به گزارش گروه اجتماعی مشرق، این روزها بازار فروش پایان نامهها و مقالههای علمی داغتر از همیشه است؛ بازاری که گرمای آن، تلاشهای کسانی را که همه عمر خود را صرف تولید علم و پیشرفت کشور میکنند، هر روز سردتر میکند. برای مشاهده بازار سیاه فروش پایان نامه، کافی است سری به خیابانهای اطراف دانشگاههای معتبر تهران بزنی. به صورت علنی خواهی دید که لیستی از پایان نامههای آماده در اختیارت قرار میگیرد و میتوانی از میان انبوه پایان نامههایی که نشانت میدهد یکی را انتخاب کنی و با چشمان خود تجارت آشکار مبتنی بر تقلب و رونویسی را ببینی.
البته چندی پیش «اسماعیل قادری فر»، مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی پژوهشی و فناوری وزارت علوم، از شکل گیری کمیته اخلاق پژوهشی در این وزارتخانه به منظور ایجاد راهکارهای قانونی برای برخورد با سرقتهای علمی و جرایم پژوهشی همچون فروش پایان نامه، مقاله و غیره خبر داده است و انتظار میرود با تشکیل این دفتر، جلوی این تجارت که روند نامناسبی را طی میکند، گرفته شود.
ناگفته پیداست که این وضعیت برای اساتید دانشگاه نیز مطلوب نخواهد بود، از این رو در گفتگو با دکتر لطف الله فروزنده دهکردی، عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تربیت مدرس به بررسی عواقب رواج بنگاههای فروش پایان نامه پرداختهایم. این استاد دانشگاه که سابقه تدریس و مسئولیت طولانی مدت در دانشگاه های دولتی، آزاد و پیام نور را دارد، در این مصاحبه به بررسی نقش اساتید، دانشجویان و دستگاه های نظارتی در این موضوع می پردازد.
بنابراین از یک طرف استاد موظف است از حیثیت علمی خود دفاع کند و از طرفی دانشگاه باید قوانین و مقرراتی لحاظ کند که بر کار استاد راهنما نظارت کند و تعداد پایان نامههایی که به او داده میشود را مورد ارزیابی قرار دهد. از سوی دیگر مدیران پژوهش هم باید بعد نظارتی را مورد توجه قرار دهند و ببینند واقعا استاد برای این پایان نامه وقت میگذارد یا خیر.
از طرفی همان طور که گفتم استاد راهنما باید بر انجام پایان نامه مدیریت داشته باشد؛ در مقطع ارشد حداقل دو استاد راهنما و مشاور در مسیر شکلگیری و دو استاد داور در پایان کار، پایان نامه را ارزیابی می کنند و در رساله دکتری بر این تعداد افزوده میشود و همه این افراد در قبال ماموریت خود حق الزحمهای دریافت میکنند. مگر اساتید و گروه علمی مراکز از آغاز تایید عنوان و تهیه طرح نامه تا فرجام کار نباید بر کار دانشجو نظارت کنند؟ اگر یک بار با دانشجو و استادی که با کوتاهی در انجام وظیفه خود اجازه دفاع داد برخورد شود، کسی به چنین کاری روی نمیآورد.
بزرگترین عوامل این هاست ما اگر نظام بازرسی داشته باشیم و آن دانشجو را به اشد مجازات برساند پیشگیری خواهد شد. البته موردی هم که شما اشاره کردید میتواند عامل باشد؛ اما عامل اصلی نیست. همان طور که گفتم بستگی به دانشجو دارد، چرا که پایان نامه در ارشد هدفش بهره برداری نیست هدفش آموزش است. دانشجو با مبانی آشنا شود و روش تحقیق را یاد بگیرد.
هیچ کس با مسئولی که این کار را انجام داد برخورد نکرد، تازه دانشگاه اعلام کرد که این یک کار قانونی بوده است، مجوز هم گرفته معلوم نیست که چه کسی مجوز داده وقتی مسئولان اصلی در وزارت علوم نسبت به این مسئله حساسیت ندارند شما انتظار نداشته باشید حتما این روند ادامه پیدا میکند و هیچ اتفاقی هم نمیافتد.
منبع: روزنامه جوان
البته چندی پیش «اسماعیل قادری فر»، مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی پژوهشی و فناوری وزارت علوم، از شکل گیری کمیته اخلاق پژوهشی در این وزارتخانه به منظور ایجاد راهکارهای قانونی برای برخورد با سرقتهای علمی و جرایم پژوهشی همچون فروش پایان نامه، مقاله و غیره خبر داده است و انتظار میرود با تشکیل این دفتر، جلوی این تجارت که روند نامناسبی را طی میکند، گرفته شود.
ناگفته پیداست که این وضعیت برای اساتید دانشگاه نیز مطلوب نخواهد بود، از این رو در گفتگو با دکتر لطف الله فروزنده دهکردی، عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تربیت مدرس به بررسی عواقب رواج بنگاههای فروش پایان نامه پرداختهایم. این استاد دانشگاه که سابقه تدریس و مسئولیت طولانی مدت در دانشگاه های دولتی، آزاد و پیام نور را دارد، در این مصاحبه به بررسی نقش اساتید، دانشجویان و دستگاه های نظارتی در این موضوع می پردازد.
- با توجه به رواج فروش پایان نامه در کشورمان، فکر میکنید کدام قشر مقصرند، دانشجویان یا مسئولین؟
بنابراین از یک طرف استاد موظف است از حیثیت علمی خود دفاع کند و از طرفی دانشگاه باید قوانین و مقرراتی لحاظ کند که بر کار استاد راهنما نظارت کند و تعداد پایان نامههایی که به او داده میشود را مورد ارزیابی قرار دهد. از سوی دیگر مدیران پژوهش هم باید بعد نظارتی را مورد توجه قرار دهند و ببینند واقعا استاد برای این پایان نامه وقت میگذارد یا خیر.
- درجه تقصیر خود دانشجویان چطور است؟
- آیا رواج این پدیده مسئله تازهای است که جامعه علمی کشور با آن مواجه است یا در سالهای دورتر هم وجود داشته است؟ به طور کلی ریشههای شکل گیری این پدیده چطور ایجاد شده است؟
از طرفی همان طور که گفتم استاد راهنما باید بر انجام پایان نامه مدیریت داشته باشد؛ در مقطع ارشد حداقل دو استاد راهنما و مشاور در مسیر شکلگیری و دو استاد داور در پایان کار، پایان نامه را ارزیابی می کنند و در رساله دکتری بر این تعداد افزوده میشود و همه این افراد در قبال ماموریت خود حق الزحمهای دریافت میکنند. مگر اساتید و گروه علمی مراکز از آغاز تایید عنوان و تهیه طرح نامه تا فرجام کار نباید بر کار دانشجو نظارت کنند؟ اگر یک بار با دانشجو و استادی که با کوتاهی در انجام وظیفه خود اجازه دفاع داد برخورد شود، کسی به چنین کاری روی نمیآورد.
- با این تفاسیر، آیا سیستمهای نظارتی در ادارات آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاهها در جلوگیری از این پدیده عاجزند یا عدم توجه و سکوت در این خصوص اعمال میشود؟
- در صورت تداوم این رویه، چه خطراتی نظام علمی و دانشگاهی کشور را تهدید میکند؟
- مهمترین دلایلی که دانشجو به این فرایند روی میآورد چیست؟ آیا عدم بهره برداری از پایان نامهها عاملی برای دامن زدن به این پدیده نیست؟
بزرگترین عوامل این هاست ما اگر نظام بازرسی داشته باشیم و آن دانشجو را به اشد مجازات برساند پیشگیری خواهد شد. البته موردی هم که شما اشاره کردید میتواند عامل باشد؛ اما عامل اصلی نیست. همان طور که گفتم بستگی به دانشجو دارد، چرا که پایان نامه در ارشد هدفش بهره برداری نیست هدفش آموزش است. دانشجو با مبانی آشنا شود و روش تحقیق را یاد بگیرد.
- برای مقابله با رواج این پدیده، مسئولان و دانشجویان باید چه اقداماتی انجام دهند؟
هیچ کس با مسئولی که این کار را انجام داد برخورد نکرد، تازه دانشگاه اعلام کرد که این یک کار قانونی بوده است، مجوز هم گرفته معلوم نیست که چه کسی مجوز داده وقتی مسئولان اصلی در وزارت علوم نسبت به این مسئله حساسیت ندارند شما انتظار نداشته باشید حتما این روند ادامه پیدا میکند و هیچ اتفاقی هم نمیافتد.
منبع: روزنامه جوان