معاون رییس جمهور در امور مجلس گفت: خواسته مردم دفاع سرداران عرصه دیپلماسی از حقوقشان بدون التماس برای رفع تحریم ها است.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام و المسلمین «مجید انصاری» و «مهدی چمران» یکشنبه شب با شرکت در برنامه دیروز امروز و فردا در مورد راه های تحقق عدالت اجتماعی به بحث و مناظره پرداختند.

حجت الاسلام و المسلمین «مجید انصاری» در این برنامه گفت: زمانی اقتضای انقلابی بودن آن است که شجاعانه برای حقوق مردم ایستادگی کنی و با دنیا مراوده داشته باشی و شجاعانه حرف حق بزنی و با حفظ اصول و رعایت خطوط قرمزی که نظام و رهبری انقلاب ترسیم کرده اند، مذاکره کنی و یا حتی اگر لازم شد رابطه برقرارکنی.

وی فرهنگ انقلابی را الزاما به معنای شورش انقلابی ندانست و گفت: امام حسن و امام حسین علیه السلام نمونه های دو انقلاب فرهنگی بودند.

انصاری با بیان اینکه برخی تصور می کنند که امام حسن (ع) مظهر صلح و امام حسین (ع) مظهر قیام بوده اند، گفت: اینگونه نیست. چرا که امام حسن امامت خود را با قیام آغاز کرد و در دورانی نیز با توجه به اقتضائات انقلاب به صلح با معاویه پرداختند.

وی بابیان اینکه استقلال به معنای قطع ارتباط با دنیا نیست، گفت: مذاکره با دنیا و گرفتن امکانات از آنها در راستای سفارشات دینی ما است .

معاون رییس جمهور در امور مجلس، عدالت را فرهنگ دانست و تصریح کرد: عدالت صرف توزیع امکانات نیست چراکه تجربه نشان داد که عدالت توزیعی شکست خورده است.

وی خاطر نشان کرد: عدالت را صرف اقتصادی دیدن نیز یک انحراف است.

انصاری همچنین عدالت را با مقوله فرهنگ در ارتباط دانست و گفت: باید در مقوله فرهنگ ببینیم که مبانی کشورمان چیست.

وی با بیان اینکه فرهنگ در کشور ما ریشه در اسلام و فرهنگ کهن ایرانی دارد،ادامه داد :باید فرهنگ را درست بفهمیم و اصول آن را تبیین کرده و مبتنی بر آن حرکت کنیم .

معاون رییس جمهور در امور مجلس افزود: گاهی آفت نگاه فرهنگی نگاه های محدود و تحجر گرایانه است که البته امام خمینی (ره) با این تحجر به شدت مخالف بود.

انصاری با بیان خاطره ای از امام خمینی (ره) گفت: در اوایل انقلاب با مطرح شدن بحث فرهنگ اسلامی عده ای نزد ایشان آمده و گفتند که فرهنگ اسلام اقتضاء می کند که کلاسهای درس دانشگاه را جداسازی کنیم و در نتیجه با نئوپان کشی بین دختران و پسران این فرهنگ را جاری ساختیم که ذکر این مطلب، امام (ره ) را بسیار برآشفته کرده و دستور برداشتن این حائل تا قبل از آغاز مجدد کلاسها را دادند.

وی در ادامه افزود: امام در رابطه با این اقدام که از سوی این افراد انجام شده بود فرمودند که این افراد می خواهند آبروی دین و اسلام را ببرند.

معاون رییس جمهور در امور مجلس با طرح این سوال که باید بدانیم مبانی قطعی فرهنگ کدام است، افزود: برخی گمان می کنند که زهد گوشه گیری در بریدن از دنیا و نشستن در گوشه ای و چرخاندن تسبیح است حال آنکه معنی زهد عدم وابستگی به دنیا با تلاش و کار فراوان است.

حجت الاسلام انصاری در ادامه گفت: وقتی می گوییم فرهنگ بسیجی یعنی فرهنگ عشق، محبت به دیگران، کار کردن بی ادعا و خود را وقف و فدای دیگران کردن اما ممکن است تصور شود که بسیجی بودن به اخم کردن و از مردم طلبکار بودن تعبیر شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد اصول انقلاب گفت: خلط کردن بین اصول و روشها در جمهوری اسلامی اشتباه است چراکه اصول در جمهوری اسلامی تغییر ناپذیر بوده اما روشها قابل تغییر است و مصداق آن نیز امام (ره) بودند که در مقابل تحجری که عده ای در آن توقف کرده بودند معتقد بودند که باید متناسب با زمان و مکان تغییر کرد.

انصاری دغدغه های حال حاضر مردم کشورمان را متناسب با وضعیت روزمره دانست و گفت: قبل از انقلاب 'توجه به خفقان، فساد مالی و اخلاقی، آزاد نبودن مطبوعات و دانشگاه ها و اینکه اصحاب رسانه و مردم جرات نداشتند بگویند بالای چشم شاه ابروست' مشکلات فرهنگی و اجتماعی مردم بود اما امروز این مشکلات تغییر یافته و مردم دغدغه اقتصاد دارند.

وی ادامه داد: مردم درحال حاضر لبخند و نشاط و ارتباط مطلوب با دنیا را می خواهند و از دولت انتظار دارند که با عقل، حرف منطقی، حقوقی و با حفظ اصول از حق مردم دفاع کند.

انصاری ادامه داد: خواسته مردم دفاع سرداران عرصه دیپلماسی از حقوقشان بدون التماس برای رفع تحریم ها است.

**مذاکره بدون مانع است

رییس شورای اسلامی شهر تهران در مورد مذاکره با آمریکا گفت: وقتی کشوری به قصد مذاکره و نه خدشه وارد کردن به استقلال به پیش می آید مذاکره بدون مانع است .

مهدی چمران در مورد اصول انقلاب گفت: اصولی داریم که همچون ادیان مختلف تغییر ناپذیرند اما همانگونه اجتهاد در تشیع وجود دارد در شرایط مختلف با توجه به زمان حرکت کرده ایم .

چمران رسیدن به عدالت اجتماعی را امری ساده ندانست و گفت: رسیدن به عدالت آرمان جمهوری اسلامی است که البته با توجه به تحرکاتی که صورت گرفته توفیق هایی نیز حاصل شده اما تا رسیدن به قله فاصله داریم .

وی گفت: با سرلوحه قرار دادن شعارهای هر ساله مقام معظم رهبری تحقق این اهداف دور از دسترس نخواهد بود.

چمران افزود: به ایده آل انقلاب نرسیده ایم اما به این سمت حرکت کرده ایم و با توجه به رو به جلو بودن حرکت انقلاب اسلامی رسیدن به ایده آل شدنی است .

رییس شورای شهر تهران گفت: مساله اقتصاد مهم است اما نباید در سایه اقتصاد فرهنگ را فراموش کنیم . برخی اوقات توجه به اقتصاد ما را از دیگر مسائل مغفول کرده است .

وی فرهنگ را در جمهوری اسلامی مبتنی بر دین دانست و گفت: نمی توانیم دین را کنار بگذاریم و بگوییم که دوران آن سپری شده است .

چمران گفت: اگر بخواهیم فرهنگ عدالت اجتماعی را کنار بزنیم مردم ما را کنار خواهند زد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    عجب
  • مراد بیگ ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    التماس نکن....
  • حسین ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    دیگر نمی توانید . آب رفته به جوی بازنمیگردد .
  • ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    0 0
    ملت ما زیر باز زورگویی آمریکا نخواهند رفت نه با زور و نه با تزویر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس