منصوری لاریجانی مولف کتاب «زینب کبری (ع) پیام آور عاشورا» بیان کرد: نویسندگان غیر مسلمانی که به تفکر شیعه پرداختند حتی اگر مذهب شیعی هم نداشته باشند اما به لحاظ معرفت‌شناسی شیعه هستند.

 به گزارش مشرق، آیین رونمایی از کتاب‌های «زینب (ع) فریاد فرمند» نوشته آنتوان بارا با ترجمه غلامحسین انصاری و «زینب کبری (ع) پیام آور عاشورا» نوشته اسماعیل منصوری لاریجانی، بعدازظهر امروز سه شنبه ۵ اسفند‌ماه با حضور حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محمد حسین رجبی دوانی تاریخ‌پژوه، مولف و مترجم این دو کتاب و جمعی از استادان و صاحب‌نظران در ساختمان مرکزی سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

محمد حسین رجبی دوانی در بخشی از این مراسم با بیان اینکه کتاب «زینب (ع) فریاد فرمند» از سوی فردی مسیحی نوشته شده که غیرت دینی دارد گفت: این فرد اگرچه در محیط مسیحی پرورش یافته است اما با مسلمانان در ارتباط بوده و درباره حضرت زینب (ع) مطالعه داشته است. آنتوان بارا مجموعه مطالعاتش را در قالب کتاب منتشر کرده است و غلامحسین انصاری با قلم شیوای خود آن را به زبان فارسی برگدانده است.

وی افزود: این کتاب می‌تواند برای کسانی که می‌خواهند از منظر یک غیر مسلمان نگاهی به یکی از مقاطع دلخراش تاریخ جهان اسلام داشته باشند بسیار راهگشاست. کسی که تعصب شیعی ندارد و مسلمان نیست با نگاهی بی طرفانه و از روی عاطفه و احساس به حضرت زینب (ع) نگاه کرده است. او ایشان را با مریم مقدس مقایسه کرده و نتیجه می‌گیرد این دو  مقدس هم طراز هم هستند.

وی با بیان اینکه آنتوان بارا تحلیل فوق‌العاده‌ای از ساحت قدسی حضرت زینب (ع) دارد یادآور شد: او چون در کشور سوریه بوده احاطه قوی به منابع مسلمانان دارد. اگرچه منابع در کتاب ذکر نشده اما بارا از منابع دست اول تاریخ اسلام استفاده کرده و اظهار نظرهای جالبی هم دارد. او می‌گوید امروز شما بروید محل دفن یزید را ببینید. می‌گوید وقتی مردم از کنار قبر این ملعون رد می‌شوند ناسزا می‌گویند اما چند کوچه آن طرف‌تر مکانی است که منصوب به جایگاهی برای سر امام حسین (ع) است و مورد احترام همه مردم است.

رجبی دوانی اظهار کرد: در این کتاب با توجه به دیدگاه او به عنوان یک مسیحی، مظلومیت امام حسین (ع) و عمق فاجعه کربلا به قلم در آمده است. با توجه به اسلام هراسی و اسلام ستیزی، سازمان تبلیغات اسلامی باید اینگونه آثار را به جهان معرفی کند. رهبر معظم انقلاب در نامه‌ای که به جوانان غربی داشتند، گفتند برای شناخت اسلام به منابع دست اول و اصلی اسلام مراجعه کنید و اطلاعات خود را تنها از رسانه‌ها نگیرید.

وی یادآور شد: البته شاید این سوال پیش بیاید که مسلمانان خود آثاری را تدوین کرده‌اند که شاید کافی باشد. اما ما باید آثار افرادی مانند آنه ماری شیمل و هانری کربن را که غیرمسلمان هستند به آنها معرفی کنیم. این گونه تبلیغ بسیار می‌تواند اثرگذار باشد. آثاری مانند کتاب آنتوان بارا که خود مسیحی است می‌تواند این هجمه‌ها را از اسلام دور کند و ذهن مخاطب را پاک کند.

رجبی دوانی گفت: وقتی بارا در کتابش به افرادی مانند یزید اشاره می‌کند مخاطب می‌تواند بفهمد که ریشه جریانات تکفیری در این افراد است و نه در ساحت قدسی اسلام و پیامبر اکرم (ص).

وی پیشنهاد کرد تا برای معرفی بیشتر این گونه آثار، کتاب «زینب (ع) فریاد فرمند» به زبان انگلیسی و سایر زبان‌های لاتین ترجمه شود و در اختیار مخاطبان قرار گیرد.

 منصورری لاریجانی مولف کتاب «زینب کبری (ع) پیام آور عاشورا» در بخش دیگری از این مراسم با طرح این سوال که چرا اندیشمندان غیردینی از تفکر شیعه استقبال می‌کنند گفت: من تاکنون نظر 83 نفر از اندیشمندان خارجی را بررسی کردم که درباره تفکر شیعی نوشتند و از مشهورترین آنها می‌توان به کربن و نیکلسون اشاره کرد. این اندیشمندان کمتر سراغ دیگر نحله‌های فکری رفتند. حال این سوال مطرح است که چرا آنها اندیشه تشیع را بررسی کردند؟ به عبارت دیگر چه ظرفیتی در شیعه وجود دارد که مورد استقبال واقع شده است.

وی در پاسخ به این سوال به مطالبی که در یکی از آثار خود آورده اشاره کرد و افزود: پاسخ در این است که اندیشه شیعه مرزش، عبودیت است. به همین دلیل بی‌انتهاست. عبودیت ورای ربوبیت است. اندیشه‌ای که در میدان معارف اهل بیت (ع) سیر می‌کند تا بی کرانه می‌تازد. هر فردی اندیشه پاک، دردمند و جویای حقیقت داشته باشد سر از پا نمی‌شناسد.

وی ادامه داد: استراتژی گفتمان مهدویت نیز در همین مرز نداشتن تفکر شیعی است و اگر مرزی برای این تفکر وجود داشت این گفتمان معنا نمی‌یافت.

منصوری لاریجانی در ادامه خاطره‌ای از هانری کربن نقل کرد و گفت: روزی با علامه طباطبایی از قم به تهران آمدیم و به خانه هانری کربن رفتیم. آنجا کربن به علامه گفت: من وقتی خودم را با معارف اهل بیت (ع) آشنا کردم و نظرات افرادی مثل ملاصدرا و سهروردی را دیدم در من تلاطمی ایجاد شد که باعث شد همه مرزها و سلیقه‌ها در نگاهم از بین برود. تنها با سخنان شماست که تلاطم روح من آرامش می‌یابد. آیت‌الله جوادی آملی نیز می‌گفت شنیده است که هانری کربن به علامه طباطبایی گفته که من سر معرفت‌الله را در امامت شیعی پیدا کردم.

وی با بیان اینکه عاشورا جلوه‌ای از تفکری است که مرز نمی‌شناسد افزود: حضرت زینب (س) جلوه‌ای از این تفکر است. عاشورا فرامکان و فرا زمان است و انسان کاملی که در عرفان از آن یاد می‌شود بر زمان و مکان احاطه دارد. در کتاب «زینب (ع) فریاد فرمند» رگه‌هایی از این تفکر را می‌بینید. یک بار در دیداری که با بارا داشتم به ایشان گفتم شما اگر با حکمت هم آشنا شوید می‌توانید در بحر معارف غواصی کنید.

وی تاکید کرد: این نویسندگان حتی اگر مذهب شیعی هم نداشته باشند اما به لحاظ معرفت‌شناسی شیعه هستند. اصولاً بستر تحقق وحدت بین شیعه و سنی نیز همین تفکر عرفانی است. ما اعتقاد به پلورالیزم داریم اما نه پلورالیزمی که جان هیک از آن نام می‌برد. همه در ساحت اندیشه شیعی متحد می‌شوند.

منصوری لاریجانی در ادامه سخنی را از آنه ماری شیمل درباره حضرت زینب (س) نقل کرد و گفت: او می‌گوید امام حسین (ع) همه چیز حضرت زینب (س) است و شرط ازدواجش دیدار هر روزه برادر است. حال چه می‌شود که او در ظهر عاشورا نیزه‌ها را کنار زده و بر گلوی برادرش بوسه می‌زند و می‌گوید خدایا این قربانی کوچک را از ما بپذیر. زینب (س) در برابر چه کسی زانو زده که حسین (ع) با همه عظمتش در برابرش قربانی کوچک است.

وی با اشاره به کتاب «زینب کبری (ع) پیام آور عاشورا» گفت: من در این کتاب می‌خواستم به این نگاه عرفانی بانوی بزرگ بپردازم. حضرت زینب نه تنها در عاشورا بلکه در همه تاریخ به عنوان یک انسان کامل برای ما وجود دارد.

غلامحسین انصاری مترجم کتاب «زینب (ع) فریاد فرمند» نیز در ادامه این مراسم درباره ارزش حیات سخن گفت و افزود: زندگی موهبت خداست اما اینکه چرا برخی زندگی را دوست ندارند چون مطیع خداوند نیستند. ما باید از فرمان‌ها تشریعی خدا پیروی کنیم و البته اگر از قوانین تکوینی خدا پیروی کنیم همواره سلامت خواهیم بود.

وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم مراجعه به دادگاه‌ها کم شود باید از مفاهیم تشریعی خداوند بهره ببریم که از آن جمله امام حسین (ع) و حضرت زینب (ع) هستند.

وی در پایان گفت: نویسندگی کار خوبی است و حتی اگر برای برخی شغل باشد بازهم باید با عشق همراه باشد. خوشبختانه من این سعادت را داشتم که با سخنان اهل بیت (ع) سر و کار داشته باشم. ما به امامان خود افتخار می‌کنیم چون الگوی کاملی برای انسان‌ها هستند.

منبع: ایبنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس