کد خبر 395765
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۳

کتاب «زندگی و مبارزات شهید آیت‌الله حسین غفاری» که شرحی از دوران مبارزاتی این مبارز نستوه است، از سوی مؤسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد.

به گزارش مشرق، مؤسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در جدیدترین اثر خود کتاب «زندگی و مبارزات شهید آیت‌الله حسین غفاری» تألیف حسین کاوشی سیدآبادی را چاپ و روانه بازار نشر کرد.

آیت‌الله شهید حسین غفاری یکی از مجاهدین و مبارزین نهضت امام خمینی بود که در شکنجه‌گاه‌های رژیم سفاک پهلوی به شهادت رسید.

یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث در مورد یاران امام خمینی، مسیر زندگانی، تفکر و چرایی مبارزه نزد آنهاست. فعالیت‌های سیاسی آیت‌الله غفاری زمانی شدیداً مورد توجه ساواک قرار گرفت که او را مجاهدی نستوه، بی‌باک و جسور یافت که ابداً هراسی از دستگاه مخوف پلیس شاه ندارد. وی که با باوری ژرف در مسیر آگاهی و روشنگری توده‌های مؤمن در مساجد محل تبلیغ خود حرکت می‌کرد، برای سیستم امنیتی مهارنشدنی بود.

در نتیجه زندان و شکنجه‌های جسمی و روحی ابزاری برای مهار او در نظر گرفته شد. صدمات فراوان جسمی به او در طول زندان‌ها و آزار و اذیت فراوان همه‌ اعضای خانواده در نزد او، به هیچ وجه خللی در اراده‌ الهی او نگذاشت. ساواک اگرچه توانست خانواده‌ غفاری را سرکوب نماید اما نتوانست خطر آنها را برای رژیم مرتفع نماید.

سرانجام ساواک تصمیم گرفت تا با به شهادت رساندن آیت‌الله غفاری از گرفتاری‌های خود بکاهد، اما تشییع جنازه‌ی باشکوه او در قم به معضل دیگری مبدل شد.

تحقیق حاضر در پنج فصل به بررسی زندگی و مبارزات شهید آیت‌الله غفاری می‌پردازد. در فصل اول، به پیشینه‌ خانوادگی و تحصیلات ایشان پرداخته شده‌ است. فصل دوم، مهاجرت وی به قم و کسب نخستین تجربه‌های فعالیت سیاسی که با پذیرفتن امام‌ جماعت مسجد خاتم‌الاوصیاء و بستن مرکز فساد احمد شارق از وابستگان قدرت همراه است، مصادف شد.

فصل سوم، دوران فعالیت‌های ایشان از آغاز نهضت اسلامی و دوران پس از تبعید امام خمینی تا آخرین دستگیری ایشان در سال 1353 را در بر می‌گیرد. فصل چهارم، آخرین برهه از زندگی و مبارزات ایشان را شامل می‌شود که پس از تحمل سختی‌ها و شکنجه‌های بسیار، قبل از اجرای حکم دادگاهش در زندان به شهادت می‌رسد. در فصل پنجم، تلاش شده‌است تصویری از آخرین شکنجه‌های آیت‌الله غفاری که منجر به شهادت ایشان شده‌ و وقایع و مراسم‌های پس از شهادت ایشان ارائه شود.

این اثر در شمارگان 1500 نسخه و 316 صفحه و به قیمت 8 هزار تومان در اسفندماه سال جاری روانه بازار نشر شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس