کد خبر 388986
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۴

با وجود اینکه سازمان هواشناسی پیش از این، بارش باران در تهران و شهرهای اطراف را با نفوذ توده هوای سرد پیش بینی کرده بود، نمی توان بارورسازی ابرها را بی تأثیر دانست.

به گزارش مشرق، چند روزی است که هوای پایتخت با بارش باران در سطح شهر و بارش برف در ارتفاعات اطراف تهران تلطیف شده است. این بارش ها که در پی نفوذ توده هوای سرد به کشور در روزهای قبل از آن، آغاز شده بود با باروری ابرها نیز در پایتخت همزمان شد به طوری که برخی بارش های اخیر را نتیجه مستقیم باروری ابرها می دانند.

هفته دوم ماه جاری دو پرواز بر فراز ابرهای تهران به منظور بارور سازی ابرها انجام شد و به گفته مدیرعامل آب منطقه ای تهران، دو سورتی پرواز در شرق و غرب تهران توسط مرکز باروری ابرها به مدت پنج ساعت اجرا شد که نتایج آن پس از بررسی و مقایسه اطلاعات با سایر ایستگاه های موجود در استان تهران و استان های هم جوار در آینده نزدیک اعلام خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول، اجرای عملیات باروری ابرها تنها می تواند ۱۰ تا ۱۵ درصد سبب افزایش بارندگی آن هم در شرایط مستعد ابری، شود.

با وجود اینکه سازمان هواشناسی پیش از این، بارش باران در تهران و شهرهای اطراف را با نفوذ توده هوای سرد پیش بینی کرده بود، نمی توان بارورسازی ابرها را بی تأثیر دانست. در بیانیه سال ۲۰۱۰ سازمان جهانی هواشناسی (WMO) در این خصوص آمده است "آمارها نشان می‌دهد تحت شرایط معین می‌توان بارش از ابرهای کوهستانی، اَبَرسرد را با روش‌های موجود افزایش داد. براساس مدارک موجود امکان افزایش بارش از ابرهای باریک پوششی نیز وجود دارد. مشاهدات تأیید شده توسط مدل‌سازی عددی نشان داده که افزایش بارش مشاهده شده در این ابرها ناشی از وجود آب مایع اَبَرسرد کافی در این ابرها است و لذا درصورت کاربرد مناسب فناوری باروری ابرها می‌توان از این آب بهره‌برداری کرد."

از اینرو می توان نتیجه گرفت که رخداد بارش ها در تهران به دلیل باروری ابرها نبوده، چرا که نفوذ توده هوای سرد و تحت فشار از روزهای پیش از این به کشور آغاز شده بود و بارش ها از سوی سازمان هواشناسی پیش بینی شده بود اما شدت بارش ها می تواند در نتیجه باروری ابرها بیشتر شده باشد که برای حصول اطمینان از این نتیجه، باید منتظر گزارش رسمی شرکت آب منطقه ای تهران ماند.

وزیر نیرو ابتدای پاییز امسال دستور اکید داده بود که در سال آبی ۹۳ - ۹۴ فعالیت باروری ابر‌ها در استان تهران باید به‌طور جدی و اولویت‌دار انجام شود. با همکاری شرکت آب منطقه ای تهران و مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها، قرار است در سال ۹۴ بارورسازی ابرها در استان تهران جدی تر از گذشته اجرایی شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • پسر ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    تو تهران بارور کردین سایر استانها چی میگن!! بابا دیگه خیلی توهم زدتون!! اگه راست میگن برین خوزستان ابرهاش بارور کنین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس