محمد میردهقان گفت: عارضه نابینایی بعد از تزریق داروی اوستین که احتمالاً از مراکز نامعتبر تهیه شده بود،‌ علاوه بر کلینیک اعلام‌شده، در یکی از بیمارستان‌های بزرگ چشم‌پزشکی تهران نیز گزارش شده است.

به گزارش مشرق، مدیرکل نظارت بر درمان وزارت بهداشت افزود: کمیته‌ای متشکل از مسئولان مرتبط و کارشناسان صاحبنظر برای بررسی علت عارضه نابینایی تعدادی از بیماران در کلینیک چشم پزشکی در وزارت بهداشت تشکیل شده، کشت‌های لازم برای بررسی آلودگی دارو نیز انجام شده است و به زودی نتیجه این بررسی‌ها اعلام می‌شود.
وی افزود: فعلاً مهم‌ترین توصیه وزارت بهداشت این است که مراکز درمانی داروهای مورد نیاز خود را از مراکز معتبر تهیه کنند و به هیچ وجه دارویی را که از معتبر بودن منبع آن مطمئن نیستند برای بیماران استفاده نکنند!
میردهقان گفت: فعلاً نمی‌توانیم با قاطعیت علت این عارضه را اعلام کنیم اما مسئله «مشکل‌دار بودن داروی اوستین» مطرح است، ضمن اینکه می‌دانیم این عارضه علاوه بر کلینیک چشم پزشکی در یکی از بیمارستان‌های چشم پزشکی بزرگ و خصوصی تهران نیز گزارش شده و مدتی پیش هم چنین گزارشی را از یکی از مراکز چشم پزشکی کرج داشتیم.
هفته گذشته نیز 15 بیمار مبتلا به بیماری در کلینیک چشم پزشکی رازی در شمال تهران بعد از تزریق داروی اوستین دچار نابینایی از یک یا دو چشم شدند و در مجموع 21 چشم از این بیماران کور شد، اما مشخص نیست به چه علت وزارت بهداشت هنوز  اعلام فراخوان این دارو برای جمع‌آوری از بازار و ممنوعیت مصرف آن توسط مراکز درمانی دست‌کم تا اطلاع ثانوی نداشته است.
گفتنی است در سازمان غذا و دارو مرکزی به نام «ثبت و بررسي عوارض ناخواسته داروها» وجود دارد که از طریق جمع‌آوری فرم‌های زرد رنگ عوارض دارویی وظیفه جمع‌آوری و فراخوان داروهای مشکل‌دار از بازار مصرف را عهده‌دار است. به این ترتیب با توجه به خبر مدیرکل نظارت بر درمان وزارت بهداشت از مسبوق به سابقه بودن بروز عارضه نابینایی ناشی از مصرف داروی اوستین در کرج، پای سازمان غذا و دارو نیز به پرونده تکرار شونده مذکور باز شده است.
در همین رابطه رئیس بیمارستان فارابی نیز بدون توجه به اظهارات محمد میردهقان و مشخص نشدن بروز سهل‌انگاری پزشک، تقلبی بودن دارو یا عارضه‌دار بودن داروی اصلی؛ از ادامه مصرف این دارو در بیمارستان چشم فارابی خبر داد و  تاکید کرد: چنانچه این دارو از مراکز معتبر و مورد تایید وزارت بهداشت تهیه و استفاده شود و شرایط تزریق استاندارد مهیا باشد مشکلی روی نخواهد داد(!)
وی خاطرنشان کرد: بیمارستان فارابی نیز از این دارو استفاده می‌کند که آن را از داروخانه 13 آبان و سایر مراکز تایید شده وزارت بهداشت تهیه می‌کند بنابراین مشکلی بروز نمی‌کند.
جباروند در رابطه با امکان بازگشت نابینایی این افراد گفت: اقدامات لازم برای حل این عوارض انجام شده است و ممکن است درصدی از بینایی این افراد از بین برود ولی قطعاً نابینایی مطلق در پی نخواهد داشت.
رئیس بیمارستان فارابی در رابطه با اخباری مبنی بر عدم پذیرش این بیماران در بیمارستان فارابی نیز گفت: تمام این اخبار کذب است چرا که خود من به دستور وزیر بهداشت به کلینیک رازی مراجعه کردم و این افراد را ویزیت کردم و دو نفر از این افراد را که  دارای مشکلات حاد در چشم‌های خود بودند برای جراحی به بیمارستان فارابی منتقل کردم.
وی افزود: بیمارستان فارابی پنج‌شنبه عصر این بیماران را توسط دو تن از استادان برجسته خود یعنی دکتر علی طباطبایی مسئول اورژانس بیمارستان فارابی و دکتر خدابنده تحت عمل‌های جراحی به مدت 5 ساعت قرار داد و آنها را روز جمعه ترخیص کرد و به کلینیک رازی بازگشتند.
وی خاطرنشان کرد: بیمارستان فارابی به دستور وزیر بهداشت هر کار ممکن را برای این افراد انجام داد و تمام اقدامات جراحی در بیمارستان فارابی برای این افراد بدون کمترین هزینه‌ای انجام شد تا مشکل آنها مرتفع شود.
جباروند گفت: اگر فردی به اورژانس فارابی مراجعه کند قطعاً مورد پذیرش قرار خواهد گرفت و من پیشتر اعلام کردم هر کس که ادعا می‌کند اورژانس فارابی وی را نپذیرفته است تا روز شنبه به شخص من مراجعه کند و با سند اعلام کند که چه کسی وی را پذیرش نکرده است تا من با وی برخورد کنم ولی تا کنون کسی مراجعه نکرده است.
روز چهارشنبه، رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو درباره نابینایی 21 چشم 16 بیمار پس از تزریق داروی اوستین گفته بود: علت این حادثه آلودگی محیط و محل تزریق یا آلودگی دارویی بوده است اما علت قطعی آن تا 3 روز دیگر (امروز) اعلام می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس