اکبر عبدی گفت:من بعد از «ای ایران» فهمیدم که بازی در سینما یعنی چی و هر کس هم می‌خواهد در سینما باشد باید یک دوره دور و بر استاد تقوایی بپلکد که بفهمد سینما یعنی چی و آرزو داشتم که با استاد بیضایی کار کنم که 40 دقیقه به صورت تست مقابل دوربین استاد اصغر رفیعی‌جم قرار گرفتم.

 به گزارش مشرق، بدون شک طی سالهای اخیر هرگاه از اسطوره‌های بازیگری ایران نام در جوامع عمومی نام برده می‌شود، نام اکبر عبدی 50 ساله بر زبان‌ها می‌آید. اما او معتقد است که هرکاری که در سینما انجام می‌دهد برای مردم است.

و اما اکبر عبدی یک سالی ست که با رگ های بسته قلب و دیابت روزگار سپری می‌کند البته رگ های قلب او طی چند ماه گذشته توسط متخصصان بیمارستان خاتم الانبیاء تهران مورد جراحی قرار گرفته و رگ ها باز شده است اما دیابت بالای عبدی باعث شده تا یکی از کلیه‌های او دچار اخلال شود که همین امر باعث شده تا این روزها دیالیز داروی درمان او شود، اما جای شکر باقی است که به گفته خود اکبر عبدی قرار است یکی از کلیه‌های او طی عمل جراحی تعویض شود که همه برای سلامتی مرد خندان سینمای ایران دست به دعا بر خواهیم داشت.

به بهانه اکران فیلم سینمایی «مذاکرات مستقیم آقای عبدی» اکبر عبدی و علی شاه حاتمی در یک گپ و گفت صمیمانه آنچه که در ادامه خواهید خواند روایت دوم از نشست با شاه حاتمی و اکبر عبدی است که از نظر می‌گذرد:

آقای عبدی شما جزو معدود بازیگرانی هستید که در سینمای ایران نقش زن را ایفا کردند، آیا خودتان دوست دارید که به این شکل ایفای نقش کنید؟

عبدی: من در مصاحبه‌هایم گفتم که دوست دارم در این نقش بازی کنم و در جوانی اتود زدم و در بازی در سینما به صورت حرفه ای اجرا کردم، وقتی کار عطاران خوب گرفته برای آقای جیرانی هم اینطور بازی کردم و حتما توانایی من را دیدند و پسندیدند و من هم سعی کردم زندگی کنم و ادا در نیاورم.

شاید به نوعی بتوان گفت که اکبر عبدی ریسک پذیری در انتخاب نقش هایش بالاست؟

عبدی: دلم می‌خواهد خودم را تست کنم حتی سر کار آقای عطاران گفتم که به این شرط می آیم که که اتود بزنیم و به خیابان برویم اگر کسی من را نشناخت آن وقت بازی خواهم کرد.

بعد از این تجربه ها چه حسی به شما دست میداد؟

عبدی: بالاخره آدم حال می‌کند و قل قلکش می آید، جوری زن بازی کردم که مادرزنم هم نشناخت منو (با خنده).

البته عده‌ای هم می‌گویند آقای عبدی به قدری توانمند است در بداهه گفتن برای او دیالوگ تعریف نمی‌شود.

عبدی: نه، اینطور نیست و در حد چیزهای جزئی و فقط برای اینکه جمله را مال خود کنم این کار را انجام می‌دهم.من بعد از هر پلانی در فیلم رسوایی 100 متر از گروه فاصله می‌گرفتم که کار به خنده و شوخی نکشد.احتمالا قسمت دوم رسوایی هم بعد از سفر من ساخته خواهد شد و روحانی این فیلم پیش گویی می‌کند، استاد آریا، خانم شیلا خداداد، آتیلا پسیانی هم حضور دارد.

در مورد مذاکرات مستقیم آقای عبدی در نظر ندارید که قسمت دوم بسازید؟

عبدی: برخی که این فیلم را دیده بودند میگفتند قسمت دوم این فیلم را با ما بساز تا ما را بدزدند(با خنده)، اما اکبر عبدی یک بار دزدیده شدنش بامزه است. گوش من همیشه چهار میخ در اختیار استاد حاتمی است به دلیل اینکه بسیار دقیق سینما را می‌شناسد و بازی‌ها را خوب می‌شناسد.

چرا اینقدر آقای شاه حاتمی را دوست دارید؟

عبدی: چون فوق العاده است و از کف پا تا نوک سر اعتماد به نفس دارد.

البته آقای شاه حاتمی «اخراجی‌ها» را دوست ندارد ولی شما همدیگر را دوست دارید!

عبدی: اتفاقا «اخراجی‌ها» را هم دوست دارد (با خنده). می‌خواهد بگوید که چرا باید سینمای ما به جایی برسد که وقتی محیط آن بسته باشد و با یک سر سوزن باز شدن همه چیز به هم بریزداما از فیلم بدش نمی‌آید. منظور ایشان این است که چرا باید به چنین بن بستی برسیم که اگر یک قر در فیلم بگذاریم فیلم فلان قدر بفروشد. هر کسی بالاخره آزاد است که فیلم خود را بسازد.

آقای شاه حاتمی سئوالی که برخی بعد از دیدن فیلم برایشان پیش می آید این است که چرا فیلم را در جشنواره فیلم فجر شرکت ندادید؟

عبدی: فیلم خیلی‌ها را قبول نکردند مثل فیلم آقای یدالله صمدی...

* «مذاکرات مستقیم آقای عبدی» را فقط به دلیل از دست نرفتن طراواتش به فجر ندادیم

اما شما فیلم را به هیئت انتخاب ارائه ندادید. در صورتیکه اگر به جشنواره ارائه می‌شد حواشی جشنواره  می‌توانست فیلم فجر تبلیغ خوبی برای فیلم باشد...

شاه حاتمی: واقعیت این است که وقتی فیلم آماده شد بخاطر طراوت موضوع می‌خواستیم فیلم را هر چه زودتر اکران کنیم برای اینکه موضوعاتی که در فیلم بیان می‌شود طراوت داشته باشد، یکی از شخصیت های مهمی که اکبر عبدی در فیلم با او شوخی میکند کاترین اشتون است و دیگری مهندس ضرغامی که من از سعه صدر ایشان تشکر می‌کنم، من فیلمی ساختم که مثل «کولی» و «ترکش‌های صلح» تاریخ مصرف نداشته باشد یعنی شما اگر «کولی» را 50 سال دیگر هم میتوانید اکران کنید. و این فیلم هم بخاطر از دست نرفتن طراواتش اکران شد.

من در جشنواره همیشه نگرانی داشتم و بعضی وقت ها نگرانی هایم تبدیل به واقعیت شده برای مثال فیلم مشترک من و پسرم حمید(رویای سینما) وقتی در جشنواره کودک اصفهان جایزه بهترین کارگردانی و بازیگری را گرفت طبیعی بود که باید در جشنواره فیلم فجر انتخاب میشد انتخاب که نشد. برای من خیلی تعجب‌آور بود و عدم حضور فیلم این فیلم در بخش مسابقه منجر به این شد که فقط آقای شمقدری در برنامه هفت از من عذرخواهی کند.از طرفی هم خوشحال هستم که فیلم را به جشنواره فیلم فجر ندادم چون دیدم بزرگانی مثل یدالله صمدی، فرمان آرا و سینایی حضور ندارند چه برسد به من علی شاه حاتمی و همین باعث می‌شود که درباره هیئت انتخاب هیچ قضاوتی نکنم.

* اگر اطلاعات درست درباره زمان اکران می‌دادند امکان نداشت که فیلمم را اکران کنم

وقتی فیلم را می‌بینیم واقعا حسرت می‌خوریم که در اکران مظلوم واقع شده است.

شاه حاتمی: اگر حتی یک درصد اطلاعات درست درباره زمان اکران به من می‌دادند امکان نداشت که فیلمم را اکران کنم، توضیحی که درباره اکران این فیلم به من دادند این بود که این فیلم در 8 سینما اکران خواهد شد و بعد فهمیدم که منظورشان از 8 سینما 8 سانس است.فیلم ما در جاهای مختلف با سانس های بسیار بسیار بد اکران می‌شود که برای من غیر قابل تصور است.تنهایی جایی که پوستر فیلم سر در سینما است سینما سمرقند است یعنی جاهای دیگر از زدن پوستر هم دریغ کردند، هیچوقت فکر نمی‌کردم که این تجربه با این نیت تبدیل به یک فیلم سوزی تبدیل شود.

عبدی: اگر این فیلم را تلویزیون نمایش دهند مردم ماهواره‌ها را خاموش خواهند کرد و این فیلم را نگاه خواهند کرد.

* به جوانان توصیه می‌کنم به شدت خودشان باشند و دنباله رو کسی نباشند

سال‌هاست همه وقتی میخواهند از چند بازیگر شاخص در سینمای ایران اسم می‌برند اسم شما را می‌برند؟ به کسانی که به شوق بازیگری میخواهند وارد سینما شوند چه توصیه ای می‌کنید؟

عبدی: به شدت خودشان باشند و دنباله رو کسی نباشند، چون ما استاد پرستویی خوب داریم. نخواهند که بخواهند ادای کسی را در بیاورند و وقتی آدم با خودش راستگو باشد با همه راستگو است من یک جا در جوانی هایم این کار بد را کردم و هر کس می‌پرسید چی بازی کردی می‌گفتم (امیرو). بعدها که عقلم سرجایش آمد گفتم که من بازی نکردم ولی انقدر به بازی ایشان حسادت کرده بودم که خودمو او میپنداشتم.

*بعد از ای ایران فهمیدم که بازی در سینما یعنی چی

کدام نقشی بوده که بیشتر مورد پسند خودتان قرار گرفته است؟

عبدی: من بعد از «ای ایران» فهمیدم که بازی در سینما یعنی چی و هر کس هم میخواهد در سینما باشد باید یک دوره دور و بر استاد تقوایی بپلکد که بفهمد سینما یعنی چی و آرزو داشتم که با استاد بیضایی کار کنم که 40 دقیقه به صورت تست مقابل دوربین استاد اصغر رفیعی جم قرار گرفتم.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس