کد خبر 391665
تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۵

درباره چگونگي تأمين منافع و نفوذ بريتانيا در ايران، در شرايط پس از جنگ جهاني اول، دو گرايش در هيئت حاكمه بريتانيا وجود داشت كه اگر چه در استقرار دولتي متمركز و مقتدر در ايران، هم‌رأي بودند.

گروه تاریخ مشرق- پس از انقلاب مشروطيت، سياست‌هاي انگليس و روس در ايران، بر پايه قرارداد معروف 1907م، اجرا مي‌شد. با وقوع انقلاب بلشويكي در روسيه و تغيير سياست خارجي آن دولت و لغو قراردادهاي دوره تزاري، دولت بلشويكي سياست عدم مداخله در ايران را پيشه كرد و در نتيجه، دولت انگليس براي مداخله در امور ايران بي‌رقيب ماند و در صدد برآمد تا سلطه و نفوذ خود را بر سراسر ايران گسترش دهد.

درباره چگونگي تأمين منافع و نفوذ بريتانيا در ايران، در شرايط پس از جنگ جهاني اول، دو گرايش در هيئت حاكمه بريتانيا وجود داشت كه اگر چه در استقرار دولتي متمركز و مقتدر در ايران، هم‌رأي بودند. اما در چگونگي تحقق اين امر با يكديگر اختلاف نظر داشتند.


پیش زمینه‌های یک کودتای انگلیسی در ایران

جناح وزارت امور خارجه به رهبري «جورج كرزن» بر اجراي قرارداد 1919 و حضور نظاميان انگليس براي ضمانت اجراي آن قرارداد تأكيد داشت، و جناح وزارت جنگ به رهبري «وينستون چرچيل»، خروج نظاميان انگليس و استقرار يك دولت مقتدر مركزي از طريق كودتا را پي مي‌گرفت.

هم‌زمان با ظهور نشانه‌هاي شكست قرارداد 1919 در نتيجه مخالفت عمومي ايرانيان و دولت‌هاي خارجي، جناح وزارت جنگ بر فعاليت‌هاي خود افزود و در اين راستا، «ژنرال آيرو‌نسايد» در اوايل مهر 1299ش، وارد ايران شد تا ببيند كه «در قبال اوضاع كنوني ايران چه اقدامي صلاح است و چه بايد كرد؟»[1]

هنگامي كه همه راههاي توفيق به روي قرارداد 1919 بسته شد و نيروهاي انگليس هم مي‌بايست در بهار 1300ش، ايران را ترك مي‌كردند، دو طرح از سوي جناح نظامي مورد بررسي قرار گرفت:

يكي تأسيس «فدراسيون جنوب ايران»[2] و ديگري تصرف تهران با كودتاي نظامي. طرح فدراسيون جنوب با مخالفت دفتر هند و خزانه‌داري انگليس رو به رو شد[3] و بنابراين طرح كودتا در دستور كار قرار گرفت.[4] «آيرونسايد»، بر اين باور بود كه ديكتاتوري نظامي در ايران تمام اشكالات كنوني ما را حل خواهد كرد.[5]

براي اجراي اين طرح، بسترسازي‌هاي لازم انجام گرفت. از يك‌سو، افكار عمومي را از احتمال حمله بلشويك‌ها و وقوع انقلاب كمونيستي در كشور به وحشت انداختند،[6] به‌گونه‌اي كه «احمد شاه» و بسياري از مردم قصد ترك تهران را داشتند،[7] و از سوي ديگر به شناسايي نيروهاي مجري كودتا پرداختند. «آيرونسايد» در كمتر از چهار ماه رضاخان را از فرماندهي يك آترياد به فرماندهي كل قزاق ترفيع داد.[8] او در خاطراتش مي‌نويسد: با رضا گفتگو كردم و مأموريتش را به او تفهيم كردم و با او شرط كردم كه به بريتانيا خيانت نكند و شاه را هم از سلطنت خلع نكند. رضا هر دو شرط را با خوشرويي پذيرفت، من دست او را فشردم و به «اسمايس» گفتم بگذار به تدريج راه بيفتد.[9] «آيرونسايد» همچنين مي‌نويسد كه گفتگوهايم با رضاخان را به نرمن گفتم و با او ترتيب دادم تا تاريخ روزي را قطعي كند كه قزاق‌هاي ايراني از سرپرستي ما خارج مي‌شوند، يعني عمليات كودتا را شروع كنند.[10] در راستاي اين فرايند، هم‌زمان با اينكه به رضاخان اجازه داده شد كه به تدريج راه بيفتد، در تهران نيز ازسوي سفارت بريتانيا اقداماتي انجام مي‌گرفت تا مديريت سياسي كودتا تعيين و فعال شود،[11] و ژاندارمري از هرگونه اقدامي براي جلوگيري از قزاق‌ها بازداشته شود.[12] در نتيجه چنين هماهنگي‌هايي بود كه نيروهاي قزاق به فرماندهي رضاخان از قزوين عازم تهران شدند، در نزديكي تهران «سيد ضياء‌الدين طباطبايي» هم به آنها پيوست و آنها سرانجام در سحرگاه سوم اسفند 1299ش، وارد تهران شدند.

1. شيخ‌الاسلامي، جواد، سيماي احمد شاه قاجار، ج 2، صص 181 – 180.
2. اسناد محرمانه وزارت امور خارجه بريتانيا، ج 13، سند شماره 688 به نقل از شيخ‌الاسلامي، «نظري به كودتاي سوم اسفند 1299»، ماه‌نامه اطلاعات سياسي اقتصادي، بهمن و اسفند 1369.
3. غني، سيروس، ايران برآمدن رضاخان، برافتادن قاجار و نقش انگليسيها، ترجمه كامشاد، ص 172.
4. صباحي، هوشنگ، سياست انگليس و پادشاهي رضا شاه، ترجمه پروانه ستاري. صص 180 – 179.
5. شيخ‌الاسلامي، نظر به كودتاي سوم اسفند 1299. پيشين.
6. آوري، پيتر، تاريخ معاصر ايران از ...، ج 1، صص 413 و 422.
7. British Documents…op. cit. Doc 407 , 437.
8. ايران برآمدن رضاخان، برافتادن قاجار و نقش انگليسيها، صص 171 و 179.
9. Major Genral sir Edmund Ironside. High Road to command … pp 161 , 178.
10. ايران برآمدن رضاخان، برافتادن قاجار و نقش انگليسيها، صص 3 – 182.
11. همان ، صص 177، 179، 180.
12. همان، ص 201.
موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس