کد خبر 391986
تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۹

تعدادی از جریان های معارض داخلی سوریه با برگزاری کنفرانس خبری توافق خود درباره «اصول دمشق» به عنوان گامی در جهت مذاکره با دولت سوریه و دستیابی به راه حل سیاسی بحران را اعلام کردند.

به گزارش مشرق، شبکه روسیا الیوم نوشت: جریان های معارض داخلی سوریه روز یکشنبه یک کنفرانس خبری در مقر جریان «بناء الدوله» برگزار و طی آن توافق حداقلی بر سر اصول دمشق را اعلام کردند که بر حفظ حاکمیت کشور و موسسات دولت از جمله نهاد نظامی، تضمین آزادی های عمومی، ایجاد دموکراسی کامل و مبارزه با تروریسم تاکید دارد.

این اصول شامل ارکان سیاسی است که مهم ترین آن عبارت است از: تضمین آزادی ها و ایجاد سازوکاری برای تبادل قدرت به صورت دموکراتیک، ایجاد یک حیات سیاسی با گرایش تکثرگرایی حزبی، مبارزه با تروریسم، حل مشکلات و پیامدهای بحران همانند مشکل آوارگان، فقر و تحریم های اقتصادی و غیره.

سند اصول دمشق همچنین بر مشارکت در روند سیاسی و مذاکرات تحت نظارت کشورهایی که به بحران سوریه اهتمام دارند، تاکید دارد و تشکیل دولت وحدت ملی با مشارکت دولت حاکم، معارضین، گروه های ملی و جامعه مدنی به منظور اجرای راه حل سیاسی از طریق گفت وگوی ملی، مبارزه با تروریسم و بازسازی ویرانه ها را مورد تاکید قرار می دهد.

در این سند بر ضرورت ایجاد فضای مناسب برای آغاز روند سیاسی از طریق انجام اقداماتی در جهت اعتمادسازی از جمله آزادسازی بازداشتی های سیاسی، آزادی ربوده شدگان، تضمین ارائه کمک های انساندوستانه به مناطق سوری و غیره تاکید شده است.

این سند به منزله توافقات حداقلی است و هر حزب و جریان سیاسی که با آن موافقت کرده است برای تدوین یک برنامه کاری بر اساس دیدگاه و شیوه سیاسی خود تلاش می کند.

حزب الشعب، جریان بناء الدوله(ساختن دولت)، حزب جوانان ملی عدالت و توسعه، تجمع دموکراتیک کُردهای سوریه و حزب همبستگی عربی از جمله موافقان این سند هستند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • طاهر ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    "تضمین آزادی ها و ایجاد سازوکاری برای تبادل قدرت به صورت دموکراتیک، ایجاد یک حیات سیاسی با گرایش تکثرگرایی حزبی" این یک تیکه توافق خیلی جالبه حکومت اسد به بهای ویرانی کشور و کشته شدن 300 هزار نفر نظامی و مخالف و مردم بی گناه حاضر نیست از قدرت کنار برود و سوریه از وضعیت نجات پیدا کند حالا بصورت دمکراتیک تبادل قدرت در سوریه خنده دار است
  • ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    کنار رفتن از قدرتی که حاصلش سر کار آمدن تروریست ها باشه خیلی پر فایده تر از ویرانی کشور نیست. ویرانی کشور حاصل تصمیم جبهه ای هست که ایده یا با ما آباد یا بدون ما ویران را توسط غرب و با مهره امثال عربستان و ترکیه داره پیاده میکنه.
  • موریس ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    میفرمایید اسد سوریه رو تحویل داعش و یه مشت تکفیری افراطی بده ؟! اگه اسد هم کنار بره مطمان باش بدتر میشه و سوریه ده تیکه میشه .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس