کد خبر 389917
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۹

به رغم نگرانی ها درباره حقوق بشر، فرانسه و مصر روز دوشنبه یک قرارداد چند میلیارد یورویی را برای نخستین فروش خارجی جت های جنگنده رافال امضا خواهند کرد.

به گزارش مشرق، قرار است ژان ایو لودریان وزیر دفاع فرانسه روز دوشنبه برای امضای قرارداد پنج میلیارد و 200 میلیون یورویی (پنج میلیارد و 900 میلیون دلاری) به منظور فروش 24 فروند جنگنده رافال به مصر، به قاهره سفر کند.

فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد این توافق -- که فقط با سه ماه مذاکره حاصل شد -- «یک هواپیمای باکیفیت» در اختیار مصر قرار می دهد و «با در نظر گرفتن تهدیدهای موجود در سراسر این کشور»، برای قاهره مهم است.

لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه روز یکشنبه اعلام کرد با توجه به بی ثباتی در لیبی در غرب مصر و تهدید ستیزه جویان وابسته به داعش در شرق این کشور، مصر نقش مهمی در تامین ثبات این منطقه ناآرام ایفا می کند.

فرانسه همچنین امیدوار است این توافق به عنوان کاتالیزوری برای فروش این جت های جنگنده به دیگر کشورها عمل کند.اریک تراپیه، مدیر عامل شرکت هواپیمایی داسو که این جنگنده ها را تولید می کند، اعلام کرد «بسیار مطمئن» است که سه سال مذاکرات اختصاصی با هند درباره فروش 126 فروند جت رافال به ارزش 12 میلیارد یورو به زودی به دستیابی به یک توافق منجر شود.
فرانسه همچنین به توافقات احتمالی با قطر و مالزی چشم دوخته است.

فابیوس روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: «ممکن است که این تاثیری مثبت بر دیگر مشتریان داشته باشد...ولی ما باید محتاط باشیم».تلاش ها برای فروش این جت جنگنده به کشورهایی همچون کره جنوبی، سنگاپور، مغرب، سوئیس و برزیل در رقابت با رقبای خارجی آن شکست خورده است.

به رغم شادمانی فرانسه، این توافق باعث خشم برخی از گروه ها به علت موارد ادعایی نقض حقوق بشر در مصر شده است.گروه عفو بین الملل از تصمیم به فروش 24 جت و یک ناو محافظ به کشوری که آن را به نقض «نگران کننده» حقوق بشر متهم کرد، انتقاد کرد.

برخی دیگر نیز از فرانسه به علت در پیش گرفتن معیارهای دوگانه به خاطر خودداری از تحویل دو ناو جنگی کلاس میسترال به روسیه بر سر بحران اوکراین و در عین حال توافق با مصر انتقاد کرده اند.

فابیوس اعلام کرد: «این که ما این هواپیماهای رافال را به مصر می فروشیم، به این معنا نیست که ما همه موارد سیاست داخلی آنها را قبول داریم».وی افزود: «زمانی که زیاده روی هایی انجام می شود، ما نقطه نظر خود را به مقامات مصر می گوییم و امیدوار هستیم گام به گام به سمت دموکراسی بیشتر حرکت کنیم ولی ثبات مصر یک نکته بسیار مهم است».
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
    0 0
    والا خیلی هواپیمایی خوبی هستش هر کسی گرفت کلاه خودشو بالاتر بزاره این که پشت سرش حرف میزنن همش بازی سیاسی دیگر رقباست دیگه از میراژها که کمتر نیست ;))
  • ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
    0 0
    24 تاش 5 میلیارد یورو، 126 تاش 12 میلیارد یورو. یکی بگه یعنی چی؟؟؟
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
    0 0
    خدایی یه سوال : اگر به ایران بفروشن ایران نمیخره این هواپیمارو ؟
  • علیا ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
    0 0
    نکته اینه که هند درخواست داده که تعداد خیلی زیادیش در خود هند ساخته بشه. مثل قراردادهای خرید جنگنده هاش از روسیه. به این شکل هزینه تولید میاد پایین.بسیاری از هزینه ها مثل بیشتر تکنسین های کارخانه و مواد اولیه برای تولید ادوات و ... از خود هند تامین میشه و به طرف فرانسوی پرداخت نمیشه. از طرفی مصر باید مواردی مثل نگهداری و اورهال و تعمیرات جزئی و ... رو در قرارداد لحاظ کنه اما هند با این حرکت در اصل تا حد زیادی انتقال تکنولوژی انجام داده و برای تعمیرات جزئی و اورهال و ... هزینه ای نمیده و تکنسین های خودش این کارها رو انجام میدند. در اصل با این کار هند 12 میلیارد یورو برای برخی قعات خاص و انتقال تکنولوژِی پرداخت میکنه و نه برای خرید خود جنگنده ها
  • حسین ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
    0 0
    بستگی به میزان ساخت زیر ساخت و ساخت درون چه کشوری و ... داره. هزینه انتقال تکنولوژی و... خیلی سنگین است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس