یک نشریه آلمانی با تاکید بر اینکه هر چقدر به زمان سخنرانی نتانیاهو در کنگره نزدیک تر می شویم مشاجرات تل آویو-واشنگتن شدیدتر می شود، این تصمیم نتانیاهو را اقدامی تحریک کننده دانست که مناسبات دو کشور را به نقطه عمیق جدیدی خواهد رساند.

به گزارش مشرق، هفته نامه "اشپیگل" در مطلبی نوشت: بنیامین نتانیاهو و باراک اوباما نمی توانند با هم (خوب) باشند. اگر نخست وزیر اسرائیل  هفته آینده به آمریکا سفر کند خطر یک رویارویی جدید به وجود می آید و وی دموکرات ها را از خود خواهد رنجاند.

بنیامین نتانیاهو هیچ شکی باقی نگذاشته است که دیدار وی در واشنگتن کدام هدف را باید دنبال کند، وی وظیفه و تعهد دارد همه اقدامات را انجام دهد تا از یک توافق هسته ای با ایران جلوگیری به عمل آورد؛ این یک اطلاعیه است.

"سوزان رایس" مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا هم هیچ شکی را در این باره باقی نگذاشته است که باراک اوباما از این دیدار چه برداشتی می کند: سخنرانی برنامه ریزی شده نخست وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا نه تنها مایه تاسف بوده بلکه برای مناسبات دو جانبه مخرب است. این هم یک اطلاعیه است. دولت آمریکا نارضایتی خود از اقدامی را به ندرت واضح تر از این می توانست آشکار کند. پس قضیه چیست؟

اشپیگل در ادامه نوشت: روز سه شنبه آینده نتانیاهو به دعوت "جان بینر" رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا در کنگره  سخنرانی می کند. بینر مشترکا با سفیر اسرائیل در واشنگتن ترتیب چنین برنامه ای را داده است.

چنین اقدامی از دو جنبه اقدامی تحریک کننده است.

اول اینکه این تصمیم نه از طرف جان بینر و نه از طرف نتانیاهو به اوباما اطلاع رسانی نشد، اگر چه تصمیم گیری درباره سفر یک مسئول عالی رتبه خارجی  در حیطه مسئولیت رئیس جمهوری آمریکا است. چنین اقدامی نه تنها یک بی توجهی به این پروتکل است، بلکه نقض روح قانون اساسی ایالات متحده است.

دوم اینکه نتانیاهو در مبارزات انتخاباتی قرار دارد و در ماه مارس انتخابات در این کشور برگزار می شود. پس نخست وزیر اسرائیل در واشنگتن یک سخنرانی انتخاباتی را ایراد می کند. وی می خواهد مذاکرات هسته ای به زعم خود نادرست با ایران را محکوم کرده و از تحریم های شدیدتر علیه تهران حمایت کند.

نتانیاهو روز گذشته سخنرانی خود در کنگره آمریکا را  یک مسئله امنیت ملی توصیف کرده و اظهار داشت که گروه مذاکره کننده غربی ظاهرا این هدف خود برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی را کنار گذاشته اند. به اعتقاد نتانیاهو ظاهرا این مسئله پذیرفته شده که تهران مرحله به مرحله و در طول چند سال شایستگی برای تولید مواد مورد نیاز برای سلاح های هسته ای را به دست آورد. پس وی گزینه دیگری غیر از اینکه به آمریکا سفر کند ندارد.

نتانیاهو این بازی را شروع کرده تا یک توافق احتمالی با تهران را به صورت موقت محدود کند. گروه 5+1 ظاهرا آماده اند به ایران اجازه غنی سازی اورانیوم تنها به صورت محدود و تحت نظارت های دائمی بین المللی را بدهند. اسرائیل به این تصمیمات مشکوک است.

وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته روی قضاوت های نخست وزیر اسرائیل واکنش نشان داده و درباره آن ابراز شک و تردید کرد. هر چقدر به زمان سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا نزدیک تر می شویم به همان اندازه رویارویی ها و مشاجرات شدید تر می شود.

اطرافیان و طرفداران اوباما اعلام کرده اند که هیچ دیداری با نخست وزیر رژیم صهیونیستی وجود نخواهد داشت. معاون رئیس جمهوری آمریکا زمان این سخنرانی در شهر حاضر نیست و جان کری نیز درست در همین زمان در سوئیس با ایران مذاکره می کند. بسیاری از نمایندگان دموکرات کنگره نیز اعلام کرده اند که در این جلسه سخنرانی حاضر نخواهد شد.

مجله آمریکایی آتلانتیک این گونه تحلیل کرده است که نتانیاهو یکی از بدترین تصمیمات خود را که می توانست بگیرد گرفته است . خوب است که وی ایران را مورد حمله قرار ندهد، اما وی تصمیم گرفته است که مناسبات خود با اوباما را تخریب کند.

اشپیگل در ادامه نوشت: مناسبات نتانیاهو با اوباما همواره بد بوده است و هفته آینده به یک نقطه عمیق جدید خواهد رسید و این دو به بهترین دشمنان تبدیل خواهند شد. این دو سیاستمدار در سال 2009  مسئولیت خود را بر عهده گرفتند و اوباما با هیچ مسئول دیگری به اندازه نتانیاهو این دوره طولانی را نگذرانده و ساعت های طولانی با وی تلفنی صحبت نکرده است. به ندرت آن ها درباره مسائل با یکدیگر توافق داشتند چه درباره مسئله شهرک سازی های اسرائیل و چه برنامه اتمی ایران.

نویسنده در ادامه با اشاره به اینکه اسرائیل همواره از حمایت های بالای آمریکا برخوردار بوده است نوشت: اما نتانیاهو در این اختلافات خود با اوباما حالا دقیقا به این همکاری های سنتی آسیب می رساند.

نخست وزیر اسرائیل در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری 2012 آشکارا از رقیب اوباما میت رامنی حمایت کرد و حالا هم سعی می کند از طریق کنگره آمریکا از پیشبرد سیاست های اوباما در قبال ایران جلوگیری کند. حدود دو هفته پیش هم واشنگتن تصمیم گرفت در آِینده اطلاعات محرمانه کم تری را درباره مذاکرات اتمی ایران در اختیار اسرائیل قرار دهد.

این بدین مفهوم است که نتانیاهو نه به خود و نه به امنیت کشورش خدمتی نمی کند. آمریکا اخیرا در موضع قدرتمندتری قرار دارد و اوباما هنوز دو سال دیگر در مسئولیت ریاست جمهوری خواهد بود.

روزنامه جروزالم پست در این باره می نویسد با ارزش ترین و مهم ترین دارایی استراتژِیک اسرائیل همواره مناسبات خاص آن با آمریکا بوده است و بنابراین نتانیاهو بازی خطرناکی را به راه انداخته است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    0 0
    گول این بازی های این ها رو نخورید
  • محمد ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    0 0
    واقعا این سفر برای من هم مهمه! چون اولین نتیجه اش اینه که آمریکا در دست مردم آمریکا نیست یعنی یک مقام خارجی میتواند بدون اجازه رئیس جمهور وارد این کشور شده و ابراز مالکیت برای این شهر هرت را نشان دهد! وقتی تاریخ آمریکا رو میخوندم متوجه شدم آمریکا بزرگترین و بی نظیرترین شهر هرت در دنیاست! چندین رئیس جمهور به وسیله ترور تا پای مرگ رفته و هزاران هزار ترور در این کشور صورت گرفته که اکثرا تحقیقات در موردشون نهایتا بی نتیجه بوده! میلیونها تهدید به مرگ هم در این کشور وجود داره و ساده ترین راه فهم این مسئله گشت زدن تو سایت های آمریکایی و دیدن اینکه هیچ کس حق نظر دادن در مورد کاپیتالیسم و نظریات امپریالیسم و هولوکاست و اسرائیل رو نداره و تو خود این سایت ها تهدید به مرگ میشن!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس