کد خبر 382225
تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۳

«دیک بلک» که چند ماه قبل با ارسال نامه به رئیس‌جمهور سوریه تعجب بسیاری را برانگیخت، از اشتباهات ادامه‌دار آمریکا در قبال سوریه گفت و تصریح کرد کشورهایی که عاملان شکل‌گیری داعش هستند، اکنون مدعی مبارزه با این گروه هستند.

به گزارش مشرق، «من برای شما نامه نوشتم تا مراتب تشکرم را از ارتش عربی سوریه و قهرمانی‌هایی که از سلسله جبال القلمون آغاز شد و منجر به رهایی جان مسیحیان آنجا گردید، ابراز دارم. به ویژه از پیروزی شگفت‌انگیز شما در یبرود سپاسگزارم زمانی که ارتش عربی سوریه و نیروی هوایی ارتش اقدام به آزادی مسیحیان و سایر شهروندان سوری نمود که چند سالی تحت محاصره تروریستها بودند.»

این بخشی از نامه‌ای است که وقتی خرداد ماه امسال منتشر شد، تعجب زیادی برانگیخت و حتی موجب شد تا تردیدهایی در مورد صحت آن شکل بگیرد؛ چراکه فرستنده نامه یک سناتور ایالتی، آن هم جمهوری‌خواه بود. این سناتور در نامه خود با تمجید از نقش رئیس‌جمهور سوریه در مبارزه با تروریسم، زمانی که داعش هنوز به قدرت امروز نرسیده بود، نوشت: «تعداد بسیار اندکی از آمریکایی‌ها از این موضوع مطلع هستند که در حال حمایت از جریاناتی در سوریه هستند که واقعه 11 سپتامبر را برای آمریکا رقم زده‌اند.»

«دیک بلک» بر خلاف اغلب سیاستمداران غربی که پس از بازنشستگی به اشتباه بودن سیاست‌‌های غرب اذعان می‌کنند، در حالی به حمایت از نظام سوریه پرداخته که هنوز مردم منطقه سیزدهم در مجلس سنای ایالت ویرجینیا را نمایندگی می‌کند.

آقای بلک با وجود انتقاداتی که از او شد، می‌گوید گذر زمان و رشد گروه تروریستی داعش در منطقه نشان داده است که موضع وی درست بوده و حمایت آمریکا از تروریست‌ها راهبردی غلط بوده است.

در همین رابطه گفت‌وگویی داشتم با این سناتور ایالتی آمریکایی که همچنان بر مواضع خود اصرار دارد و برنامه «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه اسبق آمریکا برای سرنگونی دولت سوریه را سرآغاز بحران می‌داند و می‌‌گوید اکنون کشورهایی داعیه مبارزه با داعش را دارند که خود عامل به شکل‌گیری آن بوده‌اند؛ کشورهایی چون ایالات متحده، عربستان، ترکیه و قطر.

از سیاست غلط واشنگتن پس از یازده سپتامبر تا طرح کلینتون برای سرنگونی نظام سوریه

زمانی که از وی پرسیدم چطور شد که آمریکا پس از یک دهه «جنگ علیه ترور» پس از حوادث یازده سپتامبر، بار دیگر به منطقه بازگشته، گفت: «سیاست ایالات متحده اشتباه و بی‌فایده بوده است. القاعده در سپتامبر 2001 به ایالات متحده حمله کرد و 3000 آمریکایی را کشت. به واسطه حساسیت‌هایی که برخورد با کشتار جمعی‌ای که عربستان در آن نقش اصلی را ایفا کرده بود، داشت، سیاست ایالات متحده به سمتی اشتباه و بی‌فایده حرکت کرد. تهدیدات تروریستی که امروز وجود دارد، به مراتب شدیدتر از چیزی است که در دوره اسامه بن لادن بود. افراط‌گرایان امروز در سرتاسر غرب مرتبا حملاتی را ترتیب می‌دهند.»

آقای بلک که حمله نظامی به لیبی را مقدمه‌ای برای سرنگونی دولت سوریه می‌داند، در مورد ریشه‌های شکل‌گیری بحران، گفت: «هیلاری کلینتون زمانی که وزیر خارجه بود، برنامه‌ای را برای سرنگون کردن نظام سوریه، در دستور کار قرار داد. لازمه اجرای این طرح، این بود که ابتدا دولت لیبی سرنگون شود. این اقدام با هدف تسلط بر انبار بزرگ تسلیحات مدرن کلونل قذافی صورت گرفت، تا بتوان از این تسلیحات برای مجهز کردن تروریست‌هایی که قصد داشتند حکومت سوریه را سرنگون کنند، استفاده کرد.»

وی افزود: «در سال 2011، نیروی هوایی ایالات متحده، فرانسه و بریتانیا به لیبی حمله کرده و این کشور را به کلی نابود کردند. حتی پیش از آنکه حکومت لیبی سقوط کند، ترکیه کنترل پایگاه‌ هوایی لیبی را به دست گرفت و شروع به انتقال تسلیحات به ترکیه و از آنجا به سوریه کرد.»

نقش سفیر آمریکا در شکل‌گیری گروهک «فاسد و نالایق "ارتش آزاد سوریه"»

به گزارش فارس، این سناتور ایالتی آمریکایی در ادامه به رخدادهای پشت‌پرده برای ایجاد بحران در سوریه پرداخت و گفت: «در همین حال، عوامل پشت پرده در تلاش برای به راه انداختن شورش در سوریه، با اخوان‌المسلمین سوریه وارد همکاری شدند. آن‌ها برای این کار، از تفرقه‌های مذهبی موجود در چند شهر سوریه استفاده کردند. همانطور که نازی‌ها در «شب بلوری» (9-10 نوامبر 1938) به یهودیان آلمان حمله کردند، مسیحیان و علوی‌ها هم هدف حمله قرار گرفتند.»

وی افزود: «(رابرت) فورد سفیر ایالات متحده با وعده حمایت از شورشی‌ها، نشان داد که ما برای تغییر نظام در سوریه برنامه داریم. او در پیام‌های خود، شورشی‌ها را طوری به تصویر می‌کشید که گویی آن‌ها به دنبال ایجاد یک دموکراسی غربی در سوریه هستند. اما آن گزارش‌ها نادرست بود. برخی از نظامی‌های سوری بعد از آنکه تصور کردند قرار است برای تغییر نظام در این کشور مداخله خارجی صورت گیرد، (از ارتش) جدا شدند. همین افراد «ارتش آزاد سوریه» را تشکیل دادند که نشان داده سازمانی به کلی فاسد و نالایق است.»

کسی فکر نمی‌کرد مردم سوریه تا این حد مقاومت کنند/تروریست‌ها تهدیدی برای خودمان خواهند بود

پیش از این آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) هم اعلام کرده بود بیش از 15000 نفر از 80 کشور جهان برای پیوستن به گروه‌های تروریستی راهی خاورمیانه شده‌اند. آقای بلک در این رابطه گفت: «با وجود موج تروریست‌هایی که از بیش از 80 کشور به سوریه اعزام شدند، مردم سوریه به میزان قابل توجهی (به نظام سوریه) وفادار بودند و با شرایط کنار آمدند. کمتر کسی تصور می‌کرد مردم سوریه تا این حد در برابر تروریست‌ها مقاومت کنند.»

وی ادامه داد: «همان ایامی که حکومت لیبی سقوط کرد، عوامل القاعده اولین گروه 600 نفره از جهادی‌ها را از طریق ترکیه برای مبارزه با سوریه، گسیل کردند. در چهار سالی که از آن زمان می‌گذرد، ترکیه، عربستان سعودی، قطر و ایالات متحده ده‌ها هزار نفر از جهادی‌ها را همراه با مقادیر عظیم تسلیحات را برای مشتعل کردن شورش تروریستی و خشونت‌بار در سوریه، به این کشور اعزام کرده‌اند.»

مهر ماه امسال بود که «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی بی‌سابقه و برای اولین بار به نقش متحدان این کشور در شکل‌گیری پدیده داعش اذعان کرد و گفت کشورهایی چون ترکیه و عربستان سعودی «آنقدر مصمم به کنار زدن اسد بودند... که صدها میلیون دلار و ده‌ها و صدها هزار تن تسلیحات را برای هر کسی که با اسد می‌جنگید، روانه کردند.» (+)

با این حال آقای بلک می‌گوید واشنگتن همچنان به حمایت از گروه‌های تروریستی فعال در سوریه ادامه می‌دهد. او در این رابطه گفت: «اقدامات متحدین ما به تقویت تروریسم جهانی منجر شد. امروز تروریست‌ها در اردوگاه‌هایی در اردن، ترکیه، عربستان سعودی و قطر آموزش می‌بینند. تک تک تروریست‌هایی که توسط این کشورها جذب شده، آموزش دیده و تسلیح شده‌اند، به صورت تهدیدی برای نظم جهانی درآمده‌اند. هزاران تروریست آموزش‌دیده و با مهارت‌های بالا، در حالی به کشورهایشان بازمی‌گردند که مصمم به خرابکاری هستند. امروز، حتی عربستان سعودی، یعنی بزرگترین پشتیبان مالی تروریسم جهانی هم از این بازگشت این تروریست‌ها نگران شده است. تبعات این طرح گستاخانه، زمانی دامنگیر همه کشورهایی می‌شود که از تروریسم در سوریه حمایت می‌کنند.»

پدران داعش، مدعی مبارزه با آن هستند/ایدئولوژی داعش، وهابیت سعودی است

سناتور بلک در رابطه با اینکه چطور شد که گروه تروریستی داعش به این سطح از قدرت رسید، گفت: «داعش را کشورهایی ایجاد کردند که حالا مدعی مخالفت با آن هستند. ایدئولوژی داعش، همان ایدئولوژی تندروی وهابیت عربستان سعودی است. وحشی‌گری و خشونت شدید آن‌ها هم برآمده از همین مکتب است. داعش در اصل توسط عربستان سعودی، کویت، قطر و ترکیه تغذیه مالی شد. بخش اعظم این منابع به واسطه تنفر نسبت به مسیحیان، علوی‌ها، شیعیان و دیگر مذاهب، جمع‌آوری شده است. داعش برای کشتن تمام مخالفان وهابیت قسم خورده و حتی به کودکان هم آموخته قربانیان بی‌دفاع را سلاخی کنند.»

وی در مورد پیش‌بینی‌اش از تحولات خاورمیانه و روند مبارزه با داعش، گفت: «هرچند که مدام از داعش بد گفته می‌شود، اما آن‌ها حمایت قاطع ترکیه را پشت سر خود دارند. نخست‌وزیر اردوغان به (جبهه) النصره و داعش اطمینان می‌دهد که تسلیحات، مواد غذایی، اقلام امدادی و خدمات درمانی آن‌ها تأمین می‌شود. بر اساس گزارش‌های متعدد، ترکیه به صورت مخفیانه به داعش اجازه داده است تا در آنکارا و استانبول دفتر کنسولی باز کند و با این کار عملا سازمان‌های تروریستی مختلف را به لحاظ دیپلماتیک، به رسمیت شناخته است.»

آقای بلک افزود: «حملات هوایی ایالات متحده، در برخی موارد، مفید بوده و به خصوص در «کوبانی» کردها را تقویت کرده است. با این حال، احتیاطی که برای جلوگیری از خسارات و جراحات جانبی به خرج داده می‌شود، اثرگذاری حملات هوایی را به شدت محدود کرده است. در همین حال، بدون شک پشتیبانی ایالات متحده از افسانه «شورشیان میانه‌رو»، موجب شده تا بخشی از توان و انرژی سوری‌ها و متحدان آن‌ها که مخالفان اصولی داعش هستند، (برای مبارزه با این گروه‌ها) به هدر رود.»

متحدان سوریه قاطع بمانند، داعش شکست می‌خورد

وی همچنین گفت: «اینکه آیا داعش نهایتا سقوط می‌کند یا نه، بستگی به این دارد که متحدان سوریه، تا چه حد قاطعانه عمل می‌کنند. اگر آن‌ها قدرتمند بمانند، داعش می‌تواند نهایتا آنقدر عقب رانده شود تا کاملا از هم بپاشد.»

آقای بلک ادامه داد: «علاوه بر این، میزان حمایت‌های غرب از تروریست‌هایی که از آن‌ها تحت عنوان "میانه‌رو" یاد می‌کند هم قطعا بر نتیجه نهایی اثرگذار خواهد بود. علیرغم حملاتی که اخیرا در پاریس رخ داد، به شخصه تصور نمی‌کنم که اغلب غربی‌ها به طور کامل میزان رشد و شدت گرفتن تروریسم جهانی را درک کرده باشند.»

این سناتور منتقد آمریکایی مصاحبه را با این جمله پایان برد: «بسیاری از سران غربی همچنان تصور می‌کنند که می‌توانند همزمان از گروهی دستچین‌شده برای حکومت بر سوریه حمایت کرده و در عین حال با دیگر گروه‌های تروریستی مبارزه کنند. این تصور، قطعا تصوری غلط و باطل است.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس