کد خبر 38425
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۵

کنگره آمريکا در آخرين دقايق پاياني شب گذشته سرانجام برنامه اي کلي را تصويب کرد تا بحران بودجه دولت اين کشور حل شود.

به گزارش مشرق، مهر به نقل از بي بي سي نوشت: مقام هاي ارشد احزاب دموکرات و جمهوريخواه پس از مذاکرات فشرده، درباره لايحه بودجه سالانه دولت آمريکا به يک توافق کلي دست پيدا کردند تا به اين ترتيب از تعطيلي بخش اعظم دولت آمريکا پيشگيري شود.

در صورتي که تا نيمه شب جمعه به وقت واشنگتن، بر سر لايحه بودجه توافق نمي شد، حداقل ??? هزار نفر از "کارکنان غيرضروري" فدرال بيکار مي شدند.
"جان بينر" رئيس جمهوريخواه مجلس نمايندگان، خبر توافق حاصله را تاييد کرده است. بر اساس توافق حاصل شده، کنگره با تصويب يک طرح موقت بودجه نهادهاي فدرال را تا روز پنجشنبه تامين و سپس لايحه بودجه فدرال را هفته آينده تصويب خواهد کرد.
از سوي ديگر "باراک اوباما" رئيس جمهور آمريکا، طي يک نطق تلويزيوني از توافق طرفين استقبال کرد. او برنامه اش براي گذراندن تعطيلات آخر هفته در شهر "ويليامزبرگ" ايالات ويرجينيا را لغو کرده بود تا در واشنگتن به روند مذاکرات کمک کند.
گفته مي شود که طرفين موافقت کرده اند بين 40 تا 78 ميليارد دلار از هزينه هاي مندرج در لايحه بودجه پيشنهادي دولت اوباما را کاهش دهند.
کاهش بودجه دولت يکي از وعده هاي انتخاباتي جمهوريخواهان در انتخابات مياندوره اي کنگره در سال گذشته بود و از همين رو بود که اينبار تصويب بودجه در کنگره تبديل به يک چالش اساسي براي کاخ سفيد شد.
سناتور هري ريد، رهبر اکثريت دموکرات در مجلس سنا، توافق حاصله را تاريخي توصيف کرد و گفت که طرفين درباره اولويت هاي لايحه بودجه نيز به توافق دست پيدا کرده اند. وي پيشتر جمهوريخواهان را متهم کرده بود که به علت اختلاف نظرشان درباره موضوع سقط جنين و سلامت زنان در مذاکرات کارشکني مي کنند.
برخي ناظران برآورد کرده اند که تعطيلي محدود دولت فدرال حداقل هفته اي شش ميليارد دلار به آمريکا زيان وارد مي کند. از اول ماه اکتبر تاکنون دولت آمريکا امور روزمره خود را با توسل به مجموعه تدابير موقت اداره کرده است.
اگر مذاکرات در اين زمينه شکست مي خورد، براي اولين بار در ?? سال اخير بخش اعظم دولت فدرال در آمريکا "تعطيل" مي‌ شد. با توجه به نقش قابل توجه دولت در تامين مالي فعاليت هاي مربوط به رهن و وامهاي مسکن، تعطيلي فعاليت هاي دولتي مي تواند به بازار شکننده مسکن در آمريکا آسيب جدي وارد کند.
تعطيلي فعاليتهاي دولت آمريکا به معناي تعطيلي دفاتر دولتي است که در نتيجه، دستمزد کارکنان و کارمندان بخش‌هاي دولتي و نظامي هم پرداخت نخواهد شد و پارکهاي ملي و موزه هاي اين کشور بسته مي ‌شوند.
در دوره رياست جمهوري بيل کلينتون در آمريکا هم اتفاق مشابهي رخ داد و دولت آمريکا براي حدود يک ماه تعطيل شد. اختلاف ‌نظرها بر سر بودجه در آن زمان، در نهايت نزد افکار عمومي به نفع دموکراتها تمام شد و جمهوريخواهان متهم شدند که منافع سياسي خود را به منافع کشور ترجيح داده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس