کد خبر 384732
تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۶

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: کشور همواره با تورم دو درصدی مواجه بوده که علت آن مشکلات ساختاری است و بنابراین حتی اگر تحریم ها برداشته شوند، تورم از بین نمی رود.

به گزارش مشرق، مسعود میر کاظمی ظهر پنج شنبه در همایش اقتصاد مقاومتی، گفت: شاخص های کلان اقتصاد کشور طی سه دهه گذشته علی رغم موفقیت های خوبی که در توسعه اقتصادی و دانش و ایستادگی در برابر کفار داشته ایم، ولی در عرصه های کلان نیاز به بازنگری داریم که ریشه آن به قبل از انقلاب باز می گردد.

وی با بیان اینکه رشد اقتصادی سه دهه گذشته رضایت بخش نیست و از روند قابل قبولی برخوردار نیست، تصریح کرد: هر دولتی که به روی کار آمده، دولت قبلی را نقد کرده ولی وقتی آن دولت هم رفت می بینیم که هنوز همان مشکلات باقی هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: میزان مالیاتی که در ایران گرفته می شود به میزان "جی دی پی" کشور، شاید یک پنجم سایر کشورها باشد و میزان آن در مقایسه با دیگر کشورها کمتر است.

میرکاظمی افزود: بر اساس آمار ها، میزان مالیاتی که کشورهای گروه هفت از واردات نفت دریافت می کردند، از درآمد صادرات نفت 12 کشور عضو اوپک بیشتر بود.

وی با بیان اینکه در عرصه های کلان کشور اشکالات ساختاری وجود دارد که ریشه آن ها به قبل از انقلاب باز می گردد، گفت: قبل از انقلاب نیز ما در عرصه های مختلف فعالیت می کردیم  ولی برای هر یک از آن ها همبستگی داخل نبود بلکه وابستگی به داخل وجود داشت و به این شکل بود که نفت از کشور صادر و به جای آن کالا وارد شود و با هر خلاقیت و نوآوری درجا برخورد می شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هم اکنون برای بعضی از اقلامی که قبلا در آن ها خودکفا بوده ایم، به دیگران وابسته شده ایم، اظهار داشت: در اکثر کشورهایی که سیاست اقتصادی خود را، به خصوص در کشورهای نفتی، به خارج از کشور وابسته کردند، عدم خودکفایی ایجاد می شود.

میرکاظمی گفت: قبل از انقلاب حلقه ها طوری چیده شده بود که اهداف مغایری دنبال می شود و بعد از انقلاب هر جا توانستیم این نظام ها را به هم بزنیم، استحکام درونی ایجاد کرده و موفق شدیم که نمونه آن مسائل دفاعی است که وقتی چارچوب های گذشته را کنار زدیم، در آن پیشرفت کردیم.

وی بیان کرد: توجه اقتصاد مقاومتی بر این نکته است که اقتصادی ایجاد شود که به ملت اجازه دهد حتی در شرایط فشار نیز، رشد خود را دنبال کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در کشور سه هزار معدن و بیش از 500 واحد تولیدی وجود دارد و در 15 محصول کشاورزی رتبه های اول تا 10 جهان را دارا هستیم یعنی ظرفیت های خوبی در کشور وجود دارد.

میرکاظمی تاکید کرد: نیاز است که به اقتصاد مقاومتی عمیق تر توجه کنیم و با وجود منابع به سمتی حرکت کنیم هر ساله حداقل رشد اقتصادی هشت درصدی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: تا زمانی که بگوییم نتیجه مذاکرات چه می شود، بخش خصوصی آجر روی آجر نمی گذارد و مشکل از مذاکرات نیست که مدام آن را عقب بیندازیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تورم به جز دو سال که 9.5 درصد بوده، همیشه در کشور دو درصد بوده است، گفت: این تورم همواره به خاطر مشکلات ساختاری بوده است و به همین دلیل حتی اگر تحریم ها برداشته شوند، تورم از بین نمی رود.

میرکاظمی تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی فقط مربوط به دوران تحریم نیست بلکه نیاز همیشگی کشور است.

وی گفت: هدف تحریم ها لطمه زدن به رشد اقتصادی است که در نتیجه آن درآمد عمومی مردم کاهش می یابد که اگر این امر باعث ایجاد تردید و دلزدگی در مردم شود، دیگر مردم به نظام اعتماد نمی کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: باید شرایط را برای ثبات اقتصادی فراهم کرد تا سرمایه گذار بتواند با لذت کار کند و اگر سرمایه گذار را معطل کنیم، فرصت ها را از دست می دهیم.

میرکاظمی با بیان اینکه اولین شرط اقتصاد مقاومتی اراده است، اظهار داشت: باید به سمت منابع داخلی رفت و بین آن ها ارتباط برقرار کرد و این به آن معنا نیست که در کشور را به روی بقیه دنیا ببندیم بلکه نباید معطل آن ها شویم.

وی با عنوان اینکه متاسفانه در سال های اخیر هزینه های جاری کشور رو به افزایش است، بیان کرد: هزینه جاری کشور در سال 94 نسبت به سال 91 دو برابر خواهد شد این در حالی است که در کشوری که اقتصاد مقاومتی دارد هزینه های جاری نباید چنین شرایطی داشته باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: وابستگی به نفت از مشکلات جدی کشور است که با اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس