فرمانده مجتمع اوج نیروی هوایی ارتش گفت: در آینده‌ای نه چندان دور ما یک هواپیما با پلت‌فرم «صاعقه» ولی از نظر الکترواویونیک نسل چهار یا چهار و نیم جهان خواهیم داشت که تعاریف خاص خودش را دارد.

به گزارش مشرق، سرهنگ خلبان هوشنگ منفرد زاده فرمانده مجتمع اوج نیروی هوایی ارتش با اشاره به شروع نهضت خودکفایی در نیروی هوایی ارتش گفت: این نیرو جزو سازمان‌هایی بود که در قبل از انقلاب بیشترین کار آن توسط مستشاران خارجی انجام می‌شد و با پیروزی انقلاب و خروج مستشاران طبیعتاً‌ مشکلات زیادی برای نیرو باید ایجاد می‌شد.

وی افزود: خارجی‌ها که رفتند خیلی مشکلات داشتیم زیرا تعمیرات سنگین و کارهای اساسی توسط آنها انجام می‌شد از طرفی خروج مستشاران این تصور را در ذهن آنها ایجاد کرده بود که نیروی هوایی کلاً فلج خواهد شد. لذا تحریم‌ نیروهای مسلح باعث شد نیروی هوایی از روز اول آن را کاملاً حس کند.

* نیروهای پروازی اولین نیروهای مقابله کننده با صدام بودند

منفرد زاده ادامه داد: زیاد نگذشت که جنگ شروع شد و می‌طلبید که نیروی واکنش سریعی مثل نیروی هوایی وارد عمل شود. از طرفی انقلاب‌ها معمولاً به گونه‌ای است که نیروهای مسلح بعد از انقلاب انسجام خود را از دست می‌دهند اما خوشبختانه با درایت امام (ره) و غیرت خلبانان نیروی هوایی و هوانیروز تنها نیروهای مسلحی که در ابتدا توانستند جلوی عراقی‌ها را بگیرند، نیروهای پروازی بودند.

فرمانده مجتمع اوج نیروی هوایی ارتش تصریح کرد: طولانی شدن جنگ از یک طرف و آسیب دیدن هواپیماهای جنگ باعث شد ما به عنوان نیرویی که در خط مقدم جبهه بودیم، مجبور شویم به کارهایی برای تعمیرات سنگین و نگهداری هواپیما‌ها دست بزنیم و غیر از تعمیرات دوره‌ای که انجام می‌شد مجبور شدیم به فکر بازسازی هواپیماها هم بیافتیم.

* «پروژه اوج» در سال 66 توسط شهید ستاری شکل گرفت

وی خاطرنشان کرد: هواپیمایی‌ که بر اثر ترکش‌ها، موشک‌ها و گلوله‌ها آسیب دیده و زمین‌گیر شده بودند باعث شد که در سال 65 فرمانده فقید نیروی هوایی، شهید ستاری به همراه مسئولین وقت به این فکر بیافتاند که مرکزی را برای بازسازی هواپیماهای آسیب دیده ایجاد کنند تا در نهایت بتوانند از طریق بازسازی هواپیماها به بستری برای ساخت هواپیماهای جنگنده و آموزشی هم دست پیدا کنند.

منفرد زاده تصریح کرد: لذا در سال 66 توسط شهید ستاری و دو تن از مسئولان وقت نیروی هوایی امیر خلبان حیدر صفری و مهندس مرتضی سنایی، این مرکز به نام «پروژه اوج» پایه‌گذاری شد.

تولید صاعقه جدید با قابلیت جنگنده‌های نسل 4 جهان/ ساخت جنگنده جدید جهت رهگیری هواپیماهای مدرن آمریکایی و اسرائیلی

* بازسازی انواع هواپیماهای شکاری، ترابری و آموزشی در مجتمع اوج

فرمانده مجتمع اوج نیروی هوایی ارتش با بیان اینکه ساخت هواپیما برای کشورها بسیار موضوع گسترده‌ای است، گفت: اوج صنعت‌های مختلف در هواپیماسازی دخالت دارد لذا وقتی تصمیم گرفتیم که وارد بازسازی هواپیما شویم یعنی می‌خواهیم وارد دنیایی شویم که سابقه‌ای در این کشور نداشته و تمام ساختار نیروی هوایی و وزارت دفاع در گذشته فقط تا حد تعمیرات دوره‌ای و نهایتاً اورهال بود.

وی اظهار داشت: با توجه به جنگ بیشترین آسیب هواپیماها روی بدنه آنها بود، جایی که قبل از شکل‌گیری «اوج» اصلاً وارد آن حوزه نشده بودیم. در این چند سال در این مجموعه انواع هواپیماهای شکاری، ترابری و آموزشی سبک و متوسط بازسازی شده است از جمله هواپیماهایی که در خیلی از کشورهای دنیا زمین‌گیر و از رده خارج شده‌اند.

* سنگین‌ترین بازسازی‌های اوج روی F5 و ایلیوشین

منفرد زاده با بیان اینکه اورهال با بازسازی هواپیما تفاوت دارد، گفت: در اورهال تمام سیستم‌ها و قسمت‌ها بازرسی می‌شوند اما در بازسازی قسمتی از هواپیما از بین رفته و دوباره ساخته می‌شود. بعنوان مثال وقتی بر اثر موشک قسمتی از بال از بین می‌رود مراکز اورهال در گذشته توانایی بازسازی آن را نداشت.

فرمانده مجتمع اوج نیروی هوایی ارتش تاکید کرد: اما مجتمع اوج سنگین‌ترین بازسازی‌ها را روی یک جنگنده F5 و ایلیوشین که بر اثر آتش‌سوزی قسمت زیادی از بال و بدنه‌اش در یکی از پایگاه‌ها سوخته بود را انجام داد.

وی همچنین تصریح کرد: در سال 66 که ما این کار را آغاز کردیم شاید تعداد مهندسین هوافضای ما در کل کشور از تعداد انگشتان دو دست هم کمتر بود و تأسیسات صنعتی خاصی هم نداشتیم و کشورمان وارد کننده بود. لذا کارهایی که الآن انجام می‌دهیم در آن زمان ناممکن به نظر می‌آمد، مثل ساخت هواپیمای جنگنده با سرعت مافوق صوت و جنگنده‌ای که در عرض 5-4 از سطح دریا به ارتفاع 40هزار پا می‌رسد و تغییرات دما در این اوج‌گیری شاید 50-60 درجه باشد.

تولید صاعقه جدید با قابلیت جنگنده‌های نسل 4 جهان/ ساخت جنگنده جدید جهت رهگیری هواپیماهای مدرن آمریکایی و اسرائیلی

* اواخر دهه 60 کار ساخت جنگنده را آغاز کردیم

منفرد زاده ادامه داد: لذا برای ساخت جنگنده باید وارد دنیای دیگری شوید و با همه علوم مواد آشنایی داشته باشید. زمانی که ما برخی دستگاه‌ها و زیرساخت‌ها را برای ساخت هواپیما ایجاد کردیم هیچکدام از این دستگاه‌ها در صنعت کشور موجود نبود.

وی افزود: بازسازی هواپیماها این جسارت را به متخصصین نهاجا داد که وارد ساخت هواپیما هم بشوند. حدوداً اواخر دهه 60 نیروی هوایی بعنوان اولین مرکزی بود که وارد ساخت هواپیماهای جنگنده شد و اولین هواپیمایی که تولید کردیم جنگنده آذرخش بود که در مرکز اوج تولید شد.

فرمانده مجتمع اوج نیروی هوایی ارتش گفت: آذرخش، اولین هواپیمای مافوق صوت بود که می‌توانست کلیه مأموریت‌های عملیاتی نهاجا را انجام دهد. بعد از آن به این فکر افتادیم که هواپیمایی را تولید کنیم که برند آن ایرانی و محصول خودمان باشد. این بود که متخصصین در نهاجا و دانشگاه شهید ستاری که دستاورد خود انقلاب بودند دور هم جمع شدند و شروع به کار کردند و به این نتیجه رسیدند که طرح یک هواپیمای بومی جنگنده با توجه به دانشی که از گذشته در نیروی هوایی داشتیم را طراحی کردند که اسم آن بعداً شد «صاعقه».

* «صاعقه» در محضر رهبر انقلاب پروازش را بطور رسمی آغاز کرد

منفرد زاده اظهار داشت: جنگنده صاعقه در بهمن 82 اولین پرواز خود را انجام داد و در خرداد 83 در یکی از پایگاه‌های نیروی هوایی در محضر رهبر معظم انقلاب پروازش را به طور رسمی آغاز کرد و به جمع هواپیماهای جنگی نیروی هوایی ملحق شد.

* آذرخش‌های موجود به ماموریت خود ادامه می‌دهند

وی افزود: هر کشوری که شروع به هواپیماسازی می‌کند، یک هواپیما را به عنوان بیس کار خود انتخاب می‌کند. طبیعتاً وقتی بهینه‌سازی صورت می‌گیرد مطلوب و منطقی این است که شما هواپیمای بهتر را در خط تولید قرار دهید و در آتی از آن استفاده بیشتری ببرید. لذا الآن صاعقه جایگزین آذرخش در خط تولید شده است و آذرخش‌هایی که تولید شده در نیروی هوایی به خدمت خود ادامه می‌دهند.

* تایید صاعقه بعنوان یک طرح مصوب در ستادکل نیروهای مسلح

فرمانده مجتمع اوج نیروی هوایی ارتش با بیان اینکه جنگنده صاعقه نسل برتر جنگنده آذرخش بود که در نهاجا تولید شد، گفت: بعد از اینکه جنگنده صاعقه را ساختیم و پروازهای آزمایشی آن به طور کامل انجام شد و ارزیابی‌های مختلف در مأموریت‌های بمباران و رهگیری هوایی و حتی بعنوان هواپیمای آموزشی که صورت گرفت، صاعقه به عنوان یک طرح مصوب در ستاد کل نیروهای مسلح مورد تأئید قرار گرفت.

* تولید صاعقه؛ پروژه‌ای مشترک میان نهاجا و ودجا

منفرد زاده تاکید کرد: برابر روشی که در کشور ما وجود دارد تولید انبوه این پرنده‌ها باید در وزارت دفاع صورت می‌گرفت ولی پرنده صاعقه یا حتی هواپیماسازی طوری نیست که چند مشخصه بدهی به صنعت و بخواهی آن را بسازند، چون اگر وزارت دفاع خودش می‌خواست این کار را انجام دهد باید یک مرکز اوج دیگر را در خود ایجاد و از ابتدا کار را آغاز می‌کرد لذا بر اساس هم‌فکری که بین مسئولین وقت نهاجا و وزارت دفاع انجام شد این پروژه الآن به صورت مشترک بین نهاجا و وزارت دفاع پیش می‌رود و محصولاتش در پایگاه‌های هوایی ماموریت خود را انجام می‌دهند.

* تعیین صاعقه بعنوان هواپیمای پلت‌فرم

وی در ادامه این گفت‌وگو اظهار داشت: بعد از اینکه هواپیمایی را تولید می‌کنید و کشور در حوزه‌ای پیشرفت می‌کند و محصول جدیدی بدست می‌آید، باید آن را در هواپیمای خود به کار بگیرید چون صنعت هواپیما طوری نیست که هر لحظه بتوان هواپیمای دیگری را تولید کنید.

منفرد زاده گفت: لذا در تمام دنیا هم همینطور است که یک هواپیما را بعنوان پلت‌فرم انتخاب می‌کنند که ما هم هواپیما صاعقه را در نظر گرفتیم و تغییرات و سیستم‌های جدید مثل تسلیحاتی و راداری و الکترواویونیکی را در صورت نتیجه مثبت با هواپیمای صاعقه تطبیق می‌دهیم.

* دستیابی به صاعقه جدید با قابلیت جنگنده‌های نسل چهار در آینده نزدیک

فرمانده مجتمع اوج نیروی هوایی ارتش تصریح کرد: در این چند ساله که ورژن‌های مختلف صاعقه تولید شده هر سری بهتر و تجهیزات جدیدتر در حوزه الکترواویونیک و رادار و تسلیحات روی آن نصب شده و تست‌های آن هم مطلوب بوده است و می‌توانیم بگوییم در آینده‌ای نه چندان دور ما یک هواپیمایی با پلت‌فرم صاعقه ولی از نظر الکترواویونیک نسل چهار یا چهار و نیم خواهیم داشت که تعاریف خاص خودش را دارد.

وی با بیان اینکه  تغییرات روی هواپیما کار روتینی است که انجام می‌شود، گفت: ما داریم به آن نقطه می‌رسیم که یک هواپیمای کاملاً متفاوت از نظر تمام تجهیزات الکترونیکی و رادار و الکترواویونیکی و تسلیحاتی در آینده نزدیک داشته باشیم.

* جنگنده‌ای با قابلیت رهگیری و شناسایی هواپیماهای آمریکایی و اسرائیلی

منفرد زاده تصریح کرد: صنایع مختلف وزارت دفاع روی سامانه‌های الکترواویونیک و رادار کار می‌کنند و این سامانه‌ها داخلی است لذا ما به شدت به دنبال بروز شدن تجهیزات صاعقه هستیم زیرا تهدیدات ما هر لحظه به روز می‌شود.

فرمانده مجتمع اوج نیروی هوایی ارتش گفت: تهدیدات فرامنطقه‌ای که الآن در منطقه ما را تهدید می‌کند کشورهای همسایه‌مان نیستند بلکه پروازهای نیروهای فرامنطقه‌ای است لذا ما باید قابلیت رهگیری و شناسایی هواپیماهای آمریکایی و اسرائیلی و یا ... را داشته باشیم و ما در آینده هواپیمایی با این قابلیت‌ها خواهیم داشت.

* صاعقه قابلیت درگیری با اهداف زمینی و هوایی را دارد

منفرد زاده اظهار داشت: هواپیمای صاعقه یک جنگنده بمب‌افکن پشتیبانی نزدیک است که هم قابلیت حمل تسلیحات مختلف برای اهداف زمینی و هم قابلیت شناسایی و رهگیری اهداف هوایی را دارد.

فرمانده مجتمع اوج نیروی هوایی ارتش گفت: معمولاً الآن از هواپیماهای مولتی رول استفاده می‌شود و ما هم چون نمی‌توانیم غیر از این فکر کنیم لذا صاعقه را با این تفکر که مأموریت‌های مختلف را انجام دهد، ساختیم. تسلیحات مختلفی برای این هواپیما در نظر گرفته شده و از طرفی سیستم‌های راداری و کنترلی اسلحه به خوبی کار شده و در آینده هواپیمایی با این تجهیزات بومی و پیشرفته تولید می‌شود.

* تست‌های پروازی صاعقه دو کابین با موفقیت انجام شد

منفرد زاده همچنین به ورژن جدید هواپیماهی صاعقه اشاره و تاکید کرد: هواپیمای صاعقه دوکابین با هواپیماهای صاعقه موجود تغییراتی در تجهیزات دارد و این هواپیما هم برای بحث‌های تاکتیکی و هم برای تربیت خلبانان تاکتیکی به عنوان یک هواپیمای آموزشی به کار گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه خط تولید صاعقه همچنان فعال است و میزان تولید بنا به درخواست نیروی هوایی است، گفت: هر هواپیمایی که تولید می‌شود ممکن است در طرحش دو کابین یا یک کابین دیده شود ولی همان هواپیماهای تک‌کابین هم برای آموزش نیاز به هواپیمای دوکابین دارد تا خلبانی که قرار است با این هواپیما مأموریت‌های جنگی خودش را انجام دهد آموزش‌های لازم را ببیند. البته با انواع شبیه‌سازها آموزش‌هایی داده می‌شود ولی با شبیه‌ساز آموزش‌ها فقط کوتاه می‌شود نمی‌توان کیفیت آموزش در واقعیت را با شبیه‌ساز 100درصد لحاظ کرد.

منفرد زاده تصریح کرد: هواپیماهای آموزشی دوکابین نباید افتی نسبت به هواپیمای تک کابین داشته باشند ضمن اینکه خود اینها هم قابلیت انجام تمام مأموریت‌های عملیاتی را دارند یعنی وقتی این دو صاعقه را کنار هم می‌گذاریم هر دو یک قابلیت عملیاتی و کیفیت پروازی را دارند. لذا تست‌های پروازی صاعقه دو کابین هم با موفقیت انجام شد.

* وزارت دفاع در حال تولید انبوه صاعقه دو کابین

فرمانده مجتمع اوج نیروی هوایی ارتش در پایان خاطرنشان کرد: هواپیمای آموزشی برای همه کشور دارای جایگاه بالایی است و صاعقه دوکابین هم توسط وزارت دفاع در حال تولید انبوه است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 8
  • علیا ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    1 0
    موفق باشید. ان شا الله همونور که وعده دادید زودتر صاعقه ی ورژن 4+ هم به تولید برسه.
  • حسین ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    مگه قرار نبود امروز که یکشنبه هست رونمایی بشه؟؟؟ پس کی رونمایی میشه؟
  • ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    1 0
    زمانی‌ واقعا نیروی هوایی‌ مقتدر داریم که تکنولوژی ساخت موتور جت داشته باشیم.
  • رهگذر ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    3 0
    از مسئولان نظامي ميهنم تقاضا مي‌کنم روي جنگنده‌ها به شدت سرمايه گذاري کنند که خيلي خيلي عقبيم. انواع آنها هم لازم است. جنگنده‌هاي سرنشين دار کارهايي مي‌کنند که هيچ پهپادي توانايي آنها را ندارد. بمب‌افکن سنگين، رهگير، ناونشين، پشتيباني نزديک، هشدار دهنده و غيره و غيره و غيره. حتي اگر روي جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌هاي دوربرد هم سرمايه‌گذاري شود اصلا دور ريز محسوب نمي‌شود. خدا خيرتان بدهد.
  • ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    1 4
    خیلی پول میخواد. نداریم
  • علیا ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    2 1
    فکر کنم تورو میشناسم. توی همه ی بحث ها همین جمله رو تکرار میکنی. پسر خوب تو از کجا مطمئنی که چنین تولیداتی رو نداریم؟ داری میسوزی که نیروی هواییمون داره به مرور با تجهیزات بومی و داخلی و با تلاش نیروهای ایرانی به روز میشه؟ بسوز. اگر خواستی بگو به بچه ها بگم برات پس سوز هم بذارند تا بهتر و پر قدرت تر بسوزی
  • برنامه بودجه رهگذر ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    1 0
    با توجه به تقاضای شما حتماً امروز یه ردیف بودجه برای بمب افکن های دوربرد اختصاص میدیم. خیالت راحت. منتظر بودیم تو درخواست کنی...!
  • سعید ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    خب از حرفای این فرمانده عزیز میشه فهمید که نسل جدید صاعقه چگونه است ... ولی کمی انتظار داشتیم تقویت موتور و ایرودینامیک هواپیما هم مد نظر باشد ... ولی اگر همین مشخصاتی که ایشون گقتند اتفاق بیفتد ... توان نیروی هوایی را بشدت افزایش می دهد
  • سعید ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    خب از حرفای این فرمانده عزیز میشه فهمید که نسل جدید صاعقه چگونه است ... ولی کمی انتظار داشتیم تقویت موتور و ایرودینامیک هواپیما هم مد نظر باشد ... ولی اگر همین مشخصاتی که ایشون گقتند اتفاق بیفتد ... توان نیروی هوایی را بشدت افزایش می دهد
  • ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    نه عزیزم تو من رو نمی‌شناسی. تمام کامنتهای من از روی علاقه به کشور هست. اگر من رو میشناختی میدونستی ۳۰،۰۰۰ کامنت در سایتهای امریکای به نفع ایران و حزب‌الله نوشتم تا جایی‌ که من رو حقوق بگیر جمهوری اسلامی اسم میبرند! و اگر سربلندی ایران برایم مهم نبود اینجا نمینوشتم. اینقدر از سوختن ننویس که به یاد داعش می‌افتم برادر.
  • ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 2
    گیرم ۱۰ سال دیگه یه جنگنده نسل ۴/۵ هم ساختیم و آماده شد. باز هم همه‌ی تهدیدات جدی برای ما مجهز به اف ۲۲ یا اف ۳۵ هستن. یعنی کار بی‌فایده. بهترین کار اینه که مثل هند با یه کشور که توانایی ساخت جنگنده نسل ۵ رو داره همکاری کنیم و فناوری رو تا حد ممکن انتقال بدیم. وگرنه تا ۳۰ ۴۰ سال دیگه در عرصه نیرو هوایی حرفی برای گفتن نخواهیم داشت.
  • ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 3
    عرضه دارید یه ماشین به درد بخور تولید کنید طیاره پیشکشتون
  • علیا ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    برادر ایرانی من. اولا اسم بذاری به خودت احترام گذاشتی. دوما شما اگر دلسوز ایران و ایرانی هستی نباید بدون دانش حر بزنی. سوال اول من رو جواب ندادی. از کجا میدونی تولید موتور جت رو نداریم؟ البته من فکر نمیکنم بتونیم موتور بسیار پر قدرتی مثل yf110 بسازیم. شما ار دلسوزی بهتره به جای جکم دادن مبنی بر عدم ساخت موتور جت داخل ایران مثلا به شکل سوالی میپرسیدی. یا میگفتی امیدوارم تونسته باشیم چنین موتوری بسازیم . یا مثلا امیدوارم در حال ساخت و تکمیل چنین موتوری باشیم یا ...
  • ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    1 0
    برای ماشین بحث قیمت تمام شده مطرحه. ولی برای چیزهای نظامی بودجه نامحدوده...تا سقف درآمد فروش نفت...
  • رهگذر ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    "برنامه بودجه رهگذر"!!! برادر يا خواهر عزيز امنيت نباشه هيچ چيزي نداري! همه كارخانه ها و صنايع بزرگ و حساس با بمباران به باد فنا مي‌ره. دنباله‌اش هم زنجيره ادامه پيدا مي‌كنه. بلايي كه سر عراق اومد هنوز جلوي چشم ماست. من كاري به دولت ندارم ولي عقل مي‌گه به عنوان يك عضو از جامعه نصيحت به اميران يادت نره. راستي اين هم اسم بود خداييش؟!!
  • ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    پروفسور و اندیشمند گرامی :صنایع دفاعی یا صنایعی مثل خودروسازی تفاوت های بسیاری دارن .لطف کن درمورد چیزی که نمیدونی حرف الکی نزن ......قول میدیگ بهت نگیم لال...
  • ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    جناب علیا خوب به مثبت و منفی های این نظر نگاه کن. به منفی داره که اونم معلومه شما زدی. دو تا کشور تو دنیا واقعا موتور جت می سازند. امریکا و روسیه. دو سه تا کشور اروپایی مثل فرانسه و بریتانیا توانش رو دارن ولی به علت هزینه بالا از امریکا موتور می خرن. حتی چین هم نمی تونه موتور جت به درد بخور بزنه. بعد شما رو چه حسابی می گی ما موتور جت می سازیم؟ این برادرمون کاملا درست گفته با توجه به اینکه امریکا و روسیه به ما موتور نمی دن تا وقتی که موتور جت نسازیم اقتدار هوایی نداریم. حریدن سالی دو تا موتور RD33 از بازار سیاه و باز کردن J85 از F5 و بستنش رو صاعقه کاری از ما راه نمی ندازه. از این به بعد هم یاد بگیر به هرکس نظر مخالف تو داره انگ ضد نظام نزنی. این سایت پاتوق بچه حزب اللهی است.
  • علیا ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    اولا من نگفتم که میسازیم. اون دوستمون گفت نمیتونیم بسازیم و من گفتم از کجا میدونی که نساختیم. من میگم ندونسته حرف نزنیم. دوما مطمئنی اینجا فقط بچه حزب اللهی ها میان؟ مطمئنی همه بچه حزب اللهی ها یه نگاه یکسان به موضوعات مختلف دارند؟ بصیرتی که آقا میگه به این معنیه که خوب حرف دیران رو رصد کنیم. گاهی ظاهر برخی چیزها مثبته. ولی وقتی میبینی توی همه ی اخبار مربو به هواپیماهای ایرانی یه ناشناس همیشه یک جمله رو تکرار میکنه با این مضمون که ما نمیتونیم موتور جت بسازیم پس به هیچ جایی نرسیدیم نباید به ذهنمون خطور کنه که شاید ...
  • سلمان ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    ناشناس گرامی اینکه جنگنده های نسل 5 قابلیتهای بالایی دارن درست اما مهم نسل جنگنده ها نیست بلکه سلاح های مورد استفاده هم مهمه در جنگ اول خلیج فارس میگ 25 عراقی اونهم از نوع صادراتی که امکانات کامل مدل اصلی میگ 25 شوروی رو نداشت جنگنده اف 18 آمریکایی رو روی خلیج فارس سرنگون کرد یعنی جنگنده نسل 3 جنگنده نسل 4 رو میتونه شکست بده همین الان هم رافال و سوخو 35 در موارد زیادی بر اف 35 برتری دارند
  • MohammaD ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    داداش این هم گفتن که ممکنه عقب بیفته
  • MohammaD ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    ساخت موتور جنگنده کار هر کشوری نیست...ایران هنوز خیلی با ساخت موتور جت فاصله دارد...شک دارم موتور جت ساخته باشیم چون اگر بسازیم صد بار از رسانه ها اعلام میشه!
  • MohammaD ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    صنعت ماشین سازی تجاریه نمیشه داخل با کیفیت خوب تولید کرد..اگه تولید کاملا داخلی بشه قیمت ب شدت بالا میره حتی اگر اشغال باشه پس امکانش نیست...تولید جنگنده در ایران هم که دیگه تکلیفش معلومه فقط باید پول واسش خرج کنی که منطقی هم هست..هیچ کشوری هم که ازما نمیخره بعد هم بخاطر محدودیت موتور جت تولید انچنانی هم نمیشه
  • آرش ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    سلام یعنی اینکه بعضی از موتور جنگنده های معروف آمریکایی ساخت کشورهای کانادا و یا انگلستان هستش و یا کشور چین هنوز وارد کننده موتورهای توربوفن روسی ساترن برای جنگنده های ساخت خودش هستش معنیش این هستش که این دو کشور نیروی هوایی ضعیفی دارند؟ البته ان شا الله تعالی و به کوری چشم دشمنان اسلام و انقلاب بزودی بعد از تجربیات موفق در ساخت موفق مینی جتهای خانواده طلوع و ساخت تحت لیسانس و محدود موتور توربوپراپ تی وی 3 مربوط به هواپیمای ایران 140 و تلاش برای مهندسی معکوس موتور جت جنرال الکتریک جی 85 و پروژه ساخت موتور جت ملی ، جمهوری اسلامی ایران هم به جمع سازندگان موتورهای توربو جت خواهد پیوست
  • ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    دعوای غرب و روسیه بهترین موقعیته تا از تواناییهای نظامی روسیه بیشترین بهره برداری را بکنیم. البته نباید صرفا به خرید اکتفا کنیم بلکه باید با انتقال فناوری توجه ویژه داشته باشیم...
  • سعید ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    ان شاء الله با این هواپیما قلب رژیم اشغالگر رو هدف بگیرن آخ خدا یعنی میشه؟؟؟
  • ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    عزیزان کمی فکر کنید وقتی تو ساخت پراید که روی 4تا چرخ راه میره موندیم چطور میتونیم جت بسازیم
  • ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 1
    الان روسیه هم با این همه ادعا نتونسته نسل 5 بسازه شاید تونسته باشه 4.9 بسازه اما نسل 5 نیست فقط در حال حاضر توی کل دنیا آمریکاست تواناییشو داره
  • ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    والا خودروسازی را بدن به من خودرو پرنده تولید می کنم.....قضیه خودروسازی ایران مثل بیشتر موارد دیگر لحاف ملاست(مافیا اونم از نوع تنبلش )
  • ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    روحانی مچکريم
  • متخصص! ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    علیا جان، پسرم من که از بحث موتور جت سر در نمیارم اما تو زمینه تخصصی خودم که تقریباتمام اخبارش کاملا و واضحا دروغ بود! منظورم تولیدات داروهای پروتینی نوترکیبه. پیشرفت نمود داره عزیزم، نمیشه دیمی حرف زد که. موتور جت تولید میکنیم اما پراید سوار میشیم!!!! (قسمت میدم به جون عزیزت نظر منم پخش کن خسته میشم بس که چک میکنم ببینم پخش کردی یانه)
  • ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    2 1
    سرمایه گذاری روی هواپیمای جنگنده ، هدر دادن پول و زمان هستش چرا خودمون رو گول می زنیم . سوال اینجاست ایا هواپیمای جنگنده ساخت داخل توانایی رویارویی با F22 رو داره ، اگه ما میتونستیم جنگنده بسازیم تا حالا 1000 فروند F14 رو کپی کرده بودیم . فعلا قمپز در میکنیم مثل قاهر313 که ابروی مملکت رو به باد داد
  • ناشناس ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    دوست ناشناس17:39. فکر کنم میشناسمت. هر جایی که یکنفر به شوخی یا جدی اظهار نظری میکنه جنابعالی وارد میدان میشی درحالی که از بالا به همه نگاه میکنی با لحنی رکیک ،جواب میدی، من نمیدونم چطور تو همه زمینه ها ، نظر میدی و ابراز فضل میکنی ،باید بگم از طرز برخوردت یاد گروهای فشار میافتم،البته مطمئن هستم بر مسئله فیلترینگ این سایت هم دستی بر آتش داری که اینطور طاقت شنیدن صدای مخالف رو نداری.
  • حقیقت ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    1 0
    ناشناس 16:53 دقیقا حرف خوبی زده .ازطرفی .یکنفر ثابت کنه که مامیتونیم یک خازن یا مقاومت تولید کنیم .
  • MohammaD ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    ساخت برخی از این قطعات الکترونیکی به طور انحصاری در اختیار چند شرکت معدود در دنیاست
  • حسین ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    مستر رهگذر 1- الان دنیا داره پهبادی میشه شما میگی با سرنشین 2- ما حتی از روسیه (بجز موتور) توی ساخت پهباد تخصصی جلوتریم 3- موتور جت برای هواپیما عادی نداریم چه برسه به بمب افکن یا ترابری و... 4- سرمایه گذاری اینجور که ما میکنیم غلطه الان سامسونگ داره توپ و تانک میزنه و سود هم میکنه بویینگ محصولات غیرنظامی میده و با سود اونا تحقیقات میکنه نه پول بدیم برای یه هواپیما که خودمون هم نمیتونیم ازش استفاده کنیم چه برسه به صادرات الان این همه رادار خوب کو صادرات تا پشتیبانی مالی باشه برای تحقیقات جدید؟
  • ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    آقای علیا، شما پایین‌تر به یکی از نظرات که گفته بود باید موتور بسازیم گیر داده بودید و گفته بودید این‌طور تظراتی نگذارید. حالا من میخوام به شما بگم اتفاقا نظراتی مثل این نظر شما که صرفا آرزوی موفقیت کردند یا گفتند انشاالله میتوانیم و .... نظرات بی‌فایده هستن که نباید منتشر بشوند. اگر حرف حساب و نظر فنی دارید (خیلی از نظرات شما واقعا مفید هستند) نظر بگذارید، وگرنه همه‌ی ایرانی‌ها آروزی موفقیت دارند برای سپاه و ارتش.
  • Muhammed ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    2 1
    آقایان من خودم روسیه ای هستم و میگم روسها هم نمی تونند خوب ماشین بزنند. ماشینهای آنها از پراید شما بهتر نیست. ولی نظامی خیلی عالی هستند. پس اون بی سوادها که هیچ میگن ما ماشین نمیتونیم بزاسیم چه جوری اصلحه خوب می سازیم جوابشون فهمیدند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس