کد خبر 388255
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۹

در پی درخواست شورای همکاری خلیج فارس از شورای امنیت سازمان ملل متحد برای دخالت در یمن، اندیشکده بروکینگز به بررسی اقدامات احتمالی عربستان در یمن پرداخت.

 به گزارش مشرق، اندیشکده آمریکایی بروکینگز در پی کنترل اوضاع یمن توسط حوثی ها به بررسی پاسخ ها و اقدامات احتمالی عربستان سعودی و شورای همکاری خلیج فارزس برای برکناری حوثی ها از قدرت پرداخت.

در این گزارش با اشاره به درخواست شورای همکاری خلیج فارس از شورای امنیت سازمان ملل برای کنار گذاشتن حوثی ها از قدرت که این شورا آن را کودتا نامیده است با طرح سوالی اینطور آمده است: پاسخ عربستان و شورای همکاری خلیج فارس به سیطره حوثی ها بر یمن چگونه خواهد بود؟ آیا عربستان بار دیگر از جنبش جدایی طلب «هیراک» در جنوب برای تضعیف حوثی های حمایت خواهد کرد.

نویسنده با اشاره به حمایت عربستان از این گروه جدایی طلب در سال های گذشته که خواستار تشکیل یمن جنوبی بود، می نویسد: چهار سال پیش «علی سالم بیض» دیکتاتور کمونیست سابق جمهوری دموکراتیک خلق یمن توافقنامه اتحاد دو یمن را که با علی عبدالله صالح امضاء کرده بود، رد کرد. بطوریکه جنوب یمن خود را جمهوری دموکراتیک اعلام کرد که در پی این واقعه عربستان سعودی اقدام به کمک مالی و تسلیحاتی از «علی سالم البیض» کرد و حتی جنگنده های میگ 29 خریداری کرد و در اختیار وی قرار داد اما علی عبد الله صالح با شکست دادن سالم بیض وی را به عمان تبعید کرد.

وی در حال حاضر در لبنان به سر می برد و در بیروت یک شبکه رادیو و تلوزیونی بنام «عدن لایو» را در اختیار دارد که برای مناطق جنوبی یمن و عدن که اکثرا سنی نشین هستند برنامه پخش می کند.

نویسنده معتقد است کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و عربستان به علت داشتن قدرت مالی زیاد این توان را دارند تا به سنی های جنوب یمن که ماوای بسیاری از القاعده این کشور و شبه جزیره عربستان هست کمک کنند تا حتی با جذب جنگجویان خارجی برای مقابله با حوثی ها به نفع عربستان بجنگند.

در انتهای این گزارش آمده است: ریاض به سادگی حوثی ها را بایکوت خواهد کرد. در این راه سازمان ملل هم از شورای همکاری خلیج فارس حمایت خواهد کرد و این شورا سنی ها را در برابر حوثی ها حمایت مالی خواهد کرد و قطع کمک های مالی و فشار به کارگران یمنی در کشورهای عربی موجب خواهد شد تا دولت صنعا با فاجعه مالی مواجه شود.

نویسنده معتقد است حداقل کاری که عربستان برای تضعیف حوثی ها انجام خواهد داد حمایت از استقلال جنوب یمن خواهد بود.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    عربستان هیچ غلطی نمی تونه بکنه کوچکترین تحریکی مساوی با مسلح شدن شیعیان خود عرستان به دست حوثی ها ست، صادرات نفتش هم قطع میشه این حوثی ها با کسی شوخی ندارن مارو نبین حالا گرفتار یه دولت ترسوی قجری شدیم، حوثی و ما ادراک ماالحوثی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس