سرویس اطلاعاتی هند شامل 14 سازمان است که 2 مورد آن در راس قرار دارند. از IB به عنوان یکی از قدیمی‌ترین سرویس‌های اطلاعاتی جهان نام برده می‌شود که از دوره استعمار انگلیس به یادگار مانده است.

گروه گزارش ویژه مشرق - نظام اطلاعاتی هند شامل 14 سازمان می‌شود که از این 14 نهاد، 2 نهاد به عنوان یکه‌تاز عرصه اطلاعات و امنیت هند فعالیت می‌کنند و بقیه در خدمت این 2 می‌باشند. لذا، در گزارش حاضر، بر این 2 مورد اصلی با نام‌های "اداره اطلاعات" (Intelligence Bureau (IB که نقش سرویس اطلاعات و امنیت داخلی را ایفا می‌کند، و "شاخه تحلیل و پژوهش  (Research and Analysis Wing (RAW که سرویس اطلاعات برون مرزی است، تمرکز شده است.

14 سازمان اطلاعاتی هند عبارت‌اند از:
1. سازمان ملی پژوهش‌های تکنولوژیک (NTRO)
2. شاخه تحلیل و پژوهش (RAW)
3. اداره اطلاعات (IB)
4. اداره مبارزه با مواد مخدر (NCB)
5. سازمان اطلاعات درآمدها (DRI)
6. آژانس اطلاعات دفاعی (DIA)
7. اداره مشترک رمزیابی (JCB)
8. سرویس کنترل رادیویی سراسری هند (AIRMS)
9. اداره اطلاعات سیگنالی (SID)
10. مرکز پژوهش‌های هوایی (ASC)
11. اداره اطلاعات هوایی (DAI)
12. اداره اطلاعات دریایی (DNI)
13. اداره مالیات بر درآمد (بازرسی جنایی و اطلاعاتی) (DIT)
14. دفتر کل بازرسی مالیات بر درآمد (DGITI)


سرویس اطلاعاتی هند؛ /// در حال انجام ///

نمای بیرونی ساختمان وزارت کشور هند که میزبان دو سرویس اطلاعاتی است

سرویس اطلاعات داخلی (IB)
IB سرویس داخلی اطلاعات و امنیت هند و مشهور به قدیمی‌ترین سرویس اطلاعاتی جهان است. ریشه تاسیس این سرویس، به 23 دسامبر سال  1885 (توسط وزارت کشور انگلیس) یعنی زمانی که "سر چارلز مک گرگور" (Charles MacGregor) رییس دپارتمان اطلاعات ارتش انگلیس در هند بود، باز می‌گردد. ماموریت این دپارتمان کنترل نیروهای روس‌ در افغانستان جهت جلوگیری از هرگونه احتمال تجاوز از سوی آنها به هند تحت استعمار انگلیس بود. 

سرویس اطلاعاتی هند؛ /// در حال انجام ///

در سال 1909، "دفتر سیاسی اطلاعات هند" به منظور مقابله با فعالیت‌های انقلابی هندی‌ها تاسیس شد. اداره‌ای که از سال 1921 به "اطلاعات سیاسی هند" (IPI) معروف شد و تحت نظر مستقیم دولت به کنترل مخالفین مشغول بود. در سال 1947 بار دیگر با نام "اداره مرکزی اطلاعات" زیر نظر وزارت امور داخلی تاسیس شد. اما IPI بطور مستقیم به دو نهاد گزارش می‌داد: قوه قضاییه و IB. این اداره، بطور مستمر با اداره پلیس لندن (اسکاتلندیارد) و MI6 همکاری می‌کرد.

یکی از جنجالی‌ترین انتصاب‌های IB، انتصاب "سید آصف ابراهیم" به عنوان رییس سرویس در سال 2012 بود که اعتراضات بسیاری را از سوی رسانه‌ها مبنی بر مسلمان بودن او در پی داشت.

سرویس اطلاعاتی هند؛ /// در حال انجام ///

"دینشوار شارمه" (Dineshwar Sharma) هم اکنون ریاست IB را بر عهده دارد. وی، از یکم ژانویه 2015 بر این سمت منصوب گردیده است. از او به غیر از تصویر ذیل که مربوط به سالیان پیش اوست، هیچ تصویری در دسترس نیست.

سازمان‌های اطلاعاتی هند؛ /// در حال انجام ///

مسئولیت‌ها

وظایف IB شامل جمع‌آوری اطلاعات داخلی، فعالیت‌های ضد اطلاعات و جاسوسی، و فعالیت‌های ضد تروریسم است. این سرویس اطلاعاتی، نیروهای خود را از پلیس و ارتش هند جذب می‌کند. در هر حال، رییس این سرویس پیوسته یکی از افسران پلیس بوده است. از دیگر وظایف IB، جمع‌آوری اطلاعات از مرزهای مشترک هند با کشورهای همسایه بر اساس پیشنهاد سال 1951 کمیته "هیماتسینجی" است. پیش از استقلال هند، این وظیفه بر عهده سازمان‌های اطلاعاتی ارتش انگلیس بود. تمامی فعالیت‌های افراد در هند و کشورهای مجاور، تماما تحت نظر IB قرار دارد. IB تا سال 1968 -زمان تاسیس RAW- فعالیت‌های برون مرزی را نیز رهبری می‌کرد.

فعالیت‌ها

درک فعالیت‌های بسیار محرمانه IB، امری است دشوار. اصولا، در هند هیچ کدام از اعضای خانواده یک مامور اطلاعاتی از زندگی کاری وی خبر ندارند. IB واسطه تبادل اطلاعات بین پلیس و دیگر آژانس‌های اطلاعاتی کشور است. همچنین ارائه تاییدیه مبنی بر "پاک‌بودن سیاسی" سیاستمداران و قضات توسط این سازمان صورت می‌گیرد. در موارد نادر و در شرایط بحران، افسران IB‌ با اصحاب رسانه در ارتباط مستمر قرار می‌گیرند. مشهور است که IB‌ روزانه 6 هزار فقره ایمیل را رویت می‌کند و از سیستمی مشابه "کارنیوور" (Carnivore) سازمان FBI استفاده می‌کند که همه ایمیل‌های روزانه را مورد بررسی قرار می‌دهد. طبق قوانین هند، سرویس امنیت داخلی کاملا مجاز به استراق سمع هر فرد حقیقی و حقوقی است.

سرویس اطلاعاتی هند؛ /// در حال انجام ///

عملکرد


افسرهای کلاس A، وظیفه مدیریت IB و هماهنگی‌های دست بالا را بر عهده دارند. افسران کلاس B، زیر دست این افسران هستند و مستقیما از روسای سازمان دستور می‌گیرند. افسران کلاس C، از معاونین سازمان و برخی از افسران درجه 2 متابعت می‌کنند. افسران درجه 2، معمولا در معاونت‌های مستقل تحت مدیریت معاونین سازمان فعالیت دارند. IB، دارای دفاتر بسیاری در نقاط مختلف است و از طریق همین دفاتر با دفاتر مختلف پلیس ارتباط دارد. سازمان اطلاعات و امنیت داخلی، همچنین دارای دفاتری برای ارزیابی شرایط بحران، کشف هر گونه فعالیت خرابکارانه و تروریستی، و برآوردهای اطلاعاتی برای تامین امنیت نقاط حساس کشور است. نیروهای IB‌ همچون نیروهای RAW دارای حقوق ماهیانه و تشویقی به ازای هر سال موفقیت به شکل پرداخت یک ماه حقوق و یا ترفیع درجه هستند. البته IB‌ هم همانند دیگر سرویس‌های اطلاعاتی از کمبود یا فقدان عملکرد در چارچوب قانون اساسی برخوردار است.

سلسله مراتب

افسران کلاس A:
1. رییس IB؛ وی یا ارشدترین پلیس‌ هند و یا یکی از ژنرال‌های 4 ستاره است. در حال، ریاست IB‌ یک پست محسوب می‌گردد نه یک درجه.
2. رییس ویژه؛ که معادل رییس پلیس است.
3. مدیر جانشین؛ که معادل مدیر جانشین در پلیس است.
4. مدیر مشترک؛ که بازپرس کل پلیس است.
5. معاون مدیر مشترک؛ که مباشر ارشد پلیس است.
6. مدیر مشاور؛ که مباشر پلیس است.
7. افسر جانشین اطلاعات مرکزی؛ که معادل مباشر جانشین پلیس است.

سرویس اطلاعاتی هند؛ /// در حال انجام ///
Indian Police Service

افسران کلاس B:

1. افسر مشاور اطلاعات مرکزی دارای درجه یک (معادل بازپرس ارشد پلیس).
2. افسر مشاور اطلاعات مرکزی دارای درجه 2 (معادل بازپرس پلیس).

افسران کلاس C:
1. افسر اطلاعاتی عادی دارای درجه یک (معادل معاون اول بازپرس پلیس).
2. افسر اطلاعاتی عادی دارای درجه 2 (معادل معاون دوم بازپرس پلیس).
3. مباشر امنیتی ارشد (معادل سر پاسبان پلیس).
4. معاون مباشر امنیتی (معادل پاسبان پلیس).

البته افسران اجرایی هم در سازمان هستند که درجه‌بندی آنها مانند درجه‌بندی پلیس نیست.

علمیات‌ها در پیله اختفا

IB‌ موفقیت‌های بسیاری در زمینه علمیاتی بدست آورده است و بر خلاف RAW دارای اسناد بسیار محرمانه است و اعتبارش مرهون همین امر می‌باشد. اطلاعات در مورد حوزه کاری این سروبس اطلاعاتی تا آن حد محدود است که جز تعداد انگشت‌شماری را نتوان یافت. این روش، از شوروی سابق که از دهه 1950 بر این سرویس مستولی بود، به ارث رسیده است.

ضعف در ارزیابی و پیش‌بینی جنگ هند-چین در سال 1962 و جنگ هند-پاکستان در سال 1965، موجب شد که IB فاقد وجاهت برای برآورد اتفاقات منطقه‌ای آتی شناخته شود و ترجیحا به همان امنیت داخلی بپردازد و چنان شد که در سال 1968 RAW‌خلق شد.

اما تخصص IB‌ در مقابله با تروریسم داخلی است. گزارش سال 2008 خبر از عملیات‌های موفقیت آمیز IB‌ در این زمینه می‌دهد. این سرویس اطلاعاتی قبل از بمب‌گذاری‌های حیدرآباد و حمله تروریستی به بمبئی در سال 2008، مکررا به پلیس هند اخطار داده بود. اما جالب اینکه پس از حملات خون‌بار 2008، این IB بود که از سوی رسانه‌ها محکوم به اهمال شد. پس از حملات 26 سپتامبر، دولت هند تا آستانه اخراج مقامات ارشد امنیتی هند پیش رفت.

روزنامه ایندیا تودی در مقاله دسامبر 2010 خود آورد: IB در طی هر سال بیش از یک میلیون خط تلفن همراه در داخل هند را تحت کنترل قرار می‌دهد. دولت هند در سال 2010 کنترل 6 هزار خط تلفن همراه در دهلی نو در یک عملیات را تایید کرد. در فهرست محرمانه این عملیات، نام 400 نفر از مقامات سیاسی و نظامی هند که دست در فساد مالی داشتند، 200 مدیر شرکت‌های مختلف، بیش از 50 روزنامه‌نگار مهم، ده‌ها اسلحه فروش، ده‌ها رییس سازمان خصوصی، حدودا 100 مفسد جنسی و فروشنده مواد مخدر، و صدها شبه نظامی و هواداران آنها وجود داشت.



وزارت کشور هند بارها از سوی آژانس‌ها و سرویس‌های اطلاعاتی هند برای صدور مجوز شنود تلفنی تحت فشار قرار گرفته است. سرویس‌های مانند IB، دپارتمان مالیات بر درآمد (ITP)، اداره مرکزی تحقیقات (CBI)، مدیریت اطلاعات بر درآمد (DRI)، و اداره اعمال قوانین (ED) درخواست صدور این مجوز را داشته‌اند.

شنود تلفنی طبق "قانون تلگراف" مجاز است اما فقط در مواقع بحران. در سال 1997، دادگاه عالی حکم بر مشروع بودن شنود در شرایط خاص داد اما هنوز این موضوع در ظاهر مورد بحث بوده اما در باطن عملیات شنود کاملا صورت می‌گیرد.

چالش اصلی IB هم اکنون سیاست‌های سنگین، بودجه ناکافی، و کمبود نیروهای زبده میدانی است. طبق آخرین برآوردها، مجموع ظرفیت IB‌ هم اکنون 25 هزار نیرو است که 3 هزار و 500 نفر آنها نیروهای میدانی هستند که اکثر آنها در عرصه اطلاعات سیاسی مشغول‌اند.

سرویس اطلاعات برون مرزی (RAW)

سازمان RAW در سال 1968 پس از شکست مفتضح اطلاعاتی IB‌ و در جهت کاهش نفوذ سرویس‌های اطلاعاتی چین تاسیس شد. این سرویس اطلاعاتی، در آغاز کار خود را با 250 پرسنل و بودجه 450 هزار دلاری شروع کرد. تعداد پرسنل RAW‌ در دهه 1970 میلادی به چند هزار نفر و بودجه آن به 6 میلیون 750 هزار دلار رسید.

این سازمان، بعدها تمرکز خود را از روی چین به رقیب دیرینه‌اش پاکستان تغییر دارد. RAW و ISI سه دهه تمام است که تمام قد در حال مبارزه اطلاعاتی با یکدیگرند. موضوع کشمیر، یکی از بارزترین نمونه‌های اختلاف عمیق اطلاعاتی-امنیتی دو کشور است. ISI‌ قویا قائل بر این است که RAW انواع و اقسام کارشکنی را در حق این سازمان انجام می‌دهد. بطور مثال، می‌توان به طرح‌های دیپلماتیک همتای هندی در افغانستان و فعالیت مامورین آن جهت بی‌ثبات سازی پاکستان از طریق آموزش و مسلح ساختن جدایی‌طلبان بلوچستان -استان هم‌مرز با افغانستان- اشاره کرد. RAW  نه تنها این اتصاف‌ها را پوچ خوانده، که ISI‌ را بانی بمبگذاری جولای 2008 سفارت هند در کابل می‌داند. سرویس اطلاعاتی برون مرزی هند موسوم به RAW‌ بارها به دخالت در امور دیگر کشورها متهم شده است.

تا سال 1968، IB‌ مسئول اطلاعات برون مرزی بود. اما فضاحت اطلاعاتی این سازمان در سال 1962 در جریان جنگ مرزی هند و چین و برآورد اشتباه از غافلگیری چینی‌ها، موجب شد که با توجه به درخواست ژنرال "جایانتا ناد چادوری" (Jayantha Nath Chaudhury) مبنی بر ایجاد یک سرویس اطلاعاتی خارجی برای امور برون مرزی، شش سال بعد در 1968، RAW‌ خلق گردد. ژنرال بازنشسته "وی کی سینگ" در کتاب خود تحت عنوان "اطلاعات برون مرزی: اسرار RAW" چاپ سال 2007، این شکست مفتضح را متذکر شد.

سرویس اطلاعاتی هند؛ /// در حال انجام ///

در سال 1968، با به قدرت رسیدن "ایندیرا گاندی"، "آر. ان. کائو" -قائم مقام IB- به عنوان رییس جدید RAW انتخاب شد. در سال 1971، وی دستور به ایجاد "مرکز تحقیقات هوایی" داد. این مرکز، جای مرکز اکتشاف هوایی ارتش هند را گرفت و مسئول کشف تجهیزات نصب‌شده توسط چین و پاکستان در مرزهای مشترک شد.

در سال 2008-2009، شایعاتی مبنی بر ایجاد یک سازمان تحت نام "سازمان تسهیلات تکنیکال" که وظیفه جاسوسی تکنیکال را بر عهده داشت، پخش شد. اگرچه، هیچ گاه مدرکی از تاسیس این سازمان به دست نیامد و پیوسته در خفا ماند.

سازمان RAW‌ از زمان تاسیس تا به امروز که به قریب 50 سال می‌رسد، تمرکز خود را بر چین و پاکستان نهاده و در فعالیت‌های برون مرزی خود پیوسته دست پیش را داشته است تا جایی که تحلیلگران نقش RAW در خارج از مرزهای خود را عمیقا تاثیرگذار دانسته‌اند. اما، قدرت و نقش RAW در عرصه سیاست خارجی هند را نیز به مثابه تغییر نخست‌وزیر در دوره‌های مختلف، متغیر خوانده‌اند. هم اکنون، RAW‌ مدعی است که در چندین زمینه برون مرزی توفیقاتی در خور را به دست آورده است: خلق بنگلادش در سال 1971، رشد روز افزون تاثیر هند در افغانستان،‌الحاق ایالت "سی کیم" (سوخیم) به هند در سال 1975،‌ تامین امنیت برنامه هسته‌ای هند، موفقیت‌های جنبش‌های آزادی آفریقا در طی جنگ سرد.

اولین و جدیدترین رؤسای سازمان

اولین رییس RAW، "رامشوار نات کائو" (Rameshwar Nath Kao) بود که تا زمان بازنشستگی در سال 1977 این سازمان را رهبری کرد. بسیاری از موفقیت‌های هند در تاریخ معاصر مرهون مجاهدت‌ها و هوشمندی افسران برجسته‌ای بود که با وی همکاری کردند؛ که از آن دست می‌توان به پیروزی هند در جنگ 1971 با پاکستان، و کمک‌های زیر پوستی هند به کنگره ملی آفریقای جنوبی در طی مبارزه با حکومت آپارتاید اشاره کرد. سینگ در کتاب خود آورده که کائو، نقش بسیار حیاتی در تبدیل شدن RAW  به قدرت اول اطلاعاتی هند داشت و عوامل وی در اکثر سفارت‌ها و کمیسیون‌های عالی نفوذ داشته‌اند، اما پیوسته به دلیل عدم هماهنگی با IB‌ مورد انتقاد قرار داشته است.

سرویس اطلاعاتی هند؛ دغدغه‌دار سیطره و چیره‌گی /// آزمند و جاه‌طلب ///در حال انجام ///

نات کائو


اما جدیدترین رییس سازمان هم اکنون "راجیندر خانا" (Rajinder Khanna) است. وی که از سال 1978 به RAW پیوسته است، اولین رییس سازمان است که مستقیما وارد پرسنل RAW‌ شد (نه از طریق پلیس یا سرویس‌های دیگر). او موسس معاونت ضد تروریسم سازمان است و در کنار "آرویند ساکسنا" دوست قدیمی خود که هم اکنون یکی از مقامات ارشد اطلاعاتی هند است، درجات موفقیت را یکی پس از  دیگری پیمود. تخصص او در برآوردها ضد تروریسم زبانزد سازمان است.

سرویس اطلاعاتی هند؛ قدیمی‌ترین سرویس اطلاعاتی جهان +تصاویر و فیلم // /// ویرایش ///
راجیندر خانا

وظایف سازمان

وظایف سازمان شامل جمع‌آوری اطلاعات خارجی، مبارزه با تروریسم، خراب‌کاری، ضد خراب‌کاری، و مدیریت عملیات‌های خارجی است. علاوه بر این، کسب و تحلیل اطلاعات از دولت‌ها، شرکت‌ها، و افراد خارجی را در دستور کار دارد تا بدین وسیله به تصمیم‌سازان سیاست خارجه هند مشاوره بدهد.

اهداف

اهداف سازمان به شرح ذیل است:

1. نظارت بر پیشرفت‌های سیاسی و نظامی کشورهای همسایه به خصوص پاکستان و چین که تاثیر مستقیم یا غیر مستقیم بر امنیت ملی هند و فرمولاسیون سیاست خارجی آن دارند. و مضاف بر آن، جاسوسی از طریق سازمان تسهیلات تکنیکال.
2. محدودسازی ارسال اسلحه از کشورهایی مثل آمریکا و چین به پاکستان.
3. جمع‌آوری اطلاعات جهت مدیریت، برآورد ظرفیت و سازماندهی عملیات مقابله با گروهک‌های شورشی و جدایی‌طلب؛ و در این مسیر، استفاده از انواع جاسوسی، خرابکاری، ترور، زد و بند سیاسی، و تبانی.
4. ایجاد توازن استراتژیک جغرافیایی و جلوگیری از هر گونه تبانی کشورهای مجاور با گروه‌های کارشکن و شورش‌طلب داخلی از طریق همکاری با سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای دوست.
5. تامین امنیت برنامه هسته‌ای هند.

ساختار و عملکرد RAW

اطلاعات چندانی از ساختار RAW‌ در دست نیست. اما طبق گفته کارشناسان، این سازمان با 250 نفر پرسنل و 400 هزار دلار کار خود را شروع کرد. اکنون نیروهای این سازمان به چند هزار نفر رسیده اما هیچ‌کس از مقدار بودجه آن خبر ندارد. طبق محاسبات "فدراسیون دانشمندان آمریکایی"، تا سال 2000 تعداد نیروهای RAW‌ به 8 الی 10 هزار نفر رسیده و دارای بودجه 145 میلیون دلاری در سال بود. درست برعکس سازمان CIA‌ در آمریکا و MI6 در انگلیس، سازمان RAW‌ به جای وزارت دفاع به شخص نخست‌وزیر گزارش می‌دهد. رییس سازمان، در جلسات هیئت دولت حضور می‌یابد. افسران برجسته RAW‌ در "واحد پژوهش و تحلیل" و دیگر افسران در واحدهای دیگر همچون پلیس عمومی مشغول فعالیت هستند.

"بی رامان" (B. Raman) -افسر سابق RAW- در کتاب خود تحت عنوان "کابوی‌های RAW: خاطرات شیرین گذشته" به دو اولویت این سازمان پس از تاسیس اشاره می‌کند. سازمان، تحکیم ظرفیت جمع‌آوری اطلاعات از چین و پاکستان جهت انجام عملیات مخفیانه در پاکستان شرقی (اکنون بنگلادش) را در دستور کار خود قرار داد.

سرویس اطلاعاتی هند؛ قدیمی‌ترین سرویس اطلاعاتی جهان +تصاویر و فیلم // /// ویرایش ///

برخی از کارشناسان معتقدند که تلاش‌های RAW‌ در پاکستان شرقی که منجر به جداسازی بنگلادش از استان بنگال هند و از پاکستان شد، با هدف دامن زدن به احساسات استقلال‌طلبانه صورت گرفت. اما دو اولویت به شرح ذیل است:

* نظارت بر پیشرفت‌های سیاسی و نظامی در کشورهای مجاوری که بر امنیت هند تاثیرگذارند و سیاست خارجه هند بر اساس عملکرد آنها شاکله‌بندی می‌شود.

* کنترل و محدودسازی حمایت جنگ‌افزاری پاکستان که عموما توسط آمریکا و چین صورت می‌گیرد.


در میان تحلیلگران، بر سر تاثیر RAW‌ در سیاست خارجه هند بحث است. "سومیت گانگولی" (Sumit Ganguly) -استاد علوم سیاسی دانشگاه هند- معتقد است که RAW تاثیری بر سیاست خارجه هند ندارد. اما "دیپارکار بانرجی" (Dipankar Banerjee) -افسر بازنشسته ارتش و بنیانگذار "موسسه مطالعات صلح و مناقشه" که اتاق فکر مستقر در دهلی نو می‌باشد، معتقد است اتفاقا از آنجایی که رییس این سازمان تحلیل‌های دقیق و حیاتی را در اختیار رییس دولت قرار می‌دهد، لذا تاثیر کاملی بر دولت دارد.

سازمان RAW‌ از همان روز‌های ابتدای کار، همکاری مخفیانه‌ای با موساد داشته است. هدف RAW این بود که از دانش موساد در زمینه شناخت غرب آسیا و شمال آفریقا نهایت بهره را ببرد.

استخدام

استخدام نیرو توسط RAW‌ تا همین اواخر از نیروهای ارتش، پلیس و نهادهای دیگر صورت می‌گرفت. اما هم اکنون این انتخاب به صورت مستقیم از دانشگاه‌ها انجام می‌پذیرد. اکنون تمرکز سازمان بر آماده‌سازی و اموزش هر چه بیشتر نوابغ جذب شده متمرکز شده است. بسیاری از نیروهای سازمان را افسران نیروهای مسلح و پلیس تشکیل می‌دهند. نیروهای جدید، پس از گذراندن دوره‌های ویژه به یگان خدمتی خود اعزام می‌گردند.

RAW‌ با ارائه آگهی استخدام بصورت فیزیکی در نشریات و مجازی، شرایط استخدام را پیش روی شهروند خود گذاشته که به اعتقاد برخی کارشناسان جدی نبوده و حالت کاملا صوری دارد. "دالجیت سینگ" -تحلیلگر سیاسی- معتقد است که برای نائل آمدن به درجه افسر عادی یا افسر برجسته در سازمان فرد ملزم به طی کردن مراحل مشخصی و بسیار ویژه است.


شکست‌ها

1. پاکستان، RAW را به خراب‌کاری در پنجاب به شکل حمایت مالی و نظامی از جنبش سرایکی، و برگزاری کنفرانس بین‌المللی برای این جنبش در دهلی در نوامبر و دسامبر 1993 متهم می‌کند. Raw شبکه عظیمی از جاسوس و مخالفین حکومت پاکستان را در خاک این کشور رهبری می‌کند که بسیاری از آنها گروهک‌های مخالف نظام از مناطق "سند" و "پنجاب" هستند. گزارش‌های متعدد حاکی از آن است که بین سال‌های 1983 تا 1993، 35 هزار جاسوس RAW‌ در خاک پاکستان فعالیت کرده‌اند که از این تعداد 12 هزار نفر در سند، 10 هزار نفر در پنجاب، 8 هزار نفر در استان‌های شمال غربی، و 5 هزار نفر در بلوچستان مشغول بوده‌اند. همچنین کمک تسلیحاتی و آموزشی RAW‌به آزادی‌طلبان بنگلادش موسوم به "موکتی باهینی" در جنگ هند-پاکستان 1971 که منجر به استقلال بنگلادش شد، از زخم‌های بسیار بزرگی است که از سمت هند به پاکستان وارد آمده است.

2. طبق تحقیقات "کمیسیون جین"، RAW مسئول پشتیانی از گروهک‌های مسلح سریلانکا است. این سازمان به همراه IB، از سال 1981 اقدام به ایجاد اردوگاه‌های آموزش این نیروها در هند کرد. RAW‌ با تاسیس مراکز اطلاعاتی در شهرهای مختلف هند، پشتیبانی کامل خود از گروه "ببرهای آزادی‌بخش تمیل عیلام" (LITE) صورت داد. در اواخر سال 1986، سرویس اطلاعات برون مرزی هند بر گروه LITE‌ که رابطه خوبی گروهک جدایی‌طلب "تمیل نادو" داشت، متمرکز شد. "راجیو گاندی" حتی پس از استقرار نیروهای حافظ صلح در سریلانکا، به دنبال ایجاد رابطه نزدیک و صمیمی با LITE‌ بود. اما LITE‌ که از استقرار دوباره نیروهای حافظ صلح و ایجاد دوری و سردی در تمیل نادو نسبت به خود از سوی دولت هند وحشت داشت، راجیو گاندی را ترور کرد و این یک نمره منفی برای سازمان RAW‌ که در برآوردهای خود اشتباه کرد، محسوب می‌گردد.

3. در سال 1999، RAW‌ به کم‌کاری و قصور در برآورد حملات پاکستان به "کارگیل" متهم شد. تحلیل‌گران، وقوع یک جنگ تمام عیار ده هفته‌ای را ناشی از اشتباه این سازمان دانستند. وقتی که ارتش با کمبود اطلاعات مورد نیاز از سوی سازمان‌های اطلاعاتی روبرو شد، RAW سیاستمداران را به ضبط و غصب اطلاعات محکوم کرد. سیاستمداران هم پس از آن اقدام به تحکیم روابط اطلاعاتی بیشتر میان سازمان‌های اطلاعاتی هند کردند.

4. حملات تروریستی نوامبر 2008، به شدت RAW‌ و IB را در کانون انتقادات قرار داد. روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها برآورد ضعیف این سازمان از اتفاقات آتی را دلیل اصلی ورود مشتی تروریست به داخل شهر بمبئی خواندند. اما RAW سکوت را شکست و در بیانیه رسمی که صادر کرد به ارائه گزارش از اتفاقات تروریستی آتی به مقامات بالا سخن به میان آورد و علت این اهمال بزرگ و وقوع فاجعه را قصور مقامات سیاسی هند خواند.

عملیات‌ها

RAW از زمان تاسیس تاکنون عملیات‌های بسیاری را شکل داده که بخش اعظم آن مربوط به چین و پاکستان -دو رقیب و دشمن قدیمی- بوده است:

1. ادغام سی کیم: این استان با تبت، نپال، بوتان، و بنگال غربی در شرق هیمالایا هم‌مرز است. سی کیم، توسط مهاراجه‌ها اداره می‌گردد. مهاراجه حاکم بر هند عنوان "چوگیال" را بر خود می‌گیرد. در سال 1972، RAW‌ اجازه یافت که یک دولت دموکراتیک طرفدار هند در سی کیم دایر نماید. در کمتر از سه سال در 24 آوریل 1975، سی کیم رسما به عنوان بیست و دومین استان هند اعلام شد.

سرویس اطلاعاتی هند؛ دغدغه‌دار سیطره و چیره‌گی /// آزمند و جاه‌طلب ///در حال انجام ///


2. عملیات کاکتوس: در نوامبر 1988، گروهک جدایی‌طلب "سازمان آزادی‌بخش خلق تامیل عیلام" متشکل از 200 شبه نظامی به مالدیو حمله کرد. "مامون عبدول" -رییس جمهور مالدیو- بلافاصلله از هند درخواست کمک کرد. ارتش هند با کمک سازمان RAW‌ عملیات خارج ساختن نیروهای تامیل عیلام را شروع کرد. در شبانگاه 3 نوامبر، نیروهای هوایی هند، ششمین گردان از هنگ چتربازان را تا 2 هزار کیلومتر بر فراز آسمان مالدیو پرواز داد. چتربازان در "هولول" به زمین نشستند و ظرف چند ساعت حکومت مالدیو را نجات دادند. این عملیات به "کاکتوس" معروف شد، با همراهی نیروی دریایی هند همراه بود.

3. عملیات چاناکیا: این عملیات که یکی از مهم‌ترین عملیاتهای RAW است، با نفوذ عوامل اطلاعاتی به گروهک‌های جدایی طلب مورد حمایت ISI (سرویس اطلاعاتی پاکستان) در کشمیر آغاز گردید. عوامل نفوذی، اقدام به جمع‌آوری اطلاعات نظامی از منطقه و مستندات مبنی بر آموزش این نیروها توسط ISI کردند. طی این عملیات، سرویس اطلاعاتی هند موفق به ایحاد شکاف در گروهک "حزب المجاهدین" و خلق گروهک "اخوان المسلمین هند" شد. در مرحله پایانی این عملیات، گروهک‌های جدایی‌طلب به خاک و خون کشیده شدند. اما "کوکا پاری" (Kokka Parrey) -رهبر اخوان المسلمین- بعدا توسط بازمانده‌های همین گروهک‌های جدایی‌طلب ترور شد.

سرویس اطلاعاتی هند؛ دغدغه‌دار سیطره و چیره‌گی /// آزمند و جاه‌طلب ///در حال انجام ///

4. ائتلاف شمال در افغانستان: پس از ظهور طالبان و حمایت آمریکا از آنها در افغانستان، هند تصمیم گرفت که از ائتلاف شمال روس‌ها حمایت کند. تا سال 1996، RAW یک پایگاه هوایی در پایگاه "فرخور" تاجیکستان ساخت و از آن برای پشتیبانی هوایی و تعمیر جنگنده‌های آسیب دیده استفاده کرد. این ارتباط هند با شوروی سابق در سال 2001 در حمله آمریکا به افغانستان هم ادامه یافت. دولت هند از طریق RAW، هشت الی ده میلیون دلار برای تجهیز نظامی ائتلاف شمال هزینه کرد.

5. عملیات زالو: آرکان‌های مقیم ایالت راخین میانمار همیشه برای میانمار/برمه و RAW‌ دردسرساز بوده‌اند. هند، به عنوان یک بازیگر مهم در منطقه، پیوسته به دنبال حمایت از دموکراسی و ایجاد دولت‌های فرمانبر بوده است. RAW‌بارها به این متهم شده که از گروهک‌های شورشی و ائتلاف‌های آزادی‌خواه برمه و به خصوص "ارتش مستقل کاچین" (KIA) پشتیبانی کرده است. در ابتدا، KIA از سوی هند مجاز به قاچاق محدود سنگ‌های قیمتی هندی شد و بعدها نوبت قاچاق سلاح رسید. طبق برخی گزارشات، "ماران برانگ سنگ" (Maran Brang Seng) -فرمانده KIA- دو مرتبه با مقامات ارشد RAW‌ در دهلی دیدار داشته است. بعد از افشای اینکه گروهک‌های شورشی شمال شرقی از سمت  KIA تغذیه تسلیحاتی می‌شوند، RAW‌ تصمیم به تشکیل تیم ترور رهبران ارشد KIA گرفت. 6 فرمانده اول، در لیست قرار گرفتند. ترور "خائینگ رازا"  (Khaing Raza) -فرمانده شاخه نظامی حزب اتحاد ملی آرکان‌ها- و دستگیری برخی از کماندوها و شبه‌نظامیان برجسته KIA از اتفاقات عملیات بزرگ زالو بود.

سرویس اطلاعاتی هند؛ دغدغه‌دار سیطره و چیره‌گی /// آزمند و جاه‌طلب ///در حال انجام ///

6. عملیات‌های ویژه در پنجاب: در دهه 1980، RAW دو گروه عملیات مخفی تشکیل داد: تیم ضد اطلاعات CIT-X و تیم ضد اطلاعات CIT-J. اولی وظیفه نفوذ در پاکستان و دومی وظیفه نفوذ به "گروهک‌های خالصتانی" را داشت. "رابیندر سینگ" (Rabinder Singh) -جاسوس دو جانبه RAW‌ که در سال 2004 به آمریکا گریخت- از مهم‌ترین عوامل CIT-J‌ در سال‌های آغازین فعالیت‌اش بود. هر دو گروه، از قاچاقچیان مرزی برای انتقال سلاح و پول به گروه‌های تحت امر استفاده کردند. درست همین فعل را ISI‌ پاکستان صورت می‌داد. طبق گفته‌های بی. رامان (B. Raman) -از مقامات ارشد سابق RAW‌ و تحلیلگر برجسته‌، دو گروه موفقیت‌های بسیاری به دست آوردند. وی، در مقاله‌ای در سال 2000 تحت عنوان "نقش عملکرد ضد اطلاعات ما در پایان بخشیدن به دخالت ISI‌ در پنجاب" به عملکرد کم‌هزینه و بسیار هوشمندانه RAW‌ برای انجام عملیات ضد ISI‌ پرده برداشت.

سرویس اطلاعاتی هند؛ قدیمی‌ترین سرویس اطلاعاتی جهان +تصاویر و فیلم // /// ویرایش ///
رابیندر سینگ

7. جنگ با تروریسم: اگرچه برنامه مبارزه با تروریسم RAW‌ بسیار محرمانه است، اما وقتی که این سازمان رسما اعلام کرد که در همکاری با آمریکا مشغول یافتن مخفی‌گاه‌های اعضای برجسته القاعده است، قضیه فرق پیدا کرد. نقشه‌ها و تصاویر مربوط به اردوگاه‌های آموزشی تروریست‌ها و مستندات مرتبط با حملات جاری و آتی اسامه بن لادن به اهداف مورد نظرش، از سوی RAW در اختیار مقامات ارشد امنیتی آمریکا قرار می‌گرفت. وقتی که آمریکا اعلام کرد که RAW را نسبت به ISI‌ قابل اتکا و اعتمادتر می‌بیند، اهمیت و نقش این سازمان در مبارزه با تروریسم برجسته‌تر شد. اما افتخارات RAW‌ به اینجا محدود نگردید و اطلاع رسانی به موقع این سازمان، مانع از انجام ترور سوم ژنرال پرویز مشرف -رییس جمهور سابق پاکستان- شد.

8. پروژه خاد: سازمان ،RAW ‌از دیرباز و به خصوص دهه 1980 تمرکز بسیاری بر حفظ محور اتحاد اطلاعاتی -شامل RAW، KGB،‌و KHAD- داشته است. سازمان اطلاعاتی افغانستان (KHAD) به منزله چشم و گوش سرویس اطلاعاتی هند در منطقه خالصتان عمل کرده است. وظیفه KHAD کنترل جدایی‌طلبان "سیک" در مناطق مختلف پاکستان است. هند، پیوسته با جدایی‌طلبان خود به خصوص در ایالت پنجاب مشکل عدیده داشته است. این محور ائتلاف اطلاعاتی درست مقابل محور اطلاعاتی ISI، CIA، استخبارات {شامل پاکستان، آمریکا، عربستان} قرار دارد. علاوه بر این، RAW‌ به خوبی از وحشت ISI‌ از حضور هند در افغانستان که به معنای کاهش قدرت پاکستان در منطقه است، با خبر بوده و نهایت استفاده را از آن می‌برد.



9. پروژه استقلال بنگلادش: جنگ آزادی‌بخش بنگلادش که در 26 مارس 1971 آغاز شد،‌ مربوط به موضوع جدایی‌طلبی پاکستان شرقی (بنگلادش امروزی) از پاکستان غربی (پاکستان امروزی) بود. در پی سرکوب جنبش آزادی‌خواهی بنگلادش و سرکوب شدید از سوی دولت پاکستان، 10 میلیون آواره بنگلادشی روانه هند شدند. RAW‌، به پشتوانه دو همتای آمریکایی و روسی خود، تلاش بسیاری را صرف حمایت تسلیحاتی و آموزشی جدایی‌طلبان و به خصوص گروهک "موکتی بوهینی" کرد که تبدیل به گربه سیاه حکومت پاکستان و در نتیجه استقلال بنگلادش گردید. به جرأت می‌توان گفت بخش زیادی از استقلال بنگلادش و ورود ضربه به بدنه نظام پاکستان، مرهون وجود RAW است.



10. عملیات بودای خندان: این اسم به عملیات حفظ محرمانه برنامه هسته‌ای هند که بر عهده RAW گذاشته شده بود، اختصاص یافت. این اولین عملیات داخلی بود که به این سازمان واگذار گردید. در 18 می 1974، 15 کیلوتن پلوتونیوم در پوخران (راجستان) به انفجار رسید و بدین ترتیب هند وارد باشگاه هسته‌ای شد. محرمانه نگاه داشتن این برنامه تا آن تاریخ، تحسین همه سازمان‌های اطلاعاتی جهان را در بر داشت.

سرویس اطلاعاتی هند؛ دغدغه‌دار سیطره و چیره‌گی /// آزمند و جاه‌طلب ///در حال انجام ///

11. عملیات مشترک با IB:‌ در اواخر سال 2009، مجله The Week به عملیات موفقیت آمیز مشترک این دو سرویس اطلاعاتی برای مقابله با تروریست‌هایی که قصد داشتند از طریق نپال و دیگر کشورهای همسایه وارد هند شوند اشاره کرد. طبق ادعای این مجله، در یک دهه اخیر بیش از 400 مورد اقدام ضد‌تروریستی مشترک موفق از سوی این دو در نپال و دیگر کشورها صورت گرفته است. در طی این عملیات‌ها، بسیاری از تروریست‌های مطرح دستگیر شده و تحت بازجویی سنگین قرار گرفتند که از آن دست می‌توان به "بوپیندر سینگ بودا" (از اعضای ارشد یگان کماندویی خالصتان)، "طارق محمود" (شبه نظامی لشکار)،‌ و "شیخ عبدالخواجه" (یکی از طراحان حملات تروریستی بمبئی) اشاره کرد.

12. عملیات ضد تروریسم بمبئی: در حدود 6 ماه قبل از حمله تروریستی 26 نوامبر 2008، اداره اطلاعات سیگنا‌لی چند مرتبه با سرویس‌های اطلاعاتی از طریق تماس تلفنی مسئله احتمال حمله تروریستی به بمبئی توسط تروریست‌های پاکستانی را مطرح نمود.

سرویس اطلاعاتی هند؛ قدیمی‌ترین سرویس اطلاعاتی جهان +تصاویر و فیلم // /// ویرایش ///

طی این چند ماه، بررسی‌ها آغاز و انجام گرفت اما هماهنگی مسولان سیاست با مسئولان امنیت همچنان پای لنگان قضیه بود. ساعاتی پیش از حمله به بمبئی، سرویس‌های اطلاعاتی هند، از مکالمه بین هماهنگ‌کنندگان این حمله و تروریست‌های از طریق شنود باخبر شدند. لذا، بلافاصله با دفتر مشاور امنیت ملی تماس گرفته شد و موضوع به سمع رسید. اما نهایتا، قضیه به طرز مرموزی چندان جدی گرفته نشد و تازه پس از حمله تروریست‌ها به بمبئی و کشتار مردم، با بررسی مکالمات 6 دستگاه تلفن همراه تروریست‌ها، سر نخ به دست آمد و در 15 ژانویه 2010، این دو سرویس اطلاعاتی در عملیاتی مشترک موفق به دستگیری یکی از عاملان و طراحان اصلی این حمله شدند که از خطرناک‌ترین و تحت تعقیب‌ترین تروریست‌های هند بود.

13. عملیات کاهوتا: این عملیات را -اگر اغراق نباشد- می‌توان شجاعانه‌ترین عملیات تاریخ RAW‌ برشمرد. "کاهوتا" نام آزمایشگاه تسلیحاتی "آزمایشگاه‌های پژوهشی خان" در پاکستان است که موشک‌های دوربرد تولید می‌کند. این مرکز، وظیف غنی‌سازی و تولید اورانیوم درصد بالا را داراست. اولین مرتبه، RAW‌ با آزمایش موی چیده شده دانشمندان هسته‌ای پاکستان از یکی از آرایشگاه‌های نزدیک همان تاسیسات، موفق به کشف برنامه هسته‌ای پاکستان شد. سرویس اطلاعاتی هند، از سال 1978 از وجود این تاسیسات باخبر بود. اما با کشف این برنامه، شجاع‌ترین مامورین نفوذی RAW‌وارد تاسیسات مورد نظر شدند. اما اشتباه بسیار بزرگ و فاحش "مورارجی دسای" -نخست وزیر وقت هند- همه چیز را نابود کرد. او در مکالمه تلفنی خود با "ضیاء الحق" -رییس جمهور وقت پاکستان- خبر از آگاهی هند از برنامه هسته‌ای پاکستان داد و پاکستان هم بلافاصله اقدام به پاکسازی مدارک و مستندات و حذف و کشتار مامورین RAW در آن تاسیسات کرد.

سرویس اطلاعاتی هند؛ دغدغه‌دار سیطره و چیره‌گی /// آزمند و جاه‌طلب ///در حال انجام ///


جمع‌بندی

نظام اطلاعاتی هند شامل سازمان‌های IB‌ و RAW دارای دغدغه‌ای بزرگ به نام قطع دستان پاکستان و چین از سیطره سیاسی و اطلاعاتی بر منطقه است و در این مسیر تمامی تلاش خود به کار بسته تا نهایت بهره‌وری را از فراست تئوری‌پردازان، چابکی و هوش نیروهای عملیاتی، دید وسیع تحلیل‌گران سیاسی، شناخت عمیق منطقه، وجود احزاب و گروهک‌های فرقه‌ای و قومی، مساعدت‌های اطلاعاتی متحدانش داشته باشد.

قطع یقین، این دو سازمان اطلاعاتی مانند هر سازمان اطلاعاتی دیگر دارای پاشنه آشیل بوده و تا به امروز اشتباهات بزرگی را مرتکب شده‌اند اما فارغ از این امر، نباید توانایی این دو سازمان به علت عدم هماهنگی مسولان سیاسی کشور هند با آنها -که بصورت سنتی ادامه داشته- زیر سوال برود.

به نظر می‌رسد که تنش‌های نظام اطلاعاتی هند با پاکستان -به عنوان مهم‌ترین دشمن این کشور- همچنان به قوت خود باقی بماند و در بازی برابر همیشگی، شاهد برد و باخت‌های هر از گاه یکی از آنها باشیم؛ تنازع کلیشه‌واری که ظاهرا هر دو -به طور شرطی- به آن عادت کرده‌اند. به هر حال، می‌توان این گونه برداشت نمود که پیش‌بینی آینده‌ای روشن برای سیطره نظام اطلاعاتی هند و یا پاکستان بر منطقه آسیای جنوبی و شکست دیگری - دست‌کم در آینده نزدیک - اصلا منطقی نباشد.


منابع و مآخذ:

http://www.hindustantimes.com/india-news/dineshwar-sharma-to-be-appointed-director-of-intelligence-bureau/article1-1293394.aspx
http://www.theguardian.com/world/shortcuts/2012/nov/26/syed-asif-ibrahim-muslim-ib-chief
http://web.archive.org/web/20101203034615/http://www.privacyinternational.org/survey/phr2003/countries/india.htm
http://indiatoday.intoday.in/story/the-secret-world-of-phone-tapping/1/122693.html
http://perry4law.org/cecsrdi/?p=925
http://www.hindustantimes.com/India-news/NewDelhi/IB-R-amp-AW-brass-almost-got-the-sack-after-26-11/Article1-890202.aspx
http://defenceforumindia.com/forum/defence-strategic-issues/5670-raw-understanding-indias-external-intelligence-agency.html
http://www.quora.com/How-can-I-join-Indias-intelligence-agency-RAW
http://www.cfr.org/india/raw-indias-external-intelligence-agency/p17707
http://www.isn.ethz.ch/Digital-Library/Articles/Detail/?id=184427
http://www.quora.com/What-are-some-of-the-mind-blowing-operations-of-Indias-intelligence-agency-RAW
http://sputniknews.com/asia/20150104/1016504362.html
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/india/10917731/India-targets-Prince-Charles-aide-in-war-on-Greenpeace.html
http://inserbia.info/today/2014/05/pakistani-intelligence-agency-planned-terror-attacks-on-foreign-consulates-in-india/
http://www.dnaindia.com/india/report-india-fails-to-make-direct-contact-with-isis-2039385
http://brentpierce.com/2014/03/22/raw-indias-intelligence-service-involvement-pakistans-unrest/
http://www.faqs.org/espionage/Gu-In/India-Intelligence-and-Security.html
http://www.iviews.com/Articles/articles.asp?ref=IV1311-5556
http://indiatoday.intoday.in/story/ib-officers-dd-mishra-mental-illness-maya-government/1/158964.html
http://ibnlive.in.com/news/india-pakistan-intelligence-agencies-averted-more-deaths-traced-plans-for-strike-on-wagah-border/510436-3.html
http://topyaps.com/5-amazing-raw-indian-spy-agency-operations
http://spyeyesnews.blogspot.com/2013/08/pakistan-obtain-authenticated-proofs-of.html
http://www.lowyinterpreter.org/post/2014/01/16/Indias-intelligence-agencies-need-fresh-scrutiny.aspx?COLLCC=2258336544


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ایران ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    2 3
    هیچ کس ایران نمیشه در زمینه اطلاعات چه در آسمان چه در زیر زمین باشی باز هم گرفتار میشی
  • ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    0 0
    قدیمی ترین سازمان اطلاعاتی جهان متعلق به حسن صباح رهبر اسماعیلیان در قلعه الموت بوده .
  • وطن خواه ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    0 0
    مقاله بسیار خوبی بود.تشکر
  • بقراط ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    0 0
    ناشناس اینطور نیست نظام اطلاع از جبهه مقابل در صدر اسلام بوجود آمد و نهادینه شد
  • ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    0 0
    مشرق اولين سازمان اطلاعات جهان با نام اختصاري سميلا يا سرويس اطلاعاتي هند در سال 1876 در دهلي نو توسط بريتانيا و بعد از شكست انقلاب 1857 هند تشكيل شد. هدف اصلي اين سازمان جلوگيري از نفوذ روسها و شورش هاي داخلي در هند بود
  • ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    1 0
    قدیمی ترین سازمان اطلاعاتی مدون و مدرن متعلق به کشور روباه پیر استعمار است کتاب تشکیل سرویس های جاسوسی انگلیس رو بخون
  • مرتضیsk ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    0 0
    با تشکرگزارش خوبی بود ، ولی یکم شبیه فیلم هندی در اومد :D)
  • ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    2 0
    باید یه درس حسابی به این پاکستانی ها بدیم
  • امیر ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 4
    ما را چه به هندو های گاو پرست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس