رییس سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس گفت: امام خمینی در سال 42 خطاب به شهیدعراقی فرمودند من در حرکتی که برای انقلاب انجام می دهم سه هدف دارم؛ اول حکومت اسلامی در ایران، دوم بیداری اسلامی در جهان و سوم زمینه سازی برای ظهور امام زمان.

به گزارش مشرق، نام جنگ را که می شنویم تصاویری از ویرانی و ... جلوی چشمانمان نقش می بندد. شاید ماهیت جنگ در همه دنیا بدین گونه باشد اما هشت سال دفاع مقدس ثابت کرد که می توان به جنگ از زاویه ای دیگر نگریست و زیبایی هایش را دید. هرچند که این میسر نمی شود جز نگریستن به آن از زاویه معنویت. معنویت در کنار شجاعت و رشادت، ویژگی بارز رزمندگان ایرانی بود که این ویژگی در وجود روحانیون حاضر در دفاع مقدس به شیوه ای بارزتر مشهود بود.

حجت الاسلام حیدر مصلحی یکی از روحانیونی است که جنگ را با همه وجود تجربه کرد و در سالهای آتش و خون، هیچگاه مناطق عملیاتی را ترک نکرد.

مسئول سیاسی نمایندگی امام در قرارگاه کربلا و نمایندگی امام در قرارگاه‌های کربلا و خاتم بخشی از مسئولیت‌های وی در دوران جنگ تحمیلی است.

شاید گاهی مسئولیتی که در وزارت اطلاعات بر عهده وی بود بر دیگر مسئولیت های وی سایه افکنده باشد اما تاریخ همیشه بر رشادت چنین مردانی گواه می دهد و نمونه بارز آن نیز دلاوری‌های هشت سال جنگ تحمیلی است.

به پاس رشادت های روحانیون رزمنده در هشت سال جنگ تحمیلی روز روحانیت و دفاع مقدس در تقویم رسمی کشور در تاریخ 1 اسفند همزمان با سالروز شهادت شهید محلاتی نماینده ولی فقیه در سپاه به ثبت رسیده است.

انس با شهیدان ردانی پور و میثمی، صدور منشور روحانیت توسط امام خمینی (ره)، نقش شهید میثمی در همدلی شهید صیاد و شمخانی و رضایی، نقش تشیع انگلیسی در جنگ تحمیلی و بودجه حداقلی جنگ بخشی از محورهای این گفت وگو است.

** شهید محلاتی؛ حلقه وصل روحانیت و دفاع مقدس

حجت الاسلام مصلحی در ابتدای این گفت و گو با اشاره به نامگذاری یکم اسفند به نام روز روحانیت و دفاع مقدس گفت: در این روز شهید محلاتی و تعدادی دیگر از روحانیون برای فعالیت تبلیغی رزمی به جبهه می رفتند که هواپیمای آنها مورد اصابت قرار گرفت و به شهادت رسیدند، بنابراین این روز به نام روز روحانیت و دفاع مقدس نامگذاری شده است. امیدوارم یاد شهید محلاتی و همراهانش برای ما چراغی در مسیر انقلاب اسلامی باشد.

** طراحی زیرساخت‌های مبنایی انقلاب همزمان با مدیریت جنگ از سوی امام خمینی

رییس سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس با بیان فضای حوزه های علمیه فضای علمی است و مباحث علمی در ابعاد مختلف در آن وجود دارد، بیان کرد: در گذشته علوم مختلفی در حوزه های علمیه تدریس می شد و اکنون نیز همان علوم در دانشگاهها تدریس می شود مانند علم نجوم و علم ریاضیات. بزرگان ما نیز مانند ابوعلی سینا جامع این علوم بودند.

مصلحی ادامه داد: عده ای بروز و ظهور افراد در حوزه های علمیه را به صورت قرنی تقسیم بندی می کنند اما ویژگی حضرت امام این بود که جامع بروز و ظهوری که بزرگان در قرن های گذشته داشتند در ایشان وجود داشت. امام خمینیبروز ویژه و ناب و خاصی داشتند که شامل همه موارد بود اماوجهه علمی ایشان چندان که باید و شاید به دنیا معرفی نشده است.

وی ادامه داد: امام خمینی در مباحث فقهی، ناب و ویژه بودند، من سالها پیش در باب «حیل ربا» مطالعات علمی داشتم ونظر همه فقها را مطالعه کردم، اما دیدگاه کسی به جامعی نظر امام نمی رسید و نکته مهم اینکه امام خمینی این موضوع را به درستی درک کرده و بحث می کنند و پس از ارائه نظر کارشناسی، فتوا می دهند.

رییس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس با بیان اینکه در مباحث عرفانی و فلسفی و مبارزاتی نیز ویژگی های ایشان در اوج است، ادامه داد: در مباحث مبارزاتی که پیروزی انقلاب اسلامی ثمره آن است نیز ایشان خصوصیات ویژه ای دارند، زیرا ساختارنظام اسلامی را با مدیریت خاصی طراحی کرده و آن را به نتیجه رساندند. کما اینکه در هیچ دوره و عصری مانند آن مشاهده نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: امام در حال طراحی زیرساختهای مبنایی انقلاب و نظام بودند که ناگهان جنگ تحمیلی آغاز شد وایشان در عین حال که جنگ را مدیریت می کردند مدیریت درون نظام را برای ساختن ساختار و چیدن سازمان ها بر عهده داشتند و این موضوع در پیشرفته ترین مدیریت های دنیا نیز مشاهده نمی شود. ایشان در عین حال که درون رامعماری و قانون اساسی را تدوین کرده و بعد ساختارها و جایگاه ها را براساس قانون اساسی می چیدند، از دیگر سو صدور انقلاب را نیز مدیریت می کردند.

** سه هدف امام خمینی از تشکیل حکومت اسلامی/ من نیامده ام مسجد و مدرسه و حسینیه بسازم

رییس سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس گفت: امام خمینی در سال 42 خطاب به شهیدعراقی فرمودند من در حرکتی که برای انقلاب انجام می دهم سه هدف دارم؛ اول حکومت اسلامی در ایران، دوم بیداری اسلامی در جهان و سوم زمینه سازی برای ظهور امام زمان.

وی با ذکر خاطره ای از شهید خزعلی بیان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آقای خزعلی به قم رفته و با امام درباره مرمت مدرسه فیضیه صحبت کردند که امام می فرمایند من نیامده ام مسجد و مدرسه و حسینیه بسازم بلکه آمده ام این سه هدف را دنبال کنم.

** علت صدور منشور روحانیت از سوی امام امام خمینی (ره) چه بود؟

مصلحی بیان کرد: امام در مسیر انقلاب که جلو می آمدند با برخی افراد در حوزه علمیه قم مشکلاتی داشتند، عده ای در قم با وی همراه نبودند که این عدم همراهی ابعاد مختلفی داشت، همانطور که امروز مقام معظم رهبری می فرمایند شیعه انگلیسی داریم آن زمان هم داشتیم.

وی ادامه داد: امام با شناختی که از حوزه های علمیه داشتند احساس کردند نیازبه منشور روحانیت است که جایگاه روحانیت و توجه ها و ظرافت های حوزه هایعلمیه و توجه ها و ظرافت هایی که روحانیت بایدمورد توجه قرار دهد را یادآورشوند که در دگرگونی و توجهات حوزه تاثیرگذاربود.

مصلحی با بیان برخی ویژگی های امام خمینی بیان کرد: امام در همه چیز ناب است واز جمله ناب بودن وی این است که در حوزه علمیه عده ای کوته فکر که افق دیدامام رانداشتند ایشان را بخاطر پیگیری مباحث فلسفی پاک نمی دانستند اماهمین افراداعتراف داشتند که در مباحث عرفانی و معنوی کسی به پای حاج آقاروح الله نمی رسد.

** نسبت شهدا و جانبازان روحانی دفاع مقدس از دیگر اقشار بیشتر است

رییس سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس با بیان اینکه نسبت شهدا و جانبازان روحانی دفاع مقدس از دیگر اقشار بیشتر است، گفت: روحانیت در مقوله انقلاب پیشتاز و پیشقدم بوده و رهبری انقلاب را نیز یک روحانی برعهده داشت، بنابراین روحانیت در همه برهه ها، یار و همراه امام خمینی (ره) بودند.

وی افزود: حضور روحانیت در جنگ تحمیلی حضوری بی سرو صدا و اثرگذار بود و هنوز هم به همین صورت است. یعنی علیرغم تلاشی که برای انعکاس این مهم می شود اما ابعاد این حضور هنوز مغفول مانده است. روحانیت در دوران دفاع مقدس در تحول و دگرگونی رزمندگان نقش کلیدی واساسی داشت. یعنی تحول و دگرگونی و ماندگاری این ها در جبهه به حضور روحانیت و نقش پررنگ و اساسی که روحانیت ایفا می کرد، برمی گشت. در واقع نقش روحانیت یک نقش معنوی و تربیتی بود.

** گردانی که فقط 5 نفر از آنها زنده ماندند/ نقش تربیتی روحانیت در دفاع مقدس

مصلحی با اشاره به اینکه بعد از عملیات رمضان، علی رغم تلاش های فراوان، به اهداف موردنظر نرسیدیم، متذکر شد: برخی از رزمندگان، خاصه جوانان بسیجی زمانی که عدم الفتح بود، انگیزه شان را از دست می دادند و به تبع جبهه ها نیز خالی می شد.در آن زمان هنوز چیزی به عنوان لشکر و تیپ که الان در سپاه پاسداران وجود دارد، نبود. حداکثر گردان و گروه وجود داشت. ما در اصفهان بودیم. شهید ردانی پور فرمانده مجموعه ما بود. بعد از عملیات رمضان به من گفت مأموریت پاسگاه زید در دست ماست. پاسگاه زید نیز جایی بود که آنقدر بادشمن در نزدیکی هم بودیم که خمپاره 60 هم عمل می کرد. تلفات بالایی داشتیم و نیرو هم کم بود و نمی توانستیم به خط بزنیم و کارهای بزرگتر انجام دهیم.

وی ادامه داد: شهید ردانی پور از من خواست این کمبود نیرو را به طریقی با جمع آوری جوانان در قالب یک گردان جبران کنم. با کار آخوندی دست به این کار زدم.یک گردان درست شد و با این جمع تقریباً 250 نفره بنا شد شب برویم و وقتی عراقی ها به خواب رفتند از این فرصت استفاده کنیم و به خط بزنیم. شب با خودم گفتم بروم احوالی از سنگرنشینان بپرسم. هر سنگری هم یک نفر با یک کلاش ایستاده بود ومن شروع کردم به گفتن اینکه اینجا جای خوبی برای خلوت کردن است. در هرسنگری رفتم در یک حال و هوای خاصی بودند و با خدا خلوت کرده بودند.

مصلحی افزود: شب ماندیم و فردا صبح به خط رفتیم. آن خط تقریباً 3 کیلومتر بود. از آن جمع 250 نفره که جوانان 14 تا 20ساله بودند، 200 نفر به شهادت رسیدند.

وی حضور روحانیت در دفاع مقدس را حضوری تربیتی دانست و خاطرنشان کرد: دگرگونی هایی که در بسیاری از جوانان رزمنده ما در دفاع مقدس بوجود آمد نقش روحانیت را ملموس تر می کرد و به منصه ظهور می رساند. روحانیت در همه عرصه ها پیشگام بود.

** در جلسه سه نفره شهید میثمی، مصلحی و ذوالنور چه گذشت؟

نماینده سابق ولی فقیه در قرارگاه‌ کربلا بیان کرد: در اوایل سال 63 در جلسات قرارگاه کربلا وقتی فرماندهان برای ارائه گزارش عملیات ها می آمدند، یکی از سخنان آنها این بود که وقتی در شب های عملیات تیربارهای عراقی ها به کار می افتد گردان ما زمین گیر می شود و به واقع هم به همین صورت بود و گردان می خوابید. می گفتند چه کاری انجام دهیم و راهکاری نداریم؟ من بودم و شهید میثمی (مسئول قرارگاه خاتم) و حجت الاسلام ذوالنور.

مصلحی ادامه داد: یک گردهمایی بین ما سه نفر برگزار شد تا این مشکل برطرف شود. تصمیم بر این شد که یکسری روحانی رزمی تبلیغی بیاوریم که هم کار تبلیغی و هم رزمی باشد تا مشکل برطرف شود.شخصی به نام کمیل در لشکر 25 قرارگاه کربلا فعالیت می کرد و با روحانیون رابطه صمیمانه ای داشت. به او گفتیم آقای کمیل، برای عملیات بعدی می خواهیم 300 طلبه تبلیغی بیاوریم و شما آنها را به لحاظ رزمی آماده کنید و به آنها آموزش بدهید اما به کسی نگویید.

وی افزود: در آن زمان اقای شمخانی فرمانده نیروی زمینی بود. آقای ذوالنور به قم آمد، طلبه هایی را از قم آورد و آنها آموزش دیدند و شدند طلبه های رزمی تبلیغی. در لشکر 25 کربلا آموزش ها را دیدند و در شب عملیات این 300طلبه را در گردان ها تقسیم کردیم که به محض زمین گیر شدن گردان‌ها تبلیغ دینی را شروع کنیم و این صلابت و نشاط را اشاعه دهیم. آنها آموزش غواصی را دیدند و در والفجر مقدماتی هم نقش موثری داشتند.

** شکل گیری گردان فاتحین/ طلبه ای که در لشکر 41 ثارالله جاودانه شد

وی با بیان اینکه نتیجه و ثمره این اتفاق، تبدیل گردان فاتحین به تیپ امام صادق (ع) بود، گفت: این ها آموزش های توپخانه، زرهی و همه چیز را دیدند. یکی از طلبه ها آموزش لودر دید و راننده لودر شد. هیچ کس هم نفهمید تا شکل گیری تیپ امام صادق(ع). بعدها فهمیدند چه گره های بزرگی را روحانیت در دفاع مقدس باز کرد. بعداً سرتقسیم بندی و استفاده از این طلبه ها دعوا هم بود! بعد از عملیات در لشکر41 ثارالله کرمان چند طلبه بودند که به من گزارش دادند کارهای بزرگی کردند و شهید هم شدند.

مصلحی با بیان خاطره ای از فداکاری یکی از طلبه ها در عملیات والفجر 8 گفت: در عملیات فاو بالای سر یکی از این روحانیون که به شهادت رسیده بود در لحظه های آخر به همراه فرمانده گردانشان رسیدم و دیدم فرمانده گردان به چه نحوی اشک می ریزد و می گوید نمی دانی من چه کسی را از دست دادم. می گفت این گردان در شب عملیات والفجر 8 در حال پیشروی و گذر از اروند بود. به یک باره به گودال بزرگی می رسند. عرض این گودال زیاد بود و نمی توانستند به راحتی از آن گذر کنند. این طلبه می گوید من می روم در این گودال، حالت رکوع می گیرم و شما از روی من بروید. پشت این شهید را به من نشان داد که همه پوست و گوشت  کمرش از بین رفته بود. این کارها را می کردند و مزد آن نیز شهادت بود.

** روحانی که سردار سلیمانی تحت تاثیر وی بود

رییس سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس بیان کرد: حضور روحانیت در جنگ تحمیلی بسیار بی سرو صدا اما اثرگذار بود. یک اثرگذاری در بحث تربیتی بود که در این قسمت بسیار ادعا دارم ولی نه از نوع فخرفروشی. شما اگرفرماندهان لشکر ویژه می بینید این کار تربیتی است. و آن اثر تربیتی معنوی که روحانیت گذاشت. به عنوان مثال حاج قاسم سلیمانی یکی از این روحانیون را زیاد دوست داشت چون اثرات تحولی بر روی او داشت. روحانیت به واقع یک نقش اثرگذار تربیتی در دفاع مقدس داشت. و هرجا نیز مشکل را می دید به میدان می آمد و سعی می کرد از المان های تأثیرگذاری استفاده کند.

** در جلسه سه سال پیش مصلحی با ولیعهد عربستان درباره جنگ ایران و عراق چه گذشت؟

حجت الاسلام مصلحی همچنین در بخشی از سخنان خود با اشاره به پشتیبانی همه دنیا از صدام در جنگ با ایران، به سفر چند سال قبل خود به عربستان و دیدار با ولیعهد این کشور اشاره کرد و متذکر شد: سه سال پیش درسفر به عربستان،نایف بن عبدالعزیز که آن زمان ولیعهد آن کشور بود با تبختر و در حالی که23 سال از جنگ گذشته بود به من گفت ما در دوران جنگ شما با صدام، به صورت همه جانبه از او حمایت می‌کردیم و همه توان ما پشت سر صدام بود. بقیه کشورها نیز همین وضعیت را داشتند.

وی بیان کرد: حمایت از صدام فقط شامل حال عربستان نبود و برخی کشورهای دیگر نیز از عراق حمایت می‌کردند.

** چرا بودجه جنگ بین 14 تا 17 درصد بود؟/ باید علل اشتباهات گذشته بررسی شود

مصلحی اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی که امروزه مقام معظم رهبری آن را مطرح می کنند، ما در دوران جنگ تجربه کردیم، کافی است با رویکرد مقاومتی و اقتصادی دوران دفاع مقدس را بررسی کرده و ابعاد مختلف آن را بشناسیم. بودجه ای که به 8 سال جنگ اختصاص داشته شد بین 14 تا 17 درصد بودجه کل کشور بود، این در حالی است که ما در مقابل همه دنیا ایستاده بودیم. کافی است در تشکیلات معاونت راهبردی ریاست جمهوری که آن زمان معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری بود بررسی کنید تا متوجه این موضوع شوید.

وی با اشاره به اینکه اخیراً برخی می گویند اشتباهات گذشته را اشکال ندارد بگوییم، گفت: باید بررسی کنیم علل آن ها را. مثلا در حالی که امام می فرمودند جنگ جنگ تا پیروزی چرا عده ای که مسئولیت بستن بودجه را بر عهده داشتند آن را این گونه بستند و این وضعیت را به وجود آوردند. در حالی که کشور درگیر جنگی سخت بود. در آن موقعیت مشخص بود که بودجه ما جوابگوی نیازهای جبهه ها نبود. این جا هم روحانیت ایفای نقش کرد؛ فرماندهان لشکرها و ائمه جماعات آن روزها را به خوبی به خاطر دارند. به عنوان مثال در اصفهان حدود 500 تویوتا می خریدند و مردم را به میدان برای تهیه بودجه می آوردند. امام جمعه خودش به جبهه می رفت و این امکانات را تحویل رزمندگان می داد و در عملیات هم شرکت می کرد. بنابراین محور کمک های مردمی، مساجد، ائمه جماعات و روحانیت بودند.

مصلحی خواستار توجه مسئولین به اقتصاد مقاومتی شد و بیان کرد: دراقتصاد مقاومتی باید سلبی و ایجابی عمل کرد. در سند چشم انداز که باید در سال 1404 به آن برسیم هیچ وقت نگفتیم این مورد نباید باشد. سلبی ها را باید مسئولین به جامعه عرضه نمایند. یعنی مصرفی ها را ارزیابی کنیم و مصرف سرانه را برایشان تبیین کنیم که چه چیزهایی باشد و چه چیزهایی نباشد. اسلام همه جا سلبی و ایجابی صحبت کرده است. اسراف را گفته نباشد و جایی که پیشرفت باشد ترغیب به انگیزه و رشد می نماید. در دوران دفاع مقدس زندگی رزمندگان و شهداء را ببینید، آنها در مقاطعی نان خشک می خوردند و قناعت می کردند. یکی از موارد مهم در اقتصاد مقاومتی، قناعت است. دوران دفاع مقدس در همه موارد حائز اهمیت است زیرا ما در آن دوران همه چیز را تجربه کردیم.

" ** تشیع انگلیسی" می گفت جنگ ایران و عراق مسلمان کُشی است

حجت الاسلام مصلحی با بیان اینکه همانگونه که امروز مقام معظم رهبری ازوجود شیعه انگلیسی نام می‌برند در دوران جنگ نیز این جریان در حوزه‌هامشغول فعالیت بود، گفت: انگلیسیها آن موقع هم به دنبال تاثیر و نفوذ درحوزه‌ها بودند و مجموعه ای که امروز آنها را به نام تشیع انگلیسیمی‌شناسیم در آن زمان هم بودند و ما در قم با آنها درگیری داشتیم.

وزیر سابق اطلاعات افزود: تشیع انگلیسی برای جلوگیری از حرکت‌های مردمی تلاش‌ می‌کرد؛هرچند در مقطعی از دفاع مقدس این جریان قدرت بروز و ظهور نداشت اماتلاش‌های پشت پرده آنها ادامه داشت. در بحث های اوایل انقلاب نیز اگر دقتکنید نوع برخوردهای امام در حوزه با برخی شخصیت‌هایی که در حد مرجعیتبودند اما انقلاب آنها را کنار زد دقیقا در همین مسیر و همین راه بود.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس خاطرنشان کرد: دشمن در هر جایی متناسب با همان شرایط سرمایه گذاری می‌کند، در بحثشیعه انگلیسی نیز به راحتی دست خود را رو نکرده و در حوزه علمیه قم نیزعلنی ورود نمی‌کند. به عنوان مثال امروز نیز سعی دارد در قالب عشق و محبتبه امام حسین (ع) اهداف خود را عملی کند.

حجت الاسلام مصلحی اظهار داشت: در دوران دفاع مقدس نیز این جریان با شعاراینکه شما در حال شیعه کشی و مسلمان کشی هستید و چه کسی باید جواب اینخونها را دهد، با شبهه افکنی قصد داشتند مانع حضور طلاب در جبهه ها شوند.

** ماجرای روضه حضرت زهرا(س) که منشا آن سفارت انگلیس بود!

وزیر سابق اطلاعات با تاکید بر اینکه دشمنان هیچگاه از تفرقه افکنی دست برنمی دارند، گفت: چند سال قبل عده ای متوجه می شوند در یکی ازشهرهایی که هم اهل سنت و هم شیعیان هستند، شخصی بلندگو را از سمت مسجد شیعیان به سمت مسجد اهل سنت گذاشته و هر روز هم روضه حضرت زهرا را می خواند. روضه ای هم می خواند که خلفاء را مورد تعرض قرار می داد. این سوال بالاخره برای کسی پیش آمد و رفت پیش روضه خوان. روضه خوان گفت شخصی در بازار هست که نذر این روضه را دارد و به من پول می دهد که هر روز بخوانم. او به سراغ آن شخص بازاری رفت و پرسید این نذر چیست؟ او هم اعلام بی اطلاعی کرد و بعد از چند واسطه به سفارت انگلیس رسید.

مصلحی با اشاره به آشنایی خود با شهید محلاتی گفت: آشنایی من با این شهید، اندکی قبل از شهادت ایشان بود. چون من حضورم در جبهه تا قبل از اوایل 63 حضور مقطعی عملیاتی بود. این ها به محض عملیات با ما تماس می گرفتند و رمز ما هم «احوال ما را بپرس» بود. در آن زمان عده ای به دنبال این بودند که درگیری های سیاسی را به جبهه ها بکشانند. باید تدبیری اندیشیده می شد تا این اتفاقات خنثی شود. بنابراین دفتر نمایندگی امام به عنوان قرارگاه کربلا تشکیل شد.

وی افزود: شهید محلاتی نماینده ولی فقیه در سپاه بود. نوع حرکت او به عنوان نماینده ولی فقیه در سپاه از طرف امام با فرماندهان به گونه ای بود که احساس می کردند وقتی کنار وی می ایستند و چند دقیقه صحبت می کنند آرامش می گیرند. شهید شوشتری می گفت در یکی از عملیات ها یک باره شهید محلاتی به درون سنگر ما آمد. سنگرهای ما هم به گونه ای بود که فرماندهان نزدیک نیروهای خود بودند. روزهای بعد از عملیات، دشمن، پدافند انجام می داد و فشار بر روی فرماندهان سخت بود. شهید محلاتی سعی می کرد با صحبت در بیسیم، متوجه شود به کدام یک از فرماندهان بیشتر سخت گذشته و به سرعت به سراغ او می رفت تا به وی روحیه دهد.

مصلحی بیان کرد: شهید احمد کاظمی، شهید شوشتری و شهید خرازی می گفتند اگر شهید محلاتی کنار ما نمی آمد شاید ماخودمان را باخته بودیم. او تأثیرگذاری خاصی داشت؛ این ویژگی بود که خودمان به عینه و از قول فرماندهان نیز شنیده و با چشم خود دیده بودیم.

** نقش شهید میثمی در همدلی شهید صیاد و شمخانی و رضایی

مصلحی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ویژگی های شهید میثمی اظهار داشت: این شهید بزرگوار هیچ وابستگی به دنیا نداشت و این عدم علقه دنیوی را بر زندگی خود حاکم کرده بود. او هیچ وقت برای جا به جایی خانواده از ماشین سپاه استفاده نمی کرد. و جالب اینکه وقتی شهید شد و جنازه اش را به اصفهان می بردند قرار بود خانواده اش نیز به آنجا بروند. بچه ها بدون هماهنگی یک استیشن سپاه را برای اینکار در نظر گرفتند اما بعد از طی 5 کیلومتر ماشین خراب شد. خانواده وی گفتند ما اطمینان داریم که شهید میثمی راضی نبود که با ماشین شخصی مسیر را ادامه دهیم.

وی ادامه داد: در یک برهه زمانی، ارتش و سپاه عملیات ها را به صورت مشترک انجام می دادند. در مقطعی هم از هم جدا شده و فقط در پشتیبانی ها به هم کمک می کردند. در برهه ای که عملیات ها به صورت مشترک بود، دو تشکیلات نظامی وجود داشت و بالاخره ممکن بود اختلاف به وجود بیاید. در این موارد شهید میثمی مانند نقطه وصل فرماندهان عمل می کرد. با شهید صیاد شیرازی و شمخانی و محسن رضایی صحبت می کرد تا دل ها را به هم نزدیک کند وهمیشه هم در یکدل کردن موفق بود.

** تشکیل اتاق فکر سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس در استانها

رییس سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس بیان کرد: از زمانی که مسئولیت این سازمان را برعهده گرفتم یکسری اقدامات را شروع کردیم. در گام اول به سراغ روحانیون دفاع مقدس که در سراسر کشور حضور داشتند رفتیم تا این موضوع بر اساس برنامه ریزی و ساماندهی پیش رود و جوهره دفاع مقدس به نسل جوان حوزه ها منتقل شود و بدانند روحانیون در مقطعی، بنابر تکلیف، حوزه را رها کرده و به جبهه رفتند و باید تجربیات آنها در زمینه فعالیت تبلیغی و کار تربیتی در جبهه ها به نسل کنونی حوزه منتقل شده و ملاک حرکت های تربیتی و تبلیغی شود.

وی با اشاره به تشکیل اتاق فکر استانها با حضور روحانیون حاضر در دفاع مقدس گفت: برخی از این افراد اکنون امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان هستند و برخی نیز عضو هیئت علمی دانشگاه ها هستند. عده ای نیز حوزه علمیه تاسیس کرده اند. قطعا این افراد در احیای دوران دفاع مقدس نقش بسزایی دارند. در این راستا اتاق فکر در بیش از 10 استان از جمله اصفهان، خراسان، قم، مازندران، گیلان و آذربایجان غربی انجام شد.

** طرحی جدید برای جمع آوری خاطرات

رییس سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس بیان کرد: در سالهای دفاع مقدس جمعیتی میلیونی به صحنه آمدند. اگر بنا به جمع آوری خاطرات باشد ممکن از لحاظ بودجه دچار مشکل شویم و شاید بخش عمده ای از این خاطرات و آثار جنگ به فراموشی سپرده شود. ما در سازمان روحانیت به بنیاد اعلام کردیم که با کمترین هزینه این کار را انجام می دهیم. امروز هر جوانی موبایل پیشرفته در اختیار دارد و می تواند خبرنگار ما باشد و مصاحبه را ضبط کرده و ارسال کند تا نسل های بعد از این ها برای تئاتر، فیلمنامه، داستان نویسی و ... استفاده کنند. مزیت این طرح، جمع آوری خاطرات با کمترین هزینه است.

وی افزود: برای این کار نیازمند فضاسازی و جریان سازی از طریق رسانه ملی و آموزش تلویزیونی هستیم. میتوان این کار را در قالب مسابقه انجام داد و برای آن نیز جوایزی تعیین کرد تا انگیزه شرکت کنندگان بیشتر شود. مزیت این طرح این است که عکس ها و اسناد بسیاری جمع آوری می شود. همانطور که دفاع مقدس را به وسیله مردم و با پول مردم اداره کردیم، در این مقطع هم نیازمند حرکت های مردمی هستیم تا جلوی بسیاری از تحریف ها گرفته شود.


منبع: دفاع پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    خداییش مصلحی انسان باشرفی است یادش به خیر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس