خردنامه همشهری در جدیدترین شماره، موضوع سبک زندگی را به صورت ویژه زیر ذره‌بین گذاشته است.

به گزارش مشرق، «گزارش خبری»، «پرونده»، «مصاحبه ماه» و «مکتوبات» (کتاب ماندگار و معرفی کتاب) بخش‌های اصلی مطالب شماره صد و سی و چهارم این نشریه اندیشه‌ای است.
خردنامه این شماره در پی آن برآمده است که بعد از گذشت دو سال از طرح بحث سبک زندگی از سوی مقام معظم رهبری و ارائه دیدگاه های مختلف پیرامون این موضوع در فضای اندیشه‌ای و رسانه‌ای کشور، نگاه‌های گوناگون به زوایای مختلف این مسأله را در یک مجموعه واحد کنار هم قرار داده و از این طریق به تضارب آراء در این حوزه موضوعی و روشن شدن ابعاد بیشتری از آن کمک کند.

«از کجا آمده است؟!: بررسی خاستگاه سبک زندگی با ابزار فلسفه و جامعه‌شناسی»؛ «بر پایه‌های تمدن: زیر ساخت‌های تمدنی سبک زندگی»، «فرهنگ را چه می سازد؟!: بررسی رابطه فرهنگ و سبک زندگی و تأثیر آن ها برهم»، «در گذر زمان: جریان شناسی تاریخی سبک زندگی ایرانی اسلامی»، «گهواره‌ها در حرکت‌اند: زن، خانواده و کارکردهای تربیتی در ارتباط با سبك زندگی»، «مهمان یا صاحب‌خانه؟!: بررسی رابطه رسانه‌ها و شیوه‌های هنری با سبک زندگی»، «زندگی بر سر سفره: نقش اقتصاد و معیشت در تغییرات سبک زندگی»، «در متن زندگی: کارکردها و نمودهای عینی سبک زندگی» و در نهایت «حیات طیبه: گذری بر مبانی و مبادی سبک زندگی اسلامی» عناوین 9 پرونده‌ای هستند که در این شماره خردنامه منتشر شده است.
در پرونده اول، عناوینی مثل «هستی در مقیاس لایف استایل یا سبک زندگی»، «لایف استایل چرا متولد و بزرگ شد؟»، «عقب‌نشینی فلسفه در برابر جامعه شناسی»، «متفاوت بودن، آرایش جدید زندگی»، «سبک زندگی؛ قابل ایجاد یا قایل تغییر»، «الگوسازی غرب برای جوامع انسانی» و «در اسلام، دنیا و آخرت درهم تنیده اند» به چشم می‌خورد.
در پرونده «بر پایه‌های تمدن: زیر ساخت‌های تمدنی سبک زندگی» و ذیل عناوینی چون «در علوم انسانی نگاه ناصرالدین‌شاهی حاکم است»، «زیر پوست فرهنگ شهر» و ... گفتگوهایی با حجت‌الاسلام خسروپناه، حجت‌الاسلام میرباقری، غلامرضا خواجه سروی، مهدی گلشنی، حجت‌الاسلام سیدمحسن دعایی و حسن بنیانیان انجام گرفته است.
 علاوه بر این، در میزگردی با حضور ابراهیم فیاض و محمدامین قانعی راد موضوع «وظایف دولت‌ها در قبال سبک زندگی» به بحث گذاشته شده است.
«مدرنیته ذاتا با خانواده قابل جمع نیست»، «زنان و بحران زیستن مدرن»، «حلقه مفقوده تربیت»، «صنعت مد و زنان فراواقعی»، «برای هر لحظه از زندگی آیه وجود دارد»، «زندگی در مسلخ طلاق»، «انقلاب اخلاقی دختران با پرچم عفاف»، «به آخر تمدن و اول بربریت عاطفی رسیده‌ایم» و ... عناوینی جالبی از مطالب و گفتگوهایی پیرامون موضوع مهم زن و خانواده و نسبت آن با سبک زندگی است.
برخی از دیگر عناوین پرونده های این ویژه نامه عبارتند از: «سبک مصرف از ناصرالدین شاه تا احمدی نژاد»، «فخر می‌فروشند تا احترام بخرند»، «انقلاب اسلامی در فضای مجازی»، «روانشناسی در خدمت سبک زندگی» «مزیت‌های اسلام در زندگی معیشتی»، «نقد نظام مصرف در شیوه زندگی غربی از دیدگاه ژان بودریار» و... .
در این شماره از خردنامه، علاوه بر اسامی نام برده شده، اسامی دیگری هم به چشم می‌خورد. بیژن عبدالکریمی، قاسم پورحسن، محمدباقرخرمشاد، طاهره همیز، قاسم تبریزی، سید مصطفی تقوی، ابراهیم رزاقی، لیلا سادات زعفرانچی، فؤاد ایزدی، مسعود آذربایجانی، فریبا علاسوند، حسن عباسی و ... از جمله اساتیدی هستند که این شماره خردنامه به سراغ آن‌ها رفته است.
علاوه بر این، در «مصاحبه ماه» این شماره، «فلسفه، هنر و فرهنگ در نسبت با سبک زندگی» موضوع گفتگویی بوده است که با حسن بلخاری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و دانشیار و مدیر گروه مطالعات عالی هنر به بحث گذاشته شده است.
همچنین مرتبط با موضوع این شماره، کتاب «مفاتیح الحیات» نوشته آیت الله جوادی آملی در بخش کتاب ماندگار این شماره از خردنامه همشهری مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و علاوه بر مطالبی در معرفی این اثر، مصاحبه‌ای با مدیر پروژه «مفاتیح الحیات» و مسئول نظارت بر مراحل کار آن از آغاز تا پایان، حجت الاسلام والمسلمین یدالله مقدسی صورت رفته است.
در بخش معرفی کتاب نیز تعدادی از تازه‌های حوزه نشر معرفی شده است.
خردنامه همشهری، از نشریات اندیشه‌ای و فلسفی است که در حال حاضر به صورت فصلنامه منتشر می‌شود.
شماره صد و سی و چهارم این نشریه، در 336 صفحه و به قیمت 8000 تومان در جایگاه‌های مطبوعاتی سراسر کشور عرضه می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس