کد خبر 386168
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۰

برنامه‌های تیم ملی فوتبال امید ایران با بازی‌های هفته بیست و سوم و هفته سوم لیگ قهرمانان آسیا با تداخل روبرو شده و باید دید تیم ملی امید برای برگزاری اردوهای خود می‌تواند از باشگا‌ه‌ها بازیکن بگیرد یا نه؟

به گزارش مشرق، بعد از اتمام کار تیم ملی ایران در جام ملت‌های 2015 آسیا با شکست مقابل عراق در مرحله یک چهارم نهایی این مسابقات،‌ مهمترین مسابقاتی که پیش روی فوتبال ایران قرار دارد رقابت‌های انتخابی المپیک 2016 برزیل است.

آخرین باری که فوتبال ایران در مسابقات المپیک شرکت کرد به المپیک 1976 موترال باز می‌گردد و فوتبال 40 سال است که در حسرت المپیک به سر می‌برد.

در این سال‌ها مشکلات مدیریتی، بی توجهی مسئولان، عدم برنامه‌ریزی دقیق و ... مسائل مختلفی بوده که دست به دست هم داده که تیم ملی امید نتواند به مسابقات المپیک برسد.

اواخر سال قبل بعد از جلسات متعدد کمیته فنی نلو وینگادا برای هدایت تیم ملی امید انتخاب شد اما عدم موفقیت این مربی با تیم امید در رقابت‌های آسیایی اینچئون و مشکلات فراوانی که در این تیم وجود داشت مسئولان فدراسیون را بر آن داشت که دست به تغییرات بزند. ایران با هدایت وینگادا در بازی‌های آسیایی با تیم‌های ویتنام و قزاقستان هم‌گروه بود که حاصل آن باخت چهار بر یک مقابل ویتنام و تساوی یک بر یک با قزاقستان و حذف در گروه سه تیمی بود.

حبیب کاشانی به عنوان مدیر تیم ملی امید انتخاب شد تا او مدیریت این تیم را بر عهده بگیرد. بعد از حضور کاشانی سرمربی تیم ملی امید برکنار شد. ابتدا مسئولان این تیم با زلاتکو کرانچار به توافق رسیدند اما کمیسیون صدور مجوز فعالیت مربیان خارجی در ایران که در وزارت ورزش فعالیت می‌کند با حضور این مربی مخالفت کرد تا مسئولان کمیته فنی و فدراسیون محمد خاکپور کاپیتان اسبق تیم ملی را به عنوان سرمربی این تیم انتخاب کنند.

بعد از حضور خاکپور در تیم ملی امید این تیم به کیش سفر کرد و سپس 2 اردو در تهران داشت. اردوی بعدی تیم ملی امید در عمان بود و سپس این تیم با حضور در ترکیه 4 دیدار دوستانه انجام داد.

با توجه به شروع شدن لیگ برتر برنامه‌های تیم ملی امید در حال حاضر تعطیل است تا در ماه اسفند و با توجه به نزدیکی مسابقات مرحله اول انتخابی المپیک، تیم ملی امید کار خود را آغاز کند.

بازی‌های مرحله اول انتخابی المپیک در 10 گروه برگزار می‌شود. تیم‌های اول این گروها به همراه 6 تیم برتر دوم هر گروه به مرحله دوم راه پیدا می‌کنند تا بازی ها در چهار گروه چهار تیمی ادامه پیدا کند. تیم امید ایران در مرحله اول در گروه سوم با تیم‌های عربستان، نپال، فلسطین و افغانستان هم‌گروه است. میزبانی این گروه به ایران داده شده و مسابقات از سوم فروردین سال بعد از آغاز می‌شود.

در راستای آماده‌سازی تیم ملی امید برای شرکت در این مسابقات اردوی بعدی تیم ملی امید از 3 تا 10 اسفند در جزیره کیش برگزار می‌شود که طی آن یک بازی دوستانه با سوریه هم در برنامه تیم ملی قرار دارد. در این مقطع لیگ برتر تعطیل است و فقط در روزهای 5 -6 - 12 و 13 اسفند بازی‌های هفته اول و دوم لیگ قهرمانان آسیا برگزار می‌شود.

*کاشانی به دنبال بازی برد - برد

حبیب کاشانی مدیر تیم ملی امید اعلام کرده به دنبال تعامل با باشگاه‌ها هستیم و می‌خواهیم منافع هر دو طرف را در نظر بگیریم تا این بازی برای هر دو طرف برد - برد باشد. به همین خاطر در اردوی تیم ملی امید در کیش بازیکنانی که تیم‌هایشان در لیگ قهرمانان آسیا حضور دارند شرکت نمی‌کنند.

مسئله بعدی که تیم ملی با آن روبرو است مرحله دوم اردوهای این تیم در ماه اسفند است که از 18 تا 25 اسفند در کویت و سپس پس از بازگشت به تهران اردوی این تیم تا شروع بازی‌های انتخابی المپیک در تهران دنبال می‌شود. کادرفنی تاکید دارد که از این اردو تمام بازیکنان را در اختیار داشته باشد.

در این مقطع هفته 23 لیگ برتر طی روزهای 21 و 22 اسفند برگزار می‌شود و نماینده‌های ایران در لیگ قهرمانان آسیا در هفته سوم لیگ قهرمانان آسیا هم 26 و 27 اسفند بازی دارند. در این مقطع تیم ملی امید برای گرفتن بازیکنان خود شاید با مشکلاتی روبرو شود.

*بی خبری مسئولان سازمان لیگ از اردوی کویت

غلامرضا بهروان رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ ضمن بی اطلاعی از اردوی تیم ملی امید در کویت اعلام کرده اگر چنین اردویی قرار است برگزار شود با هفته بیست و سوم لیگ برتر تداخل پیدا می‌کند که تلاش خواهیم کرد مشکل را حل کنیم.

وی همچنین با اشاره به تداخل اردوی تیم ملی امید با دیدار نماینده‌های ایران در لیگ قهرمانان آسیا اظهار داشت: باشگاه‌های ما طی 26 و 27 اسفند  در لیگ قهرمانان آسیا بازی دارند و شاید بعد از بازی‌های خود در لیگ قهرمانان بازیکنان را به تیم امید بدهند. به هر حال برنامه بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا دیگر در اختیار ما نیست.

در شرایط تقریبا مشابه که تیم ملی امید قرار بود به بازی‌های آسیایی اینچئون اعزام شود مسئولان فدراسیون طبق مصوبه هیأت رئیسه اعلام کردند باشگاه‌هایی که به تیم ملی امید بازیکن ندهند از استفاده این بازیکنان تا پایان فصل محروم می‌شوند. البته اینبار شرایط متفاوت با دفعه قبل است چرا که با توجه به حضور باشگاه‌ها در لیگ قهرمانان آسیا مسابقات آنها هم از اهمیت زیادی برخوردار است.

از سوی دیگر تیم ملی امید همواره از مشکل عدم حضور تمامی بازیکنان مدنظر کادرفنی در اردوها به دلیل عدم همکاری باشگاه‌ها رنج برده  و کمتر اتفاق افتاده که اردوهای این تیم با حضور تمامی بازیکنان برگزار شود. با توجه به اینکه محمد خاکپور خیلی دیر به این تیم اضافه شد و زمان زیادی که از دست رفت تیم ملی نیاز به برگزاری اردو و تمرینات زیادی دارد تا بازیکنانش به هماهنگی برسند.

*نگاه ملی گره گشا می‌شود

در گذشته زمان حضور غلامحسین پیروانی در تیم ملی امید برای شرکت در بازی‌های آسیایی گوانگجو و برگزار تمرینات این مشکل وجود داشت. زمان حضور علیرضا منصوریان در تیم ملی زیر 22 سال همین مسئله و عدم همکاری باشگاه‌ها باعث استعفای این مربی از تیم ملی زیر 22 سال شد.

بدون شک نگاه ملی باشگاه‌ها در این مقطع و حساسیت کاری که تیم ملی امید دارد می‌تواند گره گشا شود. تعامل باشگاه‌ها و تیم ملی امید با یک نگاه ملی می‌تواند این مسئله را حل کند. روابط خوب حبیب کاشانی و محمد خاکپور با باشگا‌ه‌ها می‌تواند راهگشا شود. به هر حال تیم ملی امید در مقطع خاصی قرار دارد که کوچکترین بی برنامه‌گی می‌تواند در کار این تیم اختلال به وجود بیاید.

مسئولان تیم ملی امید و فدراسیون فوتبال برای حل این مسئله باید هر چه زودتر اقدامات لازم را انجام دهند تا در صورت عدم همکاری احتمالی باشگاه‌ها با تیم امید این تیم در حساس‌ترین مقطع خود وارد چالش و حاشیه‌ای بزرگ نشود که در مسیر حرکتی این تیم مشکلی بزرگ به وجود آورد. باید از تجربیات گذشته درس بگیریم از حالا می‌توان با بررسی این برنامه‌ها پیش‌بینی عدم همکاری باشگاه‌ها را کرد پس بهتر است حالا که تیم کارش را شروع نکرده برای حل این موضع تصمیم بگیریم و چالش و جدل‌های احتمالی که در آینده اتفاق می‌افتد جلو گیری کنیم. مسئولان فوتبال و فدراسیون برای یکبار هم که شده اجازه ندهند خیلی زود دیر شود؟
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس