سرپرست نایب رئیسی فدراسیون فوتبال گفت: استقلال و پرسپولیس تیمی مثل راه‌آهن نیستند که آنها را به فردی مانند بابک زنجانی بدهیم و بعد هم بخواهد قضایا به هم بخورد.

به گزارش مشرق، محمود اسلامیان در مورد اینکه آیا طی چند روز گذشته جلسه‌ای را با مسئولان فدراسیون فوتبال برگزار کرده است یا خیر، گفت: چند جلسه کوچک را برگزار کردیم. هنوز حکم سرپرستی دارم و باید مجمع تشکیل شود و پس از تصویب حکم ان‌شالله دو، سه هفته درگیر مسائل فوتبالی خواهم شد و سعی می‌کنم تا از این لحاظ اطلاعاتم را بیشتر کنم.

وی ادامه داد: تنها نگرانی من بحث واگذاری استقلال و پرسپولیس در راستای خصوصی‌سازی این دو تیم است. معتقدم در این خصوص خیلی باید مراقبت شود چون ما یکسری خصوصی‌سازی‌ها در این چند سال کرده‌ایم که متاسفانه اکثرا ناموفق بوده است. البته این موضوع دلایل مختلفی داشته که ابتدا می‌توان به اقتصادی نبودن فوتبال اشاره کرد و دوم اینکه در همه جای دنیا 50 تا 70 درصد درآمدها از حق پخش و 20 درصد از برندهای جهانی تامین می‌شود که ما به خاطر کسری بودجه صدا و سیما از یک حق پخش جزئی برخوردار هستیم و به خاطر بحث تحریم‌ها نیز برندها به فوتبال ایران ورود نمی‌کنند.

اسلامیان یادآور شد: بنابراین فوتبال ما زیرساخت‌های اقتصادی‌اش درست نیست و نمونه موفقی در بین افرادی که طی دو، سه دهه گذشته تیم‌هایی را خریده‌اند سراغ ندارم.

وی گفت: به شدت با خصوصی‌سازی نه فقط در فوتبال بلکه در همه بخش‌های ورزش موافق هستم اما شما وقتی بخواهید دست به این اقدام بزنید باید ابتدا زیرساخت‌های اقتصادی‌اش را فراهم کنید یعنی باید فوتبال بتواند خودش را اداره کند اما فوتبال ما این گونه نیست. دلیل آن هم به خاطر مسائلی است که در بالا آنها را برشمردند. در این زمینه تا به حال تجارب موفقی نداشته‌ایم چون زیرساخت‌های اقتصادی فوتبالمان درست نیست.

سرپرست نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال ادامه داد: استقلال و پرسپولیس تیمی مثل راه‌آهن نیستند که آنها را به فردی مانند بابک زنجانی بدهیم و بعد هم بخواهد قضایا به هم بخورد البته راه‌آهن هم تیم ریشه‌داری است اما از نظر وسعت و تعداد تماشاگر به دو تیم پرطرفدار پایتخت نمی‌رسد چراکه آنها میلیون‌ها هوادار دارد.

اسلامیان تصریح کرد: کسی که می‌خواهد در مزایده شرکت کند باید صلاحیت‌های لازم را هم داشته باشد. ایرادی که در اصل 44 بود و من نگرانم که اینجا نیز اجرا شود این است که بدون در نظر گرفتن صلاحیت افراد بخواهیم این دو تیم را واگذار کنیم.

وی با ذکر مثالی یادآور شد: در آلمان واگذاری‌ها به این شکل بود که آنها ابتدا صلاحیت افراد را می‌سنجیدند و اگر 20 گروه به طور مثال خریدار یک شرکت یا تیمی بودند از لحاظ فنی سوابق قبلی آنها را می‌سنجیدند تا مشخص شود این افراد اصولاً صلاحیت مالکیت تیم یا شرکت فوق را دارند یا خیر. بنابراین آنها را ابتدا از یک فیلتر می‌گذراندند و صلاحیت‌های فنی و تخصصی آنها را می‌سنجیدند و سوابقشان را بررسی می‌کردند و در نهایت چون صلاحیت فرد از هر لحاظ تایید شده بود دیگر مشکلی نبود و فرد برنده می‌آمد شرکت یا تیم را می‌گرفت و به خوبی آن را اداره می‌کرد و به خوبی نیز آن را توسعه می‌داد اما ما در اصل 44 فقط آمدیم و اعلام کرده‌ایم که می‌خواهیم به طور مثال یک کارخانه را بفروشیم و هر کس پول بیشتری داشت به او می‌دادیم و چون صلاحیت‌ها بررسی نشده بود در نهایت کارخانه با مشکل مواجه می‌شد.

اسلامیان افزود: در حال حاضر هم خواهش من از مسئولان وزارت ورزش این است که نسبت به واگذاری استقلال و پرسپولیس حساسیت لازم را داشته باشند. به نظرم این کار حتی باید قبل از مزایده انجام می‌شد که به طور مثال فرد خریدار یک بدهکار بزرگ بانکی نباشد یا فردی مثل بابک زنجانی نباشد که پس از خرید این دو تیم بخواهد سوءاستفاده‌های دیگری از طریق پوشش این دو تیم انجام دهد.

وی تصریح کرد: امیدوارم در واگذاری دو تیم دقت‌های لازم انجام شود چراکه این دو تیم باشگاه‌های کوچکی نیستند که اگر بعد از واگذاری با مشکل مواجه شدند بخواهیم اقدام دیگری انجام دهیم. این دو تیم میلیون‌ها طرفدار دارند و امیدوارم حساسیت لازم در این زمینه انجام شود. تا حالا تجربه موفقی هم نداشته‌ایم و نیامده ایم بررسی کنیم که چرا در فوتبال تجربه باشگاهداری موفق نداشتیم شاید اگر این موضوع را بررسی کرده بودیم امروز با احتیاط بیشتری تصمیم‌گیری می‌کردیم.

اسلامیان در مورد بدهی‌های فدراسیون فوتبال که موجب شد تا کفاشیان به صدا و سیما نامه‌ای ارسال کند گفت: در این مورد واقعا اطلاعات ندارم اجازه دهید پس از چند جلسه پاسختان را بدهم. در حال حاضر باید رسانه‌ها به بحث استقلال و پرسپولیس ورود کنند چون من نگران این دو تیم هستند. اگر آنها قوی شوند تیم ملی ما قوی می‌شود.

سرپرست نایب‌رئیسی فدراسیون در مورد مجمع اسفند ماه فدراسیون نیز گفت: در این خصوص هم خیلی اطلاعات ندارم و ابتدا باید پس از جلسه با دوستان اطلاعات لازم را به دست آورم.

اسلامیان همچنین در مورد حمایت اهالی فوتبال از وی تاکید کرد: از سال 71 که در فوتبال بودم و چه در رده باشگاهی و چه در سطح ملی هر جا که لازم بوده به فوتبال کمک کردم. در واقع فوتبال در وحدت و همدلی مردم یک شهر یا یک کشور اثر دارد و با این اعتقاد هر جا بودم هر کمکی که از دستم برآمده انجام دادم و امیدوارم به عنوان نایب‌رئیس فدراسیون نیز در این رشته ورزشی موثر باشم. از همه دوستان هم که به من لطف دارند تشکر می‌کنم. امیدوارم فضایی شود که به جای اینکه همدیگر را تخریب کنیم به یکدیگر کمک کنیم و عشق بورزیم.

وی در پایان در مورد اینکه آیا قرار است مثل نایب‌رئیس قبلی به عنوان رئیس کمیته فنی انتخاب شود گفت: خیر من در همان حد کمک‌های فکری که در توانم هست را انجام می‌دهم و درگیر این مسائل نمی‌شوم.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس