کد خبر 389212
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۸

جک استراو می‌گوید که برخی از اوقات در زمانی که سوار مترو هستم، مردم به من می‌گویند تو یک جنایتکار جنگی هستی و البته این مسئله برای خانواده‌ام بسیار بغرنج‌تر است.

به گزارش مشرق، جک استراو وزیر امور خارجه پیشین انگلیس و نماینده مجلس عوام با بیان اینکه در انتخابات عمومی این کشور که قرار است در ماه می آینده برگزار شود، دیگر شرکت نمی‌کند، اعتراف کرد اگر اطلاعات امروز را داشت از حمله به عراق در سال 2003 میلادی حمایت نمی کرد.

جک استراو 68 ساله که ازسال 1979 میلادی تاکنون نماینده حزب کارگر ازمنطقه ˈبلک برنˈ انگلیس است، روز جمعه در گفت وگو با روزنامه دیلی تلگراف، علت کناره گیری اش از مجلس عوام را افزایش سن ، جا باز کردن برای جوانان حزبش و سپری کردن زمان بیشتری در کنار خانواده اش عنوان کرده است.

وی با اشاره به انتخابش به عنوان وزیر خارجه توسط 'تونی بلر' نخست وزیر وقت انگلیس در سال 2001 میلادی و همزمان با وقایع یازدهم سپتامبر گفت: تصمیم برای ورود به جنگ عراق ، مهمترین تصمیمی است که در زندگی ام گرفته ام، هرچند در آن زمان همسر و فرزندم مخالف جنگ بودند و این مساله، تصمیم گیری را سخت تر می کرد.

'جک استراو' با برشمردن تصمیماتی که منجر به همراهی انگلیس با آمریکا برای تجاوز به عراق در سال 2003 میلادی شد، گفت: به رغم اینکه تلاش زیادی کردم که قطعنامه شورای امنیت علیه عراق گرفته شود اما همچنان در آن زمان امیدوار بودم که بتوان از وقوع جنگ جلوگیری کرد.

وزیرخارجه پیشین انگلیس افزود: من تصمیم را گرفتم و از جنگ حمایت کردم و مسوولیت عواقب آن را می پذیرم، چرا که اگر شما تصمیمی گرفتید بایستی عواقب آن را هم قبول کنید.

جک استراو که تا سال 2006 میلادی وزیر خارجه انگلیس بود، افزود: 'سووال الان این است که اگر بعضی از واقعیت های کنونی (درباره غیرواقعی بودن اتهامات وارد شده علیه دولت عراق درخصوص داشتن سلاح های کشتار جمعی ) را آن زمان می دانستیم، باز هم آن تصمیم را می گرفتم؟، باید بگویم نه. البته من این تصمیم را نمی گرفتم. اما شما به عنوان یک تصمیم گیرنده با توجه به شرایط و آینده تصمیم می گیرید.'

وی اضافه کرد: آنچه من به عنوان یک شاهد در جلسه بررسی کمیته چیلکات ( کمیته بررسی دلایل شرکت انگلیس در جنگ عراق در سال 2003 میلادی ) سعی کردم انجام دهم، این بود که توضیح دهم چرا وارد این تصمیم گیری شدم. من با توجه به شرایط ناشی از یک عدم اطمینان زیاد نسبت به آینده، این تصمیم را گرفتم .

وزیر خارجه پیشین انگلیس با بیان اینکه صدام حسین یک فریبکار بود، گفت: به طور آشکار آنچه را که در عراق می شد دید، کاملا متفاوت از آن چیزهایی بود که منجر به حمله به عراق برای یافتن سلاح های کشتار جمعی شد، اما در آن زمان راهی برای دست یافتن به آنها نبود.

وی افزود: من می دانم که بایستی یک دیدگاه مخالف با دخالت در عراق گرفته و جلو ورود به جنگ را می گرفتم و شکی در این خصوص نیست.

جک استراو افزود: در حال حاضر نیز هرچند درمقیاس کمتری، برخی از اوقات در زمانی که سوار بر مترو هستم، مردم به من می گوید تو یک جنایتکار جنگی هستی و البته این مساله برای خانواده ام بسیار بغرنج تر است چرا که آنها در آن زمان مخالف جنگ بودند.

جک استراو در بخشی دیگری از این گفت وگو با انتقاد از تاخیر صورت گرفته در انتشار گزارش کمیته چیلکات می گوید : این خیلی بد است که این تحقیقات این قدر طول کشیده است.

وی در این گفت وگو، از نمایندگی مجلس عوام به عنوان یکی از هیجان انگیزترین دوران فعالیت سیاسی اش یاد کرد و گفت که بهترین زمان فعالیتش در دوران وزارت کشور انگلیس (1997 تا 2001 میلادی ) بوده است.

جک استراو که بدلیل عضویت مادر و پدربزرگش در حزب کارگر از سن هشت سالگی وارد فعالیت های حزبی شده است، درپاسخ به این سووال که پیشنهاد شما برای نمایندگان پارلمان انگلیس چیست گفت: توصیه من این است که از موقعیت شان لذت ببرند چرا که این بهترین شغل در جهان شمرده می شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    خب هستی لابد
  • قاسم ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    پ ن پ فرشته مهربونی!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس