به او میگویم که چطور یک دختر بی حجاب می تواند موسس مسجد باشد میگوید که تا به امروز کسی نبوده است که مرا مجاب کند که باید حجاب داشته باشم و برداشت من از اسلام این است.

گروه بین‌الملل مشرق- شب بود. در حال مرور اخبار بودم که گزارش تصویری مسجدی در آمریکا نظرم را به خود جلب کرد. یک خانم جوان آمریکایی با کمک دوستانش اقدام به تاسیس مسجدی مخصوص خانم ها کرده بود. وقتی در تصاویر دقیق تر شدم متوجه نقش ستاره داوود روی پنجره مسجد شدم. اول تصور کردم که اشتباه می کنم ولی بعد که به نظرات منتشره خبر مراجعه کردم متوجه شدم که درست دیده ام.

خانم های بدون حجاب، ستاره داوود و مسجد زنانه باعث شد که تصور کنم این مسجد دستپخت دولت آمریکا برای منحرف کردن مسلمانان در آمریکا باشد. برای اینکه جواب سوال هایم را بگیرم تصمیم گرفتم تا با یکی از دست اندرکاران این مسجد صحبت کنم.

وقتی صحبت های حسنا را می خوانیم باید به این نکته توجه کنیم که او در آمریکا متولد شده است. حسنا حجاب ندارد و زمانی که به شوخی به او میگویم که چطور یک دختر بی حجاب می تواند موسس مسجد باشد میگوید که تا به امروز کسی نبوده است که مرا مجاب کند که باید حجاب داشته باشم و برداشت من از اسلام این است.

حملات یازده سپتامبر باعث شد خیلی از جوان ها در غرب به سراغ قرآن بروند تا بتوانند برای سوال هایی که در ذهنشان بوجود آمده است جوابی پیدا کنند. خیلی از این جوانان طی سالهای بعد از حملات یازده سپتامبر تلاش می کنند تا اقدامی عملی برای شناختی که پیدا کرده اند انجام بدهند. یکی مانند حسنا اولین مسجد زنان را پایه گذاری میکند و یکی مانند راشل کوری برای دفاع از مردم فلسطین شهید می شود.

چند روز طول کشید تا بتوانم با حسنا مزنوی موسس مسجد زنان آمریکا صحبت کنم. حسنا زمانی که متوجه شد از ایران تماس می گیرم خوشحال شد و گفت که دو سال پیش برای شرکت در یک جشنواره فیلم به ایران سفر کرده است و از اینکه مردم مسلمان ایران صحبت های او را می خوانند خیلی خوشحال بود و خواست تا مردم برای سربلندی اسلام و موفقیت او دعا کنند. 

- مسجد زنان لس‌آنجلس اولین مسجد مختص بانوان در آمریکاست

- زنی با گریه گفت که بعد از 30 سال به مسجد می آید

- هر مسلمانی علاوه بر قرائت عربی قرآن، معنی آن را بداند

- من نه شیعه هستم و نه سنی، من مسلمانم

- تلاش میکنیم پیام "لا اله الا الله، محمد رسول الله" به دنیا برسد

- مراجعه به قرآن باعث وحدت مسلمانان میشود

- حملات 11 سپتامبر باعث شد به قرآن مراجعه جدی‌تری داشته باشم


وقتی کودکی تمام قرآن را می‌خواند، برای او

خبرنگار بین‌الملل مشرق برای کسب اطلاع از دلیل تاسیس مسجدی مختص به زنان و برنامه های آینده آن با "حسنا مزنوی" مؤسس و مدیر این مسجد گفتگو کرده است. مزنوی در آمریکا و در خانواده‌ای مسلمان متولد شد که از سریلانکیا به آمریکا مهاجرت کرده بودند. متن مصاحبه مشرق با این زن فعال آمریکایی به شرح زیر است.


سؤال:: لطفاً بفرمایید که هدف از ایجاد مسجد زنان چه بوده، چه افرادی دست‌اندرکار آن هستند و برنامه‌هایی کنونی مسجد چیست.

این مسجد، اولین مسجد مختص بانوان در آمریکاست. ایده مسجد زنان به دوران حضرت محمد (ص) برمی‌گردد. ایشان برای رفع مشکل عده‌ای از زنان که می‌خواستند مستقیماً سؤالات خود را از پیامبر بپرسند، هفته‌ای یک روز را به زنان اختصاص می‌داد. این اقدام ما هم برگرفته از الگویی است که پیامبر در آن زمان ایجاد کرد. ساخت مسجد یکی از آرزوهای دوران کودکی من بود، اما هیچ وقت تصور نمی‌کردم که بتوانم مسجدی بسازم، آن هم مسجدی که مختص زنان باشد.

هیأت مدیره مسجدی که تأسیس کردیم، اکنون از 9 نفر تشکیل شده که 7 نفر از آن‌ها خانم هستند. یکی از مردهایی که عضو هیأت مدیره است، دختر کوچکی دارد و علت عضویتش در هیأت مدیره را مشارکت در ایجاد فضایی اعلام می‌کند که در آینده، دخترش بتواند در آن ارتباط بهتری با "الله" داشته باشد.

مصاحبه مسجد زنان در لس‌آنجلس
مسجد زنان لس‌آنجلس به ترجمه انگلیسی یک حدیث (سمت راست) و یک آیه قرآن مزین است

شروع برنامه‌های ما، اقامه نماز جمعه برای زن‌ها به صورت ماهی یک بار است. خانم‌ها بقیه نمازهای جمعه را در مساجد دیگر اقامه می‌کنند. بعد از تنها نماز جمعه‌ای که تا کنون در مسجد برگزار کرده‌ایم، حلقه‌ای را با حضور حدود 150 نفر تشکیل دادیم که شامل زنانی از ادیان دیگر هم می‌شد. همه این زن‌ها امکان پیدا کرده بودند تا سؤالات خود را از خانمی بپرسند که امام جماعت و خطیب جمعه مسجدمان بود. ما علاوه بر مسلمانان از تعدادی از خانم ها از ادیان دیگر هم دعوت کردیم تا در جمع ما باشند.

در بسیاری از مساجد آمریکا برای خانم‌ها تقریباً غیرممکن است که خود را به امام جماعت برسانند و سؤالشان را بپرسند ولی با ایجاد مسجدی مختص زنان شرایط برای سوال نمازگزاران زن از امام جماعت یا خطیب مراسم فراهم میشود. ما تلاش می کنیم ک فضای مسجد یه فضای صمیمی باشد. بعد از جلسه‌ای که در مسجد خودمان داشتیم، یکی از زنان در حالی که گریه می‌کرد، پیش من آمد و گفت: "من 30 سال پیش تصمیم گرفتم دیگر به مسجد نروم، اما وقتی درباره مسجد شما شنیدم، به این‌جا آمدم و دوباره پایم به مسجد باز شد."

سؤال:: فکر تأسیس مسجد زنان چگونه به ذهنتان خطور کرد؟

در دوران دانشجویی‌ام در شمال کالیفرنیا، تجربه حضور در مسجد "الایمان" را داشتم که امام جماعتش بعد از نماز به میان نمازگزاران می‌رفت و با آن‌ها صحبت می‌کرد. او بخشی از وقت خود را هم برای صحبت کردن با خانم‌ها و پاسخ دادن به سؤالات آن‌ها اختصاص می‌داد.

وقتی فارغ‌التحصیل شدم و به لس‌آنجلس برگشتم، مساجدی که به آن‌ها مراجعه می‌کردم، هیچ‌کدام قابل مقایسه با تجربه من در مسجد الایمان نبودند. ما در یک کشور غیراسلامی زندگی می‌کنیم و تنها روزی که می‌توانیم در یک جمع اسلامی شرکت داشته باشیم، روز جمعه و مراسم نماز جمعه است. به همین خاطر اهمیت نماز جمعه برای مسلمانان در آمریکا، علاوه بر اقامه نماز، یک دید و بازدید اسلامی هم هست.

سال 2012 در کنفرانسی دانشگاهی با عنوان "بازنگری در نقش زنان در اسلام" شرکت کردم و فهمیدم هزاران زن در صدر اسلام حضور فعال و در پیش‌برد این دین نقش مهمی داشته‌اند. بعد از شرکت در این کنفرانس در دانشگاه مجازی اسلامی ثبت‌نام کردم و برای اولین بار در دوران زندگی‌ام، با مربی زنی آشنا شدم که می‌توانستم او را الگوی خودم قرار دهم. در آمریکا تقریباً همه ائمه جماعات و علمای دینی مرد هستند و شرکت در کلاس های مجازی اسلامی انگیزه من را برای ایجاد فضایی اسلامی و مختص به زنان بیش‌تر کرد.

مسجد زنان برای رقابت با مساجد دیگر در آمریکا تأسیس نشده است. قصد جایگزینی مساجد دیگر را هم ندارد، بلکه صرفاً فضایی مکمل برای مراکز اسلامی است. ما همواره حمایت خود را از سایر مساجد از اسلامی در آمریکا اعلام می کنیم و انتظار داریم آن‌ها هم از ما حمایت کنند.

به نظرم، دلیل اصلی علاقه من به مسجد این بود که علاوه بر خواندن متن عربی قرآن، ترجمه آن را به زبان خودم یعنی انگلیسی هم خوانده بودم. به عقیده من، بر هر مسلمانی واجب است که علاوه بر خواندن متن عربی قرآن، مفهوم آن را هم بداند تا عقایدش اصلاح شود. خیلی از مسلمانان در جهان اعتقاداتی دارند که تصور می‌کنند اسلامی است، در صورتی که این اعتقادات هیچ ریشه‌ای و حتی جایی در اسلام ندارد.

مصاحبه مسجد زنان در لس‌آنجلس
مساجد در آمریکا علاوه بر محل اقامه نماز، مکانی برای دید و بازدید اسلامی هستند

سؤال:: آیا مسجدتان مختص اهل سنت است یا شیعیان هم می توانند در آن حضور داشته باشند؟

به هیچ وجه! من خودم را شیعه یا سنی نمی‌دانم، بلکه یک مسلمان می‌دانم، همان‌طور که پیامبر یک مسلمان بود. مسجد ما هم مسجد مسلمانان است. ما در مسجدمان از شیعیان، اهل سنت و حتی مسلمانانی که فقط اسماً مسلمان هستند استقبال می‌کنیم. حتی افرادی را در جمع خود می پذیریم که اسلام را دوست ندارند. در اولین نماز جمعه‌ای که برگزار کردیم، از چند خانم یهودی و مسیحی هم برای شرکت در مراسم‌مان دعوت کردیم، چون می‌خواستیم پیام "لا اله الا الله، محمد رسول الله" را به همه مردم دنیا برسانیم.

سؤال:: خواندن گزارش‌های منتشر شده توسط رسانه‌های آمریکا این تصور را در من به عنوان یک مخاطب به وجود آورد که تأسیس این مسجد یک اقدام فمنیستی بوده است، اما با توجه به توضیحاتی که شما دادید، فهمیدم این تصور، اشتباه بوده است. 

انگیزه ما عشق به الله و رسول خدا و امت او بوده است. هدف من خدمت به اسلام بود و به نظرم رسید که اگر بتوانم افراد بیش‌تری را با مسجد و قرآن مأنوس کنم، می‌توانم بهترین خدمت را کرده باشم. آیه‌ای در قرآن هست که همیشه انگیزه زیادی به من می‌دهد: "هیچ امتی تغییر نمی‌کند، مگر آن‌که خودش را تغییر دهد."

جامعه اسلامی در تمام جهان، امروز مورد هجمه است. تنها راه ما این است که شرایط خودمان را اصلاح کنیم تا خداوند هم کمک کند و وضعیت مسلمانان در دنیا بهتر شود. من معتقدم در وضعیت کنونی مسلمانان، اولین اشتباه را خود ما انجام می‌دهیم، نه دشمنان ما. اگر مسلمان‌ها به قرآن مراجعه کنند، به خانواده‌ای بزرگ و قدرتمند تبدیل می‌شوند که هیچ فرد یا گروهی نمی‌تواند باعث تفرقه میان آن‌ها شود.

سؤال:: آیا شما "ساختمانی" به نام مسجد دارید یا صرفاً گروهی را ایجاد کرده‌اید که قرار است ماهی یک بار برای نماز جمعه دور هم جمع شود؟ در تصاویری که رسانه‌های مختلف نشان می‌دهند، شما در ساختمانی حضور دارید که ستاره داوود روی شیشه‌های آن نقش بسته است. طبیعتاً به دلیل تلاش هایی که از دولت آمریکا برای ایجاد انحراف در اسلام سراغ دارم با دیدن این تصاویر اولین چیزی که به ذهنم رسید این بود که ممکن است این تجمع زنان مسلمان، تجمعی با حمایت صهیونیست‌ها در آمریکا باشد و اسلامی که تبلیغ می‌کنید یک اسلام آمریکایی باشد.

خیلی خنده‌دار است. برای آن‌که ماجرای ستاره داوود روی شیشه‌های ساختمان را بفهمید، باید به تاریخچه ساخت این ساختمان اشاره کنیم. این بنا حدود قرن 18 یا اوایل قرن 19 به عنوان یک کنیسه یهودی ساخته شد. بعد، تبدیل به یک کلیسا شد و بعدها این کلیسا توسط یک مرد یهودی خریده و تبدیل به یک مجمع بین مذاهب شد. این ساختمان میان مسیحی‌ها، یهودی‌ها و بودایی‌ها گشته و در حال حاضر ما اولین گروه مسلمان هستیم که از این ساختمان استفاده می‌کنیم.

مصاحبه مسجد زنان در لس‌آنجلس
یک خطیب زن برای حاضرین در مسجد زنان لس‌آنجلس سخنرانی می‌کند

سؤال:: آیا برای اداره مسجد با مشکل مالی هم مواجه شده‌اید؟ پول لازم برای اداره مسجد را از کجا می آورید؟

اکنون ما یک گروه 9 نفره هستیم که مسئولیت برگزاری مراسم‌ها را به عهده داریم. همه ما زندگی روزمره خود را هم داریم و کار می‌کنیم. به همین خاطر است که نمی‌توانیم بیش از یک بار در ماه نماز جمعه برگزار کنیم. با این حال، اگر کمک‌های مردمی دریافت کنیم، تلاش خواهیم کرد تا هر هفته برنامه نماز جمعه را داشته باشیم.

تعدادی از ائمه جماعت مساجد دیگر تا کنون پیشنهاد داده‌اند که برنامه نماز جماعت را طوری تنظیم کنند تا ما بتوانیم مستقلاً نماز جماعت متخص زنان را در تمام فضای مسجد برگزار کنیم. خود من خیلی علاقه دارم بتوانیم در کالیفرنیا به علت پراکندگی مسلمانان، نمازهای جماعت را در بخش‌های دیگر این ایالت هم برگزار کنیم.

سؤال:: آیا نماز جمعه‌ای که اخیراً برگزار کردید، خطبه هم داشت؟ اگر داشته، لطفاً موضوع آن را هم بفرمایید.

بله، خطیب هم داشتیم. خطیب جمعه که یک عالم مذهبی خانم بود، درباره اهمیت مسئولیت‌پذیری زنان مسلمان صحبت و تلاش کرد نمازگزارها را تشویق به مشارکت در فعالیت‌های اسلامی و اجتماعی کند.

سؤال:: در صحبت‌هایتان اشاره کردید که مراجعه مستقیم شما به قرآن باعث ایجاد انگیزه تشکیل یک نهاد اسلامی مختص زنان در آمریکا شد. اخیراً رهبر ایران نامه‌ای را به جوانان آمریکای شمالی و اروپا نوشته و از آن‌ها خواسته است با مراجعه شخصی به قرآن، آشنایی بیش‌تری با اسلام پیدا کنند. اهمیت مراجعه مستقیم مسلمانان و غیر مسلمانان به قرآن برای شناخت بهتر از اسلام چقدر است.

آن‌چه باعث شد به قرآن مراجعه جدی‌تری داشته باشم و معنای آن را به زبان خودم بخوانم، حملات 11 سپتامبر بود. در آمریکا، میان مسلمانان مراسمی به نام "جشن آمین" وجود دارد. بعد از آن که یک کودک یا نوجوان، موفق به روخوانی کامل قرآن به زبان عربی می‌شود، این مراسم را برای او برگزار می‌کنند.

11 سپتامبر، من را که آن زمان 16 سال داشتم بسیار کنجکاور کرد تا معنای قرآنی را هم بفهمم که آن را روخوانی می‌کنم. یادم هست که در آن مقطع، همه درباره قرآن حرف می‌زدند. من ترجمه انگلیسی "محمد اسد" را خواندم و به نظرم بهترین ترجمه انگلیسی قرآن بود، چون همراه با ترجمه، توضیحاتی هم درباره تاریخچه نزول آن آیات زیر متن اصلی داشت. البته اگر فقط معنی قرآن را به زبان انگلیسی خوانده بودم و متن عربی را نمی‌خواندم، تا این اندازه تحت تأثیر قرار نمی‌گرفتم.

*          *          *

در ادامه تصاویری از مسجد لس‌آنجلس و حضور زنان مسلمان در کنار زنان غیرمسلمان در برنامه‌های آن را می‌بینید.

{$sepehr_album_23077}

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 89
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    2 0
    فتنه و بدعت... اینها تیشه به ریشه اسلام میزنند... خب چرا مثلا اسم آنجار موسسه فرهنگی نگذاشت و گذاشت مسجد؟؟؟
  • احمد ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    احسنت به این می گویند گفتگوی تمدنها و مذاهب
  • ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    اولا تشکر میکنم از پیگیری و گزارش مشرق ثانیا باید بگم اشکالات زیادی به کار این خانم وارده مثلا امام جماعت زن برای زنان رو فقط بعضی از مراجع این مسئله رو جایز دونستن اینکه نه شیعه هستم نه سنی هم جواب قانع کننده ای نبود مثلا ایشون نماز رو به شیوه ی کدوم مذهب میخونه ؟ و در سایر موارد بر مبنای احکام شیعه عمل میکنه یا اهل سنت؟ ایشون حجاب رو قبول نداره چیزی که در اسلام واجبه درکجای دین مسجد اختصاصی داشتیم ؟ اختصاص یک زمان برای پاسخ گویی با اختصاص مسجد به یه قشر فرق داره به نظر می رسه که هر جایی از دین رو که پسندیده انتخاب کرده و برداشت های شخصیش از زندگی پیامبر رو مبنای عمل قرار داده باید به این خانم گفت وقتی دینی رو قبول میکنی باید کامل قبول کنی و به تمام دستوراتش پایبند باشی اگه مشکلی داشتی بپرسی ولی خودت دست به اجتهاد نزنی وقتی علمشو نداری این خانم بهتر بود در مطالعه و فهم دین از علما راهنمایی میگرفت علمایی که درس دین خوندن
  • ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    آری. مراجعه قرآن بدون امام و راهنما می شود همین. شعار حسنا کتاب الله می شود همین. و البته از تازه مسلمانی که خیال می کند نه شیعه است و نه سنی انتظار نیست این نکات را بداند. نیت این افراد خیر است اما خودشان هم متوجه نیستند که اینچیزی نیست جز التقاط اسلام با فمینیسم. خود رسول الله صلی الله و علیه و آله در مسجد در مخصوص ورود زنان - باب النساء - ایجاد نمود تا حتی هنگام ورود به مسجد زن و مرد با هم مواجه نشوند. اما هرگز مسجد زنان و مردان را از هم جدا نکرد. بلکه بعد از نماز و بیرون مسجد پاسخگوی سوالات همه مردم اعم از مرد و زن بود. اینکه در مساجد ما ائمه جماعات امکانی برای شنیدن سوالات زنان قرار نمی دهند ضعف آنها است. گر چه با امکانات فعلی و تلفن و فضای مجازی و نظایر آن همه می توانند به آسانی به مطالب و سوالات مورد نظر خود دست یابند. اما زن و مرد رقیب هم نیستند. مساجد ما کلیساهایی نیستند که برای نژاد و جنس و زبان خاص ساخته شوند! قرار نیست دو عبادتگاه زنانه و مردانه ایجاد شود. شکی نیست این خانمهای مسلمان نمی دانند دارند طرحی را پیاده می کنند که در آینده تجسم آنچه فمینیسم اسلامی می نامند منجر خواهد شد. همه این برنامه هایی که این خانمها دارند در مساجد عادی هم قابل اجرا است. همین الان بسیاری از مساجد را می شناسم که کلاسهای روخوانی و آموزش قرآن برای بانوان دارند مثلا در فاصله نماز صبح تا ظهر و یا در شبستان مسجد و نظایر آنها و کلاس عقاید و موارد مشابه. این خانم محترم هم می توانست با هماهنگی یکی از مساجد محل این برنامه ها را پیاده کند. نیازی هم به خرج اضافه و اجاره کنیسه یهودیان نبود! این جدا سازی ها و ایجاد مسجد زنانه دقیقا همان کاری است که فمینیستها آرزو دارند ما انجام دهیم. ولو نیت این افراد خیر باشد اما راهشان اشتباه است و باید آنها را آگاه نمود.
  • ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    خوب اگه قرآن رو خونده تو قرآن الزام حجاب اومده!
  • آقای الف ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    انحراف
  • حسن ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    واي از اين انحراف سياه پوشالي ...
  • ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    افرين مشرق لذت بردم أيا بهتر نبود بجاى اين موضوع به داعش سربريدن سوزاندن وبقيه ى جنايات داعش مى پرداختى
  • ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    خوب حجاب رو قبول ندارن با اینکه حکم صریح قرآنه! پیشنمازشون هم زن تشریف داره! اونوقت بنده گی کی رو میکنه؟
  • علی ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    نه شیعه ام نه سنی چه حرف مسخره ای .
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    اگر حقیقتا نمی فهمد که کارش انحراف است، ولی به دنبال حق و رشد است،مطمئن باش که هدایت خواهد شد، ولی اگر آگاه به انحراف است و یا دنبال هدایت نیست بلکه دنبال برتری جویی (علوا فی الارض) است، مطمئن باش گندش درخواهد آمد و به زودی مسجدش را به مانند مسجد ضرار که مسجد منافقان زمان پیامبر بود لو خواهد داد
  • ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    بله انحرافاتش زیاده ولی اگر حق جو باشه به زودی متوجه خواهد شد
  • محسن ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    با سلام با توجه به این که این خانم ،خود را یک مسلمان اعلام نموده است ،در واقع اسلام را پذیرفته است ،حال به ایراداتی که در کار ایشان دیده ام و باید برطرف شود و مورد سوء استفاده قرار نگیرد باید توجه شود به شرح ذیل اشاره می کنم . 1-در اموزه های اسلام ،و در هیچ جای ان سراغ نداریم که زنان مسلمان ازادانه می توانند بی حجاب باشند ،در مسجد که جای خود دارد و تمامی شئونات لازم چه در مورد مردان و چه در مورد زنان احادیث بسیار قوی از پیامبر در این مورد وجود داردو باید رعایت شود. 2-ایشان خود را نه شیعه می داند و نه اهل سنت ، درست است که در ایت الکرسی به این ایه اشاره شده است که در دین اجباری نیست ،اما باید در نظر داشت که قران محکمات و متشابهات زیادی دارد که باید از اهل ان پرسید ،حال ،چه در تسنن و چه در تشیع ،این اصول مورد رعایت نسبی قرار می گیرد ،و هر کس که خود را نه شیعه و نه سنی بداند ،در واقع باید ببیند که چه کسانی با پیامبر در تاریخ اسلام همراه بوده اند ،تا خط مشی فکری خود را مطابق اصول عقاید انها مورد چینش قرار دهد . در اسلام چیزی به عنوان اهل سنت وجود ندارد ،خالصانه بگویم ،هم سنت و هم شیعه در یک سو بوده و در سوی دیگر اهل بدعت وجود دارد که متفکران ان از همان ابتدای اسلام بدعتهایی در اسلام به وجود اورده اند که هر کس از انها پیروی کند مانند انها است . 3-وجود ستاره داوود و یا علایم اهل مسیحیت در مسجد نمی تواند نشان دهنده توهین به اسلام باشد ،شاید از دید سازندگان این مسجد تنها راهی که بتوان بدون واسطه اسلام را فهمید ،مراجعه مستقیم به اصل اسلام و فهمیدن مفاهیم ان است ،و مراجعه به مساجد توسط مسیحیان و یهودیان یکی از این راهها است (البته باید مراکز فرهنگی در این زمینه در این گونه مساجد تاسیس شود تا مستقیما و بدون تطهیر و بدون بی احترامی به مراجعه کنندگان و حریم خدا ،در ان مراکز امر تبلیغ اسلام انجام شود ). 4-سازندگان این مسجد باید در نظر داشته باشند که اگر فقط زنان را در این مسجد راه می دهند باعث به وجود امدن شبهاتی در اصول عقاید خود شده اند ،انها با این کار خود را به صورت نا خوداگاه و یا اگاه در جامعه فمینیستها قرار داده اند که د راسلام این منسوخ و باطل است . 5-در هر حال برای انها ارزوی عاقبت به خیری دارم.
  • ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    خدا همه بی سوادا رو با سواد کنه به همه فهم کافی بده به هممون هم رحم کنه
  • ناشناس ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    اون از داعش اینم از اسلام امریکایی می خواهند با این کار تیشه به ریشه اسلام بزنند
  • وحید ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    این کارش دقیقا مصداق فارسی 1 یا من و تو هستش اول میان چیزای خوب میگن ظاهر سازی عالی بعد کم کم یه سری مباحث چیزا مطرح میکنن که اصل اسلام وقرآن و پیامبر رو هدف میگیره در ضمن آخه همون مکانی که این گرفته اسمشو گذاشته مسجد پولش از کجا اومده این بحران مسکن توی آمریکا که بیداد میکنه هیچکی توانایی نداره حتی یه خونه کرایه کنه به خاطر مسائل بحران اقتصادی پول رید یا رهن این ماکن رو کجا اورده واسه یکی بگو که کور کر لال باشه
  • امیر ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    دوست داری مثل ایران باشه؟ تا از جلوی مساجد رد میشی یا مرگ و تدفین و ترحیم عزیزانت می افتی مسجد باید یک بسته کامل برای دنیا و آخرت باشد با تنوعی گوناگون وگرنه جزء خاک و گل چیزی نیست
  • وحید ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    بعضی ها جرا به این نظر منفی داده اند؟
  • علي حقجو ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    البته مستر همفر هم ادعاي مسلموني ميكرد و شاگردي بسياري از حوزه هاي شيعه و سني هم را كرده بود بعد جهان فهميد كه جاسوس انگليس بوده
  • ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    ماکه ستاره داوودی در این عکس ها ندیدیم . این هم یکی از دروغ پردازی های سایت مشرق است . چون امام علی امیرالمومنین افزوده اند فاصله بین حق و باطل چهار انگشت است .حقیقت ان است که با چشمانت بشنوی و باطل ان است که بشنوی. اگر شما مطلبی در این مورد داشتید صد در صد روی عکس های سایتتان می گذاشتید
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    با توجه به صحبت های خودش به نظر میرسه این خانم چند سالی هست با اسلام آشنا شده عمل نکردن به دستور صریح قرآن در مورد حجاب آدمو دچار شک میکنه در مورد اهدافش خیلی ها در آمریکا از علما و مسلمانان دیگه کمک میگیرن مسلمان میشن و رفتاری صحیح رو در پیش میگیرن چطور این خانم نتونسته از افراد آگاه برای فهم دین کمک بگیره !؟
  • يك مسلمان ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    اين ناشناسان و امير خان متخصص اسلام هستند؟ متخصص كدام نحله از ملل و نحل 72 گانه اسلام هستند؟
  • ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    من هم با كامنت احمد آقا موافقم.
  • ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    اين هم قرائتي تازه از اسلام به روش سكولاريستي است
  • ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    1- مراجع اهل شيعه در ايران و عراق جايز نمي دانند ولي لبنان اجازه مي دهند كه امام جماعت زن باشد. 2- نماز خواندن ايشان به هر شيوه اي كه باشد مخصوص خودشان است و خودشان بايد در برابر خداوند پاسخ گو باشند نه من و نه شما!! 3- در كجاي دين نص صريح مسجد عمومي داريم. مثلا در دستگاه هاي خاصي (مثل دستگاه هاي امنيتي) من و شما مي توانيم وارد مسجد اين دستگاه ها شويم؟
  • ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    زيديه نيز امام دارند. اسماعيليه نيز همين طور. پاي صحبت آن ها بشنيد همين استدلالهاي شما را به نوعي ديگر بيان مي كنند. يادت باشه كه آخرين قيام عليه امام زمان از داخل مساجد آغاز خواهد شد.
  • ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    تو قرآن هم گفته شده است كه دروغ نگوييد. آيا شما اين گفته را مو به مو انجام مي دهيد؟
  • ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    1 0
    دوست عزيز در قرآن احكام ديگري نيز بيان شده است. آيا شما تمام اين احكام را اجرا مي كند. ايشان مي توانند استدلال هاي ديگري را بنماييد كه منظور از حجاب پوشش ساير نقاط بدن است نه موي سر.
  • ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    علي خان 72 فرقه اسلامي داريم. معتزله شيعه است يا سني؟
  • ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    به او میگویم که چطور یک دختر بی حجاب می تواند موسس مسجد باشد میگوید که تا به امروز کسی نبوده است که مرا مجاب کند که باید حجاب داشته باشم و برداشت من از اسلام این است. من با سخن اين بانو مسلمان موافقم. دين در طول زمان تغييرات زيادي به خود ديده است. به طور مثال اين همه احكام در مورد آب و طهارت و نجست داريم. اگر اين احكام در صدر اسلام و در زمان حضرت رسول بود، اسلام در مكه منقرض مي شد، چرا كه مردم از بي آبي مي مردند!!!!!
  • ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    من كامنت هاي دوستان را ديدم و همه را مطالعه كردم. متأسفانه عدم سفر به ساير كشورها باعث مي شود كه ديد انسان محدود شود و خود را مركز انسان و عقل و دانش خويش را برتر از سايرين در نظر بگيرد. دوستان اگر اين خانم اين كار را نمي كرد چه اتفاقي مي افتد؟ فكر اين موضوع را كرده ايد؟ باور كنيد كه اين دختران و زنان جذب جامعه غرب مي شدند و در فرهنگ غرب مستحيل مي شدند. راه هاي رسيدن به خدا فراوان است. صراط يكي است و لي راه هاي زيادي به اين صراط ختم مي شوند. من تإسيس چنين مسجدي را به فال نيك مي گيرم و آرزو توفيق براي مؤسس اين مسجد را دارم.
  • ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    من كامنت هاي دوستان را ديدم و همه را مطالعه كردم. متأسفانه عدم سفر به ساير كشورها باعث مي شود كه ديد انسان محدود شود و خود را مركز انسان و عقل و دانش خويش را برتر از سايرين در نظر بگيرد. دوستان اگر اين خانم اين كار را نمي كرد چه اتفاقي مي افتد؟ فكر اين موضوع را كرده ايد؟ باور كنيد كه اين دختران و زنان جذب جامعه غرب مي شدند و در فرهنگ غرب مستحيل مي شدند. راه هاي رسيدن به خدا فراوان است. صراط يكي است و لي راه هاي زيادي به اين صراط ختم مي شوند. من تإسيس چنين مسجدي را به فال نيك مي گيرم و آرزو توفيق براي مؤسس اين مسجد را دارم.
  • رضا ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    بیچاره خودشو لو داده: نه شیعه‏(معتدل‏ و میانه رو) نه سنی‏(افراطی و تندرو‏)=خب پس یه راه میمونه کندرو یا همون اسلام آمریکایی.. نماز بی ولایت حجاب نداره ، جهاد نداره اصلا آداب اسلامی نداره بجاش هرچی دلت خواست میشه آداب و رسوم .. شیطان پرستان میگن محور انسانه هرچی صلاح بدونه درسته راههای رسیدن به خدا!‏‏(البته شیطان‏)به تعداد آدمای روی زمینه.
  • ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    از قضا من هم کامنت ها رو دیدم و به این نتیجه رسیدم که خوب شد که ما مجتهد و آخوند نشدیم. اگه پیغمبر خدا اصحابی مث ما داشت یه نفرم مسلمون نمیشد. من کاری ندارم که این قضیه نقشه ست یا واقعی. قضاوت بر اساس ظاهره. اونایی که به حجاب گیر میدن خداکنه خودشون هم در شرایط دشوار و مشابه همه احکامو رعایت کنن. یادمون باشه دوستان که ما اینجا مجبوریم حجاب داشته باشیم ولی گاهی فکر میکنیم شق القمر کردیم. تو اداره چون همه نماز اول وقت میخونن ما هم میخونیم. خدا کنه اون ور هم همین باشیم. و خیلی چیزای دیگه. در مورد حجاب چرا تعجب میکنین؟ مگه ما تو کشور خودمون تونستیم بچه هایی رو که تو تهمین انقلاب به دنیا اومدن قانع کنیم که اونا اونجا قانع شن؟ حتی درباره تشیع. میدونین دسترسی به منبع تو بقیه کشورا چقد سخته؟ میدونین تو بسیاری کشورای افریقایی مردم محلی خیال میکنن امام حسن و امام حسین در کودکی از دنیا رفتن؟ فقط جهت اطلاعتون عرض کنم که در همین ایران که دسترسی به مسائل اسلامی انقد راحته اکثر شما عزیزان حتی خبر ندارین که اغلب فقها و علمای قدیم و جدید امامت زن رو برای زنها در جماعت جایز دونستن و فقط سه نفرشون اونم بنابر احتیاط واجب مرد بودن رو شرط امام دونستن. بلکه حتی زحمت نکشیدین که یه سرچ تو اینترنت کنید. کلا برای من ثابت شده که زندگی و کنار اومدن با یه روحانی خیلی راحت تر از یه آدم مذهبیه. چون خیلی از مذهبیها اغلب فقط شنیده ها و افکار خودشون رو اسلام میدونن در حالیکه وقتی آدم به فقها و روحانیا مراجعه میکنه میبینه چقد اسلام آسون تر از حرفای مردمه.
  • علی ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    بهتر بود این خبر جنبه خبری داشته باشه و توسط یه روحانی نقادی بشه نه اینکه تبلیغ و تشویق بشه. مگه برداشت از حدیث کار هرکسیه !؟ پس مجتهد می خواهیم چیکار!!! نه شیعه نه سنی!!! هنوز حجاب براش ثابت نشده مگه قرآن نمی خونه؟! صریح آیه قرآن که هست.
  • ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    من كامنت هاي دوستان را ديدم و همه را مطالعه كردم. متأسفانه عدم سفر به ساير كشورها باعث مي شود كه ديد انسان محدود شود و خود را مركز انسان و عقل و دانش خويش را برتر از سايرين در نظر بگيرد. دوستان اگر اين خانم اين كار را نمي كرد چه اتفاقي مي افتد؟ فكر اين موضوع را كرده ايد؟ باور كنيد كه اين دختران و زنان جذب جامعه غرب مي شدند و در فرهنگ غرب مستحيل مي شدند. راه هاي رسيدن به خدا فراوان است. صراط يكي است و لي راه هاي زيادي به اين صراط ختم مي شوند. من تإسيس چنين مسجدي را به فال نيك مي گيرم و آرزو توفيق براي مؤسس اين مسجد را دارم.
  • ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    آقا رضا قدريه و معتزله را جزء شيعه مي دانيد يا اهل سنت؟ به جاي اين كه شعار دهيد، مبناي فقي او را نقد كند. اين شعارها ترجمه اش مي شود تكفير ولي از نوع نرم نه سخت كه داعش الگوي آن را ارائه داد
  • ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    احسنت! حرف دل مي زني
  • ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    نه شیعه نه سنی.مسلمانم.انصافا حرف قشنگی زده.خوب است همه علمای شیعه وسنی دست از این کاراشون بردارند و دلهای مسلمینو بهم نزدیک کنند.
  • ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    خیر. این دقیقا استدلال ابن سعد است که گفت اگر من فرماندهی نباشم کس دیگری فرمانده جنگ با امام حسین علیه السلام می شود! ما وظیفه نداریم یک کار غلط انجام دهیم به بهانه آنکه یک عده وضعشان بدتر نشود! هدف وسیله را توجیه نمی کند.
  • ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    در خبر قبلی مشرق نیوز از همین به اصطلاح مسجد زنانه، پنجره بزرگ با ستاره داوود مشخص بود.
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    به ناشناس13:38 منظور امام نور بود نه امام نار. اگر اهل سنت هم اثری از اسلام برایشان مانده است به خاطر این است که ائمه اربعه هم مستقیم یا غیر مستقیم شاگرد امام صادق علیه السلام بودند که اگر نبودند مطمئن باشید الان نماز و روزه ای هم برایشان نمانده بود. این کسی که می گوید نه شیعه است و نه سنی یعنی اینکه نه مستقیم و نه غیر مستقیم ارتباطی با امام ندارد. نتیجه اش هم می شود همین بدعتهای شاخداری که می بینید.
  • ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    اینا نتیجه کم کاریا و کوتاهیای ماست که تو دنیا شیعه انقد ناشناخته و مظلوم مونده. توصیه میکنم سری به سایت رهیافته بزنین تا ببینین این مشکلاتی که انقد ازش تعجب میکنین چقد بین نومسلمانان رایجه
  • ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    اینا نتیجه کم کاریا و کوتاهیای ماست که تو دنیا شیعه انقد ناشناخته و مظلوم مونده. توصیه میکنم سری به سایت رهیافته بزنین تا ببینین این مشکلاتی که انقد ازش تعجب میکنین چقد بین نومسلمانان رایجه
  • ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    عزیزم! دین یک اعتقاد صرفا قلبی نیست. یک نسخه تمدنسازی و اجتماعی و حکومتی است. قطعا آن کسی که می گوید نه شیه و نه سنی معنایش این است می گوید اسلام بدون تمدنسازی! اسلام بدون سیاست! اسلامی که شبیه مسیحیت شده باشد! یعنی اسلام آمریکایی.
  • ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    نماز مخصوص خودشان!؟ نماز خواندن باید مطابق دستور خدا و طبق سنت پیامبر باشه نه مخصوص یک نفر وقتی در سطح جامعه رفتاری به نام اسلام از کسی سر میزنه نمی تونیم بی تفاوت باشیم و بگیم فقط به خودش ربط داره مخصوصا در اینجا که یک نهاد مذهبی تاسیس شده منعی برای ورود به مسجد نداریم اما برای ورود به محدوده ی سازمان خاص که مسجد در آن قرار گرفته محدودیت داریم اجازه ی ورود به سازمان رو داشته باشیم هر کسی میتونه نماز بخونه
  • ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    سعی میکنیم دروغ نگیم اما اگه اشتباه کردیم توبه میکنیم و دروغ گویی رو خلاف شرع می دونیم اما نمیگیم چون تا به حال کسی منو در مورد دروغ مجاب نکرده فعلا دروغ میگم ولی من مسلمانم هستم !
  • ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    این خانم می تونست یه کار صحیح تر انجام بده برای حل مشکلات خانم ها
  • ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    به ناشناس 15:13 نار و نور از نظر تو اين هستند و از نظر فرقه اي ديگر ممكن است عكس عقيده تو باشد. فقط يك سوال: معتزله جزء شيعه است يا اهل سنت؟
  • راه حل ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    انحراف هایی در کار ایشون دیده که کاملا طبیعیه ، چون ایشون تا به حال اصل قضیه و اسلام ناب رو ندیدن و همچنین ایشون دنبال ایده هم هستن . راه حل اینه که در کشور ما یک مرکز تاسیس شود که کارش پیدا کردن امثال این خانم باشد (از طریق نت ، توصیه اشخاص و مراکز اسلامی کشورها و ... ) . بعد از پیدا کردن ، تماس برقرار شود و از فرد مورد نظر دعوت شود که به ایران بیاید و چند روز در مراکز دینی کشور باشد ، هزینه رفت و برگشت طرف را هم خود مرکز بدهد و اگر طرف برگشت و کارش در مسیر درست تلقی شد حمایت مالی هم بشود . ما خیلی فرصت سوزی می کنیم ، می شود با آشنا کردن همین خانم با اصل اسلام ، یک سفیر فرهنگی اسلامی فعال در لس آنجلس داشته باشیم که قطعا می تواند معرف کشور ایران هم باشد و به همه بگوید که حرف های رسانه های غربی درباره ایران و مردمش ، کذب است . مرکز را تاسیس کنیم و فرصت سوزی و اهمال را کنار بگذاریم .
  • ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    به ناشناس 15:47 در خصوص امامت ما موظفیم از آنچه حق است پیروی کنیم. اینکه کسی مثلا ملک عبدالله یا البغدادی را امام خود می داند به خودش مربوط است. اما ما برای این نظر احترامی قایل نیستیم و اساسا این نظریه لیبرالی را که هر کس عقیده اش محترم است را از بیخ قبول نداریم. اگر عقیده هر کس محترم بود که اصلا نیازی به ارسال انبیا نبود! ما موظفیم حق را بیابیم و دیگران را هم به حق دعوت کنیم و مطلقا از حق کوتاه نیاییم. اما در خصوص معتزله، ظاهرا شما یک سری لغات شنیده که معنایش را نمی دانید. مذاهب اهل سنت و تشیع مکاتب فقهی هستند. در حالی که معتزله و اشعریه و مرجئه و نظایر آنها مکاتب کلامی هستند. نه مکتب فقهی. که از این میان معتزله و اشعریه از بیقیه مهمتر هستند. معتزله به استنباط های عقلی برای فهم دین بیشتر بها می دهند و اشعریه به نقل که اصطلاحا اهل حدیث هم نامیده می شوند. لهذا در میان مذاهب مختلف اهل سنت مکاتب مختلف کلامی وجود داشت. گر چه تدریجا معتزله از بین رفتند و امروز همه کسانی که سنی محسوب می شوند در عمل اشعری مسلک هستند. از میان شیعیان، زیدیه از نظر کلامی معتزلی هستند. اما جعفری ها و شاخه های آنها نه دقیقا معتزلی و نه دقیقا اشعری هستند. اما اصولیان بیشتر به معتزله نزدیکند و اخباریان بیشتر به معتزله. اما اینها هیج ربط مستقیمی به بحث حاضر ندارد.
  • ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    جالبه ى يهودى مهربون بى هيچ چشم داشتى ملکش و مسجد کرده.......!
  • ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    ناشناس! نقد فقه؟!توی کدوم کنیسه آموزش دیدی؟ راه حق فقط یکیست چون "قل هوالله احد‏"برای همین هم دین در نزد خدا فقط اسلام است یعنی تسلیم ذات احدیت شدن که این فقط در شیعه اثنی عشری حقه جعفری موجود است ولا غیر.. اگر به دلیل کثرت در گمراهان حق را گم کردید و با تجمیع ادیان و مذاهب و یا شعار صلح ودوستی و.. میخواهید حق گم شود زهی خیال باطل .
  • ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    یارو تابلو صهیونیستی داره سخته باور کنید؟
  • ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    با پوزش به خاطر خطا در تایپ. اخباریان شیعه به مکتب کلامی اشاعره قرابت بیشتری دارند. اما البته هیجکدام دقیقا منطبق با معتزله و یا اشعریه نیستند.
  • ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    به نظرم: 1- باید بپذیریم که جوامع چند فرهنگی خیلی راحت با کثرت گرایی کنار میان و آمدند 2- قطعا این کار در نوع خود نه جالب به عجیب است و هیچ اساس دینی ندارد و به این لحاظ شاید بتوان به راحتی بدعت بودنش را اثبات کرد 3- نگاه کار کردی به همه چیز و محوریت افکار امانیستی دست مایه این حرکات نسنجیده است 4- این گرایشات انحرافی بیشتر شبیه خلق دین جدید است تا تأسیس مکان جدید و .. 5- دوستی مدعی بود که عدم آشنایی ما ... و اگر ایجاد نمیشد چی میشد؛ ایشون رو دعوت به اندکی تأمل می کنم و رد کردن و غلط بودن حرفاش به آسانی آب خوردن است 6- دین هچل هفتی که هم یهودی است و هم مسیحی و هم مسلمان و اونم نه شیعی و نه سنی و ... این یعنی دزدی آشکار عقاید مردم، بنام مسجد مسلمانان مظلوم رو میکشن اونجا اونوقت هزار ویک رقم افکار کج و معوج میکنن تو مخشون و اسمش هم مسلمانی است، البته مسلمانی که نه کار به جنایتکاران کاخ سفید داره و نه اسرائیل و نه عربستان و نه ... ولی مسلمانند!!!
  • ناشناس ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    من دیگه حرفی برای گفتن ندارم !!!!!!! اخه این چه طور مسجدیه ؟؟ که ستاره داوود روی در و دیوارش حک شده ؟؟؟ والا آدم میمونه چی باید بگه ؟؟!!!
  • حسبن ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    عزیزان نباید شناختی که این زن نسبت به اسلام داره رو با شناخت و معلومات خودتون بسنجین ما در یک کشور شیعه بدنيا آمدیم اما او در یک دنیای دیگه با فرهنگ دیگه بنظر من علمی که این خانوم تا الان درباره اسلام پیدا کرده خیلی ارزشمنده چون خودش رفته دنبال اسلام و مطمئن باشید خداوند کمکش خواهد کرد.اینکه حجاب داره یا نه و غیره بین خودش و خدای خودش است م کسی نمیتونه بگه این گناهش بخشیده میشه یا نه.. این بنده خدا چه میدونه اسلام آمریکایی چیه؟ اگه فکر هم میکنین که این زن اجیر شده این کارارو بکنه باید بگم که خیلی فیلم جاسوسی زیاد نگاه میکنین ومن ا.. توفیق دلاوران و علمای عرصه اسلام شناسی
  • میرزاعباس ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    ای خدا چقدر اسلام شناس داریم
  • کمال ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    علی جان شما در کشور شیعه نشسته اید و دارید برای مردم مظلومیکه در کافرستان زندگی میکنند فتوا صادر میکنی . انها هنوز با اصول اولیه اسلام هم اشنا نیستند چه برسد به حجاب و نماز و امام جماعت ووووو .ایا در اول اسلام خمر حرام شد یا با چند مرحله ذم و نهی و بعد حرام . یا ربا تا مدتها وجود داشت و حتی بعد از نهی اموال از قبل حلال اعلام شد . و همینطور حجاب . در مورد خانمها امام میتواند خانم باشد و تا انجا که من اطلاع دارم هنوز نهی نشده در مورد خانمها
  • دادا اصفهانی ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    ستاره داوود یک علامت من در اوردی صهیونیستهاست و الا تا 2-3 قرن قبل اینچین علامتی را بعنوان یهودیت نمیشناختند . در اکثر اثار قدیمی ایران و مساجد ستاره شش پر وجود داشت و هرگز علامت خاصی نبود . در اثار صفویه در مساجد و دیوارها و نوشته ها هست ( بروید اصفهان و ببینید ) . در خاتم کاری نیز اکثرا ستاره شش پر هست و هرگز علامت یهودیت و ستاره داوود (جعلی ) نیست
  • ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    بسیار برای مشرق متاسفم که تبلیغ چنین مسجد ضراری را می کنه. واقعا جز تاسف برای سیستم سردبیری مشرق چیز بیشتری نمی توان گفت
  • ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    شما خیلی کوته بین و سطحی نگر هستید. این مسجد قطعا برای انحراف از اسلام ساخته شده
  • علی ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    معتزله یک مکتب کلامی هستش و با مکتب های فقهی فرق میکنه .
  • ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    معتزله مکتب کلامی است نه مکتب فقهی.
  • ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    خیلی فیلم جاسوسی ندیدیم توطئه های واقعی واقعی شو دیدیم ! کم از این فرقه ها و دین و مسلک و آئین جدید به وجود نیاورده غرب نمونه ش بهائیت و وهابیت اینا ایجادش مال همین صد سال پیشه شما زیادی خوشبینی تو همین آمریکا مسجدی هست که امام جماعتش یه خانمه و زن و مرد کنار هم نماز میخونن
  • یک شیعه ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    صرف این حرکت آنهم درآمریکا باتبلیغات ضد اسلام ، کاربدی نیست.فقط باید دید واقعا همه در آنجا حق اظهار نظر دارند یانه؟ وباید خانمهای شرکت کننده فعال باشند و بااطلاع صحیح از دین ، سعی کنند به نیت واقعی ایجاد کنندگان پی ببرند وبا تسلط به آیات قرآن و حدیث وسیره پیامبر(ص) سعی به هدایت این جریان در مسیر درست باشند . وحرف دوستمان هم درست بود که ایشان که ادعا میکتد نه شیعه است ونه سنی ، نمازشان و مطالبشان را بر چه اساسی انجام میدهند. در کل اگرواقعا نیتشان خیر باشد با مباحثه و مستند میتوان به نتایج خوبی رسید، انشاالله ،خدا هدایت کننده به سوی حق است.انشاالله برای اینکه اسلام واقعی وحقیقی به اجرا درآید ، وحیرت وسرگشتی انسانها به آخر برسد خدا امام زمان مان را برساند انشاالله
  • sina ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    اتفاقا داعش هم پیام لااله الا الله رو می خواد به سرار عالم برسونه دوما توضیحات این خانم منو مجاب نکرد که چرا ستاره داوود رو حداقل از بین نبردن (توضیح ایشون یه توجیه مسخره ست - مسجدی که روش مهره اسراییل داره واقعا جاله که نمیشه حتی سعی کرد که بپوشوننش) - راستی نماز خوندن با پای برهمنه و استین تا ارنج بالا زده از کی هنگا نماز خوندن واسه زن ها مورد قبول هست ؟ بگید منم از امروز اینجوری نماز بخونم در اخر یاد حرف یه بزرگی افتادک که دارن مسلمانان رو هم مانند مسیحی ها نسبت به دین بی غیریت می کنند تا نه شیعه بمونه نه سنی فقط نمونه اسلامه بودایی اسلام بی غیرت - امریکا در حال ساختن یک الگوی جهانی برای مسلموناست این خانم کسی نیست جز به نوکر همین
  • ایمان ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    فتنه و بدعت رو توضیح بده ما هم روشن شیم این خانم یه مکانی رو مسجد کرده برای خانمها، که خودشم امام جماعت یا خطیب نیست، بلکه خطیب یه نفره که ظاهرا آگاهی لازم رو داره والا من که مورد عجیبی نمی بینیم، شما چی دیدی که میگی فتنه و بدعت؟
  • ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    به ناشناس 16:44 ما مسلمانان يك كتاب داريم و آن هم قرآن است ولي بابت تفسير از اين قرآن برخي 72 فرقه (بر مبناي حديث رسول) و حتي برخي تا 114 فرقه را نير برشمردند (مراجعه نماييد به ملل و نحلل شهرستاني) معتزله انتهاي حكومت اموي و در بصره ايجاد شد. و به منزله بين منزلتين اعتقاد داشت. به اين معني كه مسلمان يا مؤمن مرتكب گناه فاسق است يا مؤمن كه اين گروه منزله و جايگاه وسطي را برايش تعيين نمودند. معتزله تا قرن هشتم هجري در سرزمين هاي شرقي اسلامي (يا بهتر بگويم خلافت اسلامي) همانند خراسان و ماوراء النهر حضور داشت ولي منقرض گرديد. گروهي اصلاح طلبان جديد اسلامي از جمله شيخ محمد عبده و سيدجمال الدين و ساير نحله فكري جديد را جزيي از معتزله جديد در نظر مي گيرند. در زمان مأمون الرشيد دوراني در جهان اسلام بود كه نام آن را دوران محنت (يا رنج) گذاشتند كه دوران اقتدار فرقه معتزله به شمار مي رود. به قدري اين فرقه قوي بود كه حنبي حق روايت حديث نداشت و اوج مفاهيم كلامي و فلسفي جهان اسلام بود. مباحثه هاي مشهور امام رضا (ع) مربوط به اين دوران است. در ضمن به نظرم مطالعات شما در رابطه با اشعريه ناقص است. زيرا كه اشعريه نيز به عقل توجه دارد ولي آن را در جايگاه دوم قرار مي دهد. شما به اصول معتزله مراجعه فرماييد مي بينيد كه آن ها نيز اصول و فروع دين دارند همانند ساير فرقه هاي اسلامي. در ضمن تشيع و تسنن علاوه بر اين كه مكاتب فقهي هستند در درجه اول مكاتب كلامي نيز هستند. در غير اين صورت چگونه مي توانستند بمانند؟ اگر امكان تعامل نداشتند كه باقي نمي مانند.
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    کار صهیونیستی که اینقدر بحث نمی خواهد کلا باطل است
  • ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    به ناشناس 12:19 خیر. مشکل شما در همان جمله اول است. ما یک کتاب نداریم. ما کتاب و عترت را با هم داریم و دلیل همه بدبختی مسلمانها هم این بود که خیال کردند قرآن کافیست و اصلا برای همین آن فرقه ها ایجاد شدند. اما در مورد معتزله، نیازی به اظهار فضل کردن ندارید. قصد من هم تاریخ نگاری و ریز تفصیل این مساله نیست چون ربطی به به بحث ندارد. این دعوای اشعری و معتزلی و قدری و و مرجئی از روز اول بر سر مسایلی مثل جبر و اختیار شروع شد و اینکه آیا مرتکب گناه کبیره کافر است یا نه. این مباحث واری از مباحث شیعه و سنی است و می تواند در هر مکتب فقهی این بحث ها پیش بیاید. پس مکاتب شیعه و سنی مکاتب کلامی نیستند. گر چه کلام بر فقه تاثیراتی داشته و دارد. شما می توانید حنفی یا شافعی باشید و اشعری باشید یا معتزلی باشید. می توانید حنبلی باشید و از قشریون اهل حدیث باشید که حتی به اندازه اشعری هم عقل را قبول ندارند. ( ابوالحسن اشعری خودش در ابتدا معتزلی بود و تا آخر هم عقل را نفی نمی کرد بلکه آن را از نقل پایینتر می دانست. در حالی که ابن تیمیه اصلا عقل را از بیخ قبول ندارد) می توانید شیعه اصولی باشید که عملا نزدیک به معتزلی است.یا می توانید سنی معتزلی باشید مثل ابن ابی الحدید. ضمن اینکه زیدیه هم بیشتر مکتب سیاسی است و در فقه حنفی و در کلام معتزلی است و می بینید هیچ مباینتی وجود ندارد که کسی بگوید چون معتزلی است پس حنفی نیست! اما نکته اصلی اینکه این مطالب مطلقا ربطی به بث حاضر ندارد. شما خیال کردید نه شیعه و نه سنی می شود لابد معتزلی و الان هم دارید به جای پذیرش خطا بیخود اظهار فظر می کنید و بحث را منحرف می کنید. یک بار بپذیرید اشتباه کردید و تمام.
  • ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    علي خان تمامي فرقه كلامي هستند و از داخل آن ها فقه استخراج شده است.
  • ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    ناشناس 18:33 صراط يكي است ولي براي رسيدن به صراط راه هاي مختلفي وجود دارد. گل پسر آيه تحريم شرب خمر در سال دوم سوم هجرت نازل شد!! توصيه مي كنم به كتاب علامه شهيد مرتضي مطهري با نام مسئله شناخت مراجعه كني.
  • ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    ناشناس 01:39 شما كه به نيات انسان ها دسترسي داريد اين توانايي خويش را در اختيار ديگران قرار دهيد تا بخشي از جرم و جنايت هاي جامعه كاهش پيدا كند
  • ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    مسجد هامبورگ را ديده اي؟ اول اون مسجد را ببينم و بعد نظر بده
  • ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    اشتباهي مثبت دادم. اول مسجد هامبورگ و نحوه مديريتش را ببنيد و بعد نظر بدهيد.
  • مجد ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    حركت و قيام يك خانم تازه مسلمان براي تاسيس يك مسجد مختص بانوان در كشوري كه رسانه هايشان شديدا تبليغات عليه اسلام و مسلمين و اسلام ستيزي را رواج ميدهند قابل ستايش و تمجيد است گرايش و پذيرفتن اسلام فقط اقرار و شهادت به وحدانيت خداوند و نبوت نبي اكرم (ص) و معاد است و اين شخص مسلمان ناميده ميشود و به اعتقاد ما شيعيان بنابر دستور امام عصر(عج) اين عالمان دين زمان هستند كه ميبايد احكام اوليه را به اين جماعت دورافتاده برسانند و انها راارشاد و راهنمايي كنند همانطور كه اين خانم در مصاحبه ميگويد كسي نبوده كه مرا براي حجاب مجاب كند پس سرزنش كردن و بجاي جذب از دين و مسلماني راندن عين بي انصافي است
  • ... ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    اگر این شخص اسلامی است چرا نمیداند زن نمیتواند امام جماعت شود چون چند روز نماز ندارد
  • ... ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    دین اون نیست که انسان هرچه میخواهد بکند دین باید به دست اهلش باشد یعنی چه؟ نه حجاب نه شیعه وسنی ام بدعت است این هم یکی از نشانه های آخرالزمان است فمنیست است
  • ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    دررباره این خانم و نیتش تنها بدانید ما دراروپا زندگی می کنیم دراینجا اجازه فعالیت به هیچ نهاد اسلامی تحت عنوان مسجد داده نمیشود و همه مساجد تحت عنوان اتحادیه بکار مشغولند . همین که اجازه ثبت مسجد و اجازه تبلیغ رسانه ای صادر شده کافیست تا بدانید دست یهود تندرو صهیونیست درکار است ببینید زنهایی که گگرد ایشان جمع شده اند عمدتا پاکستانی . آفریقایی و افغانند که دچار خرافه و نوپرستی دینی هم هستند علام باید جلوی این زن بایستند و اگر قصد خیر دارد که ندارد ارشاد شود بهد باحجاب و علم بکمک زنها قیام کند واگر نین آن باشد که ما میدانیم آنرا حرام وازانحراف زنهای ساده تشنه دین جلوگیری کنند . امام جمعه بی حجاب و ستاره داوود و دین نه سنی نه شیعه مساوی است با تنها یک چیز .... صهیونیست اسلامی والسلام دانمارک روزنامه نگار و محقق . اقبال
  • ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    اهههههههه چقدر نظر . . .. .
  • ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    به ناشناس سوئدي 13:14 شما معتقدي كه ما كتاب و عترت داريم و بر اساس اين عقيده خويش ديگران را به خودي و غيرخودي و دانا و غيردانا تقسيم مي كنيد. خير من با عقيده شما مخالف هستم. اين عقيده شما را نيز جريان هاي سلفي تكفيري و تبليغي دارند. عزيزم خيلي از استنادات ما و شما در جريان سلفيه جديد به عنوان روايات ضعيف طبقه بندي مي كنند. به جاي صدور حكم قطعي به نظر من شما پاسخ بدهيد. اين روش شما سرانجام به تكفير منتج خواهد شد. حنبلي در زمان مأمون بود و اجازه روايت حديث را نداشت. معتزله يك مكتب كلامي فقهي بود كه بر اساس اين مكتب ساختارهاي حكومت تغيير كرد. نمازهاي فرقه هاي چهارگانه اهل سنت و فرقه هاي 4 گانه اهل تشيع آيا با هم اختلاف دارند؟ م مراجعه كنيد به كتاب هايي كه در زمينه معتزله نوشته شده است تا معني كلام فقهي و كلامي را بيشتر متوجه شويد. در ضمن كي گفته كه ابن تيميه عقل را قبول نداشت. حداقل شما نگاهي به يكي از 247 عنوان كتابي كه شيخ السلام ابن تيميه نوشته است بيندازيد تا متوجه شويد اون هم به عقل عقيده داشت. به طور كلي همه نحل هاي اسلامي به عقل ايمان دارند در غير اين صورت اصلا فرقه و نحله اي تشكيل نمي شد. من چيزيي را خيال نكردم. فقط دارم به شما مي گويم اگر ديگران نظري خلاف نظر تو داشته باشند، دليل نمي شود كه چون توانايي تحليل آن را با آموخته خود نداشته باشي سريع عليه اون موضع بگيري و صورت مسئله از ريشه پاك كني.
  • ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    ناشناس 03:36 طبقه بندي كلامي و فقهي تازگي ها وارد شده است و خيلي از علماء ملل و نحلل همانند شهرستاني و بغدادي اون قبول ندارند.
  • حسین ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    اسلام امریکایی شیعه انگلیسی.بزارید یکم فکر کنیم امریکا کیه .... خیلیا ادعای اسلام ناب کردند بعد فاش شد که جاسوس غربیا بوده یادتون باشه ما از وقتی گفتیم یاحسین دشمن پیدا کردیم.اینا برای صد سال اینده ما برنامه ریزی میکنن ... یا حسین...
  • ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    خدا شفایت بده
  • ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    به ناشناس ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴ ظاهرا شما با اصل مساله حق و باطل مشکل دارید و دچار پلورالیسم دینی شده اید. والا البته که هر کسی باید حرف حق را بزند و ازحق دفاع کند. سلفی ها هم اگر واقعا حق را پیدا کرده اند باید از آن دفاع کند. منتهی مساله اصلی خود حق است. همان جمله بی نظیر امام علی علیه السلام که حق را بشناس تا اهل حق را بشناسی. و باطل رابشناس که اهل باطل را بشناسی. شما بگویید سلفی کدام استدلال و منطق را دارید و حرف حسابشان چیست؟ چرا هر چه روایت به نفع اهل بیت علیهم السلام است را از بیخ مردود می دانند؟ چرا به صرف خبر واحد و فلان روایت مرفوع حکم می دهند و اتفاقا اصرار دارند همین روایت درست است و صدها روایت خلاف آنها همه جعلی هستند؟؟ نه. ما از حق دفاع می کنیم. جزمی و جدی هم دفاع می کنیم. با تعصب هم دفاع می کنیم. اما چشمان باز و با استدلال و منطق. حالا اگر شما مشکلتان با مساله حق و باطل است و هر کس از حق دفاع کند و با باطل بجنگند را سرزنش می کنید و مشابه سلفی ها می نامید مشکلتان با خود خدا است و همه انبیا است. از اول کلمه توحید با نفی دیگران شروع شد. اما پلورالیسم یعنی همین حرفهای شما. پیشنهاد من هم به شما این است که دست از اظهار فضل بردارید و در آنچه نمی دانید دخالت نکنید. احمد بن محمد حنبل به دلیل شدت اظهار تشرع و گرایش به حدیث و نفی عقل گرایی برای مردم ظاهر بین تقدس یافت. اما در زمان مامون که معتزلی بود، احمد حنبل را به جرم ترویج اعتقاد به قدیم بودن قرآن شلاق زدند. اما وی سالها بعد از مامون زنده ماند و متوکل نظرات او را تایید کرد و معتزلی ها را برکنار نمود روایات مربوط به رویت خدا را ترویج کرد. لهذا حنبلی ها او را محی السنه نامیدند. نمازهای فرقه های چهارگانه اهل سنت هم تا بدانجا با هم اختلاف دارند که وقتی سلطان محمود غزنوی یک نماز بر اساس فقه حنفی و یک نماز بر اساس فقه شافعی را دید ، از حنفی بودن خود خجالت کشید و شافعی شد. اختلافات زیادی در همین مساله بین اهل سنت هست. مالکی ها اساسا دست روی دست گذاشتن را قبول ندارد. سه گروه دیگر در نخوه دست روی دست گذاشتن دچار اختلافند. مطابق فتوای شافعی ازدواج با حنفی ها حرام است. مطابق نظر مالکی لواط در برخی موارد جایز است! و خلاصه اگر قرار شود اختلافات فقهی این مذاهب فهرست شوند مثنوی هفتاد من کاغذ خواهد شد. لیکن نکته اشتراک همه آنها تایید حکومت غیر معصوم به عنوان اولی الامر است و لهذا در طول تاریخ اهل سنت با وجود همه اختلافاتشان مورد حمایت حکام و.خلفا بودند و در مقابل تشیع صف واحد ایجاد می کردند. تازه هر چجه گفته شد مربوط بود که اختلاف فقهی و مشخص شد که شما اصلا تفاوت فقه و کلام را نمی دانید و متوجه نیستید بحثهایی مثل خلق یا قدیم بودن قرآن و جبر و اختیار و ارتباط کفر با گناهان کبیره است و در هر مذهب فقهی می تواند چنین مباحث کلامی پیش بیاید. اما از همه جالبتر این بود که شما که داعیه پلورالیسم داشتید و از شیعه می خواستید بر مساله حق پافشاری نکند، حالا خود را لو داده و از جزمی ترین و متصب ترین شخصی که تاکنون تاریخ به خود دیده است یعنی ابن تیمیه را با بلقب بسیار محترمانه شیخ السلام یاد کرده و از او حمایت می کنید! تا جایی که حتی تعداد کتابهای او را دقیقا میدانید! پس اگر حدسم درست باشد - که لابد درست است- شما یکی از مبلغان خرده پای وهابیت هستید که وظیفه دارید در ابتدا ادای پلورالیستی در بیاورید و شیعیان را نسبت به عقاید خودشان سست کنید و تعصب مذهبی را از آنها بگیرید و سپس به تدریج عقاید باطل خود را بدانها تزریق کنید! مخصوصا اینکه وهابی ها اصلا تفاوت کلام فقه را نمی دانند و مذهب حنبلی هم صرفا یک مجموعه حدیث است و حتی خود احمد حنبل فقط یک محدث بود و مطلقا مجتهد نبود که بشود او را با ابوحنیفه یا مالک بن انس یا احمد شافعی مقایسه کرد. اما در مقام پاسخ اینکه خیر. ابن تیمیه ابدا به عقل اعتقادی نداشت و تا بدانجا معتقد به پذیرش کورکورانه روایات بود که دست احمد حنبل را از پشت بست و رسما اعلام کرد خدا جسم است و همانطور از آسمان به زمین می آید که من از این منبر پایین می آیم! قطعا اگر ذره ای اعتقاد به عقل در وجود این بشر بود هرگز چنین حرفی نمی زد. طبیعی است که این شخص رسما منطق و کلام را حرام نامید و هر نوع تعقل را در شناخت دین. منتهی این شخص در شام می زیست و همان زمان علمای سنی شام جلویش را گرفته و واو را تکفیر کردند. حتی محمد بخاری اعلام کرد إنّ من أطلق القول علی ابن تیمیّة أنّه شیخ الإسلام فهو بهذا الإطلاق کافر. پس از نظر بخاری شما و هر کس ابن تیمیه شیخ الاسلام نامیده کافر است. این حجر عسقلانی هم گفت من اعتقد عقیدة ابن تیمیّة حلّ دمه و ماله. یعنی هر کس معتقد به عقاید ابن تیمیه باشد خون و ماش حلال است! و صدها نفر دیگر از علمای اهل سنت که ابن تیمیه را ملحد دانستند که خودش بحث مفصلی دارد. اما جالب اینکه عوام قشری و ساده لوح به جسد و جنازه همین ابن تیمیه تبرک می جستند! کسی که تبرک را شرک می دانست! اما متاسفانه شاخ شیطان صدها سال بعد از نجد بیرون آمد! و همان حرفهای ابن تیمه را تکرار کرد و اگر در شام و مصر صدها عالم سنی بودند و جلوی ابن تیمیه ایستادند، اما در نجد خبری از علمای دین نبود. و لهذا این تفکرات با پشتیبانی نفت و انگلستان دوباره به قدرت رسید تا عقیده مسلمانانرا نسبت به تبرک و قداست زمین سست کند. تنها به این وسیله بود که می شد سرزمینی مانند فلسطین را از دست مسلمانان گرفت. والا تا مسلمانان معتقد به تبرک زمین و توسل به قبور انبیا بودند که از دست دادن فلسطین محال بود! در نتیجه اینکه مسلمانان از ترس اینکه متهم به شرک نشوند و از تقدس زمین فلسطین نگویند، ناچارا رویکرد اسلامی را کنار گذاشته و برای نجات فلسطین به تفکرات پان عربی روی آوردند و نتیجه اش را هم دیدند. نکته جالب اینکه ابن تیمیه هم درست قبل از آغاز جنگهای صلیبی سر و کله اش پیدا شده بود! دلیل ایجاد همه این نحله ها و عقاید دقیقا کنار گذاشتن عقل است. اتفاقا این عقل است که مهجور واقع شد. ما هم تا جان در بدن داریم بر این اعتقاد خود پافشاری می کنیم. شما و سایر همفکران وهابیتان هم جز مسیر جهنم راه دیگری در پیش نخواهید داشت.
  • ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    0 0
    خدا تو را شفا بده که اینقدر نادانی
  • ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 0
    خداوند راه تشخیص آیات خود را برای ما عنایت فرماید و ما را هدایت و در هدایت خود ثابت قدم بدارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس