کد خبر 385992
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۹

بندر بن سلطان در طول حضور در هرم قدرت در عربستان سعودی مأموریت‌های متعددی را بر عهده داشت که البته در انجام بسیاری از آن‌ها شکست خورد.

به گزارش مشرق، روزنامه السفیر نوشت: بندر بن سلطان یکی از قوی‌ترین شخصیت‌های عربستان سعودی که در خدمت ریاض و واشنگتن قرار داشت، از سوی ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه جدید عربستان سعودی برکنار شد، این تغییر بدون شک جنجال بین‌المللی گسترده‌ای را ایجاد خواهد کرد.

بندر که پیشتر سفیر عربستان سعودی در آمریکا بود و در سال گذشته از سمت ریاست اطلاعات عربستان کنار گذاشته شده بود، این بار بنا به دستور شاه جدید از ریاست شورای امنیت ملی عربستان برکنار شد.

روند اقدامات بندر بن سلطان از نوامبر سال 2013 نشان می‌دهد که این فرد علاوه بر اینکه شخصیتی مهم در عربستان سعودی بود، به چهره‌ای مهم در واشنگتن نیز تبدیل شد، این روند همچنین سهم وی در ایجاد هرج ‌و مرج کنونی حاکم بر منطقه خاورمیانه را نیز نشان می‌دهد.

بندر از خدمت به کارتر تا بوش پسر

وقتی که بندر بن سلطان سفیر عربستان در واشنگتن بود، یکی از نخبه‌های آمریکایی به شمار می‌رفت، وی به مدت 30 سال نماینده پادشاهی عربستان در آمریکا بود و در این مدت داستان‌های عجیبی از سیاست‌مداران و پادشاهان مطرح می‌کرد که روزنامه‌ نگاران آمریکایی از آن استقبال می‌کردند، وی یکی از بهترین گزینه‌ها برای رسیدن به مراکز قدرت و نفوذ بود. بندر اموال زیادی را به همراه داشت که با آرامش از آن‌ها برای کمک به دوستانش استفاده می‌کرد، وی در طول سالیان متمادی قیمت‌های نفت را کاهش داد تا به جیمی کارتر و رونالد ریگان و جورج بوش پدر و پسر خدمت کند.

تامین مالی جنگ‌های آمریکا در آنگولا، نیکاراگوئه و افغانستان

وی همچنین بنا به درخواست بیل کیسی از سازمان جاسوسی مرکزی آمریکا سی آی ای بدون اطلاع کنگره این کشور تأمین مالی جنگ‌های آمریکایی بر ضد کمونیسم در نیکاراگوئه و آنگولا و افغانستان را برعهده داشت، وی با دیک چنی و خانواده جورج بوش و پدر و مادر و فرزندان و دختران وی رابطه مستحکمی داشته تا این که بندر بوش لقب گرفت.

بندر هم‌اکنون یک جاسوس است یا به تعبیر دقیق‌تر جاسوس ارشد در خاورمیانه است. وی شخصیت محوری در برنامه‌های گسترده و محرمانه عربستان سعودی به شمار می‌رفت، برنامه‌هایی که ظاهراً از طریق سرمایه‌گذاری‌های بسیار زیادی که انجام داده تأثیر عمده‌ای در براندازی حاکمیت منتخب اخوان المسلمین در مصر و تأسیس گروه‌های تروریستی جیش الاسلام در سوریه داشته است. البته بدون داشتن درک درست از شخصیت بندر و مأموریت‌های وی نمی‌توان از اتفاقاتی که در متشنج ترین منطقه جهان در اوضاع کنونی روی می‌دهد، اطلاع حاصل کرد.

شکست طرح بندر برای انزوای متحدان ایران در منطقه

هدف بندر از بین بردن قدرت ایران و انزوای هم‌پیمانان تهران از جمله بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه و حزب‌الله لبنان است. وی درعین‌ حال به دنبال سرکوب جماعت اخوان‌المسلمین است چرا که با حاکمیت آل سعود دشمنی دارند.

بندر بن سلطان در راستای تحقق برنامه‌های خود ائتلاف‌ های قابل توجهی را ایجاد کرده است، در حالی که اعلام شده بود عربستان و اسرائیل هیچ معاهده سازشی با یکدیگر ندارند، اما بر مبنای قاعده "دشمن دشمن من، دوست من است " بندر بن سلطان در واقعیت خود را هم‌ پیمان بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مبارزه با ایران می‌دانست.

در سال جاری به دنبال تلاش برای تقویت مناسبات با پاکستان بود که سلاح اتمی در اختیار دارد، نواز شریف نخست وزیر پاکستان در مدت یک دهه گذشته تحت حمایت حاکمیت عربستان سعودی زندگی کرده است. دیوید اوتاوای روزنامه‌نگار و پژوهشگر و نویسنده خاطرات بندر بن سلطان در سال 2009 در این رابطه نوشت که اگر ایران به قدرت هسته‌ای تبدیل شده و عربستان را تهدید کند ، پاکستان می‌تواند به جای آمریکا مدافع اصلی ریاض باشد.

طرح بندر برای ریاست جمهوری جعجع در لبنان

بسیاری‌از این تحولات در مواضع عربستان را می‌ توان به سرخوردگی این کشور از اوباما رئیس جمهور آمریکا مرتبط دانست ، اما مشکل بندر بن سلطان این است که وی منابع و هیبت عربستان را در چند محور در اوضاع نابسامانی قرار داده است، از مشارکت در جنگ سوریه گرفته تا حضور در جنگ عراق و تلاش برای ایجاد جنگ داخلی و فرقه ای جدید در این کشور و ادامه درگیری‌های مدنی در مصر که میلیاردها دلار از اموال این کشور به دنبال پر کردن شکاف اقتصادی موجود در مصر به نفع جریان‌های وابسته به ریاض به کار رفت.

در حالی که ملک عبدالله بن عبدالعزیز شاه فقید این کشور میلیاردها دلار برای تقویت ساختارهای قدرت در منطقه هزینه کرد، اما نتوانست به این مهم دست پیدا کند، خیزش‌های عربی، سعودی‌ها را نگران کرده بود، چرا که آن‌ها از هرج ‌و مرج فراگیر در این کشور می‌ترسیدند و نمی‌توانستند هیچ راهکاری برای بازگرداندن آرامش به این کشور به دست آورند.

مقامات عربستان سعودی رهبران گروه‌های وابسته به خود در لبنان را در مقابله با ایرانی‌ها و حزب‌الله لبنان خوار و ذلیل کردند. وقتی که بندر بن سلطان سمت مشاور امنیت ملی پادشاه را تحویل گرفت و سفارت در واشنگتن را در سال 2005 رها کرد، اولین اقدامی که انجام داد تشویق مخفیانه اسرائیلی‌ها به آغاز حمله بر ضد حزب‌ الله لبنان بود، این حمله باعث شد حزب‌الله به گروهی شکست‌ناپذیر تبدیل شده و پیش از هر زمان دیگری برای خود اعتبار کسب کند.

یکی از دیدگاه‌های بندر بن سلطان در مورد لبنان ریاست جمهوری سمیر جعجع فرمانده سابق شبه‌نظامیان مسیحی مارونی این کشور است که پرونده‌های قضایی و جزایی متعددی دارد.

بندر بن سلطان نقش اساسی در قانع کردن کنگره آمریکا به فروش جنگنده‌های آمریکایی به عربستان سعودی با قیمت میلیاردها دلار داشت، این در حالی است که اسرائیل در سال 1970 به این معامله اعتراض کرده بود.

در حالی که بنا به اذعان ملک فهد هیچ ارتباط ساختاری بین عربستان سعودی و آمریکا وجود ندارد، مناسبات گسترده شخصی چکیده اصلی ایجاد ارتباط و بهبود مناسبات بین 2 کشور بود، بندر بن سلطان این مأموریت را انجام داد.

وقتی که صدام حسین دیکتاتور سابق عراق به اراضی کویت حمله کرد، این موضوع تهدیدی جدی برای عربستان سعودی به شمار می‌رفت، به همین علت بندر بن سلطان از آمریکا خواست تا نظامیان خود را به این کشور اعزام کند تا عملیات طوفان صحرا را برای اخراج صدام حسین از کویت انجام دهد.

حوادث 11 سپتامبر در آمریکا مناسبات این کشور با عربستان سعودی را از حالت ویژه خود خارج کرد، اما بندر بن سلطان حتی بعد از ترک منصب خود به عنوان سفیر این کشور در آمریکا نیز مأمور انتقال پیام‌ها بین ریاض و واشنگتن بود.

منابع سعودی نزدیک به بندر بن سلطان اعلام کردند که وی به ملک عبدالله گفته بود که می‌تواند طی چند ماه راه حلی برای اوضاع سوریه [برکناری بشار اسد رئیس جمهور این کشور و تغییر حاکمیت دمشق] ایجاد کند، کاری که به اعتقاد وی مقرن بن عبدالعزیز رئیس سابق سرویس اطلاعات عربستان قادر به انجام آن نبود، اما گذشت زمان نشان داد که بندر نیز دستاورد قابل توجهی در این زمینه نداشت.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس