معاون دبیر کل حزب الله لبنان به تاثیرات انقلاب اسلامی بر منطقه، علل حضور مقاومت در سوریه و تقویت روز افزون مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی پرداخت.

به گزارش مشرق، شیخ نعیم قاسم در گفتگو با خبرنگار مهر به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در ایران گفت: بازگشت امام خمینی(ره) از پاریس به ایران و پیروزی انقلاب شکوهمند مرحله جدیدی را در ایران به وجود آورد و تاثیرات آشکاری بر کل منطقه داشت که با قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران تفاوت داشت.

انقلاب اسلامی تسلط آمریکا بر ایران را از بین برد

وی افزود: ما شاهد بودیم که چگونه تغییرات زیادی در منطقه رخ داد. اسرائیل هم پیمان اساسی خود را از دست داد و تسلط آمریکا بر ایران از بین رفت. تحولاتی پس از آن رخ داد که بر منطقه انعکاس داشت و آن فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و شروع تحرکات و نا آرامی های مختلف در منطقه بود. پس از آن حزب الله، حماس و جهاد اسلامی فلسطین پیروزی هایی علیه اسرائیل به دست آوردند.

معاون دبیر کل حزب الله لبنان تصریح کرد: فوریه ماه مهمی برای ایران به سبب وقوع انقلاب در آن و بازتاب آن بر کل منطقه محسوب می شود. همچنین شانزده فوریه سال 1984 شیخ راغب حرب و پس از آن در سال 1992 عباس الموسوی و در فوریه سال 2008 حاج عماد مغنبه شهید شدند. این سه شهید به دست اسرائیل ترور شدند. زیرا نیروی معنوی و مادی موثری در پیروزی های مقاومت اسلامی و تغییرات واقعی در سطح لبنان و منطقه محسوب می شدند. رهبران شهید مقاومت شهدای معمولی نیستند و با شهادتشان ایجاد دگرگونی و تغییر می کنند.

محاصره و تحریم سبب اتکای ایران به خودش شد

نعیم قاسم تاکید کرد: هدف اصلی از تحریم اقتصادی و سیاسی ایران و اعمال تحریم ها علیه آن از سوی آمریکا و غرب به شکل کلی از بین بردن تجربه ایران و تضعیف حضور آن در داخل و خارج بود. اما ایران بر مشکلات فائق آمد و جنگ های دوره ای در منطقه و نیز جنگ تحمیلی هشت ساله را پشت سر گذاشت و ایران توانست دستاوردهای علمی به دست آورد و مشکلات اقتصادی خود را حل کند و حرکت رو به جلویی با وجود محاصره و تحریم داشته باشد. محاصره و تحریم سبب اتکای ایران به خودش شد.

وی افزود: غرب و در راس آنها آمریکا مشاهده کردند که ایران روز به روز پیشرفت بیشتری دارد و برای توقف آن باید کاری انجام دهند تا نتواند از محدودیتهایی که جهان استکباری برای آن به وجود آورده است رها شود. علاوه بر آن ایران در همه موضوعات منطقه تاثیر زیادی داشت و باید با آن هماهنگی می شد و از همین رو کوشید که روزنه ای در دیوار موضوع هسته ای با  مذاکرات و توافق موقت اخیر ایجاد کند تا از سوی دیگر زمینه برای حل مشکلاتی که غرب به تنهایی و بدون ایران قادر به حل آن نیست فراهم شود.

ارتباطی میان مذاکرات هسته ای ایران و مقاومت در لبنان وجود ندارد

نعیم قاسم درباره جایگاه مقاومت اسلامی در این تفاهم غربی-ایرانی و آنچه جهان عرب شاهد آن است، گفت: ارتباطی میان توافق هسته ای ایران با غرب و مقاومت در لبنان وجود ندارد. زیرا مقاومت امروز در لبنان هدف آشکاری دارد و آن آزادی سرزمین و حمایت لبنان از تجاوزهای اسرائیل و اهداف توسعه طلبانه آن و حمایت از مقاومت فلسطین در طرح آن برای تحقق آزادی است و این موضوع تغییری نکرده است و ارتباطی با برخی تفاهمات که به امور سیاسی دیگری مربوط می شود ندارد. مقاومت حق مشروع و قانونی است و سرزمین اشغال شده راه حلی غیر از آزاد شدن آن ندارد.

وی تصریح کرد: تغییرات جهان عرب بر وضع مقاومت تاثیر گذار است اما در رویکرد آن تاثیری ندارد. جهت و رویکرد مقاومت آزادی بخشی است. اما برخی شرایط پیرامون برخی اقدامات مقاومت را کند می کند به ویژه آنچه در مصر و اوضاع مرتبط میان مصر و فلسطین رخ می دهد و این اوضاع باید به خوبی بررسی شود تا حمایت مردمی و حتی حکومتی که به فعال کردن جنبش مقاومت علیه اسرائیل منجر شود به وجود آید.

بازدارندگی مقاومت در برابر اسرائیل از برکات امام خمینی(ره) است

نعیم قاسم درباره تاثیرات انقلاب اسلامی بر تجربه مقاومت و پیروزی آن گفت: ارزشهای انقلاب اسلامی ایران حاوی روح مقاومت و تغییر است. خط مشی امام خمینی(ره) بر حمایت از حق و لزوم آزادی سرزمین های اشغالی از اسرائیل استوار است. ما شاهد بودیم که مقاومت با صبر و قربانی زیاد از سال 1982 به پیروزی در سال 2000 رسید و پس از آن هرگز متوقف نشد زیرا می دانست که این نهایت کار نیست. تجاوز اسرائیل در سال 2006 رخ داد و مقاومت آماده بود و به شکر خدا توانست که دستاورد مهمی داشته باشد و اهداف دشمن را ناکام گذارد و آن را وادار به اعتراف به شکست کند. مقاومت بازدارندگی در برابر اسرائیل ایجاد کرده است و این همه از برکات امام خمینی(ره) است.

وی تاکید کرد: حزب الله در محورهای مختلف علمی، سیاسی و رویارویی با اسرائیل و انتقال لبنان به سوی طرح دولت حقیقی و مقابله با خطر تکفیری هایی که از سوریه آمده اند حرکت می کند. مقاومت با چالشهای متعددی روبرو است اما همه پرونده ها و چالش ها را به خوبی مدیریت کرده است. مقاومت امروز آمادگی کامل دارد.

دخالت در سوریه به تاریخ و جهاد و دستاوردهای مقاومت خدشه وارد نکرد

درباره مشارکت مقاومت در سوریه معاون دبیر کل حزب الله لبنان اعلام کرد: مشارکت نظامی در سوریه ضرورتی اجتناب ناپذیر بود که به فاصله یک سال و نیم پس از بحران سوریه رخ داد و این به سبب تحولات سوریه و خطر بزرگ برای لبنان و مقاومت بود. جنگجویانی از هشتاد کشور، تحرک سیاسی و لجستیکی گسترده بین المللی برای سرنگون کردن نظام سوریه و روی کار آوردن رژیمی سرسپرده و حمله به مقاومت و مرکز لجستیک آن و نیز تهدیدی که گروههای تکفیری برای لبنان ایجاد می کردند و این سبب حضور مقاومت در سوریه شد. ما نباید اجازه می دادیم که تکفیری ها به خانه ها و خیابانها و مناطق ما وارد شوند و از همین رو ورود حزب الله لبنان در سوریه با هدف حمایت از عقبه مقاومت و منطقه حمایت کننده ما و نیز توقف خطر تکفیری ها، آمریکا و اسرائیل صورت گرفت. دخالت در سوریه به تاریخ و جهاد و دستاوردهای مقاومت خدشه وارد نکرد و این در واقع بخشی از مقاومت و با هدف حفظ آن بود.

وی در ادامه تاکید کرد: همگان می دانند که ما در جبهه داخلی خواه با مشارکت در انتخابات پارلمان و یا دولت یا تامین خدمات برای مردم قبل از دولت و خدمات خودکفایی خواه از طریق جهاد سازندگی یا موسسات درمانی یا از طریق طرح های جمع آوری کمک به فقرا یا کمیته امداد امام خمینی(ره) فعالیت کرده ایم. ما می دانیم که این وظیفه ای که ما انجام می دهیم بخشی از ایمان و دین ما است. ملازمت میان مقاومت و اعانه مردمی در مسیر حزب الله اساسی است. همه میزان اهتمام خدماتی و داخلی و اهتمام مقاومت در برابر اسرائیل را می دانند.

شهادت باعث تقویت مقاومت می شود

معاون دبیر کل حزب الله لبنان درباره تاثیر شهادت حاج عماد مغنیه و حاج حسان اللقیس بر آمادگی مقاومت بیان کرد: شهدای مقاومت اسلامی و در راس آنها حاج عماد مغنیه و حاج حسان اللقیس شهدای جهاد واقعی و شهدای ساختن آینده و به وجود آورنده پیروزی هستند. آنها با خط مشی خود الگو شدند. اگر این شهدا نبودند مقاومت اسلامی این دستاوردهای بزرگ را به دست نمی آورد. هر رهبری از رهبران مقاومت و هر رزمنده ای از رزمندگان در خانواده و در داخل مقاومت نقش ایفا می کند. رزمندگان و شهیدان پایه های مقاومت را ترسیم کردند و امروز مقاومت قوی شده است و توان هماهنگی و اداره دقیق و سرنوشت ساز را دارد. اما ترور عزم ما را قوی تر و مسئولیت ما را در قبال خونهای ریخته شده سنگین تر می کند. کسانی که فکر می کنند شهادت رزمندگان به تضعیف مسیر می انجامد کاملا در اشتباه به سر می برند زیرا با شهادت هر رزمنده ای رزمندگان دیگر جایگزین وی می شوند و حرکت ادامه دارد.

وی درباره وعده سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله درباره اینکه خونخواهی از شهیدان مغنیه و اللقیس چهره منطقه را تغییر می دهد، گفت: مردم همواره از سید حسن نصرالله حرف درست شنیده اند و موضوع خونخواهی از شهیدان مغنیه و اللقیس همچنان پابرجاست و به شرایط و زمان مناسب مربوط است. این وعده باقی می ماند و در شرایط مناسب اجرا می شود.

چه زمانی مقاومت به رژیمهای عربی دلبسته بوده است؟!

وی درباره همسویی کشورهای حوزه خلیج فارس با اسرائیل و احتمال تنها ماندن مقاومت در برابر اسرائیل این سئوال را مطرح کرد که چه زمانی مقاومت به رژیمهای عربی دلبسته بوده است؟! و افزود: متاسفانه سازش آشکار وجود دارد و بیشتر رژیمهای عربی از موضوع فلسطین شانه خالی کرده اند، توجهی به آن ندارند، علیه آن توطئه می کنند و این موضوع جدیدی نیست. همسویی کشورهای حوزه خلیج فارس با اسرائیل موضوعی است که همواره شاهد آن بوده و هستیم. این با حقوق مشروع ملت فلسطین همخوانی ندارد همانطور که با اصول انسانی و اخلاقی سازگاری ندارد. با این حال مقاومت باید ادامه داشته باشد و ادامه هم خواهد داشت.

شیخ نعیم قاسم در پایان تاکید کرد: ما دو تجربه درخشان و بزرگ در تاریخ لبنان و منطقه پیش رو داریم؛ تجربه مقاومت اسلامی که شهدای والامقامی داده است و دستاوردهای بارزی در سال های 2000 و2006 به دست آورده و توانسته است چهره منطقه را تغییر دهد و انقلاب اسلامی در ایران به رهبری امام خامنه ای(حفظه الله تعالی) بر خط مشی امام خمینی(ره) که جمهوری اسلامی را به وجود آورد به کشور مهم و موثری در منطقه تبدیل شده است. این دو، دو تجربه مهم هستند یکی تجربه حزب مقاومت و دیگری کشور مقاومت و همه ملتهای منطقه و دنیا باید درس و عبرت بگیرند. ما می توانیم که احرار و مستقل باشیم و آینده خود را به دست خود بسازیم و وابسته به غرب نباشیم و در برابر طرح صهیونیستی تسلیم نشویم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس