کد خبر 390544
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۵

تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان بدون ستاره‌های خود دنبال تکرار قهرمانی در مسابقات جام جهانی است.

به گزارش مشرق، مسابقات جام جهانی کشتی فرنگی در شرایطی از صبح فردا (پنج‌شنبه) در سالن 12 هزار نفری آزادی با حضور 8 تیم در 2 گروه 4 تیمی برگزار خواهد شد که تیم ایران در نخستین دیدار خود باید به مصاف آذربایجانی برود که سرمربی این تیم جمشید خیرآبادی است.

شاگردان احد پازاج در شرایطی دنبال پنجمین قهرمانی در مسابقات جام جهانی هستند که تا پیش از این در 4 دوره از این مسابقات عنوان قهرمانی را به دست آورده بودند، البته این سومین میزبانی پیاپی کشورمان از مسابقات جام جهانی است و پس از آنکه در سال 2013 تیم ایران در سالن 12 هزار نفری آزادی میزبان مسابقات بود و در فینال برابر روسیه شکست خورد، سال گذشته در نهایت در سالن هفتم تیر تهران با استفاده از تمامی ستاره‌ها عنوان قهرمانی را از آن خود کرد.

استارت قهرمانی با بنای کشتی فرنگی

استارت قهرمانی‌های ایران در جام جهانی با محمد بنا زده شد. تا پیش از آن، تیم ایران یک بار در جام جهانی به مقام دومی رسیده بود اما در نهایت سال 2010 در ارمنستان شاگردان محمد بنا عیدی بزرگی را یک ماه مانده به عید با شکست ترکیه در فینال به ایرانیان دادند تا نخستین قهرمانی ایران رقم بخورد اما سال 2011 نیز این‌ بار در مینسک بلاروس تیم ایران با شکست روسیه با تمام ستاره‌هایش به مقام قهرمانی رسید تا محمد بنا دومین قهرمانی در جام جهانی را برای ایران رقم بزند. سریال قهرمانی ایران در جام جهانی در سال 2012 نیز ادامه یافت و این‌ بار در سارنسک روسیه و در خاک روس‌ها تیم محمد بنا با شکست ترکیه هت‌تریک کرد تا پیش از آغاز المپیک لرزه بر اندام روس‌ها بیندازد.

در سال 2013 دیگر خبری از محمد بنا نبود و وی پس از المپیک کناره‌گیری خود را اعلام کرد. جام جهانی اما در تهران بود و سالن 12 هزار نفری آزادی میزبان هر 2 رشته آزاد و فرنگی بود. این‌ بار دیگر خبری از ستاره‌ها نبود و تیم ایران بدون ستاره‌هایش و البته معمار کشتی فرنگی روبروی دیدگان هزاران تماشاگر برابر روسیه خاک شد تا نتواند چهارمین قهرمانی متوالی را به دست آورد.

تنها یک سال گذشت و در ماه مه سال 2014 تیم ایران این‌ بار با استفاده از تمام ستاره‌ها هر چند محمد بنا را نداشت اما در سالن هفتم تیر تهران توانست روسیه را شکست دهد و ضمن کسب چهارمین عنوان قهرمانی انتقام سختی را از روسیه گرفت، اکنون تنها 10 ماه از آخرین قهرمانی و میزبانی ایران گذشته و بار دیگر تاریخ تکرار شده است.

تکرار تاریخ بدون بنا و بدون ستاره‌ها؛ سالن 12 هزار نفری آزادی

انگار تاریخ برای تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان در حال تکرار است. مانند سال 2013 که ایران میزبان جام جهانی 2013 بود. در آن مسابقات محمد بنا و ستاره‌ها نبودند و ایران مقابل چشمان هواداران نایب قهرمان جهان شد. حالا باز هم محمد بنا نیست و باز هم ستاره‌ها قید حضور در جام جهانی را زده‌‍‌اند. جالب است که سالن 12 هزار نفری آزادی بار دیگر میزبان جام جهانی است و این‌بار نیز تیم ایران روی کاغذ قافیه را به روس‌ها و البته تیم آذربایجان باخته، اگر چه همه امیدواریم تیم ایران باز هم در جام جهانی قهرمان شود تا پنجمین جشن قهرمانی را در خانه با 12 هزار تماشاگری که راهی سالن آزادی خواهند شد، برپا کنیم.

تیم ناقص و بدون ستاره پازاج

جام جهانی 2015 کشتی فرنگی در شرایطی از فردا آغاز می‌شود که تیم احد پازاج 4 ستاره المپیکی و اصلی و البته طلایی مسابقات جهانی را در اختیار ندارد. حمید سوریان، امید نوروزی، سعید عبدولی و قاسم رضایی که همگی در مسابقات جهانی طلایی شده‌اند و جز عبدولی همگی طلای المپیک را نیز دارند در جام جهانی حضور ندارند و به همین دلیل توفیق اجباری نصیب تیم ایران شده و باید کشتی فرنگی با ترکیبی جوان در جام جهانی شرکت کند. میانگین سنی تیم ایران حدود 25 سال است.

برای تیم ایران در این مسابقات در وزن نخست محمد نوربخش و محسن حاجی‌پور به میدان خواهند رفت. 2 کشتی‌گیری که تاکنون بارها در تورنمنت‌های مختلف روی تشک رفته‌اند و البته توفیق چندانی نداشته‌اند اما بنا به صلاحدید کادرفنی در غیاب سورریان باید این کشتی‌گیران به میدان بروند. در 66 کیلوگرم افشین بیابانگرد به یک وزن پایین‌تر آمده تا جای نوروزی را بگیرد. محمدعلی گرایی نیز در کنار بیابانگرد حضور دارد. کشتی‌گیری جوان که می‌تواند در این مسابقات ستاره ایران باشد.

در 71 کیلوگرم نیز پیام بویری به یک وزن پایین‌تر آمده تا در کنار رامین طاهری وزن سوم را بیمه کنند. 2 کشتی‌گیر جوان و آینده‌دار در وزن 71 کیلوگرم حضور دارند و بی‌تردید دیدن کشتی این دو کشتی‌گیر می‌تواند جذابیت زیادی داشته باشد. در وزن 75 کیلوگرم یوسف اخباری از وزنی بالاتر بدون اینکه مقامی داشته باشد یک وزن پایین‌تر آمده و قصد دارد جای عبدولی را بگیرد، البته کریمی جوان و آینده‌دار نیز در این وزن حضور دارد. وزنی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان می‌تواند پاشنه آشیل تیم ملی باشد.

در وزن 80 کیلوگرم حبیب‌الله اخلاقی برای آخرین بار قرار است در این وزن روی تشک برود. اخلاقی نیز از وزنی بالاتر راهی وزنی پایین‌تر شده و باید چندین کیلوگرم وزن کم کند اما به هر شکل وی می‌تواند یکی از نقاط مثبت تیم ایران در این مسابقات باشد. زینتی رفاه نیز دیگر کشتی‌گیر این وزن است.

داود عابدین‌زاده و مجتبی کریم‌فر با تجربه نیز در وزن 85 کیلوگرم حضور دارند و باید مقابل رقبا قرار بگیرند. در وزن 98 کیلوگرم در نبود قاسم رضایی، مهدی علیاری و مصطفی صالحی‌زاده باید به میدان بروند. علیاری پس از کسب نشان طلای بازی‌های آسیایی با روحیه بیشتری به میدان می‌رود. صالحی‌زاده نیز جوان است و قصد دارد در این مسابقات خودش را نشان دهد

در سنگین وزن 2 فرنگی‌کار اول وزن 130 کیلوگرم بهنام مهدی‌زاده و بشیر باباجان‌زاده حضور خواهند داشت. باباجان‌زاده پس از کسب مدال برنز جهان و بازی‌های آسیایی می‌تواند کمک زیادی به ایران در مسابقات داشته باشد.

به هر ترتیب تیم ایران با ترکیبی از نفرات جوان و باتجربه بدنبال تکرار قهرمانی است و باید دید که در غیاب ستاره‌ها آیا روسیه چنین اجازه‌ای به تیم ایران خواهد داد یا خیر؟

گروه‌بندی مسابقات جام جهانی به شرح زیر است:

گروه A

ایران، آذربایجان، سوئد و آلمان

گروه B

روسیه، مجارستان، ارمنستان و ترکیه

برنامه این رقابت‌ها به شرح زیر است:


چهارشنبه 29 بهمن 93

ساعت 18 تا 19: وزن‌کشی تمامی اوزان و تیم‌ها

پنج‌شنبه 30 بهمن 93

ساعت 9:30 تا 13: مسابقات تیم به تیم گروه‌های یک و دو
ساعت  16 تا 17:15: مسابقات تیم به تیم گروه‌های یک و و
ساعت 17:15 تا 18:00: مراسم افتتاحیه
ساعت 18 تا 19:15: ادامه مسابقات تیم به تیم گروه‌های یک و دو

جمعه اول اسفند 93


ساعت 10 تا 11:15: مسابقات برای کسب مقام هفتم و هشتم
ساعت 11:15 تا 12:30: مسابقات برای کسب مقام ششم و پنجم
ساعت 16 تا 17:30 : مسابقه رده‌بندی
ساعت 17:30 تا 19: مسابقه فینال

تیم‌های نخست هر گروه در پایان مرحله گروهی راهی فینال و سایر تیم‌ها نیز برای کسب عنوان‌های سوم تا هفتمی به مصاف یکدیگر خواهند رفت. جام جهانی کشتی فرنگی با 2 کیلوگرم ارفاق وزن برگزار خواهد شد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس