کد خبر 384652
تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۹

دو مقام ارشد رژیم صهیونیستی ضمن انتقاد از سفر نخست‌وزیر خود به کنگره درست دو هفته قبل از برگزاری انتخابات پارلمانی اسرائیل تصریح کردند که این اقدام غیرمسئولانه است و «بنیامین نتانیاهو» باید از آن صرفنظر کند.

به گزارش مشرق، «مایکل اورن» سفیر سابق رژیم صهیونیستی در واشنگتن و «آموس یادلین» رئیس سابق اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی از «بنیامین نتانیاهو» درخواست کردند که از تصمیم خود برای سخنرانی در کنگره آمریکا که قرار است دو هفته قبل از برگزاری انتخابات پارلمانی اسرائیل برگزار شود، صرفنظر کند.

به گزارش روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز»، یادلین این اقدام نتانیاهو را غیرمسوولانه خواند و آن را محکوم کرد.

این دو مقام صهیونیستی ضمن انتقاد از این اقدام نتانیاهو تصریح کردند که وی مسائلی که برای آینده تل‌آویو حیاتی است را سیاسی می‌کند و خطاب به او گفتند که اگر نتانیاهو بر این گمان است که سخنرانی در کنگره می‌تواند موقعیتش را قبل از برگزاری انتخابات پارلمانی تقویت کند، در واقع یک راه غیردموکراتیک را در پیش گرفته است و در واقع رقبایش را به تضعیف برنامه انتخاباتی‌اش امیدوار کرده است.

سفر نتانیاهو به واشنگتن و سخنرانی در کنگره، موجی از انتقادات نمایندگان کنگره را نیز به همراه داشته است به طوریکه چند نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه با نگارش نامه‌ای به «جان بینر»، رئیس این مجلس خواستار به تعویق انداختن سخنرانی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره شدند.

واکنش‌های منفی به اندازه‌ای بود که روز سه‌شنبه هفته جاری آندسته از دموکرات‌های سنا که بر وضع تحریم‌های سخت‌تر علیه ایران اصرار داشتند، اعلام کردند که حمایت خود از این طرح را تا اواخر مارس به تاخیر می‌اندازند.

نیویورک‌تایمز در گزارش خود اقدام نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره را یک اشتباه محاسباتی بزرگ دانست.

بینر روز چهارشنبه (11/1) تنها یک روز پس از آنکه «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در نطق سالانه خود از کنگره خواست تلاش برای تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران را متوقف کند، از نتانیاهو دعوت کرد برای سخنرانی در مورد مذاکرات هسته‌ای ایران در نشست مشترک سنا و مجلس نمایندگان، به واشنگتن سفر کند.

مقامات دولتی آمریکا با بیان اینکه دعوت از نتانیاهو بدون هماهنگی کاخ سفید صورت گرفته و اقدامی خارج از پروتکل‌های دیپلماتیک است، اعلام کرده‌اند در صورتی که نتانیاهو به آمریکا سفر کند، نه اوباما و نه هیچ‌یک از مقامات ارشد دولت با وی دیدار نمی‌کنند.

همچنین بسیاری از کارشناسان، رسانه‌ها و حتی برخی از نمایندگان کنگره به انتقاد از این سفر پرداخته و تصمیم نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره را دخالت در امور داخلی آمریکا خوانده‌اند. نتانیاهو در داخل فلسطین اشغالی به استفاده تبلیغاتی از سفر به آمریکا در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی رژیم‌صهیونیستی، متهم شده است. با این وجود نتانیاهو اعلام کرده در نشستی که روز 12 اسفند (3 مارس) برگزار می‌شود، شرکت می‌کند.

با اینحال «بنیامین نتانیاهو» روز یکشنبه هفته جاری اعلام کرد که از سخنرانی در کنگره آمریکا، انگیزه سیاسی ندارد و به هر جایی که از او برای بیان موضع اسرائیل و دفاع از منافع و آینده آن دعوت شود، سفر خواهد کرد.

از طرف دیگر «نانسی پلوسی» رهبر اقلیت دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا تصریح کرد که سخنرانی نتانیاهو در کنگره ممکن است آثار مخربی بر تلاش‌های آمریکا برای رسیدن به توافق جامع هسته ای با ایران داشته باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسن ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
    0 0
    نتان یابو چه میدونه این چیزها چیه ... از یه اسب نباید انتظار داشت ، داره میره آمریکا رو بر ضد ایران و حزب الله تحریک کنه ... حالا باید ببینیم کدخدا چه عکس العملی نشون میده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس