محسن رضایی فرمانده سپاه در دوران جنگ تحمیلی، در نامه‌ای خطاب به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی جانشین وقت فرمانده کل قوا پیشنهاد کرد تا نام یکی از عملیات‌های مهم ایران در جنگ تغییر کند. رونوشت این نامه برای حسن روحانی نیز ارسال شده بود.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، عملیات والفجر 8 یک عملیات آبی - خاکی در دوران دفاع مقدس محسوب می‌شود که در آن، رزمندگان توانستند با غافلگیری نیروهای بعثی و با عبور از اروندرود، شبه‌جزیره فاو در جنوب عراق را به اشغال خود در آوردند. این عملیات در ساعت 22:10 روز 20 بهمن 1364 با رمز "یا فاطمه الزهرا" در منطقه خسروآباد تا رأس‌البیشه به طور گسترده آغاز شد و پیروزی‌های درخشانی برای کشورمان در دوران دفاع مقدس در پی داشت.

نامه‌ای که برای دکتر روحانی رونوشت شد+سند

نکته‌ای که در دوران دفاع مقدس و پس از آن کمتر به آن توجه شده است، دلایل محسن رضایی، فرمانده وقت سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس برای تغییر نام «عملیات والفجر 8» به «نصرالمسلمین» بود؛ دلایلی که سال‌ها برای رزمندگان آن عملیات پنهان ماند تا اینکه به تازگی با انتشار نامه محسن رضایی خطاب به هاشمی رفسنجانی تنها چند ساعت مانده به آغاز عملیات، دلایل اصرارهای محسن رضایی برای تغییر نام عملیات والفجر 8 به نصرالمسلمین آشکار شد. این ادله در قالب نامه‌ای از سوی محسن رضایی خطاب به هاشمی رفسنجانی به عنوان جانشین وقت فرماندهی کل قوا به رشته تحریر در آمد.

این نامه که به تازگی از سوی مرکز اسناد دفاع مقدس منتشر و برای نخستین‌بار در اختیار خبرگزاری «نسیم» قرار گرفته است، خود می‌تواند گویای نکات مهمی از تاریخ دوران دفاع مقدس و شرایط حساس کشور در سال 1364 در ابعاد بین‌المللی باشد و از سوی دیگر به نظر می‌رسد محسن رضایی برای قانع کردن فرماندهان ارشد کشور در امور جنگ، مجبور به نگارش این نامه‌ خطاب به هاشمی رفسنجانی به عنوان جانشین وقت فرماندهی کل قوا می‌شود تا نظر مسئولان را به تغییر نام این عملیات به «نصرالمسلمین» جلب کند. یکی دیگر از نکات جالب توجه این نامه، رونوشتی است که محسن رضایی خطاب به حسن روحانی، رئیس‌جمهور کنونی کشورمان زده است.

متن کامل این نامه که 10 ساعت قبل از آغاز عملیات والفجر 8 در مورخه 64.11.20 توسط فرمانده وقت سپاه پاسداران به نگارش درآمده، به شرح زیر آمده است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

به: سرور مکرم حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای رفسنجانی

سلام علیکم. با توجه به بحث‌های گذشته با حضرتعالی مبنی بر اینکه در عملیات آتی ان‌شاءالله کلیه پیروزی‌های حاصله بنام ارتش و سپاه قلمداد شود و در انعکاس آنها خدای ناخواسته هیچگونه جدائی منعکس نگردد، نام عملیات را به دلایل زیر نصرالمسلمین پیشنهاد می‌کنیم تا ان‌شاءالله تمامی عملیات سراسری با یک نام اعلام شود.

1- با توجه به هم‌مرز شدن با کویت ممکن است دشمن بعثی این عملیات را یک جنگ بر علیه اعراب تلقی و تبلیغ کند. عنوان نصرالمسلمین می‌تواند این تبلیغات مسموم را در جهان اسلام خنثی نماید.

2- با توجه به همزمانی عملیات با دهه مبارکه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی عنوان نصرالمسلمین بیانگر هویت واقعی انقلاب اسلامی در یاری و نصرت مسلمانان جهان است.

3- مقاومت امت ما در مقابله با استکبار جهانی مخصوصاً شیطان بزرگ (آمریکا) موجب دلگرمی و قیام مسلمین جهان شده، عملیات نصرالمسلمین در تقویت روحیه و پشتیبانی رزمندگان ما از تمامی این حرکت‌ها در جهان اسلام مؤثر خواهد بود. ضمناً یادآور می‌شود: ما بین یگان‌هایمان عملیات فدک را به نام انصارالمسلمین و عملیات صف را به نام کربلا نامگذاری نموده‌ایم.

والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته

برادر شما محسن رضایی

ساعت 12 - 64.11.20

رونوشت: برادر ارجمند جناب آقای دکتر روحانی»
نامه‌ای که برای دکتر روحانی رونوشت شد+سند
منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس