کد خبر 387418
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۱

تحریم های صادره از سوی شورای امنیت سازمان ملل علیه شخصیت های انقلابی یمن در حالی است که انقلابیون یمنی لانه های تروریست های القاعده وابسته به سعودی را در استان های مختلف یمن شناسایی و منهدم نموده و ضربات سنگینی بر آنان وارد کرده اند.

به گزارش مشرق، شورای امنیت سازمان ملل بامداد عصر امروز (شنبه) برای بررسی تحولات یمن نشست فوق العاده ای را برگزار خواهد کرد. این نشست احتمالا در پی مخالفت آمریکا با تشکیل شورای ریاستی از سوی یمنی ها پس از استعفای عبدربه منصور هادی برگزار می شود . علاوه براین چندی پیش نیز شورای امنیت تحریم های هدفمندی را علیه برخی شخصیت های یمنی از جمله رییس جمهوری پیشین! و دو رهبر ارشد حوثی به بهانه تهدید صلح و ثبات کشور و ممانعت از فرآیند سیاسی اعمال کرده بود. با این وجود بررسی تحریم های بیشتر علیه انقلابیون یمنی یکی از محورهای مورد بررسی در نشست عصر امروز شورای امنیت سازمان ملل محسوب می شود.

 از میان نامهایی که در‌آستانه تحریم شورای امنیت قرار گرفته اند نام علی عبدالله صالح دیکتاتور مخلوع یمنی طبیعی بلکه حتی به تعبیری دیرهنگام صورت گرفته لیکن نام دو رهبر ارشد حوثی که این روزها فتوحات گرانسنگی را علیه لانه های تروریستی القاعده در سراسر یمن نسیب یمنی ها کرده اند حیرت انگیز و در عین حال تردید آمیز می نماید به گونه ای که بسیاری از ناظران سیاسی براین باورند شورای امنیت با این اقدام مستقیما در امور داخلی یمن دخالت کرده و آماده ایجاد تغییراتی در یمن به نفع جریانی خاص و علیه منافع ملت یمن در این کشور است.

درخصوص تحریم های شورای امنیت و نشست اضطراری امروز این شورا و همچنین ‌موضع گیری های مداخله جویانه  آمریکا در یمن ذکر چند نکته ضروری به نظر می رسد:

نخست؛ خبر تحریم مقامات یمنی آن هم در شرایطی که ملت یمن جشن ملی برای سامان بخشی به ساختار حکومتی از یک سو و نابودی لانه های تروریستی از سوی دیگر براه انداخته اند پرسش هایی را نسبت به رفتار مشکوک شورای امنیت سازمان ملل در قبال ساختار جدید یمن قرار داده است. شورای امنیت با چه مجوزی ساختار قانونی و نمانیدگان قانونی یک دولت و حاکمیت دارای پشتوانه مردمی را تحریم می کند؟ این رفتار شورای امنیت چه معنای جز ناامن سازی و نادیده گرفتن آرای یک ملت محروم می تواند داشته باشد؟

دوم؛ براساس اخبار روزهای اخیر یمن،‌ دولت و انقلابیون لانه های تروریستی بسیاری از القاعده وابسته به عربستان سعودی  را دراستان های لحج  و اب شناسایی و منهدم کرده و شکست سنگینی را از حیث نظامی و روحی بر این سازمان و حامیان آن  وارد کرده اند. تحریم شخصیت هایی که در این پیروزی های بی نظیر سهم بالایی داشته اند این پرسش را مطرح می کند که آیا شورای امنیت بواقع در کنار القاعده ایستاده است؟ این شورا که هدف از تاسیسش برقراری امنیت و ثبات در جهان عنوان شده آیا به جای برقرار کنندگان امنیت از نا امن سازان پشتیبانی می کند؟ از این رو بسیاری، اقدام اخیر شورای امنیت را مشکوک توصیف می کنند.

سوم؛ رفتار شورای امنیت سازمان ملل تکرار خطایی است که این شورا در پیروی از سیاست های اشتباه آمریکا در سوریه مرتکب شد. در سوریه نیز شورای امنیت به جای قرار گرفتن در کنار دولت و نظام سوریه برای نابودی گروههای تروریستی چند ملیتی در کنار این گروهها و علیه حاکمیت سوریه قرار گرفت. نتیجه این خطای راهبردی شیوع ویروس تروریسم نه تنها در خاورمیانه  که در کشورهای اروپایی بود. از این حیث فرانسه به عنوان عضو دائم شورای امنیت بیش از هر عضو دیگری می بایست در کنار ملت یمن در مقابله با تروریست های القاعده قرار گیرد نه اینکه دنباله روی سیاست های آمریکا در شورای امنیت.

چهارم؛ رفتار جدید شورای امنیت و آمریکا در قبال تحولات یمن بار دیگر ثابت کرد غرب بنا ندارد از اشتباهات تاریخی خود در قبال ملت های مسلمان و غیر مسلمان عدول کند و لذا این موضوع وظیفه دولت هایی چون روسیه و چین از یک سو و جبهه مخالف منافع استعماری امریکا در منطقه را در قبال ملت ها برای مبارزه با تروریسم دو چندان می کند.

پنجم؛ و دست آخر اینکه دخالت آشکار در امور داخلی یمن به عنوان یک کشور اسلامی، تلاش پیگیر وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران را برای دفاع از هویت ملت یمن می طلبد. ایران کشوری است که فارغ از زد و بندهای سیاسی رایج در مناسبات بین المللی و براساس اصل استقلال در سیاست خارجی خود همواره منافع ملت ها را بر منافع قدرت های زورگو ترجیح داده و اساسا با پیگیری چنین سیاست هایی مورد اقبال عمومی ملت های جهان واقع شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس