کد خبر 382969
تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۵

رهبری معظم انقلاب راهبردی را در پیش گرفت که می تواند فارغ از مسائل سیاسی و یا نظام‌مند استفاده‌ی دقیق از جمعیت یک میلیاردی مسلمان نموده و آنان را مبلغ اسلام ناب نماید. در واقع این نامه دربردارنده‌ی حقیقتی است که هر مسلمان از هر مذهبی در سراسر جهان می تواند به آن استناد نموده و فشار اسلام هراسی را از دوش خود کم کنند

به گزارش مشرق، حوادث شارلی ابدو راه افتادن کمپین‌های مختلفی علیه اسلام و تقویت جریان اسلام هراسی رویکردی است که چند روز اخیر جریان استکبار و صهیونیسم جهانی به‌شدت آن را دنبال می‌نمودند تا همه جریانات اسلامی را با عنوان اسلام طالبانی و اسلام داعش طرد نموده و اسلام مدنظر خود را القا نمایند. اما غافل از آنکه جمعیت بیش از یک میلیاردی مسلمانان خود عامل بازدارنده‌ای از این نوع تبلیغات است و رفتار صلح‌طلبان و پیروی از سیره‌ی رسول‌الله می‌تواند این فتنه را نیز خنثی کند. در این نوشتار به بررسی نامه‌ی رهبری معظم انقلاب و اهداف نگارش آن می‌پردازیم.

انقلاب اسلامی ایران از زمان تأسیس هدف اصلی خود را نفی دو تفکر غالب در شرق و غرب قرار داد و مبارزه با استکبار و دفاع از مظلومان را بر خود واجب دانست. نگاه امام راحل نسبت به غرب و شرق نگاهی مبارزه‌گرایان با حکومت‌های طاغوت و روشنگر نسبت به مردمانشان بود. مبارزه با غرب در کنار جذب افرادی همچون آنیلی و صدها مورد از این کار را به جایی رساند غرب از هر نوع اقدامی برای براندازی جمهوری اسلامی ایران استفاده کند. در واقع رویکرد غرب پس از فروپاشی شوروی رویکرد نظام تک‌قطبی و مبارزه با اسلام ناب بود. بر همین اساس جنگ علیه ملت‌های مسلمان و حمایت از گروه‌های تروریستی دستور کار سران غرب قرار گرفت.

اما این بار چند روز قبل از اقدام تروریستی گروه القاعده‌ی علیه نشریه شارلی ابدو، خانواده پرنفوذ روچلید صهیونیستی نشریه کاریکاتوری موهن علیه ادیان الهی را می‌خرند. در همین ایام گروهی با ورود به این نشریه ۱۲ نفر از کارکنان و شهروندان فرانسوی را می‌کشند و با شعار الله‌اکبر از اقدام خود خبر می‌دهند. در همین راستا ناگهان افکار عمومی از این مسئله برآشفت و نگاه‌ها به سمت اسلام رادیکال و بنیادگرا سوق پیدا نمود. هر روز عده‌ای با اینکه اسلام دین کشتار و قتل است، تصاویر منتشرشده‌ی داعش در عراق و سوریه که با همکاری پایگاه‌های آمریکا و غربی در جهان منعکس‌شده بودن را به عنوان ادله‌ی خود معرفی می‌کنند. مردم غرب نیز بدون توجه به تفاوت اسلام داعش – آمریکایی و اسلام ناب هر دو را با یک چوب هدف قرار داده و پس از انتشار کاریکاتور موهن نشریه‌ی شارلی ابدو علیه مسلمین به جمع کمپین « من شارلی هستم » پیوستند.

بر همین اساس رهبری معظم انقلاب اسلامی که فارغ از رهبری جمهوری اسلامی ایران، رهبری نظام فکری انقلاب اسلامی را دارد با بصیرت تمام نامه‌ای کامل و دقیق به جوانان غربی نوشت تا بدین‌وسیله افکار عمومی جهان را نسبت به تبعات اسلام هراسی آشنا کند. ایشان ضمن بررسی سابقه‌ی غرب و نقض آشکار حقوق بشر در این نامه دو رویکرد مهم را دنبال نمود:
الف) استفاده از رویکرد تهاجمی
ایشان غرب را مظهر ابتدایی و اولیه‌ی بدبختی و نقض آشکار حقوق بشریت و انسانیت برشمرد و به موضوع مذهب، سیاه‌پوستان و… اشاره کردند. همین مسئله کافی است تا هر خواننده‌ی بی‌تعصب مطالعه‌ی تاریخ یک‌صد سال اخیر غرب را با شعارهای آنان مقایسه کند و بفهمد جریان مستکبر غرب هیچ تناسبی با شعارهای خود نداشته و ندارد. در واقع رهبری معظم انقلاب در ابتدا سعی بر آن نداشت در حال تدافعی نسبت به موضوع شارلی ابدو پاسخ دهد بلکه با استفاده از سابقه‌ی سیاه غرب تاریخ دولتمردان مستکبر غرب را در ذهن جوانان زنده کنند و به آنان بفهماند اقدامات دولت در راستای حفظ انسانیت و آزادی‌های بشری نیست.

بر همین اساس ایشان با حمله به پایه‌های استکبار و اسلام هراسی، سابقه‌ی غرب نسبت به ادیان الهی و تمامی حقوق اولیه انسانی را هدف قرار داد و باورهای غلط افکار عمومی جهان را زدود. در ادامه نیز سؤالات ایشان مبنی بر چرایی اسلام هراسی و دلایل مخالف غر ب با پیام اسلام ناب را مطرح می‌سازد که خود گویای تعارض اهداف اسلام ناب با باورهای استکباری و ظلم‌پذیری است.

ب) تردید در داده‌های رسانه‌ها

ایشان با بیان سؤالات مختلف و اعلام مسائل گوناگون داده‌های غلط اتاق فکر استعمار در مدیریت افکار عمومی را مرود تردید قرار داد و حمله‌ی دقیق و منطقی به آن نمود. رهبری معظم انقلاب اساس اسلام را با استفهامات کارشناسان آن‌چنان موشکافانه مطرح ساخت که می‌توان گفت این مسئله را در میان مخاطبان خود به وجود آورده قضاوت بدون اطلاع یعنی نقض آشکار حقوق انسانی و حمایت از ظالم و رد دفاع از مظلوم است. راهبردی که رهبری در این مسئله داشت دقیق‌ترین نوع راهبرد نسبت به تحریکات اسلام‌ هراسانه‌ی غرب در این چند وقت اخیر است.

ج) دیپلماسی عمومی

یکی دیگر از اقدامات رهبری در این نامه استفاده از دیپلماسی عمومی و مدیریت جوامع است. ایشان فارغ از جایگاه رهبری در جغرافیای سیاسی جمهوری اسلامی ایران، به عنوان یک رهبر دینی و انقلابی مخاطب خود را جوانان و افراد فعالی دانست که ذهن پویا و نکته سنجشان می تواند به سوی پرسشگری و کسب علم سوق پیدا نماید و در نتیجه با این روش هدف اصلی اسلام هراسی را بزداید. در واقع رهبری معظم انقلاب با اشراف نسبت به مسئله‌ی اسلام هراسی و تهدید این نوع رفتار علیه همه‌ی مسلمین در سراسر جهان پیامی را صادر نمود که می تواند هر مسلمان آگاه به مسائل اسلام ناب و فارغ از مذهب شیعه یا سنی آن را تابلویی برای دفاع از ارزش‌های خود قرار دهد. ارجاع جوانان به قرآن توسط رهبری نیز در همین راستا قرار دارد.

فرجام سخن

رهبری معظم انقلاب راهبردی را در پیش گرفت که می تواند فارغ از مسائل سیاسی و یا نظام‌مند استفاده‌ی دقیق از جمعیت یک میلیاردی مسلمان نموده و آنان را مبلغ اسلام ناب نماید. در واقع این نامه دربردارنده‌ی حقیقتی است که هر مسلمان از هر مذهبی در سراسر جهان می تواند به آن استناد نموده و فشار اسلام هراسی را از دوش خود کم کنند تا جایی که با استفاده از روحیه‌ی جوانان آنان را به سمت جستجوی حقایق سوق دهد.

منبع: امت اسلامی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس