کد خبر 391270
تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۶

البیضاء تقریبا از سوی هشت استان یمن شامل استان‌های صنعا، ذمار، مارب، اب شمالی، لحج، ابین، شبوه و ضالع جنوبی محاصره شده است. این موقعیت به القاعده امکان می‌دهد در زمانی که از سوی نیروهای ارتش تحت فشار قرار می‌گیرد، میدان مانور زیادی داشته باشد.

به گزارش مشرق، جنبش انصارالله یمن و کمیته های مردمی این کشور از 21 سپتامبر سال گذشته در دو عرصه سیاسی و میدانی سرگرم پاکسازی مناطق مختلف یمن از وجود مخالفان انقلاب، تروریست‌ها بوده و همزمان مشغول سامان بخشی به سیستم سیاسی کشور هستند. در عرصه سیاسی صدور بیانیه قانون اساسی که در ان به تشکیل کمیته پنج نفره ریاستی و تشکیل پارلمان 551 نفره موقت برای گذر از دوره انتقالی دوساله اشاره شده از مهمترین فعالیت ها است و اینکه سازمان ملل با انصارالله وارد گفت ‌گو شده نشان می دهد که این جنبش در متن تحولات قرار دارد ضمن آنکه مخالفت شورای امنیت سازمان ملل با درخواست شورای همکاری خلیج فارس مبنی بر دخالت نظامی در یمن نیز حکایت از ان دارد که یمن به سرنوشت سوریه و لیبی دچار نخواهد شد. در عرصه میدانی نیز مبارزه با تروریسم در اولویت جنبش انصارلله یمن قرار گرفته و این جنبش با همراهی ارتش یمن توانسته مناطق متعددی از یمن را از لوث وجود گروههای تروریستی القاعده و تکفیری های وهابی پاکسازی کند. در راستای این اقدامات انصارلله در شرف نبرد نهایی با القاعده در استان البیضاء است که این استان به لحاظ جغرافیایی از اهمیت بالایی برای انصارلله و القاعده برخوردار است.

پایگاه خبری «یمینات» در گزارشی مفصل به اهمیت پاکسازی منطقه البیضاء و همچنین چرایی اهمیت این منطقه پرداخته و نوشته است: جنبش انصارالله یمن و نیروهای ارتش این کشور  کار پاکسازی استان البیضاء در مرکز یمن  را پس از دستیابی به منطقه الزاهر واقع در مرزهای استان جنوبی لحج  اخیرا آغاز کرده‌اند. به رغم بحران سیاسی در یمن در پی  استعفای مشکوک عبدربه منصور هادی رئیس جمهور و دولت بحاح اما جنبش انصارالله و ارتش یمن تکمیل عملیات پاکسازی استان البیضاء را برای ایجاد ثبات بسیار ضروری می بینند.

نقطه شروع

از دید جنبش انصارالله که از 21 سپتامبر کنترل پایتخت را باهدف ایجاد ثبات سیاسی برعهده دارد سیطره بر استان البیضاء در سایه بحران سیاسی که یمن در آن به سر می‌برد  با هدف ممانعت از دسترسی گروههای تروریستی وابسته به القاعده به صنعا پایتخت یمن بسیار اهمیت دارد.انصارالله به خوبی اهمیت استراتژیک استان البیضاء را درک کرده و از میزان و حجم حضور القاعده در این استان آگاه  است ضمن انکه می داند استان  البیضا می تواند نقطه آغاز و پایگاه اصلی ارتش برای عملیات های بعدی در جنوب و شمال علیه تروریست ها باشد.

موقعیت استراتژیک

سازمان تروریستی القاعده نیز به موقعیت استراتژیک استان البیضاء به عنوان پایگاهی برای استفاده در عملیات ها علیه استان های جنوبی و شمالی یمن واقف است و به خوبی می داند که این استان مقر رسمی عناصرش برای اختفا و یا تسهیل جهت فرار از و به استان های مجاور می باشد.

 البیضاء و دسترسی به 8 استان دیگر

استان البیضاء تقریبا از سوی هشت استان یمن شامل استانهای صنعا، ذمار، مارب، اب شمالی، لحج، ابین، شبوه و ضالع جنوبی محاصره شده است همه اینها به القاعده  این امکان را می دهد که از طریق این استان به استانهای هشتگانه مجاور به راحتی دسترسی داشته و از ان به عنوان محل امنی در زمانی که از سوی نیروهای ارتش تحت فشار قرار می گیرد استفاده نماید.

موقعیت مرکزی استان البیضاء به القاعده همچنین این امکان را می دهد که از ان برای ایجاد پایگاههای نظامی مرزی جهت اقدام علیه استان های مجاور استفاده نماید.

القاعده و رداع نقطه آغاز

هم اینک سازمان تروریستی القاعده با قدرت در منطقه «رداع» و مناطق مجاور معروف همچون قیفه حضور دارد و نه تنها  از آن به عنوان پایگاهی برای عملیات علیه استان های صنعا، ‌ذمار،‌اب و مارب سود می برد بلکه در آن  اردوگاههای آموزشی برای عناصر خود ایجاد کرده است. به رغم اینکه ارتش یمن جنگ های متعددی را با عناصر القاعده در این مناطق و سایر بخش ها انجام داده اما نتوانسته مانع از حضور القاعده  در این مناطق و بخش ها شود. وضعیت القاعده در بخش الزاهر در مجاورت استان لحج نیز به همین منوال است و عناصر این سازمان از این منطقه به عنوان نقطه شروع عملیات های خود علیه مناطق استان لحج استفاده کرده و از طریق سلسله جبال پرسنگلاخ به سمت استان ابین عملیات انجام می دهند.

پایگاهی علیه مارب

علاوه براین القاعده از بخش الشریه و استحکامات کوههای «یکلا» در مجاورت بخش های «آل یغنم» و «القریشه» به عنوان پایگاهی برای عملیات علیه صنعا و مارب استفاده می‌کند. خصوصا مارب که پس از پاکسازی القاعده از بیضاء توسط ارتش و جنبش انصارالله از مهمترین کانون‌های حضور القاعده به حساب می‌آید. علاوه براین القاعده در بخش مکیراس که در سال 1998 از استان ابین جنوبی به البیضاء ملحق شد نیز حضور دارد و از این منطقه به عنوان پایگاه اصلی برای عملیات علیه مناطق ابین که در سال 2011 بران چیره شد، استفاده می کند.

دره های حمایتی

سازمان القاعده همچنین بر دره هایی در بخش هایی چون السوادیه، الملاج و ذی ناعم که در پیرامون البیضاء واقع اند سیطره دارد و از انها برای تامین حمایت تحرکاتش بین شمال غرب بیضا (رداع) و جنوب آن (الزاهر و مکیراس) استفاده می کند.

تحرکات انصارلله

جنبش انصارالله از زمانی که (21 سپتامبرگذشته) کنترل صنعا پایتخت یمن را به دست گرفت به سمت البیضا با هدف تامین امنیت حضورشان  در استان های ذمار، اب ،‌ صنعا و حتی الحدیده در غرب حرکت کردند.

نبرد انصارالله با القاعده ابتدا از بخش رداع آغاز و سپس در القریشه و سایر بخش های قیفه برای تامین امنیت حضور نیروهای انصار الله و ارتش در دو استان ذمار و اب ادامه یافت. پس از تکمیل سیطره بر این بخش ها، انصارالله نبرد خود علیه القاعده را در بخش های العدین (العدین، الفرع، الحزم، مذیخرة) متعلق به استان اب، برای تامین حضورشان در این استان و ممانعت از هرگونه تهدیدی در استان الحدیده که برخی از بخش های آن (جبل رأس، الجراحی، حیس) از سوی بخش های العدین در محاصره است،‌پی گرفتند.

العدین در استراتژی القاعده

القاعده در بخش های العدین و بالتبع  پیرامون بخش هایی از استان مجاور الحدیده و همچنین ساحل غربی به عنوان تنها روزنه او به دریا  حضور دارد. این سازمان علاوه بر این تلاش کرد بیابانهای تهامه را تحت سلطه خود در آورد که از حیث اقتصادی و اینکه از آن به عنوان نقطه ای برای حمله به لحج وعدن استفاده کند می توانست به او کمک نماید. همچنین  او از بنادر موجود در این مناطق  برای قاچاق از منطقه المخا در تعز به سمت الخوخه در الحدیده و همچنین امتداد در شمال به سمت مرزهای سعودی از میدی استفاده می کند.القاعده همواره آرزوی سیطره بر لنگرگاههای قاچاق جهت تسهیل ورود سلاح و قاچاق افرادش و همچنین استقبال از جنگجویان شاخ آفریقا و مصر را داشته است.

امنیت نقطه اتصال

انصارالله طی یک ماه گذشته به سمت سیطره بر بخش های الشریه،‌الطفه، الملاجم و ذی ناعم حرکت کرده است . هدف اصلی قطع تحرکات القاعده بین الزاهر و رداع و تامین امنیت راه مواصلاتی بین مرکز البیضاء و شهر رداع و سپس حرکت به سمت مراکز تجمع القاعده در الزاهر است ضمن آنکه تامین امنیت راه الجماعه به سمت جنوب نیز از جمله اهداف این حرکت انصارالله نیز هست.انصارلله پس از سیطره بر این بخش ها  به سمت خط امن بین مراکز حضورشان در رداع  و مرکز شهر البیضاء برای تامین حضور نظامی شان در الزاهر در نزدیکی مرزهای لحج حرکت می کنند.

موقعیت مکیراس

انصارالله همچنان به سمت بخش مکیراس در حال پیشروی است جایی که در حال حاضر محل تجمع کمیته های مردمی جنوب(به این دلیل که قبل از اتحاد دو یمن در سال 1990 متعلق به یمن جنوبی بود) می باشد. بخش مکیراس در درون سلسله جبال مرتفعی قرار دارد که این منطقه را به استان ابین مرتبط می کند. مناطق کوهستانی این بخش باعث شده عناصر القاعده پس از حمله نظامی ارتش به فرماندهی سرتیپ سالم قطن که در سال 2012 این منطقه را از لوث القاعده پاکسازی کرد به اسانی در این مناطق مخفی شوند.

نبرد آینده

جنبش انصارالله معتقد است که نبرد آینده آنان با القاعده و افراد مسلح وابسته به حزب الاصلاح در استان مارب است و براین باورند استان بیضاء آسان ترین راه برای رسیدن به مارب است به اعتبار اینکه اعضای انصارالله توانایی زیادی در مناطق کوهستانی دارند. امری که نشان می دهد انصارالله ابتدا مایل به سیطره بر سلسله جبال  یکلا است که البیضاء را به دو استان صنعا و مارب مرتبط می کند. و پس از آن تلاش می کند جبهه جدیدی را با القاعده در مارب از طریق این منطقه به جای استفاده از بخش صرواح در ناحیه شرقی صنعا باز کند.
جنگجویان انصارلله تمایلی به گشایش جبهه علیه القاعده در مناطق شن زار را ندارند و براین اساس به فتح جبهه مارب اقبال نشان می دهند چون کنترل آنان بر صنعا پایتخت، وضعیت انها را در صورت حمله عناصر الاصلاح و القاعده به تاسیسات نفتی و برق مستحکم کرده بود.

انصارلله و تدبیری به نام تعامل با قبائل

انصارالله یمن قبل از نبرد نهایی برای ازاد سازی البیضاء از دست القاعده و خصوصا در نبرد مارب وارد تعامل با قبائل این منطقه شد و از جنگجویان این قبائل بنا دارد در نبرد اتی خود بهره ببرد. دلیل ان هم روشن است مبارزان انصارالله به دلیل قابلیت های جنگ در کوهستان از توانایی جنگ در مناطق صحراوی بی بهره اند و لذا با درک درست از این وضعیت با قبائل این استان وارد مذاکره شده  است. علاوه براین انصارالله با محوریت حوثی ها، تلاش می کند تا ارتش تحت لوای جنگ باتروریسم در نبرد مارب پیشقراول باشد تا بتواند با استفاده از نیروی هوایی نبرد را یکسره نماید. در نتیجه سیطره انصارالله بر بخش عظیمی از بخش ها و فرمانداریهای البیضاء نیز راه عبور این جنبش به سوی مارب را نیز تسهیل کرده است.

حضور محدود

انصارالله همچنین به تعدادی از بخش هایی چون مسوره، ناطع و الصومعه  که در ان القاعده هم حضور دارد، اما این حضور خاصه از حیث جغرافیایی به گونه  ای است که خطری محسوب نمی شود نیز دسترسی دارد. زیرا مناطق حضور القاعده کاملا محاصره شده است. البته چنین وضعی در دو بخش ردمان و نعمان که شیوخ دو قبیله مرتبط با کنگره ملی در آنجا حضور دارند نیز مترتب است.

نبردهای البیضاء

انصارلله معتقد است که سیطره اش بر البیضا بدون شک منجر به کاهش عملیات های تروریستی در پایتخت یمن صنعا خواهد شد. ضمن آنکه یکسره کردن نبرد در قیفه نیز تا حد زیادی از تحرک القاعده به سمت صنعا خواهد کاست.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس