کد خبر 393491
تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۶

گزارش تازه‌ منتشر شده "شاخص 2015 قدرت نظامی آمریکا" حاکی از آن است که نیروی نظامی آمریکا در نتیجه تداوم عدم سرمایه‌گذاری و متعاقبا کاهش بودجه، با کاهش توان خود مواجه بوده است.

 به گزارش مشرق، اسپوتنیک نوشت: در این گزارش که توسط موسسه "هرتیج"، اندیشکده با نفوذ واشنگتن منتشر شده، آمده است: برنامه‌های ضروری حفظ و نگهداری تجهیزات نظامی به تاخیر افتاده است، یگان‌های کمتری در هر دوره عملیاتی اعزام می‌شوند و برای مدت طولانی‌تری باقی می‌مانند و استفاده از تجهیزات قدیمی که منقضی شده‌اند تمدید شده و برنامه جایگزینی آن‌ها با مشکل رو به رو است.

نویسندگان این گزارش با ارزیابی قدرت نظامی آمریکا در سه حوزه ظرفیت، توانایی و آمادگی، سرویس‌های نظامی این کشور را در یک مقیاس پنج دسته‌ای از "بسیار ضعیف" تا "بسیار قوی" دسته بندی کرده‌اند. در این ارزیابی نیروی زمینی، نیروی دریایی، تفنگداران ویژه دریایی و همچنین نیروی اتمی این کشور در گروه "ضعیف" و نیروی هوایی در گروه "قوی" جای گرفتند.

تاثیرات منفی کاهش بودجه، اجرای ضعیف برنامه‌های مدرن سازی و همچنین سال‌ها عدم سرمایه‌گذاری ضربه‌های محکمی به توانایی نیروی مسلح آمریکا برای انجام سریع و کارآمد عملیات‌ نظامی وارد کرده است.

اگرچه آمریکا از 11 سپتامبر سال 2001 میلادی در عملیات‌های نظامی بسیاری در خاورمیانه، شمال آفریقا و افغانستان شرکت داشته اما تجربه نظامی که به دست آورده "گذرا" بوده است چراکه نیروهای نظامی آمریکا هنوز با نیروهای مسلح با تجربه و مجهزی همچون ایران و چین مقابله نکرده‌اند.

این محققان تاکید کردند: تجربه‌های با ارزش نظامی و جنگی به مرور زمان از بین می‌روند چرا که نیروهایی که شخصا این تجارب را از به دست آورده‌اند ارتش را ترک کرده و این مساله تنها ارتباط مستقیم با عملیات‌های آتی از این نوع دارد اگرچه نیروی مشترک آمریکا در برخی انواع عملیات‌ها تجربه کسب کرده اما سن نیروها بالا رفته و توانایی‌های این نیرو و همچنین بودجه‌اش کاهش یافته است. به طور مثال تعداد سربازان ارتش از 570 هزار به 440هزار نیرو کاهش یافته است.

کارشناسان هشدار داده‌اند، نگرانی‌های عمیقی نیز نسبت به کاهش ظرفیت‌های نیروی اتمی آمریکا وجود دارد. تسلیحات اتمی آمریکا به سرعت قدیمی شده و در مقایسه با برامه‌های اتمی کشورهای رقیب کاملا کهنه هستند.

در حالی که به گفته باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا ارتش این کشور باید قادر باشد به طور همزمان دو درگیری را کنترل کرده و دشمنانش را از بین ببرد، این گزارش‌ حاکی از آن است که نیروی مشترک کنونی آمریکا تنها قادر است با چالش‌ یکی از درگیری‌های بزرگ منطقه‌ای رو به رو شود.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس