رئیس‌جمهور افزود: نقد کردن هم شیوه می‌خواهد و ای کاش در میان همه کتاب‌ها یک کتاب هم در زمینه شیوه نقد و نقادی بود و بالاتر ای کاش در کنار جایزه کتاب سال، جایزه نوجوان و جوانی را هم قرار می‌دادیم که بیشترین کتاب را در طول یک سال خوانده و ای کاش جایزه دیگری قرار می‌دادیم برای بهترین نقادان کتاب سال گذشته و حتی کتاب‌هایی که برنده کتاب سال شد.

به گزارش مشرق، حجت‌‌الاسلام حسن ورحانی رئیس‌جمهور صبح امروز یکشنبه در مراسم بسیت و دومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و دومین دوره جایزه جهانی کتاب سال حضور یافت.

در این مراسم که در سالن اجلاس کشورهای اسلامی برگزار می‌شود، غلامعلی حداد عادل رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس، علی جنتی وزیر ارشاد، حسین فریدون دستیار ویژه رئیس‌جمهور، حسام‌الدین آشنا مشاور  فرهنگی رئیس‌جمهور و برخی از چهره‌های اهل قلم و اصحاب فرهنگ و دانش نیز حضور دارند.

رئیس‌جمهور در این مراسم در سخنانی، گفت: به ظاهر به نظر می‌رسد از 150 سال پیش به این طرف که رسانه‌های دیگر به رقابت کتاب آمده‌اند، مطبوعات، رادیو، سینما، تئاتر، تلویزیون و در نهایت اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و انواع ابزار و وسایل برای ارتباط انسان‌ها و انتقال اندیشه‌ها امروز به صحنه آمده‌اند

وی افزود: شاید به نظر برسد که دوران کتاب تا حدی به سر آمده و رسانه‌های دیگر به ویژه رسانه‌های دیجیتال می‌توانند جایگزین کتاب شوند، اما واقعیت امر این است که کتاب به هیچ عنوان ارزش و جایگاه خود را از دست نداده است.

روحانی خاطرنشان کرد: همه آن ابزار و وسایل برای انتقال سریع‌تر مفاهیم و ارتباط سریع‌تر جایگاه ویژه دارند، اما اصل اندیشه و فکر و دانش هنوز هم در اوراق کتاب نهفته است.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه رادیو و تلویزیون و سینما و همه ابزار امروز ارتباطی در واقع ریشه آن از کتاب است، گفت: فیلم و تئاتر هم که یک هنر نمایشی است و فیلم‌نامه که اساس است از کتاب اقتباس می‌شود.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه در بسیاری از امور دقت و ظرافت و حتی گاهی لذت فقط در کتاب است، تصریح کرد: گاهی آدم از خواندن یک کتاب آن قدر مشعوف و لذتمند و سیراب می‌شود که هیچ چشمه سار دیگری نمی‌تواند جایگزین کتاب شود، البته کتاب به معنای عام کلمه، یعنی همه خلقت و همه موجوداتی که خداوند آفریده کلمة الله هستند و همه سرنوشت عالم دیروز و امروز و فردا در ام الکتاب است و در روز قیامت هم باز با کتاب مواجه می‌شویم که اقرأ کتابک؛ کفی بنفسک الیوم علیک نصیبا.

روحانی در ادامه اظهار داشت: همه جا کتاب است از آغاز تا پایان؛ افتخار ما این است که معجزه پیامبر ما کتاب است و موحدان دیگر را هم به عنوان اهل کتاب می‌نامیم و می‌خوانیم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه کتاب و مکتوب و قلم جایگاه خاص خود را دارد، بیان داشت: علی‌الظاهر آنچه که از روایات بر می‌آید در آن جهان بالا و والا نیز از کتابت و نوشته سخن به میان آمده و بارها در روایات ما آمده که بر ساقه عرش چنین نوشته شده که ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه، پس این کتابت و مکتوب و قلم همه جا حضور دارد، از عرش برین خدا تا بر روی سنگ‌ها و سنگ نوشته‌ها تا بر روی انواع ابزار و وسایلی که اندیشه را می‌توان در آنجا ثبت کرد.

وی با بیان اینکه چقدر سخت بود یک لحظه فکر کنید که زندگی می‌داشتیم و کتاب نبود، تصریح کرد: چگونه می‌توانستیم با 200، 500 و 1000 سال پیش ارتباط برقرار کرده و از فکر و اندیشه و ذوق و دیدگاه و نظریه آنها بهره ببریم.

روحانی با طرح این سوال که مگر اندیشه انسان چیزی جز تکامل هست؟ گفت: قدم به قدم این خشت‌ها به روی هم چیده شده است.

رئیس‌جمهور افزود: این فکر طلا و نقره کنار هم چیده شده و ساختمان اندیشه بشری را به وجود آورده که کتاب بهشت برین ما در این جهان و وسیله‌ای برای بهشت برین ما در آن جهان خواهد بود.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: البته که کتاب کلید است و باید همه قفل‌های زندگی را بگشاید، همه ابهام‌ها را باز کند و همه ظلمت‌ها را به نور و روشنایی تبدیل سازد.

وی در ادامه گفت: انقلاب اسلامی ایران که در آستانه سی و هفتمین بهار این انقلاب هستیم ریشه آن از کتاب بود و از قرآن بود و از حدیث بود و از مکتوبات راهبران این انقلاب و در راس آن امام عزیز و بزرگوار ما امام خمینی رحمت‌الله که اگر نامه‌های او و اعلامیه‌هایش و انتقال سخنان او یا از طریق نوار یا از طریق پیاده شده و مکتوب نبود، چگونه انقلاب پیروز می‌شد؟

روحانی اظهار داشت: بهترین روز در مکتوبات انقلاب آن روزی بود که کتاب حکومت اسلامی امام از نجف آمد و در ایران ولو مخفیانه پخش شد و برای اولین بار نظریه ولایت فقیه ایشان و اندیشه ایشان در زمینه فقه سیاسی منتشر شد و در واقع آن کتاب ما را وارد فاز جدیدی ساخت و همه سخنان امام و اعلامیه‌های امام و مکتوباتش بعد از پیروزی انقلاب بود که راه را برای مدیریت یک جامعه تحت عنوان حکومت اسلامی گشود و امروز هم کلماتش مجموعه آثارش وصیت‌نامه‌اش همه و همه راهنمای ما خواهد بود.

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: این شما فرهیختگان و این شما اهل قلم از زنان و مردان این بار سنگین را بر دوش دارید که طراوت انقلاب و تازگی انقلاب را تضمین کنید و مفاهیم انقلاب را بسط داده و توضیح دهید.

روحانی با اشاره به اینکه به همه جهانیان بگویید که انقلاب ما انقلاب اعتدال بود، تاکید کرد: به همه افکار جهان برسانیم و ابلاغ کنیم که در انقلاب ما خردسوزی وجود ندارد؛ کتاب سوزی وجود ندارد. در انقلاب اسلامی ما افراط وجود ندارد؛ تفریط وجود ندارد؛ عقلانیت، فهم، فقه و تفقه است و باز کردن گره از زندگی مادی و معنوی مردم است.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: این شما بزرگان و فرهیختگان و اصحاب قلم هستید که باید برای امروز جامعه ما بگویید چگونه باید بیندیشیم و فکر کنیم و حتی چگونه باید نقد کنیم.

وی افزود: نقد کردن هم شیوه می‌خواهد و ای کاش در میان همه کتاب‌ها یک کتاب هم در زمینه شیوه نقد و نقادی بود و بالاتر ای کاش در کنار جایزه کتاب سال، جایزه نوجوان و جوانی را هم قرار می‌دادیم که بیشترین کتاب را در طول یک سال خوانده و ای کاش جایزه دیگری قرار می‌دادیم برای بهترین نقادان کتاب سال گذشته و حتی کتاب‌هایی که برنده کتاب سال شد.

روحانی با بیان اینکه نقد یعنی وسایل حرکت، نقد یعنی مسیر تصحیح که البته نقد در فضای آزاد و امن امکان پذیر خواهد بود، گفت: اما نقد را باید یاد بگیریم، نه اینکه دو نفر چگونه راه می‌روند، نه اینکه چطور راه می‌رود، قدم را به کجا برمی‌دارد، این دوم مهم است؛ والا نقد کنیم که کند رفت و تند رفت و یک نفره رفت و سه نفره رفت؟

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: نقد کنیم به کجا رفتن و به چه سمت حرکت کردن و نتیجه قدم چه بودن و به چه مقصد رسیدن را و این برای ما بسیار مهم است. کفشش چطوری بود و رنگ لباسش چگونه بود و یک خرده هم به جواهر بپردازیم، به جوهر بپردازیم، به جای این همه پرداختن به اعراض، به ماهیت و وجود مسئله بپردازیم به جای اینکه آن همه در کم و کیف سخن می‌گوییم.

وی افزود: این شما بزرگان و فرهیختگان هستید که باید کتاب و مقاله بنویسید و نقد را تجلیل کنید و راه نقد را بیاموزید و حتی شما به ما بگویید بر کتاب چگونه باید نظارت شود نه اینکه ما به شما بگوییم.

روحانی خاطرنشان کرد: من معتقدم و پای می‌فشارم در هر زمینه‌ای متخصصان آن زمینه صاحب‌نظران آن بخش بهتر از دولت نظر می‌دهند، این را باور کنیم؛ تردید نکنیم؛ اصحاب قلم اصحاب کتاب راجع به کتاب بهتر از یک مدیر یک وزارتخانه نظر خواهند داد. چرا باور نمی‌کنیم؟ چرا باور نمی‌کنیم راجع به هنر اصحاب هنر بهتر بلدند سخن بگویند و اگر نقدی هست که همه جا هست آنها بهتر بلدند نقادی کنند، چرا با آنها مشورت نمی‌کنیم؟

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه این چه جفا و ظلمی است که بر علم و دانش و حرکت تکاملی کشور و توسعه و مملکت روا نمی‌داریم؟ گفت: چرا نظر آنها را نمی‌گیریم؟ مگر آنها که عمری در اقتصاد کار کردند و هزاران ساعت درس دادند و تدریس کردند اقتصاد را بهتر از مدیر معمولی که او هم یک نفر از صاحب نظران است جمع آنها از این یک نفر بهتر نمی‌تواند تشخیص دهد؟ راه را باز کنیم و سوءظن‌ها را کنار بگذاریم.

وی با اشاره به اینکه هر کسی را با یک بهانه کنار نگذاریم، تصریح کرد: صاحب‌نظران و اندیشمندان و حوزه و دانشگاه دیده‌ها و کتاب خوانده‌ها و نوشته‌ها جواهرات و معادن ما هستند. به کوچک‌ترین بهانه می‌شود یک معدن طلا را بست؟ یک تکه طلا که از کوه بیرون می‌آوریم و عیارش کم بوده، می‌گویند در کوه را ببندید؛ این کوه اشکال داشته است.

ادامه دارد ...
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • عباس ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    ای کاش کتابی هم درباره نحوه برخورد با منتقدین وجود داشت
  • ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    مشرق روحانی گفت تراشیده نگفت خراشیده . خبر را بخوان
  • ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    رییس جمهور محترم نفرمودند کیا فکر میکنند زبان خارجی یعنی مسیر شیطان
  • یاسر ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    عالی بود خداییش روحانی یه دونست. بسیجی و ساده زیست و مهربان و انقلابی و دلسوز و ناجی و با تدبیر و مستحکم و دلاور
  • مرتضیsk ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    دولت محترم به وعدهایش عمل بنماید ، درس و مَشق نحوه نقد پیش کش ! کتابِ عمل به وعده وعیدهای انتخاباتی
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    چرا به جای این حرفها از اشتغال و تولید سخن نمیگویند اقایان
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    موفق باشید مشرقی ها ی عزیز و ..
  • کیان ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    آقای روحانی! کاش یک کتاب هم در مورد نحوه نقدپذیری وجود داشت، حتما برایتان ارسال می کردم. با هزینه خودم. آن وقت با عصبانیت داد نمی زدم و به مردم نمیگفتم بی سواد، بی عقل، یا .... خلاصه اینکه آزادی هست ولی نمیدونم شما کجا دنبالش میگردی، توی دانشگاه؟ خوب شد جای احمدی نژاد نیستی، چقدر انتقاد کردند، سکوت بود، هنوز هم روزنامه های شما اون رو زیر سوال می برند باز هم از او می ترسند، چرا؟ چون همه مشکل دارند و می ترسند که برملا شود. اگر طرفداران شما از احمدی نژاد ایراد قانونی ای تا حالا معطل نکرده بودند
  • ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    ساده باورانه فکر نکن آقای رئیس جمهور خارجی صحبت کردن و راه رفتن هم میتواند استقلال زدا باشد
  • ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    حاج آقا حالا کی به رنگ کت و شیوه راه رفتن انتقاد کرده غیر خودتون
  • ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    تازه اگه مهم نیست چرا خودت همیشه سعی می کنی این مسائلو رعایت کنی
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    مطالعه کتاب اخلاق و کتاب برخورد با بهترین مردم دنیا و کتاب صداقت در گفتار و کتاب عمل به وعده ها و کتاب وطن پرستی بیشترین نیاز این دولت می باشد.
  • حقگو ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    چقدر جالبه: حتی شما به ما بگویید بر کتاب چگونه باید نظارت شود نه اینکه ما به شما بگوییم... خوب، همين حرفها را قبل از رياست جمهوري، به منتقدان فرموديد، ولي بعدا که به شما گفتند، يک مشت نادان، بي سواد، جاهل و ... شدند. خوب اين بيچاره ها هم ميترسند اگر به شما بگويند از اين قبيل افراد شمرده شوند.
  • ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    هر هر هر کر کر کر یاسر
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    حاج حسن حالا نتیجه ی این پیاده روی چی بود تِرک برداشتن سازمان تحریم ها!؟ ما که چیزی ندیدیم نه تحریم صنعت خودرو نه هواپیما لغو نشدن نصف تاسیاست هسته ای پلمپ شد تحریم های جدید هم خلاف تعهد ژنو وضع شد فقط حاتم بخشی کردن و کمی از پولای بلوکه شده ی خودمونو پس دادن و در مقابل یه سری دیگه از داریی هامونو به مبلغ بیشتری بلوکه کردن
  • ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    آقای روحانی نرمش کافیست کمی قهرمانانه رفتار کنید ! صلحتون با آمریکا نتیجه نداد کمی اقتدار نشون بدید !
  • گمنام ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    اي كاش نحوه برخورد با منتقدينم كتاب بشه عزت ملي هم تعريف بشه براي ظريف الممالك شما فرهنگ ايراني اسلامي هم تعريف بشه براي جنتي شما
  • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    کتاب هم دو نوع است کتاب مفید و کتاب ضاله و گمراه کننده که خرید و فروشش هم حرام است حالا شما بیا آسمون ، ریسمون کن بگو کتاب عرش و کتاب عمل و ... اینا به کتاب های بشری ربطی نداره بعد هم کفی بنفسک .... حسیبا درست است نه نصیبا
  • علی ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    آقای روحانی،با خارجی حرف بزنیم، گوشه استقلال خراشیده نمی شودبلکه اگر مثل ارباب و نوکر با کشور های غربی برخورد کنیم،استقلال خدشه دار می شود.
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    آقای رییس جمهور خواهش می کنم کمی هم به فکر تولید و اشتغال و جوونها باشید. نه اینکه همه فکر و ذکر رییس جمهور این باشه که در سخنرانی های هر روزه شان به منتقدان انگ های مختلف بزند. به نظر می رسد دولت تنبل است و حوصله برنامه ریزی و کار و تلاش و فکر کردن به راه حلهای درست برای پیشرفت ندارد، نشسته دست رو دست گذاشته و فقط سبیل آمریکایی ها رو چرب میکنه تا لطفی کنند و کمی از مشکلات اقتصادی مان بکاهند. من با مذاکره مخالف نیستم اما آقای رییس جمهور خواهش می کنم از دولتی ها بخواهید تنبلی را کنار بگدارند. به فکر راه حل باشند.
  • ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    كتابي باعنوان (حق انتقاد )وجوددارد بگوييد دفتر تان تهيه كند
  • ناشناس ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    ایکاش کمی به انتقادات دلسوزان کشور توجه میکردید و از مسیر اشتباهی که در پیش گرفته اید بر میگشتید و بر مبنای عزت و حکمت و مصلحت مذاکره میکردید.
  • ناشناس ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    آقای روحانی توجه کنند که به هردستی نباید دست داد ....
  • سعید ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    روحانی ساده زیست / ساده ی ما رو بزیست
  • محمد علی ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    روحانی با تدبیر تحریم رو بردار با کف گیر
  • سعید ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    روحانی مهربون / ترکوندیمون از درون
  • سعید ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    نه قرمز نه آبی / روحانی انقلابی!
  • سعید ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    روحانی قهرمان / برو با اوباما بمان
  • ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    تصحیح میکنم منظورم تاسیسات هسته ای بود !
  • ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    من نمیدونم چرا این روحانی انقدر به نقد علاقه دارد
  • ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    آقای رئیس جمهور حمله به دیگران را خود شما یاد همه دادید هنوز به کرسی سیاست تکیه نزده بودید که هجمه شما به دولت نهم و دهم شروع شد و تمامی ناکامی های خود را به گردن یا دولت قبل می اندازید یا به گردن منتقدین که اجازه نمی دهند دست اندرکاران این دولت هرکاری که دلشان می خواهد بکنند اگر امروز مدددم اختیار انتقاد نداشته باشند که شما هر کاری دلتان بخواهد انجام می دهید
  • ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    :)))))))))))))))))) همه چیزا رو که گفتی بی خیال ُوجدانت به ساده زیستی چطور رضایت داده!
  • ریاستی ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    اقای رییس جمهور بحق رو نگته اساسی دست کذاشتن.راستی بدهست گه ادم در گسوت رییس جمهور نسیت به مردم خودش بگه نمیشه همه رو با یک چوب برانند.در سخنرانی اصفهان.مگه مردم بره هستند حالا اگه این حرف رو احمدب نراد زده بود گه اسمون به زمین میومد.
  • حمید ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    بزرگترین دغدغه های دولت یازدهم! فردا کجا سخنرانی کنیم؟ فردا چطوری به احمدی نژاد گیر بدیم؟! و اما بعد؛ نیکا شهری که بدش تو باشی احمدی نژاد! تو با اینها چیکار کردی که ...
  • سعید ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    ههه شعار احمدی نژادو داری به روحانی میدی عجبا
  • سعید ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    آفرین علی آقا حرفت لایک داشت
  • سعید ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    آقای روحانی اگر حرف منتقدین غیرمنطقیه چرا شما از این حرفها اینطور برآشفته شدید؟ اگر موضع شما عقلانی و منطقیست که با منطق و بدون حاشیه جواب منتقدان رو بدید نه اینکه طرح کنندگان انتقاد رو زیر سوال ببرید!
  • حسین ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    مناظره های انتخاباتی خیلی وقت پیش تمام شد.الآن زنگ حساب است و کلی گویی و تمسخر مشکلی را حل نمی کند. ادب مرد به از دولت اوست
  • میلاد ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    اینقد مارو شرمنده خودت نکن جناب روحانی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس