کد خبر 382030
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۷

یک هفته‌نامه آلمانی در گزارشی با انتقاد از سیاست‌خارجی آمریکا که پیامدهای مشهودی بر عرصه داخلی این کشور داشته، نوشت که این اقدامات رئیس‌جمهور باعث شده که جهان وی را فراموش کند.

به گزارش مشرق، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در دور دوم ریاست جمهوری خود تمرکز فعالیت خود را بر سیاست خارجی متمرکز کرد و البته در این مورد هم نتوانست نظرها را به خود جلب کند تا جایی که به وی لقب اردک لنگ دادند. هفته‌نامه آلمانی «اشپیگل» نوشت که البته این مسئله فقط گریبانگیر چهل و چهارمین رئیس‌جمهور آمریکا نشده است بلکه روسای جمهور پیشین هم مشکلات مشابهی داشتند که البته تداوم این وضعیت در آمریکا پیام خوبی از این کشور برای بقیه جهانیان نخواهد بود.

در این گزارش آمده است که امشب اوباما برای کنگره سخنرانی می‌کند و انتظار می‌رود که 30 میلیون آمریکایی پای تلویزیون حرف‌های وی را بشنوند. مسایلی که اوباما درباره آن صحبت خواهد کرد حول مسئله مبارزه با نابرابری‌ها، مالیات بیشتر برای سرمایه‌داران و تخفیف‌هایی برای خانواده‌ها خواهد بود البته همه این حرف‌ها در شرایطی است که وی دیگر اکثریت را در پارلمان در اختیار ندارد.البته برای آمریکایی‌ها مهم است که به موضوع اقتصادی پرداخته شود اما این موضوعی است که مستلزم رویکرد بهتری نسبت به مسایل جهانی است و در حال حاضر در دستور کار اوباما قرار ندارد.

به عبارتی ساده‌تر، این مواردی که اوباما با آنها مواجه است مربوط به قوانین بین‌المللی و مانند جنگ‌هایی نیست که در دوران بوش و چنی به راه افتاد هر چند که جنگجویان قدیمی هم خود را کنار کشیده‌اند اما واکنش اوباما به تحولات صورت گرفته کاملا روشن بود: سیاست بازگشت تدریجی و همکاری بیشتر با جامعه جهانی. اما اوباما در این مورد روش خود را دارد که این را می‌توان در سیاست‌های این کشور در خاورمیانه دید. سیاستی که مواردی از ابهام دارد مثلا  رئیس جمهور هیچ توضیحی نداد که چرا در تظاهرات پاریس که در پی حمله اخیر در فرانسه برگزار شد، شرکت نکرد و یا اینکه چرا کاخ سفید تروریسم را افراط‌گرایی خشونت‌آمیز می‌داند.باید گفت که مجموعه این اقدامات راهبرد ساده‌ای را دنبال می‌کند و در این راستاست که فرصتی برای اوباما ایجاد کند اما اینکه این راهبرد تا چه حد کارایی داشته باشد مشخص نیست.

اشپیگل نوشت که اگر چه اوباما هم‌اکنون در حال کار بر روی سیاست داخلی است اما نباید فراموش کند که در زمینه سیاست خارجی هم وظیفه‌ای دارد. در غیر این صورت همه آنچه او پس از ورود به کاخ سفید به دست آورده است با جانشینی یک جمهوریخواه و یا دموکرات از بین خواهد رفت و وی به رئیس‌جمهوری تبدیل می‌شود که فراموش می‌شود.
 
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس