تیم فوتبال نفت تهران برای حضور در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا در تک دیدار پلی آف میزبان الجیش قطر است که هدایت آن را صبری لاموشی فرانسوی، سرمربی تیم ملی ساحل عاج در جام جهانی 2014 بر عهده دارد.

کبریت 24 میلیون پوندی پای بشکه نفت /کار سخت علی‌منصور و سربازانش مقابل الجیش
گروه ورزشی مشرق - دیدار تیم‌های نفت ایران و الجیش قطر در مرحله سوم و پایانی پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا ساعت 18 روز سه‌شنبه 28 بهمن‌‎ماه سال 93 در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود.
برنده این دیدار با تیمهای الشباب عربستان، پاختاکور ازبکستان و العین قطر همگروه خواهد شد.

تیم فوتبال الجیش قطر امروز (یکشنبه) با یک پرواز اختصاصی از دوحه عازم تهران شد و در هتل استقلال اسکان یافت.

اما شرایط این روزهای حریف شاگردان علیرضا منصوریان چگونه است؟ و تیمی که سه‌شنبه مقابل نماینده فوتبال ما صف‌آرایی خواهد کرد چه پیشینه‌ای در لیگ قهرمانان آسیا دارد؟ برای پاسخ به این سوالات با گزارش مشرق همراه باشید:

الجیش تیم رده سوم لیگ قطر است که در آخرین بازی خود لیگ تیم صدرنشین قطر را 2 بر صفر شکست داده و با روحیه خوب مقابل شاگردان علیرضا منصوریان صف آرایی می‌کند.

نفت در آخرین بازی خود در لیگ برتر مقابل پیکان متوقف شد اما در آن بازی منصوریان تیمش را با ترکیب اصلی به میدان نفرستاد تا شاید دست خود را رو نکند. نفت برای رسیدن به مرحله گروهی باید از سد این حریف پولدار و چند ملیتی خود عبور کند و جوانان شایسته ایرانی باید توانایی‌های خود را بار دیگر به رخ آسیا بکشند و ستاره‌های چند ملیتی تیم الجیش را شکست بدهند.

نفت در لیگ برتر با 17 گل خورده دومین خط دفاع مستحکم لیگ را در اختیار دارد و گل زدن به این تیم کار راحتی نیست. مهاجمان نفت هم با 30 گل زده خط حمله زهرداری محسوب می‌شوند.

الجیش قطر با 31 امتیاز از هفده مسابقه در رده سوم لیگ قطر است و این تیم 21 گل خورده دارد و 35 گل زده.

زدن 7 گل به تراکتور

الجیش پیش از این تنها 2 مرتبه در سال های 2013 و 2014 پای به مرحله نهایی لیگ قهرمانان گذاشته است. الجیش برای اولین بار در سال 2011 به لیگ ستارگان قطر صعود کرد و اتفاقا تنها با اختلاف 2 امتیاز پس از لخویا نایب قهرمان شد و سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را کسب کرد.

قطری‌ها در مرحله نخست با تراکتورسازان وارد جدول گروه A شدند. در مسابقات مذکور الجیش سه‌شنبه 22 اسفندماه سال 91 در دوحه میزبان تراکتورسازان تبریزی بود و به تساوی پرگل 3-3 دست یافت. در این دیدار ریبرو هافبک گلزن الجیش دو بار در دقایق 35 و 88 گلزنی کرد. در این بین آدریانو هم از روی نقطه پنالتی (67) گل دیگر میزبان را زد. جالب اینکه فلاویو پرتغالی (24) و سیدمهدی سیدصالحی (51) دوگل برای تیم تونی اولیویرا به ثمر رساندند تا اینکه در دقیقه 92 گیلسون گل مساوی را وارد دروازه الجیش کرد.

کبریت 24 میلیون پوندی پای بشکه نفت /کار سخت علی‌منصور و سربازانش مقابل الجیش
قطری‌ها قبل از این در عربستان هم 2 بر صفر مغلوب الشباب شده بودند. حریف فردای نفت برای صعود به مرحله حذفی لیگ 2013-2012 از دیدار با الجزیره امارات در دوحه استارت زد. در دیدار سوم، قطری‌ها با درخشش مجدد ریبرو که دو گل به نماینده امارات زد 3 بر یک پیروز میدان شدند (این هافبک فردا هم مهره قابل اتکا الجیش در تقابل با نفت است).

الجیش برای صعود از گروه A، سپس در امارات از الجزیره یک مساوی گرفت و بعد شکست 2 بر صفر دور رفت خود برابر الشباب عربستان را با پیروزی 3 بر صفر جبران کرد. قابل تامل اینکه این بار ریبرو با گل‌های دقایق 3، 82 و 93 خود برابر نماینده عربستان هت‌تریک کرد.

الجیش برای اینکه صعودش به دور دوم مسابقات قطعی شود در دیدار آخر خود تراکتورسازی را 4 بر 2 در تبریز شکست داد تا جای هیچ حرف و حدیثی در برتری‌اش باقی نماند. آن روز گیلسون در دقایق 3 و 66 برای تیم تونی گل زد اما گل‌های سید (48 پنالتی) بکور (71 پنالتی و 52) و گوسئول کی (83) آب سردی بود بر پیکر تراکتوری که از حمایت هوادارانش بهره می‌برد. در نهایت هم الجیش با 11 امتیاز و تفاضل گل 5+ بعد از الشباب 13 امتیازی به عنوان تیم دوم گروه صعود کرد و تراکتور با 4 امتیاز و تفاضل 4- آخر شد!

الجیش در مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا (2013-2012) با قرعه الاهلی عربستان روبه‌رو شد. در دیدار رفت بازی دو تیم به تساوی یک- یک انجامید اما در دیدار برگشت الاهلی با حمایت هوادارانش در عربستان 2 بر صفر الجیش را شکست داد و صعود کرد.

حذف به خاطر گل زده کمتر

تیم فوتبال الجیش در دومین حضور خود فصل گذشته با شکست 5-1 نسف قارشی ازبکستان و 3-0 القادسیه کویت در پلی آف به مرحله نهایی رسید و با تیمهای فولاد خوزستان، بنیادکار ازبکستان و الفتح عربستان همگروه شد.

کبریت 24 میلیون پوندی پای بشکه نفت /کار سخت علی‌منصور و سربازانش مقابل الجیش
الجیش که در دو دیدار رفت و برگشت مقابل فولاد ایران یک تساوی بدون گل و یک شکست 3-1 را متحمل شده بود در پایان دور گروهی با 2 برد، 2 باخت و 2 تساوی و تفاضل صفر و تنها به خاطر گل زده کمتر نسبت به بنیادکار از صعود بازماند. بنیادکار 7 گل زده و خورده داشت و الجیش 6 گل.

تیم سوم قطر با اختلاف 5 امتیاز از صدر

به گزارش مشرق، نماینده قطر در دیدار پلی‌آف فردا، برای رسیدن به این دیدار در مرحله اول پلی آف النهضه عمان را 2 بر یک شکست داد تا به مصاف نفت صدرنشین لیگ برتر ایران برود.
شرایط الجیش در لیگ ستارگان قطر هم چندان بد نیست. این تیم طی 17 هفته‌ای که از مسابقات گذشته به 10 پیروزی و یک تساوی دست پیدا کرده تا با 35 امتیاز بعد از السد (40) و لخویا (39) سوم باشد. شاگردان صبری لاموشی 6 مرتبه هم مقابل الوکره (2بر یک)، السد (3 بر یک)، الغرافه (2 بر یک)، الخور (3 بر 2)، لخویا (یک بر صفر) و ام‌صلال (2 بر یک) شکست خورده‌اند.
الجیش در کنار ثبت این 6 باخت در کارنامه خود، 35 گل زده و 21 مرتبه دروازه‌اش باز شده تا تفاضل گل 14+ داشته باشد.

کبریت 24 میلیون پوندی پای بشکه نفت /کار سخت علی‌منصور و سربازانش مقابل الجیش
نماینده قطر یک مرتبه در فصل 13-2012 قهرمان لیگ ستارگان این کشور شده؛ ضمن اینکه فصل قبل جام پادشاهی این کشور را هم بالای سر برده است.

سرمربیان خارجی

الجیش در ابتدای لیگ جاری نبیل معلول تونسی را روی نیمکت هدایت خود نشانده بود. نبیل 52 ساله که سابقه هدایت تیم‌ملی کشورش را هم در کارنامه دارد، در مجموع با الجیش بد کار نکرد اما پیش از آغاز جام ملت‌های آسیا روی نیمکت هدایت کویت نشست تا مسوولان الجیش به جای او از صبری لاموشی سرشناس استفاده کنند. به واقع دیدار فردا جدی‌ترین آزمایش برای این فرانسوی 43 ساله است.

واگنر مخوف

تیم نفت در بازی فردا باید حواسش به یکی از بازیکنان الجیش باشد. بازیکن موردنظر واگنر ریبرو 180 سانتی‌متری است. هافبکی گلزن با اصالت صرب که در 27 سالگی به اوج پختگی دوران بازیگری خود رسیده است.

کبریت 24 میلیون پوندی پای بشکه نفت /کار سخت علی‌منصور و سربازانش مقابل الجیش
واگنر در فصول 2010-2009 و 2011-2010 برای الاهلی در لیگ ستارگان 12 گل زد. این هافبک خوش‌فکر و موقعیت‌شناس در 3 فصل اخیر 71 مرتبه پیراهن الجیش را در لیگ قطر پوشید تا طی 5241 دقیقه 25 گل به ثمر برساند.

جالب اینکه این بازیکن در فصل جاری به‌رغم تاثیرگذاری‌اش روی بازی‌های تیم سوم جدول فقط یک مرتبه دروازه الوکره را (هفته اول) باز کرده است. ریبرو آخرین بار همین 5 روز قبل در دیدار حساس النهضه و الجیش به نماینده عمان گل زد. در دیدار 21 بهمن ماه که حکم حضور الجیش در بازی برابر نفت را امضا می‌کرد ابتدا واگنر گل زد تا نتیجه بازی به تساوی یک-یک کشیده شود. بعد هم نوبت به رومارینهو رسید تا در دقیقه 92 بلیت سفر قطری‌ها به تهران را ok کند.

مرد 24 میلیون پوندی در راس مردان تاثیرگذار الجیش

احمد سفیان (گلر): مرد شماره یک الجیش 24 سال سن دارد. دروازه‌بانی با 182 سانتی‌متر بلندی قامت که از سال 2012 با ترک الوکره به الجیش آمده است. احمد این فصل 1350 دقیقه پیراهن الجیش را بر تن کرده است.

** امروز مشخص شد که سرمربی فرانسوی این تیم، «احمد سفیان» دروازه‌بان اصلی الجیش را به خاطر مصدومیت در فهرست بازیکنان خود قرار نداده و قرار است سفیان در دوحه بماند.

لوکاس مندز (مدافع): این برزیلی چپ پا در 16 دیدار این فصل به میدان رفته و موفق شده در دیدار با السد دروازه حریف را باز کند. این مدافع 24 ساله پیش از پیوستن به الجیش سه فصل متوالی برای المپیک مارسی توپ زده است.

یوسف مفتاح (مدافع): 26 سال دارد و این فصل 13 مرتبه پیراهن الجیش را در لیگ ستارگان بر تن کرده است. یوسف طی دو فصل اخیر یک بار هم موفق به گلزنی روی ضربات ایستگاهی نشده است.

یاسر ابوبکر عیسی (مدافع): 23 سال دارد و در 16 دیدار الجیش حضور داشته. مدافعی که فصل قبل برای السیلیه بازی می‌کرد، در فصل جاری سه گل به ام‌صلال، السیلیه و لخویا زده است.

مصعب محمود (مدافع): ابتدای فصل از ام‌صلال به الجیش آمد. این ملی‌پوش قطری با تیم‌ملی کشورش در جام خلیج فارس سال 2014 قهرمان شد. مصعب 32ساله در لیگ جاری 12 مرتبه وارد لیست بازیکنان اصلی الجیش شده.

علی سناد النعامی (مدافع): سال 2012 از العربی به الجیش آمد. مدافع 29 ساله حریف فردای نفت طی 4 فصل بازی برای دو تیم یاد شده 50 مرتبه به میدان آمد اما یک بار هم گل نزد.

عبدالرحمن عیسی (مدافع): در 4 فصل اخیر 44 بازی برای الجیش انجام داده در حالی که 42 بار وارد ترکیب اصلی این تیم شده است. این مدافع 24 ساله در لیگ جاری قطر 15 بازی انجام داده و یک گل هم زده است. جالب اینکه گل عبدالرحمن به العربی (هفته سوم) زده شده است. در آن دیدار اشکان دژاگه 20 دقیقه برای العربی بازی کرد.

محمد عبدا... متانی (هافبک): این هافبک 22 ساله تونسی طی 73 بازی از سال 2011 تاکنون برای الجیش 10 گل زده است و در حال حاضر بهترین فصل فوتبالی‌اش را کنار الجیش پشت‌سر می‌گذارد. متانی طی 15 بازی این فصل 5 گل برابر الشمال، الغرافه، الخور، العربی و الوکره به ثمر رسانده که گل اولش برابر الشمال در ایستگاه 11 مسابقات 3 امتیازی بود. این هافبک 177 سانتی‌متری طی 3 فصل اخیر 2 بار هم با پیراهن الجیش از زمین بازی اخراج شده است.

خالد الزریقی (هافبک): 24 سال دارد و این فصل 1394 دقیقه طی 17 دیدار برای الجیش به میدان آمده است. خالد هفته ششم رقابت‌ها هم به السیلیه گل زده.

وسام ریزیک (هافبک): باتجربه است و کویتی‌الاصل. دو فصل قبل از السد به الجیش آمد. 184 سانتی‌متر بلندی قامت دارد و در میانه میدان از فیزیکش بهره می‌برد. در فصل جاری 10 بار وارد ترکیب اصلی الجیش شده تا یک بار (هفته پنجم) دروازه الاهلی را باز کند. در آن دیدار الجیش 2 بر صفر الاهلی را شکست داد در هر حالی که جباری و سیدجلال حسینی 90 دقیقه در ترکیب تیم بازنده حضور داشتند.

کیونگ هولی (مهاجم): این کره‌ای 29 سال سن دارد و ابتدای فصل جاری از سانگ جی کره –در کی لیگ- به لیگ ستارگان آمد. کیونگ طی 12 بازی فقط 2 گل به ثمر رسانده است. جالب اینکه هر دو گل هولی وارد دروازه الشحانیه شده است.
در هفته دهم مسابقات قطر و زمانی که هنوز لوکا بوناچیچ جانشین زناندو پرتغالی نشده بود، کیونگ در دقایق 70 و 74 گل‌های سوم و چهارم الجیش را وارد دروازه الشحانیه کرد. آن روز هر 3 ایرانی تیم بازنده یعنی مسعود شجاعی (79)، مهرداد پولادی (90) و علی جوکار (90) در زمین حضور داشتند. هرچند که الشحانیه در دقیقه 28 با اخراج جمال العمودی 10 نفره شده بود.

ماجد محمد (مهاجم): مهاجم نه چندان کارآمد الجیش روی کاغذ 15 مرتبه مورد توجه کادرفنی این تیم قرار گرفته و شانس بازی پیدا کرده است با این حال تنها یک گل به الوکره زده است. نکته قابل تامل اینکه ماجد در تقابل با الشمال ته جدولی و ام‌صلال هم از بازی اخراج شده است.

محمد مونتاری (مهاجم): فوروارد غنایی الاصل تیم‌ملی قطر در جام ملت‌ها هم حضور داشت و یک بار ضربه‌اش دروازه علیرضا حقیقی را نسبتا تهدید کرد. مونتاری 21 ساله طی 16 بازی در لیگ جاری ستارگان قطر 7 گل به العربی، الشمال، الشحانیه، السیلیه، الاهلی و القطر (2) زده است. محمد طی 981 دقیقه تلاش در فصل جاری 4 مرتبه هم با کارت زرد داوران روبه‌رو شده که نشان می‌دهد اهل دوری از خشونت نیست.

رومارینیو (مهاجم): شاید خطرناک‌ترین بازیکن الجیش در بازی فردا باشد. مهاجمی 24 ساله با ملیت برزیلی که در فصل جاری طی 15 بازی 10 گل به ثمر رسانده است. رومارینیو که 13 مرتبه وارد ترکیب اصلی الجیش شده، طی 1066 دقیقه 10 گل به الخریطیات، العربی، ام‌صلال، الشحانیه، الخور، السیلیه و العربی زده است.

این مهاجم جمعه 28 آذرماه در تقابل با ام‌صلال که 90 دقیقه از پژمان منتظری در خط دفاعی‌اش بهره می‌برد هت‌تریک کرد. دقیقاً پس از همان بازی بود که باشگاه ام‌صلال خبر مصدومیت پژمان منتظری را روی خروجی سایت خود گذاشت تا متوجه شویم مدافع این تیم جام ملت‌ها را از دست داده است.

کبریت 24 میلیون پوندی پای بشکه نفت /کار سخت علی‌منصور و سربازانش مقابل الجیش
در مورد رومارینیو (سمت چپ) این نکته هم قابل توجه است که زمان انتقالش از کورینتیانس برزیل به نقل از روزنامه الوطن کویت مبلغ قرارداد چهارساله‌اش 24 میلیون پوند اعلام شد.

اسامی بازیکنان الجیش برای بازی با نفت تهران به این شرح است: سعود الخاطر، أندرسون، لوكاس، وسام رزق، يوسف مفتاح، محمد مونتاری، ماجد محمد، محمد عبدالله مثنانی، خالد عبدالرؤوف، رينار، علی سند النعيمی، رومارينيو، فهد يونس أحمد، عبدالله عايش، ياسر أبوبكر، لی كيون هو، مصعب محمود، عبدالقادر إلياس، محمد الجابری، شاهين الكواری، عبدالرحمن أبكر، عبدالعزيز السليطی.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
    0 0
    پول مفت
  • وحید از بهشهر ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
    0 0
    هم تیمش جوونه هم بقول مشرق مخوف ولی نفت هم تیم یکدست و خوبیه ..
  • حسن ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
    0 0
    آی حال میده بردن تیم های عرب حاشیه ی خلیج همیشه فارس. انشاالله میبریم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس