کد خبر 392239
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۰

مدیرمسئول روزنامه تعطیل شده اعتماد ملی با بیان اینکه نامه رهبری به جوانان غرب می‌تواند تبلیغات علیه اسلام را خنثی و سلطه را کاهش دهد، گفت: وزارت خارجه باید از فرصتی که با نوشتن این نامه بدست آمده استفاده کند.

به گزارش مشرق،  محمدجواد حق‌شناس مدیرمسئول روزنامه تعطیل شده اعتماد ملی در همایش «واکاوی نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی از منظر روابط بین‌الملل» که در دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد برگزار شد، گفت: چند سالی است در جهان سیاست و روابط عرصه بین‌الملل حوادثی رخ داده که این مسئله به فضای تنش و خشونت دامن زده است.

وی افزود: ما اگر بخواهیم واکاوی کنیم بیش از یک یا دو دهه است که موجی از خشونت در منطقه خاورمیانه شعله‌ور شده و گسترش پیدا کرده است و آثار و عواقب آن حتی امن‌ترین نقطه زمین در نیویورک و ساختمان‌های دوقلو و حتی وزارت دفاع آمریکا را هدف قرار داده و بعد به اروپا رفت و آخرین امواجش شهر پاریس و کشورهای دیگر اروپا را دربرگرفت.

حق‌شناس تصریح کرد: قطعاً هیچ انسان معتقد به مبانی اسلامی، دینی، اخلاقی و شخصیت‌هایی که درد مشترک بشریت دارند این اتفاق‌ها که صورت گرفت را برنمی‌تابند.

این فعال اصلاح طلب خاطرنشان کرد: با توجه به این شرایط یکی از وظایف دانشمندان و اندیشمندان عرصه سیاست و عرصه حقوق و دانشمندان حوزه اخلاق و سیاست‌مدارانی که در جایگاه رهبری جهان هستند باید پرداختن به این مسئله باشد.

حق‌شناس ادامه داد: انقلاب اسلامی ما تلاشی بود برای اینکه بتواند کشور و مردم را به یک نکته‌ای از تعالی برساند که در برگیرنده مفاهیم بزرگی مانند استقلال، آزادی و احترام به کرامت انسانی باشد.

وی در تکمیل سخنان خود افزود: مسلماً در این حوزه تلاش‌هایی در حد امکان انجام شد گرچه در برخی از قرائت‌های ناهنجار در بدو پیروزی انقلاب با هرگونه حرکت انقلابی مخالف بودند و بعداً تلاش کردند که انقلاب را مصادره کنند.

مدیرمسئول روزنامه تعطیل شده اعتماد ملی با بیان اینکه افرادی تلاش کردند تعریفی که امام(ره) از انقلاب داشتند را در مسیر نامناسب قرار دهند، خاطرنشان کرد: من می‌توانم شهادت دهم که صدها هزار شهیدی که داشتیم برای رسیدن به مفاهیمی مانند استقلال، آزادی، اخلاق و کرامت انسانی و رعایت باورهایی که در قانون اساسی وجود دارد، گام برداشتند.

وی تأکید کرد: از طرفی ما شاهد رفتارهای کسانی بودیم که عامدانه و یا عالمانه تلاش می‌کردند با ایجاد رفتارها و اقداماتی باعث شوند حساسیت پیروان ادیان به ویژه مسلمانان دست‌خوش تحریف شود.

حق‌شناس اظهار داشت: این اقدامات یک ریشه تاریخی دارد از زمانی که پیامبر اسلام دعوت خود را آغاز کرد ما شاهد چنین اقداماتی بودیم حتی در مکه هم سخنان پیامبر را نادرست و ناشایست خطاب می‌کردند و این روند تا امروز هم ادامه دارد.

این فعال اصلاح‌طلب افزود: ما در همان مقطع هم می‌بینیم پیامی را اسلام ارائه می‌کند و با این پیام به تمام بندگان بشارت می‌دهد به آنچه بیان می‌شود، گوش فرا داده و آنگاه عقل خود را شاخص قرار دهند و بهترین را انتخاب کنند. این شیوه‌ای است که در قرآن آمده و ما نیز باید از آن پیروی کنیم.

حق‌شناس اظهار داشت: من بر این باورم که در جمهوری اسلامی در این رابطه تلاش‌هایی در مقاطع مختلف صورت گرفت. نامه‌ای که امام (ره) برای گورباچف نوشتند گفت‌وگوهایی که در دولت سازندگی با اروپایی‌ها انجام شد، حرکتی که در دوران اصلاحات توسط خاتمی و تحت عنوان گفت‌وگوی تمدن‌ها شاهد بودیم نمونه‌هایی از این تلاش‌ها است.

این فعال اصلاح طلب خاطرنشان کرد: نامه‎هایی هم که احمدی‌نژاد به رهبران قدرت‌های بزرگ نوشت را می‌توان نمونه‌‎ای از این تلاش‌ها دانست، نامه‌ای که آقای جنتی در رابطه با آنها می‌گفت اینها باید در کتاب‌های درسی قرار گیرد ولی وی امروز می‌بینیم وی حتی حاضر نیست به خاطر فوت مادر احمدی‌نژاد به وی تسلیت بگوید.

وی تأکید کرد: اقدامی که خاتمی با عنوان گفت‌وگوی تمدن‌ها آغاز کرد ظرفیتی بود که جمهوری اسلامی نتوانست از آن استفاده کند و ما این ظرفیت طلایی را از دست دادیم.

این فعال اصلاح طلب تأکید کرد: اتفاقی که سال گذشته در سازمان ملل رخ داد و تلاشی که روحانی تحت عنوان جهانی عاری از خشونت مطرح کرد نیز نمونه‌ای از این تلاشهاست.

وی گفت: این اقدامات نشان می‌دهد رهبران جمهوری اسلامی چه در سطح رهبری و چه در سطح رؤسای جمهور همه در این راستا تلاش‌هایی را انجام داده‌اند.

حق‌شناس اظهار داشت: یکی از اتفاق‌های مهمی که در رابطه با نامه رهبری به جوانان غرب می‌توان به آن اشاره کرد این است که در این نامه برای اولین‌بار جوانان کشورهای اروپایی مورد خطاب قرار گرفته‌اند و ما در گذشته این قشر را کمتر مورد توجه قرار می‌دادیم.

وی یادآور شد: امروز در جهان به اسم اسلام جنایت‌های بزرگی انجام می‌شود که به شدت با اسلام حقیقی مغایر است. در این شرایط دعوت جوانان غربی به اسلام توسط رهبری کاری بود که در گذشته به این صورت شاهد آن نبودیم.

حق‌شناس در قسمت دیگری از سخنان خود با انتقاد از سخنان الله‌کرم گفت: ما باید به غیر از زبان دیگران را با رفتارمان دعوت کنیم آقای الله‌کرم در گذشته تحمل بالایی داشتند که نمی‌دانم چرا کم تحمل شده‌اند.

وی افزود: نامه رهبری در بخش کوتاه‌مدت آثاری دارد که باید مورد واکاوی قرار گیرد. این نامه یک گام جدی در دیپلماسی عمومی محسوب می‌شود.

حق‌شناس اضافه کرد: در زمانی که برای نشان دادن چهره‌ای سیاه از اسلام تلاش می‌شود این نامه می‌تواند ما را وارد یک مسیر جدید کند و امیدوارم وزارت خارجه و حوزه‌های مربوطه از این فرصت استفاده کنند.

وی ادامه داد: ما 40 شبکه تلویزیونی داریم، رسانه‌های مختلفی در کشور وجود دارند که با زبان‌های گوناگون پخش می‌شوند و این بستر مناسبی برای این بخش به وجود می‌آورد.

حق‌شناس گفت: این نامه می‌تواند تبلیغات غرب علیه اسلام را خنثی کند و یک مقابله جدی بود با هجمه‌هایی که در دو دهه اخیر آغاز شده است این نامه می‌گوید جوانان غربی خودشان به صورت مستقیم با اسلام آشنا شوند.

وی افزود: در بلندمدت هم می‌تواند در روابط نخبگان با افکار عمومی تحول ایجاد کند. بخش تندروی که در جامعه وجود دارند باید از رهبری یاد بگیرند که با آرامش و محبت با مخاطبین خود صحبت کنند.

وی اظهار داشت: در گذشته شاید همیشه مخاطب ما داخل کشور یا شیعیان و مسلمانان جهان بودند ولی این بار دیدیم که رهبری جوانان غربی را مخاطب خود قرار دادند و در این عرصه یک کار فراملی انجام شد.

حق‌شناس تأکید کرد: یک زمان ما با شعار « مرگ‌بر فلان کشور» و با آتش‌ زدن پرچم کشورها مخاطبان خود را هدف قرار می‌دادیم ولی امروز به جایی رسیدیم که آنها را دعوت و قانع می‌کنیم. ما باید یاد بگیریم در این مسیر که رهبری ایجاد کردند باید حرکت کنیم.

وی افزود: یکی از جاهایی که به انتشار نامه رهبری کمک می‌کند شبکه‌های اجتماعی است و امروز در شبکه‌ای اجتماعی سعی می‌شود که این نامه به دست همه برسد شبکه‌هایی که در کشور ما با مشکل روبه‌رو هستند و فیلتر می‌شوند و این یک برخورد دوگانه است که باید همسان‌سازی شود.

حق‌شناس گفت: تضعیف نظام سلطه در عرصه رسانه‌ای نیز یکی از تأثیرات نامه می‌تواند باشد این اقدام می‌تواند سلطه‌ای را که وجود دارد کاهش دهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس