نمی‌دانم در این روزگار، چطور اغلب فیلمسازها علامه دهر شده‌اند و می‌خواهند در مجاز بودن یا نبودن احکام دین خدا نیز نظر بدهند. چطور آنها به خودشان اجازه می‌دهند که حکمت خدا را جهالت بپندارند و افکار خود را عین حقیقت و عدالت؟!

گروه فرهنگی مشرق ـ نمایش فیلم‌های جشنوارۀ فجر در روز ششم از ساعت 13 آغاز شد. امروز به جای شش سئانس متداول هر روز، فقط چهار سئانس وجود داشت و در سئانس اول دو مستند به نمایش درآمد. فیلم‌های اکران شده در روز ششم جشنواره به این ترتیب هستند:

مستند جای خالی/ کمیل سوهانی
مستند آزادراه/ محسن خانجهانی
ماهی سیاه کوچولو/ مجید اسماعیلی
من دیگو مارادونا هستم/ بهرام توکلی
کوچه بی‌نام/ هاتف علیمردانی
 
مائوئیست‌ها
ماهی سیاه کوچولو/ مجید اسماعیلی
خلاصه داستان:
فیلمی در حاشیۀ واقعه 6 بهمن 1360 جنگل‌های آمل.
 
نخستین ساختۀ سینمایی مجید اسماعیلی، با تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی و فیلمنامۀ علی طالب‌آبادی، در مدت 5ر82 دقیقه روایتگر گوشه‌ای از واقعۀ آمل است. مریلا زارعی در نقش شهرزاد با سلاح دوربین‌دارش به نزد فرمانده (جمشید گرگین) می‌آید و برای جنگیدن اجازه می‌گیرد. و ما در ادامه از نیت پنهان او باخبر می‌شویم.

جاهلانی که بر منبر رفته‌اند!

نخستین ساختۀ سینمایی مجید اسماعیلی، خوش‌نما و چشمگیر از کار درآمده است. مریلا زارعی در نقش یک چریک، ذهنیت مخاطبان را از نقش الفت که سال گذشته برای بازی در آن برندۀ سیمرغ شد تغییر می‌دهد. فیلم به لحاظ اینکه در یک محیط محدود بازی شده است عملاً یک نمایشنامه با شخصیت‌هایی انگشت‌شمار است.

جاهلانی که بر منبر رفته‌اند!

ای کاش می‌شد فیلم بزرگ‌تری دربارۀ این واقعۀ مهم ساخت. این فیلم کوچک، با بودجۀ یک فیلم تلویزیونی فقط توانسته به حاشیۀ آن واقعه بپردازد. نوشته‌ها و توضیحات اول و آخر فیلم، مؤید نظر راقم می‌تواند باشد. واقعاً حیف است که هیچ ارگان دولتی و یا نهادی برای این موضوع پیش‌قدم نشود و جناب شفیعی مجبور باشد دربارۀ این واقعه، فیلم کوچکی با بودجۀ شخصی بسازد.

 
دست خدا!
من دیگو مارادونا هستم/ بهرام توکلی
خلاصه داستان:
دعوای حیدری ـ نعمتی دو خانواده و فرزندانشان.
 
مارادونا، سومین فیلم به تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی در جشنوارۀ امسال است. جناب فیلمساز، قصۀ خود را با ریتم بسیار سریع روایت می‌کند. ماجرای نویسنده‌ای (صابر ابر) که قصه‌ای به نام «من دیه‌گو مارادونا هستم» نوشته و فرهاد (سعید آقاخانی) آن را به نام خود چاپ کرده است. حالا فرهاد مجبور گشته به عوض آن، قصۀ دیگری بنویسد و به نویسنده بدهد. شخصیت‌های این فیلم در واقع اشخاص آن قصه‌اند که فرهاد (سعید آقاخانی)، آن را از زندگی اطرافیانش اقتباس می‌کند و خودش نیز در قصه هست. بدین لحاظ تفاوت چندانی میان خیال و واقعیت در این فیلم، نمی‌توان قائل شد.

جاهلانی که بر منبر رفته‌اند!

آذر و آزاده (هر دو با بازی گلاب آدینه) دو خواهرند که میان فرزندانشان نزاعی صورت می‌گیرد؛ بابک (هومن سیدی) برادر کوچک فرهاد، نامزدی خود را با مهشید (مهسا علافر) به هم می‌زند. لذا پیمان (بابک حمیدیان) برادر مهشید، سنگی به شیشۀ خانۀ آنها پرتاب می‌کند و نزاع اساسی و تاریخ‌ساز فیلم، شروع می‌شود.

جاهلانی که بر منبر رفته‌اند!

این فیلم 90 دقیقه‌ای بیش از 100 دقیقه دیالوگ دارد. شخصیت‌ها در خیلی از مواقع، به طور همزمان صحبت می‌کنند. یادم نمی‌آید که فیلمی دیده باشم که تا این اندازه ذهن و گوشم را خسته کرده باشد. به این لحاظ باید فیلم را در رکوردهای گینس ثبت نمود. بنده این فیلم را به هیچ عنوان نمی‌توانم نوعی از سینما قلمداد کنم. بدین لحاظ برایم به اندازۀ کمدی‌های بکوب بکوب تاریخ سینما مبتذل و بی‌ارزش است.

به نظر می‌رسد که فیلم با زبان تمثیل قصۀ خود را حکایت می‌کند؛ ستاد بحران، دست خدا، مقاومت خاله و بازگشت وی از بیمارستان و غیره. راقم امیدوار است که اشتباه کرده باشد. می‌خواهم بگویم که هرچند اگر خلق خدا متوجه نشوند بالاخره خدای تعالی نیّت دل‌ جناب توکلی را علن خواهد کرد، چنانکه فرموده است: و اللهُ مخُْرِجٌ مَّا كُنتُمْ تَكتُمُون‏ (بقره/ 72).

 
علامه‌های جاهل!
کوچه بی‌نام/ هاتف علیمردانی
خلاصه داستان:
حکایت حاج مهدی (فرهاد اصلانی) و همسرش احترام (فرشته صدر عرفایی) و سه دخترش که در کوچۀ شهید علیرضا بی‌نام زندگی می‌کنند.
 
فیلم روایت‌گر زندگی یک خانواده مذهبی است. مادر (صدر عرفایی) و دختر بزرگش فاطمه (ستاره پسیانی) رسماً چادر مشکی می‌پوشند. محدثه (باران کوثری) اما وصلۀ این خانواده نیست. او دور از چشم خانواده با مردی همسردار (امیر آقایی) رابطه دارد و مترصّدِ ازدواج با اوست. دختر کوچکتر به نام نصیبه (ملیسا ذاکری) نیز عاشق حمید (محمدرضا غفاری) است. حمید پسر فروغ خانم (پانته‌آ بهرام) است که در طبقۀ اول همین خانه زندگی می‌کنند. فروغ، دختر عمۀ حاج مهدی (اصلانی) است.

هاتف علیمردانی از سال 1389 تاکنون، سالانه یک فیلم در جشنوارۀ فجر داشته است. دو فیلم نخست او در ژانر کودک بودند. علیمردانی با فیلم به خاطر پونه (1391) به ژانر سینمای اجتماعی وارد شد و سال گذشته نیز فیلم دیگری به نام مردن به وقت شهریور (1392) ساخت که هنوز اکران نشده است. کوچۀ بی‌نام پنجمین فیلم متوالی اوست که 81 دقیقه دارد و توسط منصور لشکری قوچانی (تهیه کنندۀ عصر یخبندان) تهیه شده است.

جاهلانی که بر منبر رفته‌اند!

فیلم، عقاید این خانوادۀ مذهبی را با جزئیات بسیار به تصویر می‌کشد و حتی وارد مجلس ذکر زنانه می‌شود. هنرنمایی افراد حرفه‌ای سینمای ایران از جمله محمود کلاری در مقام مدیر فیلمبرداری به کارگردان این امکان را داده تا سبک زندگی یک خانوادۀ مذهبی را تصویر کند. آنچه فیلم را حائز اهمیت کرده، همین است. البته نباید از بازی خوب باران کوثری نیز به راحتی گذشت. اما فیلم از سوی دیگر، اقتباسی است از نمایشنامۀ اشباح (1881) نوشتۀ هنریک ایبسن نمایشنامه‌نویس نروژی که جناب مهرجویی سال گذشته فیلم ناموفقی به همین نام از آن ساخت. تفاوت این دو داستان در این است که در آنجا یک پدر دائم الخمر مرتکب خطا می‌شود و در این فیلم این خطا از یک پدر مذهبی تمام عیار سرمی‌زند.

نمی‌دانم در این روزگار، چطور اغلب فیلمسازها علامه دهر شده‌اند و می‌خواهند در مجاز بودن یا نبودن احکام دین خدا نیز نظر بدهند. آنها به بهانۀ آسیب‌شناسی اجتماعی برخی احکام دین خدا مانند تعدد زوجات و متعه را حرام می‌‌کنند و در عوض، بعضی تحریمات دین خدا را مجاز می‌‌شمارند. چطور آنها به خودشان اجازه می‌دهند که حکمت خدا را جهالت بپندارند و افکار خود را عین حقیقت و عدالت؟!

جاهلانی که بر منبر رفته‌اند!

به راستی وضع زنان کشور ما با سایر کشورهای مسلمان، تفاوت آشکاری دارد. در حدیثی از حضرات معصومین(ع) چنین نقل شده است: «الناس علی دین مُلوکِهم» (بحارالانوار، ج 102، ص 7). یعنی مردم به سیاق حاکمان رفتار می‌کنند. فرح پهلوی در اواخر دهۀ 1340 زنی به نام مهناز افخمی را به عنوان وزیر مشاور در امور زنان منصوب کرد و او در سال 1353 قانون مدنی را تغییر داد و قانون جدیدی به نام «حمایت خانواده» تصویب کرد که طی آن ازدواج ثانوی مرد فقط به شرط رضایت همسر اول، مجاز شمرده می‌شد (نگا. زنی که "اشرف پهلوی" را الگوی زندگی می‌داند+تصاویر). این شرط غیر شرعی بعد از انقلاب ملغی شد ولی آثار وضعی آن تا همین الآن نیز باقی است. تناقض این قانون در آن است که اصلی‌ترین علت ازدواج مجدد مرد، نارضایتی از همسر اول است. به عبارت دیگر، چطور می‌توان جواز ازدواج مجدد را به دست همسر ظالمی سپرد که موجِد اصلی این بحران بوده است؟

فیلمسازان در این روزگار جواز دارند تا دربارۀ همه چیز و همه کس نظر بدهند. برخی از آنها حتی به خود اجازه می‌دهند که حکمت خدا را جهالت بدانند و تراوشات ذهنی خود را به وزن طلا به مردم بفروشند. اما آیا دیده‌اید فیلمسازی را که سعی کند تا حکمت احکام الهی را تبیین کند؟ چرا چنین افرادی وجود ندارند؟ بنده تعهد می‌سپارم که اگر کسی چنین قصدی داشته باشد و خود را برای خداوند خالص نماید، دنیا و آخرتش تضمین خواهد شد و حق تعالی دل‌های مردمان را به سوی او سوق خواهد داد، چنانکه برای امام خمینی(ره) صورت داد.

آیا یک جوانمرد در این بازار ملعبه یافت می‌شود یا هنوز همگان می‌خواهند علامۀ دهر باشند؟!
 
امیر اهوارکی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رونیکا ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    به عزیزانی که دوست دارند این قماش فیلم ها را نگاه کنند توصیه میشود یک پاکت تهوع کنار دستشون داشته بشند
  • محمدحسین ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    امسال جشنواره افتضاح بود . من اکثر فیلمهارو رفتم . سوژه ها بی محتوا و تماشاگر پسند نبودند . انگار کارگردانها در توهم شخصی خود هستند . جای خالی فیلمهایی شبیه آژانس شیشه ای و رنگ خدا و ... واقعا خالیه . جشنواره ام جشنوارهای قدیم
  • ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    مشرقیون شما ها فکر کنم اهل حاشیه خلیج فارس باشید که انقدر از تعدد زوجات حمایت می کنید .
  • يه روستايي ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    نه ما از اهالي دهكده خدا هستيم شما و دستاي جناي عالي دنبال به زير كيدن خدا و احكامش هستيد . از تعدد زوجات بگير تا ارايش زنان و حكم قصاص و ... اري اين چنين است اي برادر
  • بهروز ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    ایول امیرخان جانا سخن از زبان ما میگویی مدتی قبل یک شناسنامه تبعه سوریه رو دیدم که مال جوانی 30 ساله بود و چهار صفحه مخصوص زوجات داشت و بقیه صفحات مخصوص فرزندان و توضیحات و ... خنده ام گرفت و صاحبش گفت فعلا یکی دارم ولی برای بقیه چون شرایط سوریه جنگی است نمی توانم اقدام کنم ولی... یعنی حتی در کشورشون برای شناسنامه مردان 4 صفحه تدارک شده است و برای مردی که تمول مالی دارد و عدالت ظاهری و عامه پسند دارد چه اشکالی دارد که زن مجدد بگیرد. بدیهی است که عدالتی که در قرآن کریم آمده است عدالتی است که در نظر عامه مردم جلوه کند و بگویند که فلانی اهل عدالت است یعنی ملکه عدالت را داراست هر چند خود قرآن که کلام خدای متعال است دستور به عدالت بین همسران می دهد و در عبارتی به این مضمون میفرماید هر چند که میل شما به یکی بیشتر از دیگری باشد یعنی عدالت ظاهری ملاک عمل است و نه عدالت باطنی . یعنی نفقه یکسان و بنا به تعداد فرزندان از هر زوجه ، حق قسم یا همان حقی که هر زنی برای همراه شوهر بودن دارد مانند اینکه ایام هفته یا ماه را بین زنان خود تفسیم کند و در کل طوری عمل کند که فرقی بین زنان در نگاه عامه مردم و نزدیکان نگذارد ولی این را باید دانست که فقط خداوند، عالم به نهان و آشکار خلایق است و از دلها فقط او خبر دارد . لذا از قشر محترم نسوان که بعد از این کلی کامنت - میذارن عاجزانه تقاضا دارم که مردان را به هوسرانی متهم نکرده و عدالت علوی را مبنای تعدد زوجات ندانسته و در بوق و کرنا نکنند و در باره طبیعت مرد که جز مردان و خدای متعال کسی به آن واقف نیست ورود نکرده و قلم فرسائی نکنند . با عرض پوزش از همه خانمها . درود به همه مردان عدالت پیشه و بدبخت زن ذلیل و تک همسر. وعده ما برای تعدد زوجات به قیامت و شرمنده از روی اولیاء خدا که ما مردان ایرانی و مسلمان نتوانستیم سنت نبوی را به درستی ارج نهاده و احیا کنیم. مرگ بر فرح پهلوی که خیانت ها و زن بارگی های شوهرش شاه و مردان دربار را با تصویب قوانین محدود کننده برای مردان پاسخ ناعادلانه داد و همه مردان ایرانی و مسلمان را مانند شاه عیاش و خانم باز تصور نمود. هر چه که میکشیم از دست این پهلوی ها بود البته برخی مسئولین هم بعد از انقلاب آب به آسیاب پهلوی ها ریختند ، هر چند شعار مرگ بر شاه آنها گوش ما را هم کر کرد.
  • ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    حالم از فیلم هاشون بهم خورد اصلا باید اسم این جشنواره رو به جای فجر بکنند غرب
  • سید مهدی ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    سلام علیکم متاسفانه دیواری کوتاه تر از دین خدا وجود ندارد. هرکس بدون آنکه نیازی به مطالعه و تفقه در دین در خود احساس کند به راحتی در مورد احکام الهی اظهارنظر می کند و از آن بدتر خیل کثیری که فعل این افراد را برای خود حجت قرار می دهند.
  • سید مهدی ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    سلام علیکم متاسفانه دیواری کوتاه تر از دین خدا وجود ندارد. هرکس بدون آنکه نیازی به مطالعه و تفقه در دین در خود احساس کند به راحتی در مورد احکام الهی اظهارنظر می کند و از آن بدتر خیل کثیری که فعل این افراد را برای خود حجت قرار می دهند.
  • نیکان ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    عزیز من تا وقتی حوزه علمیه با فرهنگ نمایشی و موسیقی مشکل دارد وضع همین است. وقتی شما میگویید کسانیکه عالم به علوم دینی نیستند فیلم ساخته اند خوب شما جستجو کنید کسانیکه عالم به این علم هستند کجا هستند؟ چرا دانش آموختگان حوزه علمیه فیلمسازی یا موسیقی مدرن یاد نمی گیرند و وارد این عرصه نمی شوند... رابطه دانش آموختگان حوزه با جامعه را برای ما تعریف می کنید؟ آیا چیزی جز محرم و رمضان و نهی از بدحجابی است؟!!!!!!!! کجای جامعه نوین حضور دارند....؟
  • ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    خداوند فرموده است اگر عدالت داشتید زن دوم و . بگیرید. آیت الله مجتهدی میفرمود ما ها که عدالت نداریم برامون قدغنه. مرد عادل پیدا کنید
  • چرت نگو ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    میگم آق بهروز بهترنبود اول مطالعه میکردی بعدنظرمیدادی
  • امیدوار ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    آقای اهوارکی،من از نوشته های شما لذت میبرم. خواهش میکنم بیشتر بنویسید.خیلی بیشتر..
  • سینما ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    وقتی رامبد جوان اتاق رسانه جشنواره را با سیرک اشتباه می‌گیرد و دست به ژانگولر بازی می‌زند جناب جوان آیا این دلقک بازی ها در شان یک هنرمند است؟!! لینک خبر در وبسایت سینمانگار: http://www.cinemanegar.com/articleview.php?cat=36&id=9537&fest=40
  • ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    تعجب می کنم از کسانی که با زنا و روابط دوست پسری مشکلی ندارند اما با ازدواج موقت و تعدد زوجات مشکل دارند.
  • کاویانی ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    نمی‌دانم در این روزگار، چطور اغلب فیلمسازها علامه دهر شده‌اند و می‌خواهند در مجاز بودن یا نبودن احکام دین خدا نیز نظر بدهند. آنها به بهانۀ آسیب‌شناسی اجتماعی برخی احکام دین خدا مانند تعدد زوجات و متعه را حرام می‌‌کنند و در عوض، بعضی تحریمات دین خدا را مجاز می‌‌شمارند. چطور آنها به خودشان اجازه می‌دهند که حکمت خدا را جهالت بپندارند و افکار خود را عین حقیقت و عدالت؟! آفرین آقا اهوارکی
  • جواد ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    جشنواره امسال مسخره ترین بود من نمی دونم برای چی میگن امسال از سال پیش بهتر بود امسال یه فیلم شاخص که ملت منتظرش باشن رو بگید تا من اسمم رو عوض کنم واقعا این کارگردان های ما که اینقدر قیافه میگرین چی میسازن ؟ هالییوود اینقدر قیافه نمیگره که اینا قیافه میگرن
  • ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    احکام خدا ؟ ما ایرانی ها اسلام خودمون رو داریم نه اسلامی که عرب ها دارن
  • امیر ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    در جواب ناشناس: «عدالت» در ازدواج مجدد در خصوص نفقه است و نه محبت. عدالت نفقه در آیه سوم سوره نساء مطرح شده است. و در عوض در آیه 129 همین سوره خداوند فرموده است که شما نمی توانید عدالت را رعایت کنید هرچند حریص باشید. حضرت یعقوب هم نتوانست این عدالت را رعایت کند. او مادر یوسف را بیشتر از زنان دیگرش دوست داشت. زیرا راحیل واقعاً زن بسیار بهتری بود. مگر میان خوب و بد باید عدالت برقرار کرد؟
  • سعید ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    عجب! اسلام ایران و اسلام عرب نداریم دین در نزد خدا یک چیزه و جاهلان اون رو به رنگ و نژاد و منافع شخصی خودشون وابسته میکنن
  • سرباز ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    همین نژاد گرای هابو که کار دست ما داد یه نمونه درجنگ مختاربود دین اسلام یکی هست وفرقی بین عرب فارس ....... نداره ایناهم همش بهونه هسته
  • ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    نیکان جان حالت خوبه؟ خوب چرا اهالی فلسفه یا پزشکان یا راننده ها به دنبال فیلمسازی نمیروند؟ اگر کسی نسبت به فیلمهای بیکیفیت و عقده گشا، انتقادی دارد نباید سریع از او خواست که فیلمساز شود. من دانشجوی دانشگاه هنر هستم اما از فیلمی که به سنتها و عقایدم توهین کند هم متنفرم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس