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ضروری است.


13.باید محورهای اصلی این سیاست‌ها با استدلال صحیح و منطقی برای مردم بیان شوند تا به تدریج در بخشهای مختلف جامعه رسوخ پیدا کند و به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.

14.گفتمان‌‌سازی در خصوص اقتصاد مقاومتی و تبدیل آن به یک گفتمان عمومی، بسیاری از مشکلات را بر طرف و کارها را تسهیل خواهد کرد.

15.یکی از محورهای مهم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مشارکت مردم و چگونگی مردمی کردن اقتصاد است.

16.کشور در طول ۳۵ سال گذشته به ویژه در پیروزی انقلاب اسلامی و ۸ سال دفاع مقدس از حضور و مشارکت مردم نتایج و ثمرات فراوانی بدست آورده است و در بخش اقتصاد نیز قطعا هدایت سرمایه‌های کوچک مردم در مسیر اقتصاد عمومی  بسیار راهگشا و موثر خواهد بود.

17.با استفاده از ظرفیتهای مردمی، می توان کارهایی را انجام داد که شاید از عهده چند وزارتخانه هم بر نیاید.

18.واردات و تأمین امنیت غذایی و ذخایر راهبردی یکی دیگر از محورهای مهم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است؛ غیر از این موارد، باید در اقلام دیگر جلوی واردات بی رویه گرفته شود. 

19.اکنون زمینه برای اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مهیاست و اگر همه قوا و دستگاه‌ها همت و مجاهدت کنند به لطف خداوند این کار به خوبی پیش خواهد رفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 0
    عجب!! شما چکاره ای که برای سران سه قوه تعیین تکلیف میکنی!.!
  • ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 0
    عجب! شما چه کاره ای؟ سرا سه قوه باید در خصوص عملکردشان درباره هدف گذاری رهبری در طول سال گذشته (همانطور که نویسنده اشاره کرده مطالبه عمومی است) گزارش بدهند. این تکلیف بر آنهاست و مهم نیست چه کسی آن را تعیین کرده. اگر بخواهیم در این قانون جنگل حاکم بر عرصه بین الملل فرهنگ و هویت خود را حفظ کنیم تععین هدف، زمان بندی و ارائه گزارش از نحوه و میزان حصول آن الزامی است. ضمنا سران سه قوه به میزان مسوولیتی که دارند و قدرتی که به آنها از طریق رای مردم و تنفیذ رهبر معظممان داده شده باید باسخگو باشند. شما هم لطفا زیاد جوگیر نشو.
  • ناشناس ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 0
    دقایقی پیش در برنامه پایش طرح فولاد بافق را نشان میدهد که توسط بخش خصوصی با 400 میلیارد تومان سرمایه گذاری ایجاد شده که توسط وزارت صنعت و معدن متوقف شده است و 1400 فرصت شغلی از دست رفته است .
  • ناشناس ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 0
    شما اگر ساکت باشی کسی نمیگه لالی !
  • حسن ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 0
    وظیفه رسانه همین است، مشرق گزارش نخواد، تو میخوای برادر من، یکسال گذشت بگن چیکار کردن، کجاش بده، هان
  • مجید ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 0
    مشرق جان چرا هیچ گزارشی از اتاق های بازرگانی نمیذاری کسایی که حتی سران سه قوه هم زورشون به اونا نمیرسه و همین گرونی ها مال اوناست هاااااا چرا نمیای اسامیشونو بگی بیا بگو مطمئنن قشر دانشجو پشتت هستن نترس بیا یک کار جهادی بکن جهاد رسانه ای

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس