کد خبر 392839
تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۶

وزیر دفاع فرانسه با همتای هندی خود دیدار و درباره اقدامات جدید درباره توافق مشکل‌دار فروش 126 جنگنده رافائل با وی به گفت‌وگو پرداخت.

به گزارش مشرق، "ژان ایو لودریان"، وزیر دفاع فرانسه پشت درهای بسته و در جریان سفر کوتاهی به دهلی نو، هندوستان با "مانوهار پاریکار"، همتای هندوی خود دیدار کرد. این سفر با هدف جلوگیری از ناکام ماندن این توافق صورت گرفت که سه سال است با بن بست مواجه شده و هم اکنون نیز دو طرف بر سر قیمت این 126 جنگنده با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

فرانسه امیدوار است که این توافق فروش جنگنده‌های رافائل را پیش از سفر "نارندرا مودی"، نخست وزیر هند به پاریس در آوریل 2015 نجات دهد با این حال هر دو طرف در مذاکرات روز سه شنبه هنوز به توافقی دست نیافته‌اند.

کمپانی فرانسوی "هوانوردی داسول" فرانسه در ژانویه 2012 در مناقشه فروش این جنگنده‌ها به هند برنده شد و به گفته کارشناسان توافق نهایی برای فرانسه مبلغ 12 میلیارد دلار در بر خواهد داشت.

دولت فرانسه قصد دارد تا در اواخر سال جاری میلادی 18 فروند جنگنده، دو موتوره را به هند تحویل دهد در حالیکه 108 جنگنده باقی مانده توسط کمپانی‌ دولتی هند موسوم به "صنعت هوانوردی هندوستان" و با تکنولوژی که از فرانسه به دهلی نو واگذار شده ساخته شود.

سفیر وزیر دفاع فرانسه به هند درست یک هفته پس از آن صورت گرفت که پاریس توافقی را با مصر و به عنوان نخستین فروش خارجی جنگنده‌های رافائل امضا کرد. پاریس همچنین امیدوار است که توافق‌های مشابهی را با قطر و مالزی به امضا برساند.

وزارت دفاع فارنسه پیش از سفر لودریان به هند اعلام کرده بود که این مذاکرات به دولت‌های دو کشور این فرصت را می‌دهد تا درباره مسائل بین‌المللی و صنعت دفاعی به گفت‌وگو بپردازند.

دولت راس گرای مودی که در انتخابات مه 2014 پیروز شده، در حال سبک و سنگین کردن این مذاکرات است و در حالیکه دهلی نو به دنبال خرید این جنگنده‌هاست که در کنگره به بن بست خورده است.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس